4 dage ved Heathrow i juli 2011

johanfrc

Wondering...
For snart 2 år siden snakkede jeg sammen med et par venner om at tage nogle dage til London, og bo på et af hotellerne ved siden af Heathrow. Vi ville gerne se hvad der var af fly, og hvor mange vi kunne fotografere på de 2½ dag vi egentlig havde.

I marts måned bestilte vi så plads hos SAS. Allerede da, var vi fra at være tre nede på to personer, fordi den sidste ikke kunne få fri fra sit job.

De 2 som var tilbake fandt et hotel (Holiday Inn), som ligger 300 meter fra runway 27R med værelser med utsikt til rullebanen.

At vi så også gerne ville tage lidt bilder af flyene gjorde vel heller ikke noget.

Så here vi go. Jeg prøver at undgå de almindelige fly i LHR (British Airways A32X, B744, B763, B772 og B773, samt BMI A32X og EMB-135 og -145 og Aer Lingus A32X). Dertil kommer en masse fly fra USA, som efter nr. 4 eller 5 af samme type (læs B772 fra American Airlines) bliver lidt kjedeligt. Men undgås kunne de ikke, og de er også med.

Som mange måske ved, så bruger LHR en form for rotationssystem. Fra kl 6 til 15 benyttes den ene bane primært til landing og den anden bane bruges primært til takeoff. Fra kl 15 til midnat byttes rundt. Med 1 uges mellemrum skifter de så plads, så takeoff om morgenen hele den uge er på en ene bane, og ugen efter så er på den anden banen.

De dage jeg var der, belv 27L brugt som takeoff fra kl. 6-15, mens 27R var landing. Fra kl. 15 byttede de rundt.

Jeg undskylder for gadelamperne som kommer i vejen. Det var umuligt at undgå dem!

Flyveturen derover var ikke noget specielt. Mye almindelig SAS.

Jeg starter med et par bilder fra første aften, hvor nogle ret usædvanlige gæster var forbi. Begge var en first-timer for mig både type og selskap.

Nogle af jer har nok set bilderne andre steder, og jeg har også postet enkelte under "fly-kjedebrev"-topicet.

Bahrain Royal Flight B747SP:
IMG_6496.jpg


IMG_6500.jpg


Biman Bangladesh Airlines A310-325 (endnu en gang undskyld for lamperne):
IMG_6517.jpg


Herefter går vi til dag 2, hvor fotograferingen begyndte allerede inden morgenmaden (kl. 6:00):

BMI A320-200:
IMG_6526.jpg


Qantas A380-800, en first-timer for mig:
IMG_6563.jpg


Næste fly var kommet tidligt om morgenen, inden jeg overhovedet var vågen. Jeg vågnede godt nok kl. 5, da det første fly landede, men sov videre i ca. 1 time.

First-timer -United Airlines B747-400 Star Alliance livery:
IMG_6567.jpg


BMI A330-200:
IMG_6578.jpg


American B777-200:
IMG_6591.jpg


LOT B737-400:
IMG_6617.jpg


Air Canada B777-300ER:
IMG_6630.jpg


Virgin Atlantic A340-600:
IMG_6661.jpg


Aegean A320-200:
IMG_6714.jpg


Endnu en vanlig maskine, British Airways A320-200:
IMG_6722.jpg


Første gang jeg får denne her, KLM B737-800 retro:
IMG_6747.jpg


Det ene af de 2 personlige højdepunkter, som jeg havde i løbet af de 4 dage:
IMG_6759.jpg


Air Canada A330-300:
IMG_6765.jpg


Endnu en hval kom forbi. Emirates A380-800:
IMG_6793.jpg


British Airways B747-400:
IMG_6811.jpg
 
United Airlines B777-200:
IMG_6851.jpg


British Airways A320-200:
IMG_6865.jpg


British Airways B767-300:
IMG_6887.jpg


BMI A320-200 Star Alliance Livery:
IMG_6900.jpg


British Airways B777-200:
IMG_6903.jpg


Etihad Airways A340-600 Formula 1 livery:
IMG_6925.jpg


US Airways A330-200:
IMG_6954.jpg


United Airways B777-200 Star Alliance livery:
IMG_6962.jpg


Ahh. Noget man ligefrem kender :D. Klart den mest larmende maskine i LHR de 4 dage:
IMG_6965.jpg


Qatar Airways B777-300:
IMG_6972.jpg


Air Algerie B737-800:
IMG_6987.jpg


Noget af det mindste i LHR, en BMI EMB-145:
IMG_7008.jpg


Andet højdepunkt på turen, Air New Zealand B777-200ER:
IMG_7013.jpg
 
MEA A330-200:
IMG_7032.jpg


Qatar A340-600:
IMG_7042.jpg


Egyptair B777-300:
IMG_7050.jpg


TAROM A318-100:
IMG_7062.jpg


Gulf Air A330-200:
IMG_7071.jpg


El Al Airlines B747-400:
IMG_7087.jpg


American Airlines B757-200 One World Livery, nu med lys:
IMG_7114.jpg


Saudi Arabian B777-200 med Virgin A340-600 som lander på 27L:
IMG_7133.jpg


Første United Airlines B757-200 i Continental farver, som jeg får på kortet:
IMG_7210.jpg


Japan Airlines B777-300ER med origami og grøn hale:
IMG_7249.jpg


IMG_7266.jpg


ANA B777-300ER, også med lys:
IMG_7291.jpg


Royal Air Maroc B737-800:
IMG_7301.jpg


Air China A330-200:
IMG_7362.jpg


Kenya Airways B777-200. Solen er gået ned, så billedet er med ret høj ISO:
IMG_7386.jpg


Samme gælder for Kingfisher Airlines A330-200:
IMG_7411.jpg


Emirates A380-800:
IMG_7420.jpg


Jet Airways B777-300 håndholdt, 1/25 sek, ISO 1000:
IMG_7429.jpg
 
Så er det lørdag, og endnu engang spottede jeg allerede før morgenmaden. Det er svært at finde plds til morgenmad, når der hele tiden dukker noget spændende op...

South African A330-200:
IMG_7463.jpg


United Airlines B747-400 i Continental farver:
IMG_7476.jpg


Emirates B777-300ER:
IMG_7487.jpg


Untied Airlines B777-200:
IMG_7511.jpg


Air India B777-300:
IMG_7515.jpg


Thai Aiways B747-400:
IMG_7521.jpg


Cyprus Airways A320-200:
IMG_7538.jpg


Bulgaria Air A320-200:
IMG_7551.jpg


Herefter tog vi en tur til Duxford, for at se på deres "Flying Legends", men de bilder har jeg aldrig fået kigget på. Måske kommer de engang.

Søndagens morgenspotting (op kl. 5:55 for at få lidt af det interessante).

South African A340-300:
IMG_8603.jpg


Royal Brunei B777-200 landede på 27L, så kvaliteten er meget elendig. Men den er alligevel så speciel, at den skal med:
IMG_8635.jpg


Fløj selv med denne British Airways B747-400 G-BNLI til SFO tilbage i juli 2009:
IMG_8651.jpg


Virgin Atlantic B747-400:
IMG_8661.jpg


Air Mauritius A340-300:
IMG_8664.jpg


Kenya Airways B777-200:
IMG_8677.jpg


Delta B767-400 i pink cancer livery:
IMG_8684.jpg


Air Seychelles B767-300:
IMG_8693.jpg


Endnu en Air India B777-300:
IMG_8703.jpg


Saudi Arabian B777-200:
IMG_8728.jpg


Cyprus Airways A330-200:
IMG_8734.jpg


IMG_8737.jpg
 
Sidste delen:

Bulgaria Air igen, men nu i anden bemaling:
IMG_8746.jpg


United Airlines B777-200, gamle farver:
IMG_8788.jpg


Aer Lingus A320-200:
IMG_8789.jpg


Taget gennem ruden på en SAS MD-82 på vej hjem til CPH.

Turkish Airlines B777-300:
IMG_8813.jpg


Flyveturen hjem til CPH var ikke noget specielt. Fik min formentlig sidste tur i MD-82, hvilket var rigtig bra! Altid en god oplevelse at flyve med dem!

Over 3000 bilder på 4 dage. Så mye forskelligt, som hele tiden kommer og lander eller letter. Man har ikke tiden til mat eller drikke, fordi der kom så mye spendende. Lidt fik man da med hjem :)
 
Dette var en knallfin serie. Persjonlig liker jeg ryddige bilder best, uten masse forstyrrelser som bygninger og annet ræl.
Du har virkelig fått meg til å snu der!!
Makan til livlige bilder med masse miljø rundt skal en lete lenge etter.
Dette gir full pott fra meg, knallbra!! :up::up::up:
 
Fin serie, LHR er et absolutt must for en flyspotter som er overfora på 737´er.
Du har fomildla mye av det som skjer der, og jeg er spent på hvordan det kommer til å bli når nye terminal 2 er ferdig.

Har selv bodd på IBIS hotell, som ikke ligger langt fra Holliday INN. Selv om det blir gode bilder fra hotellet, er gangavstanden ut til treshold 27R så kort at det gir full uttelling å gå dit. Med buss er det også lett å komme seg til Hatton Cross og landing 27L.
 
Tak for kommentarerne. Altid dejligt når folk kan lide de bilder man viser.

Fik en masse nye selskaper og en masse nye flytyper, som ikke kommer til CPH. Var et fint hotel og utsikten kunne man jo ikke klage over. Måtte dog lige spørge ved checkin om det var muligt at få et værelse med utsikt til runway. Så måtte betale lidt mere da jeg gik fra et enkelt-værelse på den modsatte siden af bygningen, til et dobbeltværelse. Men det gjorde ikke nogen stor forskel for mig, da de ekstra penge var givet godt ud.

Planlægger allerede nu at tage derover igen næste sommer. Men overvejer også at tage til Ansterdam, da det vil give lige så mye spendende trafik, og sikkert mye mere cargo!
 
Veldig flotte bilder. Jeg ser det er flere Holiday Inn hoteller ved Heathrow. Bodde du ved det som ligger i Bath Road, omtrent ved midten av rullebanen?
Mvh. Steinar
 
Hvis du kigger på Google Earth eller Google Maps, så kan du nok finde 27R. Lige nord for 27R ligger en "O" formet bygning. Det er hotellet jeg boede på. Det hedder "Holiday Inn Heathrow Ariel".
 
Flotte bilder fra et hotelrom :fly - Å se slike bilder - varmer mitt hjerte og får meg til å bestille en tur LHR og hotel Holiday Inn Heathrow Ariel - fly flate for en opplevelde dette må ha vært.

Har du mere bilder på lager av bilder fra denne turen - så nøl ikke med å legge ut.

Jan
 
Well... Har mange flere, men det er mest BA A319, A320, A321, B747, B772 (ingen af deres B773), BMI A319, A320 og Emb-135/145, Virgin B747 og A340, og alle de nange almindelige amerikanere som kommer i løbet af en dag (AA772, DAL i forskellige utgaver og United/Continental i samme antall som DAL. Kort sagt en masse fly som man let bliver træt af. Nåede næsten at se så mange B747'ere og B777'ere at jeg ikke gad fotografere dem den sidste dag. Kun hvis de var specielle eller fra et andet selskap end BA og AA.
 
Back
Top