2 stk SAS Convair CV-440

rhusberg

ScanFlyer Silver
Hei,

Mine siste to kjøp av orginale Kodachrome lysbilder.......

OY-KPF ukjent år

OY-KPF2008.jpg


Og SE-BSX tatt i November 1971

SE-BSX1171.jpg


Hvis noen kjenner igjen plassene bildene er tatt, så gi meg et vink.

Happy collecting,
Ruben
 
Hei,

Mine siste to kjøp av orginale Kodachrome lysbilder.......

OY-KPF ukjent år

OY-KPF2008.jpg


Og SE-BSX tatt i November 1971

SE-BSX1171.jpg


Hvis noen kjenner igjen plassene bildene er tatt, så gi meg et vink.

Happy collecting,
Ruben
Hej Ruben

Rart at se at du samler slides...Det gør jeg også

Det øverste billede mener jeg er London Heatrow og billede er fra CPH fra
det der hed Indenrigsgården idag T1

Hilsen
Ole
 
Favoritten her blir nok KPF på Heathrow. Masse "miljø", lasteband, VW buss osv. Viscount og Ambassador.
 
Hei Ruben
klarer du og skimte registreringen på Dan-Air's Ambassador? Som du sikkert vet finnes det kun en Ambassador igjen i verden. Den tilhørte Dan-Air. På Duxford restaurerer de den siste gjenlevende Ambassador, kan det være den du har på bildet ditt?
 
Og slik så snuten ut på Duxford-Ambassadoren på vårparten i fjor
 

Attachments

  • IMG_2818.jpg
    IMG_2818.jpg
    69.7 KB · Views: 627
Og sannelig fant jeg også et bilde av Ambassador-modellen som stod ved siden av.
 

Attachments

  • IMG_2820.jpg
    IMG_2820.jpg
    89 KB · Views: 619
Hei Ruben
klarer du og skimte registreringen på Dan-Air's Ambassador? Som du sikkert vet finnes det kun en Ambassador igjen i verden. Den tilhørte Dan-Air. På Duxford restaurerer de den siste gjenlevende Ambassador, kan det være den du har på bildet ditt?

Hei,

Så vidt jeg klarer å se på lysbildet, er reg'en G-ALZY.

Happy collecting,
Ruben
 
Da var det hverken Duxford-Ambassador-en (G-ALZO) eller München/ManU Ambassador-en (G-ALZU). For å kunne datere bildet, så ser ut til å være en sen VW Type 2 T1b (1960-1962 med små blinklys, six pence brem over frontvinduet, forholdvis lite kvadratisk luftinntak under cheat line, ikke krummede vinduer bak) SAS har parkert foran Metropolitan-en. Med andre ord bildet er fra 1960 eller nyere, og hvor mye nyere avhenger av hvor lenge SAS beholdt sine Transportere. Siste gang Ambassador-en fløy for Dan-Air var i september 1971.
 
Last edited:
Da var det hverken Duxford-Ambassador-en (G-ALZO) eller München/ManU Ambassador-en (G-ALZU). For å kunne datere bildet, så ser ut til å være en sen VW Type 2 T1b (1960-1962 med små blinklys, six pence brem over frontvinduet, forholdvis lite kvadratisk luftinntak under cheat line, ikke krummede vinduer bak) SAS har parkert foran Metropolitan-en. Med andre ord bildet er fra 1960 eller nyere, og hvor mye nyere avhenger av hvor lenge SAS beholdt sine Transportere. Siste gang Ambassador-en fløy for Dan-Air var i september 1971.

Hvor lenge SAS opererte med denne typen fargeskjema kan vel også
muligens være med på å tidsfeste bildet. Men ikke vet jeg......

Happy collecting,
Ruben
 
For å komme med det optimale dumme spørsmålet: Er bildet i orignalpapp? Alle bilder jeg har fra Kodak på 60-tallet har datoen de ble satt i ramme stemplet inn.
 
Hvor lenge SAS opererte med denne typen fargeskjema kan vel også
muligens være med på å tidsfeste bildet. Men ikke vet jeg......

Det gamla (med titlar Scandinavian Airlines System) ersattes av det moderniserade (Scandinavian) 1966, men hur lång tid det tog innan man hade målat om alla vet jag inte. Någon som var med på den tiden kanske vet - RolfL? Någon KLM-specialist kanske vet när holländarna övergav sina "barberpole"-färger också som syns på Viscounten i bakgrunden, det kan ju också ge en hint.
 
For å komme med det optimale dumme spørsmålet: Er bildet i orignalpapp? Alle bilder jeg har fra Kodak på 60-tallet har datoen de ble satt i ramme stemplet inn.

He, he...

Da hadde det vært litt enklere ja. Bildet er desverre i en plastramme
uten noe på. Dette kan det være flere grunner til, bla ble mange gamle
lysbilder tatt ut av orginalrammene for å lage postkort, kopislides etc..

Hilsen Ruben
 
Nr 2 Malmö-Bulltofta .

Mycket intressant då det är jag som tagit bilden (SE-BSX)! Jag tog den på ESMM 17 september 1971. Hur/var fick du tag i dian? Jag har "originalet" kvar så det måste ha varit en dublett som jag bytt med någon som du köpt eller så är det kanske ett diaduplikat då jag alltid bytte dia med originalpappramen kvar.
 
Last edited:
Mycket intressant då det är jag som tagit bilden (SE-BSX)! Jag tog den på ESMM 17 september 1971. Hur/var fick du tag i dian? Jag har "originalet" kvar så det måste ha varit en dublett som jag bytt med någon som du köpt eller så är det kanske ett diaduplikat då jag alltid bytte dia med originalpappramen kvar.

Hei Rolf !

SE-BSX står i orginalrammen av papp. Lysbilder er kjøpt på
airlinehobby.com, uten at jeg husker 100 % sikkert av hvem.
Men mest sannsynlig av Exavia, som også er kilden til mesteparten
av mine SAS Convairs.

Happy collecting,
Ruben
 
Nr 1 Amsterdam-Schiphol .
Nr 2 Malmö-Bulltofta .

Hilsen

Velkommen på forumet, Trident! Fin avatar..

Jeg er enig i at AMS er mer sannsynlig enn LHR..

Bildet kan ikke være tatt seinere inn 1966, SAS var den gang rask til å male om sine fly, tror alle CV-440 og Caravelle ble malt om i løpet av 1966..

Hva med KLM Viscount ? Skiftet ikke de farger i 1965 ? Og Viscountene gikk til Aer Lingus i 1966.. ?

Dan Air overtok G-ALZY i februar 1963, så da gir vel den og VW-bussen en pekepinn om at handler om 1963+..
 
Ref. CV440 SE-BSX , fråga, minns inte själv: skrotades den på Kastrup för att senare (kroppen ?) flyttas till Gardermoen ? Övningsobjekt ? Vad hände sedan med den ? Ni som var med på 80-talet ....!
 
Jeg vet ikke reg, men det har i mange år stått et CV-440 skrog på Gardermoen som øvingsobjekt. Sannsynligvis den samme som sto på Fornebu.
Hvis jeg husker riktig var det på 70-tallet også en Curtis Commando (ex Fred. Olsen?) som ble brukt til øving på Fornebu.
 
Jeg har blitt fortalt at skroget som ble flyttet fra FBU til OSL som øvingsobjekt er Nor-Flys LN-MAP. Den ble i alle fall hogd på FBU i 1982.
 
Back
Top