![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei. Jeg og familien min planlegger en USA tur til sommeren. Vi har aldri vært i USA før og tenker at nok for være nok. Vi må få opplevd denne herligheten av et land! Vi har tenkt å kjøre gjennom landet å få med det flotteste landet har å by på. Og det er her jeg trenger hjelp av flyprat-familien! Vi tenker å starte i New York og avslutte i Los Angeles eller San Fransisco. Regner med sistnevnte er best, siden SAS flyr dit. Vi bor i KRS og jeg personlig tenker at SAS er det beste og tryggeste valget! Så trenger jeg litt info av dere og gode tips til reisemål og generelt om USA.
Hva trenger man av papirer for å reise til USA? Er det bare å reise, eller må man til den amerikanske ambasaden å fikse visum og slikt? Jeg har norsk førekort (klasse B), hvordan er kjørekulturen i USA? Lett å kjøre? Noe jeg trenger å vite. Jeg merker at det er dette som gjør meg mest nervøs med hele turen. Hvordan er det med leiebil, lett å få tak i? Vi blir 9 stk totalt (2 familier/2 biler). Hva bør man leie? Personlig hadde jeg lyst på en Camaro el. Men ser fort at det blir vanskelig siden vi er så mange, så jeg tenker en stor SUV er hva vi bør gå for. Hvilke steder har dere å annbefale på denne turen? Er Route 66 noe å satse på? Det gjør ikke om man må kjøre litt ut av ruta for å se/oppleve noe fint. Jeg har tenkt ut følgende plasser som bør besøkes/legges av tid til: -New York -NASA Space Center (Houston) -Mount Rushmore -Yellowstone National Park -Death Valley -Grand Canyon -Las Vegas -Los Angeles -San Fransisco -En stor fornøyelsespark i USA stil (gjerne flere om de ligger langs ruten). Her er et utkast av en rute jeg har satt opp i Google Maps. Har jeg glemt noen steder som bør besøkes? ![]() Hvor bør man ikke gå (tenker litt på kriminalitet og slikt)? Er det lett og få tak i moteller langs veien? Er det dyrt, er det bra standard på slikt eller er det like greit å velge hotell? Hvor lang tid tar en slik tur om man kjører mest mulig hver dag? Vi har vell 2 uker til rådighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
Forøvrig anbefaler jeg å sjekke litt her - en del linker til gamle tråder: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79184
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 05-01-2014 at 15:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
|
![]()
Eneste jeg kan gi mtp input så høres det ikke lurt ut å legge opp til å kjøre mest mulig hver dag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
2 uker høres ut som veldig knapt med tid hvis du ser for deg å gjøre coast-to-coast, og samtidig legge inn Houston og Sør Dakota (du kjører jo nærmest fra Mexico til Kanada!)
Jeg ville fokusert på enten øst eller vest, evnt Midt-vesten. Skal selv på "roadtrip" i mars, og da har vi 2 uker, men vi holder oss i området mellom New York og Washington DC + litt avstikkere hit og dit. Det å ta "hele" USA i ett jafs blir hverken fugl eller fisk. Det blir for mye kjøring i forhold til opplevelser, spør du meg. Det er lange avstander.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Noe å tenke på: De mest genuine opplevelsene er ofte de du får litt utenfor allfarvei. Det er kanskje ikke de største turistmagnetene av serverdigheter som gir de mest varige inntrykkene.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Her er forøvrig en road-trip-report fra Vestkysten:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=96654 Om dere satser på New York uten bil så vil dere kunne lage en rundtur med utgangspunkt i San Francisco på mesteparten av det dere vil se. Da kan dere også legge opp løpet under veis, kjør dit det passer og finne moteller, i stedetfor å jage tvers over alt. Det er normalt bedre utvalg av bil også om dere ikke har enveisleie (evt. enveisleie i Calfornia/Nevada pleier ikke å koste mye). Personlig ville satset på en SUV på en slik tur, da sitter dere litt mer romslig, har greit med bagasjeplass og har god utsikt i forhold til en utslitt Oldsmobuick Sedat el.l. Også greit hvis dere skal ut på grusveier i nasjonalparker o.l. ![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
To uker blir alt for snaut for dette opplegget. Som Cecilie er inne på: Bestem dere om dere vil se Østkysten eller Vestkysten (evt med Vegas/Grand Canyon) med bare to uker til rådighet. Alternativt ta noen dager i New York før dere fly til California
USA er STORT. Texas og Midtvesten får du ta en annen gang. Opplegget du har foreslått passet kanskje bedre for en seks ukers tur |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Du har ikke sjanse til alt dette på to uker. Du kan klare halve landet på to uker, men da blir det MYE kjøring. Jeg tror jeg hadde valgt meg et utgangspunkt og kjørt en to ukers sløyfe derfra, f.eks. San Francisco. Da kan du få med Texas og south Dakota, men som nevnt, det blir mange timer i bil.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Du bør heller dele opp og forberede deg til to turer til i framtiden. Som Hickok sier, start i San Fransico og ta Highway 1 sydover, sving innom Nevada og Arizona... Vil si at det blir vel mye å få med New Mexico, sydlige Utah og Colorado.... Man skal ikke bare kjøre bil hele tiden
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
En del tips her også: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=97986
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her er en mulig reiserute som fanger opp det meste:
Dag 1. Reisedag (lang). San Fransisco-Jackson, Wyoming. 13-14 timer effektiv kjøring. Dag 2. Utforske Grand Tetons og Yellowstone. Overnatte i Billings, Montana. 5-6 timers effektiv kjøring. Dag 3. Utforske Little Big Horn Memorial, Mt. Rushmore, Crazy Horse Memorial. Overnatte i Deadwood, SD. 7-8 timers effektiv kjøring Dag 4. Deadwood-Vail, Colorado. Transportetappe. 7-8 timers effektiv kjøring. Er mulig å ta turen innom Wounded Knee memorial på veien. Dag 5. Vail-Grand Canyon, South rim. 9-10 timers effektiv kjøretid. Dag 6. Se Grand Canyon, helst også West Rim med Skywalk. Kjøre til Las Vegas på kvelden. 7-8 timers effektiv kjøring. Dag 7. Hviledag. Se Las Vegas. Dag 8. Las Vegas-Legoland, California. Se Legoland. 4-5 timers effektiv kjøring. Dag 9. Legoland- Disneyland (Anaheim). Gjøre Disneyland. 2-3 timers effektiv kjøring. Dag 10. LA. Hviledag. Dag 11. LA-Death Valley (er j***** varmt på sommeren)-Yosemite Nasjonalpark. Effektiv kjøring 8-9 timer. Dag 12. Se nasjonalparken, kjøre til SF. Effektiv kjøring 3-4 timer. Dag 13. Se SF. Dag 14. Hjemreise. Kutter du Death Valley og Yosemite, så får du heller US Hwy 1 LA-SF, og mer avslapping. Det tror jeg er et mye bedre valg. Uansett. Dette er mulig på to uker og gir deg de fleste tingene du ønsker å se. Så kan du heller spare NY og NASA til senere. Samtidig er det MYE kjøring og kanskje noe ambisiøst med unger på slep? Bruk det for det det er verdt. Lykke til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
/Thor
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dere kan jo rekke denne turen på to uker. Men dere får ikke sett stort mer enn interstaten (motorveiene). USA er stort, veldig stort. Leide bil i en uke, for noen år siden. Startet i New York. Fikk med meg Nigara Falls, Toronto og Washington D.C, og litt i mellom. Mer rakk jeg ikke. Det går ann å kominere NYC og San Francisco, men da med fly mellom de byene. Men husk det er mye å se i New York. Dere trenger noen dager der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Her er jeg enig at du burde ha minst 5 uker for denne turen.
Syntes vi gapet over mye med San fransisco,redwood, Monterey, LA, san Diego, og Las vegas på 14 dager jeg. Og da tok vi fly fra SAN-LAS-SFO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Først må jeg bare si tusen takk for så masse hjelp! Jeg har pratet litt hjemme nå og vi blir hvertfall 3 uker. Vi tenker også å lande i NY, være der et par dager så fly til Houston for å slippe unna å kjøre den strekningen.
Er Houston verdt å se? Jeg har veldig lyst å innom NASA museet. Kan det anbefales eller bør jeg utsette det til en annen gang? Er det noe kun for spesielt flyintresserte, eller er det noe mor, tante og søstre kan synes er intressant? Min far har også veldig lyst å innom "cowboy land". Hvor ligger dette i landet? Finnes dette i det hele tatt? ![]() Ruta så langt ser sånn ut, er det noe langs denne ruta som bør sees? http://goo.gl/maps/SZyZO Last edited by Robin882; 12-01-2014 at 18:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kjører dere fra Texas til Mount rushmore, så er det cowboy land hele veien!
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hele Nebraska lukter kumøkk, så hvis det passer din fars definisjon av cowboyland, så er dere godt på vei
![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Her er en liten smak av Cowboy-tiden i en restaurant i byen Keystone, like ved Mt. Rushmore. Absolutt verdt et besøk. http://rubyhousekeystone.com/
Dette er et gammelt lysthus, som nå er ombygget til restaurant. Bo på dette hoteller http://no.tripadvisor.com/Hotel_Revi...th_Dakota.html når dere er i strøket. Mye historie her også. Last edited by Hickok; 12-01-2014 at 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis jeg skulle reist på road trip i USA sommerstid ville jeg droppet sydstatene. Houston blir lett 40 grader om sommeren. Det er stooore avstander hvis dere skal vestover og alt for varmt til å gjøre noe utendørs. Spar dette området til en annen gang og da på våren eller høsten.
Her er mitt tips: Etter noen dager i New York, fly til San Francisco. California er fint med behagelig klima ved kysten. Se San Francisco i 3-4 dager. Kjør så fantastiske highway 1 langs kysten til LA. Ligg unna i-5, verdens kjedeligste vei. Ta noen dager i LA, besøk universal studios og en av verdens største fornøyelsesparker, Six Flags magic mountain. Sjekk ut Hollywood og Santa Monica beach. Kjør så til Las Vegas. Her går det an å kjøre via Death Valley, men husk at det er svært varmt her om sommeren. Ha med godt med vann i tilfelle motorstopp. Fra Vegas kan dere ta et par dagers avstikker til Grand Canyon. På veien dit kan dere kjøre over det lengste gjenværende strekket av Route 66, dere kommer inn på den i Kingman. På vei tilbake til San Francisco, kjør innom Yosemite National Park. Avslutt gjerne med et par dager i vinområdene nord for San Francisco. Den største feilen dere kan gjøre er å gape over alt for mye. Jeg har vært på endel roadtrips i USA og min erfaring er at alt tar lengre tid enn man planlegger på forhånd. Husk at dere er på ferie og skal ikke stresse fra en attraksjon til en annen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ett alternativ er å ta en avstikker ned fra New York til Washington DC. Der kan dere besøke National Air and Space Museum. Der er bl.a. Apollo kapselen, som landet på månen utstilt. Samt en del forskjellige fly.
Last edited by LN-WIC; 12-01-2014 at 23:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Delta til Seattle, roadtrip til San Fransisco, KLM hjem | WF-380 | TripReports | 18 | 29-08-2014 12:37 |
The Great American Roadtrip | Sykkelthor | TripReports | 9 | 13-08-2014 10:50 |
The Western USA roadtrip 2014 PHX-LAS-SFO - Tips sökes | Savipix | Reiseforum | 14 | 11-01-2014 11:52 |
USA roadtrip 2012 | AlexanderDGL | Reiseforum | 14 | 07-01-2012 10:56 |
Roadtrip USA, Delta vil ikke ha betalt? | Rearden86 | Reiseforum | 5 | 04-02-2011 14:15 |