13 ganger så farlig å fly i fattige land

Re: 13 ganger så farlig å fly i fattige land

Tja, det er sikkert ikke så langt unna, men kjøreturen til GEN er fortsatt mer risikabel .. ;)

I tillegg viser tall at å fly små tomotors er langt mer risikabelt enn større transportfly.

Så kombinerer du dette med å fly småfly i Afrika, så vil du merke at dette er en farligere kom inasjon.

-a

Tja, det er sikkert ikke så langt unna, men kjøreturen til GEN er fortsatt mer risikabel .. ;)

Korrekt, men ikke bare den til OSL, det gjelder hvilken som helst kjøretur...

Det eneste transportmiddel som statistisk sett (i Europa og Nord-Amerika) er sikrere enn fly er tog.

Men det er vanskelig trekke frem klare statistiske ulikheter mellom regioner. "Fattige land" er nok en passe beskrivelse på områder der risikoen er betydelig høyere enn det vi er vant til.

Frem til 1999 var det kun ett eneste flyselskap i verden som kom ekstremt dårlig ut av ulykkesstatistikkene, og det var Cubana. Etter 1999 har også de klart seg uten ulykker....

Huff ja, mye kan skje på veien fra Verdens Navle på Nannestad til OSL...
Men igår var det jo ikke mindre enn 2 bilkræsj ulykker mellom OSLo og OSL, og det
var laaaange køer. Dette i tillegg til en vanlig freda's rush...

Frem til 1999 var det kun ett eneste flyselskap i verden som kom ekstremt dårlig ut av ulykkesstatistikkene, og det var Cubana. Etter 1999 har også de klart seg uten ulykker....

Nuuuuvel ... ;) Ingen skadet, men likevel ...

On June 14, 2003 a Cubana de Aviación Antonov 24RV (CU-T1295) on an international scheduled passenger flight was damaged after a landing accident at Nueva Gerona (Rafael Cabrera Airport). A hydraulic failure rendered all systems dependent on hydraulic pressure inoperable. The crew were able to manually extend the landing gear but without flaps or brakes the aircraft was unable to stop on the runway. There were no fatalities among the 48 passengers and four crew members, but the aircraft was written off.

Nuuuuvel ... ;) Ingen skadet, men likevel ...

He, korrekt igjen min gode mann :).

Min oversikt tar kun hensyn til "Fatal accidents". Mange "artige" nesten-ulykker hvert år som vi aldri hører om i media.

Oppgulp fra mediene eller er det et snev av sannhet i disse ryktene?

Dette er vel bare fakta. Vi som kjenner bransjen har noen regioner (og betingelser) som vi ikke ville flydd i.

Og jeg som skal fly innenriks i Vietnam og Kambodsja neste år :o

Jaja, det kommer tripreport med mindre det blir makrell i tomat av meg.

Det som kanskje er vel så interessant for sammenligningens skyld, er hvor mange ganger farligere det er å kjøre bil i disse "fattige land" enn det det er ellers i verden.

En venninne av meg ble kjempesjokkert da hun hørte at vi hadde fløyet lokalfly mellom Bali og Lombok i Indonesia, siden flysikkerheten der var så dårlig. Selv hadde hun, sammen med en venninnegjeng, delvis haiket og kjørt buss over langs hele Java og Sumatra året før. Men å sette seg inn i et indonesisk fly, var for risikabelt...

Back