Ny Norwegian-base: London Gatwick

Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Vel, det er ikke overraskende at de setter opp base på Gatwick når en tenker på hvor mange fly som er innom i løpet av en dag. Hva som er overraskende er at de planlegger å fly til "europeiske destinasjoner" som ved Middelhavet.

Lurer på om de i det hele tatt har ofret en tanke til en liten, orange operatør som også befinner seg på den flyplassen og har rundtom 60 fly der mot norwegians 3 (4). Norwegian kan vel sies å ha et godt marked om Norden, men å konkurrere med de orange på Europa kan en ikke annet enn å si lykke til med.

Vet godt om et annet flyselskap som tenkte i de samme baner og det gikk så absolutt ikke da merkevaren ikke var kjent i.fh.t. rutene som ble operert. Tror nok Norwegian som merkevare i sør England også vil slite med dette da ingen vil forbinde dem med flyginger til Malaga etc. Selvfølgelig, hvis de planlegger å male London Norwegian-rødt i lang tid fremover (og det koster dyrt) kan de kanskje forandre folks vaner og at easyJet ikke blir det første de tenker på når de skal fly fra Gatwick og til kontinentet.

For å si det sånn, easyJet kommer ikke til å sitte stille og la vikingene prøve seg på deres, så til de grader, hjemmebane. Eller kanskje en skal søke om jobb...hvis det blir en Airbus base ;)
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Ryanair flyger väl också en del från GAtwick?
Det ska bli spännande att se hur Norwegian lyckas i direkt head to head konkurrens med LCC giganterna EasyJet och Ryanair på Europas tuffaste flygmarknad.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Jeg er helt sikker på at DY har en strategi for denne London basen og hvordan de skal drive markedsføring av deres ruter. Med det antall mennesker som bor innen en radius på 15 mil fra denne flyplassen så trengs det heller ikke så enormt store markedsandelen for å få fylt et fly. Det er jo også en befolkning i andre enden av de nye rutene de åpner, som kan benytte deres ruter TIL London. Dessuten skal DY starte IC flyvninger og dette kommer de helt sikkert til å få medieoppmerksomhet om. Jeg er også rimelig sikker på at 787 kommer til å bli brukt på Gatwick i opplærings perioden bare for å drive markedsføring. Når BKK flightene kommer igang til neste høst så er antakelig DY billigst på London-BKK, da med en liten mellomlanding og flybytte i OSL/ARN. Jeg vil også bli veldig overrasket om ikke DY også flyr mellom Gatwick og India/Pakistan i 2016. Det er et enorm marked som i tilegg er veldig pris sensistivt.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Litt overraskende at de vil åpne base i London for flyvninger til Middelhavet - det er jo en vanvittig konkurranse på ruter fra Storbritannia til Middelhavet allerede. Alicante er derimot mer forståelig ettersom Norwegian allerede har en drøss nordiske ruter hit.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Kanskje han har fått avtale med noen av de store charteroperatørene. I såfall er satsingen kombinert rute/charter og dette virker mer fornuftig. Det er også et stort ad-hoc/wetlease marker i UK, men uten en betydelig nærværelse lokalt er det vanskelig å få innpass i dette.

Spennende uansett ...

Tenkte akkurat på airport slots ut fra LGW. Dette er vel ikke så enkelt å få?
Hvis du da ikke får en avtale med noen som har slots fra før.....?
 
Last edited:
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Tenkte akkurat på airport slots ut fra LGW. Dette er vel ikke så enkelt å få?
Hvis du da ikke får en avtale med noen som har slots fra før.....?

Jeg er ganske sikkert pa at DY har sikred seg disse slots fra en visst operatör alrede...
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Tøff satsing av DY dette, får håpe dette blir vellykket!

w
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Der er fortsatt rolige tider i løpet av dagen, så avhengig av destinasjon etc. er det kanskje ikke så vanskelig. Ellers har vel Lufthansa gitt fra seg et par slots, Strategic benyttet også noen og vet ikke hvor mye som er igjen av Air Berlin. Ser dem fortsatt en gang i blandt, men tror de har kuttet noen flyginger. British Airways er et stort usikkerhetsmoment men enn så lenge biter de seg fast. Flybe begynner også å få spørsmålstegn over seg p.g.a. uenigheter om avgiftene Gatwick vil belaste dem med (essensielt, de må betale like mye for en Q400/E190 som andre gjør for A320/B737 størrelse).

Ellers blir vel dette den virkelige prøven på hvordan Norwegian vil fungere i et fullstendig "fremmed" marked. Hvis de prøver seg på ruter utenfor Norden bilr vel det første gang merkevaren "Norwegian" skal bli et transportmiddel for de som overhode ikke har noen kjennskap eller følelser knyttet mot navnet. "Norwegian" er ikke det første navnet som kommer til folk hvis de vil fly direkte fra Gatwick til Malaga eller Las Palmas. Endogtil er også det meste skandinavisk, og norsk spesielt, regnet som dyrt av den gjenomsnittelige engelskmann så her må det merkevarebygging til i stor stil. Der er enormt med mennesker i Londonområdet, men det er dermed ikke sagt at markedet er umettelig og der er nok av kadavere i veikanten.

Jeg kjenner veldig godt til et annet selskap som fra før av hadde en meget godt kjent merkevare i UK men selv ikke det var godt nok til å utfordre det orange monsteret og føre til positive tall innenfor rimelig tid, da merkevaren var forbundet med andre destinasjoner. Flyene var fulle nok men det var lave priser som lokket kundene selv om det ble en sakte økende trofast kundemasse, men ikke fort nok. En annen ting med sør-England er at levekostnadene er så høye at selv om mange har nok av penger, benytter de dem ikke ombord i like stor grad som i andre deler av landet. Dermed blir det ikke allverdens ombordsalg til å subsidiere billettprisene med.

Som LN-MOW sier, det blir spennende og se hva de faktisk begynner med og hvor det ender...
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Ellers blir vel dette den virkelige prøven på hvordan Norwegian vil fungere i et fullstendig "fremmed" marked. Hvis de prøver seg på ruter utenfor Norden bilr vel det første gang merkevaren "Norwegian" skal bli et transportmiddel for de som overhode ikke har noen kjennskap eller følelser knyttet mot navnet.

De har tidligere hatt ruter fra Warszawa til destinasjoner utenfor norden. Det kan jo også diskuteres hvor forskjellig «Norwegian» oppfattes som merkevare i, for eksempel, Finland og UK.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

De har tidligere hatt ruter fra Warszawa til destinasjoner utenfor norden. Det kan jo også diskuteres hvor forskjellig «Norwegian» oppfattes som merkevare i, for eksempel, Finland og UK.

Det stemmer jo det og de fløy jo til og med mellom Warsawa og Birmingham. For å si det sånn, er jo ikke det den første ruten jeg tenkte på at de fløy de par gangene jeg så et Norwegian fly i her i B'ham. Norwegian som merke har underbevisst klare hint om hvor de flyr. Selv mange av mine kollegaer vet ikke at Norwegian er spredt med baser over hele Skandinavia...
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Easyjet (og Ryanair) er jo ikke i Amadeus, så skal man booke fly på alle mulige nettsider som expedia.com så dukker ikke de opp.

Så med bedre distrubusjon og mulighet å booke fly + hotell sammen vil være en konkurransefordel, særlig hvis de legger seg under i pris enn tradisjonelle nettverksselskaper.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Easyjet (og Ryanair) er jo ikke i Amadeus, så skal man booke fly på alle mulige nettsider som expedia.com så dukker ikke de opp.

Så med bedre distrubusjon og mulighet å booke fly + hotell sammen vil være en konkurransefordel, særlig hvis de legger seg under i pris enn tradisjonelle nettverksselskaper.

EasyJet finner du hos Expedia og tilsvarende.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Det er ikke mye til sannhetsvitne, men ifølge wikipedia så har Gatwick (snart) disse DY-rutene:

Aalborg, Ålesund, Alicante [begins Spring 2013], Barcelona [begins Spring 2013], Bergen, Copenhagen, Dubrovnik [begins Spring 2013], Faro [begins Spring 2013], Fuerteventura [begins Spring 2013], Gothenburg-Landvetter, Helsinki, Lanzarote [begins Spring 2013], Las Palmas de Gran Canaria [begins Spring 2013], Montpellier [begins Spring 2013], Nice [begins Spring 2013], Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp [begins 1 November 2012],[192] Palma de Mallorca [begins Spring 2013], Rome-Fiumicino [begins Spring 2013], Split [begins Spring 2013], Stavanger, Stockholm-Arlanda, Tenerife-South [begins Spring 2013], Trondheim.

Er det noen som bare har tippet destinasjoner helt ut av det blå, eller?
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Det er ikke mye til sannhetsvitne, men ifølge wikipedia så har Gatwick (snart) disse DY-rutene:

Aalborg, Ålesund, Alicante [begins Spring 2013], Barcelona [begins Spring 2013], Bergen, Copenhagen, Dubrovnik [begins Spring 2013], Faro [begins Spring 2013], Fuerteventura [begins Spring 2013], Gothenburg-Landvetter, Helsinki, Lanzarote [begins Spring 2013], Las Palmas de Gran Canaria [begins Spring 2013], Montpellier [begins Spring 2013], Nice [begins Spring 2013], Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp [begins 1 November 2012],[192] Palma de Mallorca [begins Spring 2013], Rome-Fiumicino [begins Spring 2013], Split [begins Spring 2013], Stavanger, Stockholm-Arlanda, Tenerife-South [begins Spring 2013], Trondheim.

Er det noen som bare har tippet destinasjoner helt ut av det blå, eller?

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=69088

Check-in melder det samme....

Added:
http://airlineroute.net/2012/10/26/dy-alclgw-s13/
 
Last edited:
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Snakk om å hoppe ned i (kvikk)sanden med begge beina med det utvalget av ruter. De har nå de "sære" rutene mot Norden som sikkert kan subsidiere rutene som går sydover en stund. Er for en gangs skyld enig med O'Leary at de har levd et beskyttet liv så det er nå de vil vise hva de er verdt. "Bucket and spade" UK style er ikke det samme som Nordic style, spesielt ikke med den nåværende økonomiske tilstanden.

Får nå håpe for de ansatte med base på Gatwick sin del at de får noe til å fungere med det antall fly de planlegger. Gleder meg til å se hvordan dette skal reklameres for.
 
Re: Norwegian åpner baser i London og Alicante

Spenstig å satse på ruter ut fra London og sørover! Men kan strategien være at alle nordiske flyrutene til London kan sendes videre sørover derfra? At DY blir mer ett nettverksselskap?
Det gir hvertfall brukerne litt flere valgmuligheter, f.eks. å kombinere direkteruter med en mellomlanding en av veiene.
 
Back
Top