Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 31-01-2007, 18:13   #61
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Og nå begynner SAS Braathens råtne behandling av sine kunder i Molde å få konsek

Quote:
Originally posted by Sjakalen

Trist å se at så mange henger seg opp i uvesentligheter som "krigerske typer", folketallet i Tromsø,

....
Ingen skal komme å si at SAS har tatt ut potensialet i Molde.
Min referanse til folketall var helt klart ment som en humoristisk bemerkning (og ingen bør ta det for noe annet enn det). Har så SAS ikke tatt ut potensialet? Det er vanskelig å si uten å ha detaljert informasjon om priser, kostnader og belegg. SAS gjør nok sine disposisjoner for å maksimere egen inntjening, eller mener man at det er andre motiver bak slike endringer....?
TOS is offline  
Old 01-02-2007, 08:20   #62
Sjakalen
Newcomer

Default Re: Og nå begynner SAS Braathens råtne behandling av sine kunder i Molde å få konsek

Joda jeg skjønner at du er en morroklump, TOS, men det begynte å ta litt av hele greia. Etter en side var det umulig å følge tråden i denne debatten. Prøvde på en humoristisk måte å hente den inn igjen. Nok om det. - Om SAS har en skjult agenda. Kanskje ikke. Men det påfallende med monopol er at de istedenfor å sette opp et ekstra fly og derfor få noen ledige seter i løpet av dagen, setter de heller sine kunder på bakken. Dette er monopolets makt. Kommer det et selskap til vil ENML få rett i at da kommer de lenge gjennomtenkte ruteøkningene fra SAS. Dette kan dokumenteres fordi dette har skjedd før både i Molde og helt sikkert andre plasser også.
Sjakalen is offline  
Old 01-02-2007, 09:50   #63
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Om SAS har en skjult agenda. Kanskje ikke. Men det påfallende med monopol er at de istedenfor å sette opp et ekstra fly og derfor få noen ledige seter i løpet av dagen, setter de heller sine kunder på bakken. Dette er monopolets makt. Kommer det et selskap til vil ENML få rett i at da kommer de lenge gjennomtenkte ruteøkningene fra SAS. Dette kan dokumenteres fordi dette har skjedd før både i Molde og helt sikkert andre plasser også.
Jeg er ikke uenig med deg i at SAS sannsynligvis (...) benytter det de har av markedsmakt på MOL, og at de på grunn av monopolsituasjonen kan operere med underdekning på kapasitet. Det er en relativt vanlig konsekvens av monopol, og det er også rimelig å forvente at kapasiteten tar seg noe opp om en ny aktør etablerer seg på strekningen. Det er mulig at vi diskuterer forbi hverandre, men jeg ville kanskje hevdet at SAS nok tar ut sitt (profitt-) potensiale på MOL, men at dette ikke nødvendigvis samsvarer med det å ta ut trafikkpotensialet. Selv så kjenner jeg alt for lite til trafikkpotensialet på MOL til å kunne trekke noen konklusjoner. Som andre har påpekt så kan det hende at inntjeningen på MOL er lav selv om flyene er fulle, men da burde vel revenue folkene i SAS se litt nærmere på prisene de setter.
TOS is offline  
Old 01-02-2007, 12:24   #64
Sjakalen
Newcomer

Jeg skjønner hva du mener med at SAS tar ut sitt potensiale på inntjening. Jeg ser den. Jeg er kanskje like forundret over at ikke andre ser sitt snitt til å begynne å fly diverse ruter fra MOL når de vet at de starter med et godt kundegrunnlag. Det som irriterer meg med SAS er at de er så arogante i forhold til sine kunder. Kommer en ny aktør med riktige avganger, vil folk flykte fra SAS`s sine ruter. Det som vil skje hvis en annen aktør kommer er at SAS vil øke sine frekvenser for IGJEN kvele enhver motstand. Dette har skjedd i Molde og Ålesund før. Hvis en går igjennom historien på andre flyplasser av samme størrelse og omland, kan jeg nesten garantere deg at du vil finne samme resultat. Det er denne arogansen ovenfor oss som kunder jeg ikke liker. Når det gjelder lavpris osv. er tilbudet her opp ikke akkurat bedre enn andre plasser. Dette gjennspeiles i det faktum at skal du reise, så får du betale det det koster(les: monopol)
I denne forbindelse kan sikkert ENML komme med litt historiske fakta som sier litt om det som har skjedd i tidligere sammenhenger.
Sjakalen is offline  
Old 01-02-2007, 13:39   #65
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Delvis enig med Sjakalen.

Sist Norwegian var på Molde var vel egentlig ikke overkonkurranse fra SAS årsaken, men elendig ruteplanlegging. Norwegian ville stjele fullpriskunder fra SAS Braathens, men med avganger fra Molde 1330 på hverdager (eneste avgang) er det lite interessant for forretningskundene.

Et fly 0630 fra MOL-OSL og et retur fra OSL på kvelden kunne helt sikkert sikret Kjos betalende kunder. Blir spennende å se når rullebanen er på plass neste sommer, om Kjos faktisk kommer som antydet.
Trash2000 is offline  
Old 01-02-2007, 16:01   #66
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

Det som vil skje hvis en annen aktør kommer er at SAS vil øke sine frekvenser for IGJEN kvele enhver motstand. Dette har skjedd i Molde og Ålesund før.
Det er kundene som velger .... og selv ikke k-tilsynet har hatt noen innvendinger. Er enig naar det gjelder MOL - tidene var haaploese - men markedet i MOL er mindre enn AES og der klarte hverken DY eller Color Air aa drive loennsomt og da er det ganske innlysende at det vil vaere enda vanskeligere i MOL.

Saa IMHO - konklusjonen er enkel: Det er ikke mulig aa utkonkurrere SAS (markedet har sigalisert det hoeyt og klart) og markedet er for lite for to operatoerer.

SAS driver butikk, ikke distriktspolitikk. De setter inn fly der de kan tjene mest penger. Hvis SAS finner at de kan tjene mer paa en ekstra frekvens paa MOL ved aa fjerne en fra en annen rute saa gjoer de det. Hvis ikke - vel, saa er det status quo.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 01-02-2007, 16:07   #67
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:
Jeg skjønner hva du mener med at SAS tar ut sitt potensiale på inntjening. Jeg ser den. Jeg er kanskje like forundret over at ikke andre ser sitt snitt til å begynne å fly diverse ruter fra MOL når de vet at de starter med et godt kundegrunnlag. Det som irriterer meg med SAS er at de er så arogante i forhold til sine kunder.
Hva mener du med "godt kundegrunnlag"? Og på hvilket grunnlag kan du si at det er godt? Sitter du på tall og beregninger, eller er det antakelser?
LN-BRK is offline  
Old 01-02-2007, 22:00   #68
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Strengt tatt har ikke SAS monopol, men de er de eneste som finner det lønnsomt å fly ML-GM, en hvilken som helst aktør kan starte opp når de vil, ergo inget monopol. Hvorfor gjør ikke andre det? nei de har bedre ting å bruke flyene til.. Hvorfor fløy NAX på et teit tidspunkt? de hadde ikke fly ledig på det mest ideelle tidspunktet til ML...

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline  
Old 02-02-2007, 00:59   #69
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

SAS har nok monopol på MOL-OSL (men det spørs selvsagt hva folk flest forstår med begrepet monopol - i dette tilfellet er det nok mindre tvil om hvorvidt dette er et monopol enn i BGO-AMS tilfellet; man kan selvsagt si at AES-OSL er et substitutt til MOL-OSL, men det er vel bare SAS som fly der også. TRD-OSL kan også være et substitutt til MOL.OSL, men da snakker vi sannsynligvis om relativt liten grad av substitusjon....). At ingen andre flyr kan være basert på at markedet er for lite til å kunne gi lønnsom drift for 2 selskap og /eller at det mest sannsynlige alternativet til SAS har (som JohnnyEagle sier) andre og bedre ting bruke flyene til.
TOS is offline  
Old 02-02-2007, 01:50   #70
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Er vi ikke ferdig med denne diskusjonen enda???
Tommy777 is offline  
Old 02-02-2007, 01:56   #71
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

nei, og det er frustrende aa hoere klager paa at naerflyplassen til enkelte ikke har nok avganger, naar de samme har kortere vei til sekundaerflyplassene sine enn det jeg har til den naermeste flyplassen med normal rutetrafikk.....
Old 02-02-2007, 12:31   #72
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

SAS har nok monopol på MOL-OSL (men det spørs selvsagt hva folk flest forstår med begrepet monopol - i dette tilfellet er det nok mindre tvil om hvorvidt dette er et monopol enn i BGO-AMS tilfellet; man kan selvsagt si at AES-OSL er et substitutt til MOL-OSL, men det er vel bare SAS som fly der også. TRD-OSL kan også være et substitutt til MOL.OSL, men da snakker vi sannsynligvis om relativt liten grad av substitusjon....). At ingen andre flyr kan være basert på at markedet er for lite til å kunne gi lønnsom drift for 2 selskap og /eller at det mest sannsynlige alternativet til SAS har (som JohnnyEagle sier) andre og bedre ting bruke flyene til.
Alternativt at potensielle konkurrenter ser hva som skjer om de går inn. Nemlig at dagens monopolist, i dette tilfelle SAS, vil øke antall frekvenser for å oppnå monopolstilling på nyt.
Trash2000 is offline  
Old 02-02-2007, 13:14   #73
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Rutetidene den gangen Norwegian fløy til Molde var vel ikke de beste, me de hadde vel ikke mere enn 8-9 fly eller noe? Og kanskje av den grunn ikke hadde åpning akkurat der og da til å tilby noe annet?

På en annen side, hadde der brukt selskapet om de hadde hatt en tidlig morgenavgang og det samme på kvelden f.eks? til både MOL / AES / KSU ?

Posting Rules