FlyViking innstiller driften 12JAN18

storg

ScanFlyer Gold
Medlem
Styret i FlyViking AS opplyser i en pressemelding fredag ettermiddag at det har besluttet å innstille driften i selskapet. De siste flyvningene vil skje 12. januar 2018, mens man gjennom etableringen av et nytt aksjeselskap vil forsøke å opprettholde ruten Ørland - Oslo - Ørland. Dette skal inntil videre skje gjennom innleie av fly og personell fra andre flyselskaper.

DN.no
 
Last edited:
Re: FlyViking - statustråd

Og så var det slutt:

Styret i FlyViking AS opplyser i en pressemelding fredag ettermiddag at det har besluttet å innstille driften i selskapet. De siste flyvningene vil skje 12. januar 2018, mens man gjennom etableringen av et nytt aksjeselskap vil forsøke å opprettholde ruten Ørland - Oslo - Ørland. Dette skal inntil videre skje gjennom innleie av fly og personell fra andre flyselskaper.

–Hovedårsaken til at vi har tatt denne beslutningen, er at det ikke er økonomisk forsvarlig å drive videre med det materiellet vi har i dag, sier styreleder Ola Olsen. –Videre vil en styrt avvikling innen rimelig tid gjøre oss i stand til å innstille driften i FlyViking AS, samtidig som verken kunder, leverandører, ansatte eller innleid personell blir skadelidende, fortsetter han.
 
FlyViking innstiller driften

FlyViking innstiller driften

Selskapet opplyser i ei pressemelding fredag ettermiddag at de siste flyvningene vil skje 12. januar.

– Hovedårsaken til at vi har tatt denne beslutningen, er at det ikke er økonomisk forsvarlig å drive videre med det materiellet vi har i dag. Videre vil en styrt avvikling innen rimelig tid gjøre oss i stand til å innstille driften i FlyViking AS, samtidig som verken kunder, leverandører, ansatte eller innleid personell blir skadelidende, sier styreleder Ola Olsen.

Ikke veldig sjokkerende nyheter.
 
Re: FlyViking innstiller driften

Som du sier, ikke veldig overraskende. Eneste rute som nå står uten operatør er uansett OSL-OLA, så får man se hva kommunen der oppe gjør nå
 
Re: FlyViking innstiller driften

Som du sier, ikke veldig overraskende. Eneste rute som nå står uten operatør er uansett OSL-OLA, så får man se hva kommunen der oppe gjør nå

Hm har den ruta vært åpen for vanlige pax eller bare militære? Uansett så er det vel såpass kort fra TRD at noe trafikk dit ikke lønner seg.
 
Re: FlyViking innstiller driften

Som du sier, ikke veldig overraskende. Eneste rute som nå står uten operatør er uansett OSL-OLA, så får man se hva kommunen der oppe gjør nå
Ja, det var no eit litt merkeleg trekk å skifte ut operatør der? Den ruta vil vel uansett vekse betydeleg dei næraste åra.
 
Re: FlyViking innstiller driften

Kjøretiden til TRD er på minst 2,5 timer
Du kan dra av en liten time på det om du reiser kollektivt. 55 min båt, 5 min gange over brua og så en drøy halvtime med flybussen.

Men ja, at kommunen valgte å bytte til FlyViking var nok ikke det hele store sjakktrekket.
 
Re: FlyViking innstiller driften

I en artikkel i Avisa Nordland, sier selskapet:
Det er besluttet å etablere et nytt aksjeselskap, som i første omgang skal ha som oppgave å opprettholde ruten Ørland–Oslo–Ørland. Dette skal skje gjennom å overføre ruten til et annet regionalt flyselskap, som kommersielt skal arbeide sammen med det nye selskapet. Eieren vil også gjennomføre en vurdering på om det vil være mulig å skape lønnsomme flyruter med andre flytyper enn det FlyViking har benyttet, og i et annet segment. Dette arbeidet vil påbegynnes rett etter årsskiftet.

https://www.an.no/flyviking/orland/oslo/siste-flyviking-legger-ned/s/5-4-666643

Tilleggsinfo fra artikkel i Nordlys, der det går fram at flyene som nå er leaset, vil bli fløyet tilbake til Canada etter 12. januar. https://www.nord24.no/luftfart/flys...nomisk-forsvarlig-a-drive-videre/s/5-32-99624
 
Last edited:
Re: FlyViking innstiller driften

Inte helt oväntat men likväl trist. Speciellt trist för piloterna som nyligen anställdes efter type rating till Dashen.
 
Re: FlyViking innstiller driften

Trist for de ansatte og selskapet. Desverre ikke veldig overraskende. :69:
 
Re: FlyViking innstiller driften

Widerøe er for godt etablert i Nord-Norge. Synd at ikke FlyViking vant anbudsrutene, da hadde nok situasjonen vært litt annerledes.
 
Re: FlyViking innstiller driften

Synd, men det er alltid en avveigning på materiellsiden.
For gammelt, grei pris, men for mye vedlikehold
For nytt, dyrt, bortimot grisedyrt, men lite vedlikehold. (FlyNonstop)

Men forsøket til Ola viser at det trengs konkurranse i midt og nord norge.
De var nok litt for billige, hadde de gått opp 500 kr pr tur, så hadde de kanskje hatt svartere tall.

Kanskje noen andre tør å prøve i samme marked, eller om Ola gjør comeback?
 
Re: FlyViking innstiller driften

Widerøe er for godt etablert i Nord-Norge. Synd at ikke FlyViking vant anbudsrutene, da hadde nok situasjonen vært litt annerledes.

Bra for anbudsrutenes del, og de som er avhengige av de. FlyViking var ikke i nærheten av å oppfylle krav til blant annet regularitet.
 
Re: FlyViking innstiller driften

Ser på proff.no at de økte kapitalen med rundt 50 mill bare i desember. Nå er ikke jeg økonom, men hvorfor spytte inn så mye penger når de helt sikkert visste at de kom til å avvikle driften? Er det kun en måte å holde driften igang på til neste anbudsrunde?
 
Re: FlyViking innstiller driften

Hm har den ruta vært åpen for vanlige pax eller bare militære? Uansett så er det vel såpass kort fra TRD at noe trafikk dit ikke lønner seg.

Ruten har vært åpen for alle. De tok over for Air Norway i høst og har fått økonomisk støtte fra kommunen. En slags kommunal anbudsrute. Det bør være grunnlag for en slik rute så lenge den er subsidiert.

Ellers ikke overraskende at FlyViking avvikler. De gikk inn kommersielt på ruter som ikke kan drives kommersielt, uten noe som helst form for grunnfjell eller mulighet for kryssubsidiering. Ingen anbud var vunnet, ingen avtaler med kommuner (med unntak av OSL-OLA-ruten) og ingen avtaler med næringsliv. Lavt volum i kombinasjon med lave billettpriser. Mange barnesykdommer og alt har fremstått rimelig uprofesjonelt og naivt.
 
Last edited:
Another one bites the dust...skulle vel vært overskriften her også. Ikke veldig overraskende for noen vil jeg tro...inkludert de ansatte. De må vel også ha sett hvor dette gikk (direktøren sier jo at de aldri fikk nok passasjerer).

I dette markedet tror jeg fortsatt at vi er best tjent med et solid Widerøe. På Røros er vi i allefall fornøyd...bra priser og det helt uten konkurranse i luften.
 
Trist sak for de ansatte. Fatter dog ikke at de turte, men dem om det.
Eierne sklir vel på en eller annen automagisk måte unna problemene, og prøver på nytt.
 
Back
Top