Hej RubenHei,
Mine siste to kjøp av orginale Kodachrome lysbilder.......
OY-KPF ukjent år
![]()
Og SE-BSX tatt i November 1971
![]()
Hvis noen kjenner igjen plassene bildene er tatt, så gi meg et vink.
Happy collecting,
Ruben
Hei Ruben
klarer du og skimte registreringen på Dan-Air's Ambassador? Som du sikkert vet finnes det kun en Ambassador igjen i verden. Den tilhørte Dan-Air. På Duxford restaurerer de den siste gjenlevende Ambassador, kan det være den du har på bildet ditt?
Da var det hverken Duxford-Ambassador-en (G-ALZO) eller München/ManU Ambassador-en (G-ALZU). For å kunne datere bildet, så ser ut til å være en sen VW Type 2 T1b (1960-1962 med små blinklys, six pence brem over frontvinduet, forholdvis lite kvadratisk luftinntak under cheat line, ikke krummede vinduer bak) SAS har parkert foran Metropolitan-en. Med andre ord bildet er fra 1960 eller nyere, og hvor mye nyere avhenger av hvor lenge SAS beholdt sine Transportere. Siste gang Ambassador-en fløy for Dan-Air var i september 1971.
Hvor lenge SAS opererte med denne typen fargeskjema kan vel også
muligens være med på å tidsfeste bildet. Men ikke vet jeg......
For å komme med det optimale dumme spørsmålet: Er bildet i orignalpapp? Alle bilder jeg har fra Kodak på 60-tallet har datoen de ble satt i ramme stemplet inn.
Nr 2 Malmö-Bulltofta .
Mycket intressant då det är jag som tagit bilden (SE-BSX)! Jag tog den på ESMM 17 september 1971. Hur/var fick du tag i dian? Jag har "originalet" kvar så det måste ha varit en dublett som jag bytt med någon som du köpt eller så är det kanske ett diaduplikat då jag alltid bytte dia med originalpappramen kvar.
Nr 1 Amsterdam-Schiphol .
Nr 2 Malmö-Bulltofta .
Hilsen