2 stk SAS Convair CV-440

Svensk Flyghistorisk Forening oppgir BSX skrotad Kastrup våren 75 og kropp til Fornebu som øvingsobjekt.Dette finnes fotobevis for.Jeg tror denne etterhvert ble "oppbrukt", for Nor-Flys MAP overtok rollen,og denne ble flyttet til Gardermoen.
Ingen Fred.Olsen maskiner innvolvert.(4stk Dakota er vel hugget i nærheten av Fornebus øvingsområde,og Fjellflys Heron BFX)

Tack för inputs ! Jag skulle naturligtvis ha tittat på SFF och mitt eget inlägg om SE-BSX där jag lagt ut Lasse Lindströms bild på SE-BSX på FBU !
Jag kan ju då undra om SE-BSX först verkligen "skrotades" på Kastrup för att sedan fraktas till Fornebu som ju var SAS main-base för Convair.

Last edited:
Tack för inputs ! Jag skulle naturligtvis ha tittat på SFF och mitt eget inlägg om SE-BSX där jag lagt ut Lasse Lindströms bild på SE-BSX på FBU !
Jag kan ju då undra om SE-BSX först verkligen "skrotades" på Kastrup för att sedan fraktas till Fornebu som ju var SAS main-base för Convair.

Det stemmer at BSX ble scrappet på CPH i 75. Jeg var ute på øvingsomådet og tok bilde av den og en annen CV440 i 75. Skal scanne noen av mine slides med bilder av maskinene som lå på fire dumpen den gang. Blant annet en Sterling DC-6B og Conair DC-7B.

Det stemmer at BSX ble scrappet på CPH i 75. Jeg var ute på øvingsomådet og tok bilde av den og en annen CV440 i 75. Skal scanne noen av mine slides med bilder av maskinene som lå på fire dumpen den gang. Blant annet en Sterling DC-6B og Conair DC-7B.

Utmärkt, tack ! De andra CV kanske eventuellt var LN-KLE och SE-BSS ?

Her er utsnitt fra flyfoto av Fornebu datert 1984:

Attachments

• IMG_9521.jpeg
    IMG_9521.jpeg
    548.8 KB · Views: 264
Her er utsnitt fra flyfoto av Fornebu datert 1984:
Hej !
Tack , någon uppfattning om vilka två det kan vara ? LN-KLF/LN-KLG skrotades väl på FBU men jag har tidgare årtal (redan 1975) men det kan ju vara det som återstod efter det att vitala delar tagits till vara.

I følge Åke Hall's "Luftens vikinger - en bok om SAS alla flygplan" ble -BSX skrotet på Kastrup og en del av flyet ble benyttet som øvingsobjekt på Fornebu. Ellers er jeg enig med Stone i at skroget på OSL er ex LN-MAP fra Nor Fly.

Espen

Jeg har blitt fortalt at skroget som ble flyttet fra FBU til OSL som øvingsobjekt er Nor-Flys LN-MAP. Den ble i alle fall hogd på FBU i 1982.

Det er korrekt Stein. MAP'en ble plukket ren for deler av FOF for Norfly og NMK( Norsk Metropolitan Klubb ) . Når KLK ble kjøpt av oss høsten -83 var avtalen at 2 ekstra motorer pluss 2 propeller og alt av "rotables" fulgte med kjøpet. Resten av skroget var for felles bruk , med andre ord vingeforkanter , flaps rorflater etc.
I god tid før FBU stengte i 1998 fikk jeg forespørsel fra Lufthavnen om vi hadde behov for å hente deler etter tips fra FOF teknisk . På det tidspunkt var NMK historie og følgelig hadde vi ikke behov for å plukke mer , dessuten var skroget på det tidspunkt ubrukelig etter havari øvelser i mange år.

På Garedermoen var det en annen SAS CV440 som sto i mange år omtrent der hvor Sundt hangaren er i dag. Jeg husker ikke hvilken maskin det var , skal sjekke mine arkiver , men det kan ha vært LN-KLE.

Back