Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

gustavf

Moderator
Staff member
Medlem
Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc)

Ikke 787 riktignok, men Dubai er vel i realiteten longhaul. Uansett, nattens DXB-OSL fikk motorproblemer og måtte ned i Iran

Regner med at motortrøbbel ikke fikses sånn helt med en gang. Noen som et hvordan det er å ordne innreise og overnatting for 186 passasjerer i Iran?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Regner med at motortrøbbel ikke fikses sånn helt med en gang. Noen som et hvordan det er å ordne innreise og overnatting for 186 passasjerer i Iran?

Så lenge blir det ikke. LN-DYG er allerede påvei ned for å hente paxen.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Så lenge blir det ikke. LN-DYG er allerede påvei ned for å hente paxen.

Jepp - her tenker jeg de gjør det som må til. Denne kan fort bli ganske uheldig på VG Nett. Det er vel en del av de nationalitetene (eller ex-nationalitetene) om bord som ikke er helt komfortable med for mye tid i Iran heller kan jeg tenke meg.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Regner med at motortrøbbel ikke fikses sånn helt med en gang. Noen som et hvordan det er å ordne innreise og overnatting for 186 passasjerer i Iran?

Det gikk helt greit og raskt for Delta for noen år siden, Iran har underskrevet og følger avtaler om nød situasjoner som fører til landing og opphold i Iran.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Er vel ikke det letteste stedet å ta med seg deler til å reparere ett fly på
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

LN-DYG står også i Shiraz nå. men de trenger kanskje crewrest før de kan returnere?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

LN-DYG står også i Shiraz nå. men de trenger kanskje crewrest før de kan returnere?

Kan det være at de ville bruke det opprinnelige crewet for returen?
(for rett og slett få med seg alt personell i et ellers fullt fly)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Er vel ikke det letteste stedet å ta med seg deler til å reparere ett fly på

Og det er problemet akkurat nå. Det er visst problemer med å få deler inn til Shiraz for å utføre reperasjonene. Det årner seg sikkert, men i slike tilfeller er det alltids noen som synes det er gøy å bruse litt med fjøra og være litt sjef også. ;)
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Og det er problemet akkurat nå. Det er visst problemer med å få deler inn til Shiraz for å utføre reperasjonene. Det årner seg sikkert, men i slike tilfeller er det alltids noen som synes det er gøy å bruse litt med fjøra og være litt sjef også. ;)

Men er problemet med Iranske myndigheter eller det Amerikanske sanksjoner som setter kjepper i hjula?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Ser ut som at -DYG landet i Warzawa nå.....

Espen
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Fra one mile at a time
https://onemileatatime.com/norwegian-737-iran-diversion/
It raises some interesting questions:

Will sending Norwegian technicians to Shiraz to perform any work circumvent the sanctions?

Or will Norwegian just try and fly the plane without passengers to a neighbouring country where it will be easier to perform any necessary repairs?

And given the passengers entered the country, presumably with a visa on arrival, does this mean they are no longer eligible for an ESTA if they visit the US?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Det gikk helt greit og raskt for Delta for noen år siden, Iran har underskrevet og følger avtaler om nød situasjoner som fører til landing og opphold i Iran.

Helt uproblematisk var det neppe. Hvordan håndterer de kvinnelige passasjerer som nødlander uten sjal? Og vil passasjerene kunne reise til USA uten å søke visum, nå som de har vært i Iran?
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Helt uproblematisk var det neppe. Hvordan håndterer de kvinnelige passasjerer som nødlander uten sjal? Og vil passasjerene kunne reise til USA uten å søke visum, nå som de har vært i Iran?

De kom fra Dubai, og der er det i prinsippet samme greia. Ellers bruker de sikkert teppene fra flyet. ;)

De ble visstnok ikke stemplet inn i landet, så da er det ingen problemer med passtempel.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

De kom fra Dubai, og der er det i prinsippet samme greia.

I prinsippet, men ikke i praksis.

De ble visstnok ikke stemplet inn i landet, så da er det ingen problemer med passtempel.

Det er vel ikke stempel som avgjør, for det holder jo ikke å bytte pass. I følge https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/tourism-visit/visa-waiver-program.html så gjelder det:

Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, Libya, Somalia, Sudan, Syria, or Yemen on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).

Jeg vet ikke hvordan det praktiseres, vel å merke.
 
Re: Norwegians longhauloperasjon - status om regularitet (2018-tråden)

Det spørs vel om de i det hele tatt ble registrert som innreist.

Ingen syting i VG eller Dagbladet. Det må ha blitt ordnet greit og profesjonelt. Veldig bra,
 
Back
Top