Det er vel to skranker, ja. Man kunne eventuelt auksjonert dem ut til de to handlingselskapene som betalte mest, så fikk heller alle de nettverksselskapene som flyr innenriks velge å bruke disse to om de ville gi kundene sine denne servicen.
Det er voldsomt så mye mas om disse direktesetene fra Norge. Disse er fra Oslo, og er kun til Newark. Det er ikke så mange dette blir direkte for. For alle som ikke bor i Oslo, så er det strengt tatt vel så greit å reise via andre byer enn Oslo. I min studietid i South Dakota, så var det om å gjøre å passe på å unngå hjemreise om Oslo. Alt det styret med å bære bagasjen gjennom tollen der, for så å sjekke inn på nytt var bare mas. Derfor var alltid CPH å foretrekke, selv om Oslo var billigere.
Dette gjelder fortsatt, selv om det nå er mer AMS og FRA som gjelder.
Nå er det vel faktisk bare SGS/WF og Røros som i praksis har behov for en slik skranke, så da holder det med to
Men Someone, se for deg f.eks. når kveldsflyene fra CPH lander. Jeg ser for meg at det, med en skranke per handlingsselskap - blir en kjempekø. Selvom det i utgangspunktet er bagdrop kommer det jo til å måtte printes en del bps for de som ikke har fått det ennå etc etc. Da er det antagelig fortsatt mer effektivt å ta heisen opp.
Jeg sier ikke at det ville være en dårlige transfer-flyplass, men jeg sier at skal det være noen vits i transfer-check-inskranker der nede, må det bygges flere. En eller to skranker won't do it.
Den lokale bagdrop-køen er da sjeldent særlig lang? På det verste 15 min?? Og spesielt på kvelden, når mye transfer-pax kommer inn, er det jo faktisk ingen kø på bagdrop.
Greien er at du er garantert!! at noen som ikke er sjekket inn f.eks. stiller seg i transfer-bagdrop. Og så er det noen med llitt andre småproblemer. Med bare en skranke(på hvert handlingsselskap) betyr det at hele køen stopper opp ved et problem. Oppe er det ihvertfall flere skranker å fordele "problemene" på.
Jeg aner ikke hvor mye transfer-pax som kommer inn med CO38. Men si det er 25 pax som kommer samtidig, og hvorav minst halvparten ikke er blitt thru-checket. Med en skranke da så risikerer du å stå i kø i en halvtime, med tanke på all annen transferpax også, når det er en skranke. Jeg tror som sagt sjeldent noen står i kø mer enn 15 min på bagdrop oppe. Ressursutnyttelsen er jo selvsagt også bedre for handlingsselskapene når de slipper å bemanne to punkter.
Nja, er enig i at OSL er noe dritt å bytte utland til innland på, men det går tross alt MANGE OSL-TRD hver dag. TRD-CHP er vel 3, og jeg tror det bare er 2 på TRD-AMS. Så om jeg får like mange mellomlandinger så kommer jeg meg ganske sikkert raskere til TRD via OSL... Dessverre... Hadde wideroe fått 5-6 daglige til CPH skulle jeg gladlig sluttet meg opp om CPH som international sas-hub, der er det dinerlounge også, for sånne stakkarer som meg som jobber i prosjekt, og derfor altid reiser billigst mulig (billige reiser betyr flere reiser på hvert prosjektFor de i Oslo er det en stor fordel med direkteflight, omtrent samme hvor man skal i USA. En direkteflight til EWR eller ORD gir 1-stop til enormt mange destinasjoner, mens OSL-FRA-XXX eller OSL-AMS-XXX kun gir 1-stop til et begrenset antall steder.
For de som bor andre steder enn Oslo-området er det som sagt hipp som happ hvor man tar stoppene.
Om hele OSL hadde vært designet lurt kunne man vel sluppet ID ved en bagdrop for transfer? Rett og slett slik at når man går gjennom tollen, så kan man velge transfer innland, eller "UT". Går man til transfer innland så blir man guidet videre innenfor sikker sone, og leverer fra seg kofferten, og går til slutt opp en trapp og ender i avgangshallen, innenfor security. Da har hverken passasjer eller bagasje noen gang forlatt sikker sone. Slik praktiseres det i USA, og det fungerer utmerket.
(EDIT: Men det må jo være et helvete for stuerne å holde orden på dette!)
Du kan ikke ha kontakt med innsjekket bagasje og samtidig være i sikker sone. Så i det du kommer ut av tollen er du "usikker".
Hmm... Jo det stemmer vel det. Jeg glemte å tenke på at noen kunne sjekke inn kniver og flytende saker i bagasjen som de kunne plukke ut. Noen som vet hvordan dette ordnes i US? Kan ikke huske å ha gått gjennom security etter å ha kvittet meg med bagasjen der nå jeg kom til landet, men skal ikke si sikkert, gikk gjennom så mange securities der borte at det ble ren rutine.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.