42 prosent flere nordmenn til USA i juni

For de som bor andre steder enn Oslo-området er det som sagt hipp som happ hvor man tar stoppene.

Det kommer an på hvor man bor og hvilke muligheter man har til å fly direkte til en hub. For oss som bor i såpass grisgrendte strøk at vi ikke har rute til hverken AMS, CPH, ARN, HEL e.l., så ville det utvilsomt vært å foretrekke med en direkterute fra OSL fremfor via f.eks. CPH/ARN. Bor man i TRD, SVG, BGO, KRS osv. så kan man kanskje like gjerne fly via CPH/AMS.
 
den mest geniale fordelen med transfer i Europa, må vel være at man slipper å styre med bagasje/toll under transfer.. Personlig foretrekker jeg også en transfer på denne siden på vei hjem... Den ene gangen jeg fløy direkte EWR-OSL, var jeg hjemme klokken 11:00, og sov godt innen klokken var blitt 12. Med en mellomlanding i Europa, kommer man senere hjem (stort sett.. SAS har vel kanskje noen varianter hvor man ankommer OSL før CO?), og jeg kan nesten gå "rett i seng" til en litt mer fornuftig tid..
 
Det var iellafll meget behagelig å tilbringe 4 timer i ankomst-loungen på LHR T5 på vei hjem fra NY nå i mai. Dusj og massasje og en god frokost med tilhørende champis, etterpå et par timer på øyet før flighten til OSL. Var hjemme i 17-tiden, og sov til neste morgen helt uthvilt.
En herlig avslutning på turen.
 
DTW-OSL er kortere enn DTW-AMS som NW flyr med 752 og EWR-ARN som CO flyr med 752

Jeg mente bare at OSL-MSP muligens blir i lengste laget for en 757? Jeg vet ikke, men vil vel nesten tro det? Dessuten har vel NW etterhvert mesteparten av Europa-huben sin i DTW??

NW trakk selv frem at deres config ville gjøre at man slapp å gå ned like ofte som CO må om vinteren, at man dermed har litt mer å gå på.
 
Vel, nå har jeg prøvd det.... Retur fra USA via OSL til BGO, og det gjør jeg ALDRI igjen!!! Vi CPH, AMS eller whatever: Bagasjen går hele veien gjennom, korte connections fungerer fint! Via OSL: Du må sjekke ut bagasjen, ta den gjennom tollen, opp en etasje, sjekke inn bagasjen på nytt.... og hvis du er LITT sent ute så når ikke bagasjen å komme meed.... Sykt!

Neste gang flyr jeg IKKE via OSL, og hvis det samme gjelder den 3/4 av befolkningen som faktisk ikke bor i Oslo-området, så er jo direkteruter IC fra OSL bare å glemme! Vi gidder det ikke - vi drar heller via AMS, FRA eller CPH.

Og det sier naboen (som har 200 reisedager i oljeindustrien....) at han gjør også.... Delvis av samme grunn...

Krok
 
OSL har et utrolig teit system for passasjerer som bytter fly fra utland til innland. I USA har de alltid et bagasjebånd du kan sette bagasjen din på etter du har gått igjennom tollen. Dette båndet sender bagasjen din rett inn i bagasjesysemet igjen. Man trenger derfor ikke å stå i noen kø eller noe slikt. I IAD er det egen sikkerhetskontroll for transfers, og dette gjør ventetiden mye kortere.

Hvorfor kan man ikke bygge noe slikt på OSL? Dette hadde jo gjort det mer attraktivt for passasjerer å benytte OSL for transfers.
 
OSL har et utrolig teit system for passasjerer som bytter fly fra utland til innland. I USA har de alltid et bagasjebånd du kan sette bagasjen din på etter du har gått igjennom tollen. Dette båndet sender bagasjen din rett inn i bagasjesysemet igjen. Man trenger derfor ikke å stå i noen kø eller noe slikt. I IAD er det egen sikkerhetskontroll for transfers, og dette gjør ventetiden mye kortere.

Hvorfor kan man ikke bygge noe slikt på OSL? Dette hadde jo gjort det mer attraktivt for passasjerer å benytte OSL for transfers.

Helt enig, der er faktisk ganske mange som kommer fra utland og skal videre innenlands på OSL, og at de ikke har et eget system for disse er sykt!!
Mener de hadde et par innsjekkningsskranker mellom ankomst innenland og utland før, det burde de helt klart ha fortsatt med!!!
 
Det var i følge Amerikanske myndigheter registrert 830.653 besøkende fra norden i 2007.

I 2007 var det 337.000 svensker som besøkte USA mens det var 173.000 fra Norge.

http://tinet.ita.doc.gov/outreachpages/inbound.general_information.inbound_overview.html

Det var tilsammen 320.000 reisende fra Danmark, Finland og Island.
Jeg har ikke tallene fordelt mellom de tre sistnevnte, men kalkuleringen en forholdsvis enkel. Er vi her nærmere den nakende sannheten om at nordmenn er nr to i Skandinavia med sine reiser til USA?

Det må i såfall også sees i sammenheng med at veksten er på 42% hittil i år!
 
OSL har et utrolig teit system for passasjerer som bytter fly fra utland til innland. I USA har de alltid et bagasjebånd du kan sette bagasjen din på etter du har gått igjennom tollen. Dette båndet sender bagasjen din rett inn i bagasjesysemet igjen. Man trenger derfor ikke å stå i noen kø eller noe slikt. I IAD er det egen sikkerhetskontroll for transfers, og dette gjør ventetiden mye kortere.

Hvorfor kan man ikke bygge noe slikt på OSL? Dette hadde jo gjort det mer attraktivt for passasjerer å benytte OSL for transfers.

Fordi man må sjekke ID når du leverer baggasjen.
 
De hadde vel bag-drop nede på ankomst tidligere, men den ligger vel nå innebygget bak peppes eller noe sånn??
 
Kan stemme det ja. Skrankene er der fortsatt.

Det er en dårlig unnskylding og det er bare å sette en person ved skranken der også er det problemet løst

Nå er det jo slik at det neppe holder med én person da. :) Og tror bare det er bygget to skranker der, og vi har vel et par flere handlingsselskap enn det på OSL.
 
Tilbake til det som er nevnt tidligere i tråden....

DTW er jo excellent one-stop til mange steder i USA. Spesielt sammenlignet med 2t. syd for OSL, ca. 2 t. i FRA og 2t. nordover igjen før en passerer Norge på vei til MIA, DEN, SFO etc. ( Joda, LH is great ). Da er ev. NW nesten i DTW....

Hvem vet om det blir like lett å fylle en slik 757 til DTW som CO har til EWR i dag.

Og benplassen blir bedre også ( utrolig få er vel klar over det :angry: )
Siden CO forsvinner til Star blir det stort vacum for oss som tilhører røkla og tilhører enkle kår :cry: og elsker Skyteam:lol:... Uansett for hva andre sier !;).

Dersom dette skjer booker jeg først omgående en weekend i Detroit. Hakke vært der på lenge...:drunk:

Guys, har vi dratt liv i tråden igjen..:lol:
 
KNå er det jo slik at det neppe holder med én person da. :) Og tror bare det er bygget to skranker der, og vi har vel et par flere handlingsselskap enn det på OSL.

Det er vel to skranker, ja. Man kunne eventuelt auksjonert dem ut til de to handlingselskapene som betalte mest, så fikk heller alle de nettverksselskapene som flyr innenriks velge å bruke disse to om de ville gi kundene sine denne servicen.
 
Guys, har vi dratt liv i tråden igjen..:lol:
Ja, og jeg må innrømme at jeg føler meg litt skyldig i denne "Månedlige syklusen" denne gangen.

Men jeg tror absolutt det vil være et marked for en slik rute, men det liker vi jo å tro om alt som starter på OSL...
 
Tusen Takk :cool:, JoeW, vi trengte dette og den er MEGET realistisk når CO forsvinner fra Skyteam. :exclaimation

Håper også på andre rykter om DL fra ATL. Blir med omgående....:8:

Alle vet på sikt ( uten å innrømme det ) at SK er på vei ut og at EuroBonus muligens snart blir omdøpt til Miles and More som både Austrian og Swiss har blitt........
 
Back
Top