2 AWACS fly over Sarpsborg

TenFour

ScanFlyer Blue
Iløpet av en uke nå, hadde jeg besøk av 2 forskjellige AWACS fly over huset jeg bor i. Jeg bor i Sarpsborg og har innflyving til rw 30 rett over meg. Det er helt topp synes jeg, men det blir dårlig med bilder fra sidene. Når snøen forsvinner skal jeg prøve å ta meg ut i lendet for å få bedre vinkler.

IMG_7962.jpg

Under buken var det ikke akkurat skinnende rent.
IMG_8042.jpg

IMG_8137.jpg

"Strengt tatt "bare" en AWACS ? og det innebærer?
Beklager om jeg ikke har fått med meg at det bare er sivile fly som skal postes her.

Bare en AWACS?..... Takk for oppklaringen.
Men, med et nytt besøk i dag fikk jeg en til på brikka. Så da har jeg mine ord/antall i behold.

IMG_8186.jpg

Beklager litt dårlig formulering TenFour, mente så klart at det ene flyet ikke var en AWACS. :) Du er heldig som får slike fugler over hodet med jevne mellomrom. :up:

Takk folkens for hyggelige tilbakemeldinger og tilleggsinfo.
Så da tør jeg vel å prøve meg igjen ved en annen anledning.

Dette var bare én av flere typer AWACS-fly. Faktisk vil det være som å omtale en norsk sas-maskin med "PASSASJERFLY" og utelukke Boeing 737, fordi AWACS bare beskriver hva flyet gjør - ikke hvilken type det er, og det er vel slik man liker å bry seg om på et flyforum ;)

AWACS-flyet du har tatt bilde av er av typen Boeing E-3A Sentry. Andre AWACS-maskiner er bygget på andre skrog, som f.eks. E-2 Hawkeye som US Navy flyr fra hangarskip, og jeg hukser ikke navnet på AWACS-flyet som er basert på Boeing 767-skroget.

TCA'en er alt beskrevet.

Flyet er en utvikling av Boeing 707 skrog. De fleste refererer til flyet som «AWACS-flyet». Dog skal det sies at flytypen i seg selv heter Sentry, og er bare en av flere typer AWACS fly. Det finnes nemlig AWACS fly som er basert på Boeing 767 (E-767), amerikanerne har sin E-2 Hawkeye som opererer fra hangarskip, og Russland opererer med A-50 Midas som er basert på Il-76 Candid skrog. NATO AEW Force opererer kun fly som er bygget på 707-skrog.
Sitat: Flynytt nr 4/2006 - med en fortreffelig forside!!! Og jeg tror jeg har tillatelse til å sitere fra bladets webside ;)

Last edited:
767 Awacsen står referet i teksten du refererer til, E-767. :P Også har du 737 Wedgtail, men den baserer seg vel på andre systemer og er vel sånn sett ikke en AWACS per definisjon.

Last edited:
Ja jeg så det men kom ikke på å rette det :) Det er min egen tekst så jeg håper jeg er unnskyldt den glippen ;) Ja Wedgetrailen driver også med det samme. Det finnes også Orion med antenne "på taket", som flys av US Customs and Border myndighetene. De leter etter småfly langs grensa såvidt jeg har forstått. -Men AWACS kan det vel kanskje ikke kalles.

Når snøen forsvinner skal jeg prøve å ta meg ut i lendet for å få bedre vinkler.
Det er tørt og fint (eller tørt er kanskje å ta litt i, men snøen er ihvertfall borte) ved enden av 30 nå :)

Det jeg liker med å ha E-3ene innom er at de gjerne holder på i en time eller to med touch and goes, så man har som oftest greit med tid til å komme seg til de få spotterplassene som er rundt her.

Det jeg liker med å ha E-3ene innom er at de gjerne holder på i en time eller to med touch and goes, så man har som oftest greit med tid til å komme seg til de få spotterplassene som er rundt her.
Det er vel en sånn en (E-3, altså) som har holdt på med runder der i noen timer nå i ettermiddag. Fikk du noen bilder, eller ble det for mørkt?

Stilig!
Ser de er her en gang i mellom, men de drar alltid rett før klokka 15 da jeg slutter på jobb. Hvis ikke så er de her mens jeg jobber overtid. :(

Back