![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Morsomt å lese innleggene fra berlin til Tromsø om danske mynter... Har ennå ikke hørt noen god grunn til at man ikke skal bruke kort... Til tider har veksling tatt lenger tid enn kortbruk ombord... Jeg er den første til å innrømme at jeg ikke er objektiv i denne saken - kort er levebrødet mitt og jeg kan love at nordmenn i større grad enn noen andre europeere er flinke til å bruke kort - på alt fra kaffe, parkering (5 og 6 kroners transaksjoner) til bilkjøp!!!
Kontanter og mynter er heller ikke gratis for noen å akseptere - i denne elektroniske verden hvor man ikke trenger et eneste papir for å fly - vil fortsatt noen tviholde på eldgamle betalingsformer... På boarding.no står det nå i kveld at SAS i Danmark skal godta danske mynter, SAS Sverige skal godta svenske mynter mens SAS Norge godtar mynter fra alle landene... Dette har da vært århunderets storm i et vannglass...og handler vel mere om SAS enn de danske myntene... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Dette er jo ikke å bli klok av for passasjerene.
Skal man til Stockholm eller København, så kan man betale med norsk mynt hvis det er SAS Norge man reiser med, men hvis flyet skulle være fra SAS Sverige eller SAS Danmark, så går det ikke.... SURR ALT SAMMEN!!! Gjør det enkelt for kunden. Skal man være fullservice selskap, bør man ikke ha slike uforståelige regler. Gjenninfør service, la serveringen være gratis.
![]() |
#44 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Helt enig - gratis mat og drikke bør gjeninnføres. Større forskjeller er noe jeg kunne gått i tog for...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det står at norske og svenske kronestykker og femtiøringer og eurocentmynter ikke skal aksepteres som betalingsmiddel. Hvis det ikke jeg ikke misforstår helt her, skal alle danske mynter kunne brukes, samt norske og svenske femmere, tiere og tjuinger, og både 1. og 2-euro. Dette kan da ikke være noe veldig stort problem! (Riktignok kan setningen tolkes til at nordmenn, svensker og europeere heller ikke får lov til å benytte danske kronestykker, men det tror jeg er en litt for streng tolkning ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva med de som ikke har kredittkort da? Tro det eller ei, men det finnes noen av de og.
Skal de nektes å handle? "Sorry, vi tar ikke kontanter, så du kan nok ikke få verken mat eller drikke". Blir ikke det bare for dumt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Mynt er gangbar betalingsmiddel og ingen kan nekte å ta i mot det !!
De kan si - prøve seg - men det er bare å betale i mynt. I broskjyene så anfører de at NOK SKR DKR - Euro USD og Britiske pund i sedler/mynt kan benyttes. Alt er en tanke kanskje, men kan ikke gjennomføres. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Osapanga chipongwe
|
![]() Quote:
Det til side. Dette er et problem for SAS - og det har gjort noe med det. Detaljhandelen sliter også med kostnadene som er knyttet til vekslepenger. En rull med mynter koster penger. La oss si at du skal ha 100 kronemynter i en rull. Den koster deg rundt 110 kroner. Så for at alle skillemyntentusiaster skal kunne sægge litt ekstra, må kjøpmannen på hjørnet subsidiere dem. Mye snurrig argumentasjon i denne tråden ![]()
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Danske regler er de samme - det står jo i det 4. innlegget i denne tråden...
![]() |
#50 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Men i all verden da! Enten er det jeg som ikke forstår dansk, eller så er det alle de andre som kommenterer her.
Det som står i første innlegg er at danske SAS vil ikke ta imot norske og svenske kronestykker og femtiøringer. Det står absolutt ikke et ord om ikke å ta imot danske mynter. Den danske loven om tvungent betalingsmiddel er da vel i så fall totalt irrelevant. Du kan jo prøve å komme med danske kronestykker på Rema i Norge, og se om du klarer å betale med dem. Sannsynligheten er ikke så veldig stor. Og på Rema får du i motsetning til hos SAS heller ikke betale med utenlandske myner av større valører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]() Quote:
Jeg har lest at Olav Thon byttet revskinn mot noe annet - og ble rik - Sorry LN-KOG vi lever i år 2007 (etter den tidsregning jeg lver etter - ikke alltid alle gjør det) God kveld. Jan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det det egentlig er snakk om her er danske 2kr, 1kr, 50 ører og 25 ører. Dvs man kan fortsatt bruke mynter, men ikke det minste lommerusket. Faktisk er det slik at de færreste automater tar 50 og 25 ører i Danmark. Dessuten har også "alle" dansker noe som heter Dankort og som er gratis å bruke. Hvis jeg husker rett er også alle prisene i hele 5ere slik at å nekte folk å betale med skrapjern bør heller ikke skape de store problemer
Litt OT, men 50 ørene (og 25 i DK) burde vært avskaffet for lengst. De kan ikke brukes til noe og tar bare unødigplass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
" Fremover skal det danske kabinepersonale afvise svenskere, nordmænd og europæere, der vil købe kaffe, mad eller varer for småmønter mindre end 5 kr. eller 1 euro. " Dvs, det er kun de minste myntene som de vil nekte å ta imot og såvidt jeg husker er alle SAS sine priser i hele 5ere og Euro. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Omsider snappet opp av norske nettkilder også
http://e24.no/boers-og-finans/article1964484.ece Og en like hissig debatt der... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
That's it, fra og med i dag, torsdag 30. august 2007 skal jeg ALLTID betale min kaffe ombord hos SAS med 1,- krones mynt!
Jada jada, jeg gjør det bare for å provosere... I know!!! I'm evil ![]() Og tro meg, jeg skal være rask med å ta en sup av koppen før jeg fikkler opp mine penger av lommen... For den menige skandinav er det ikke forskjell på SAS NO, SAS SE & SAS DK, det er bare vi flynerder som ser på registreringen og vet hvilket selskap vi egentlig flyr med, så Kjære Mats! Få slutt på dette surret og sørg for at selskapene "dine" har samme service uavhengig av hvilket språk dem snakker ombord... Egil
![]() |
#57 | |||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#58 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Vet ikke om du har fått med deg hva som har skjedd de siste årene, det kommer kanskje som en bombe for deg at kort nå er mer populært en kontanter. Og ikke minst enklere, billigere og sikrere.. Kanskje på tide å våkne opp og finne ut hvilket årTUSEN du lever i ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jeg sier det igjen... Dette handler mer om hvem som innfører den nye ordningen enn hva de innfører...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Tror jeg skal begynne med det samme. Eller aller helst 50-øringer ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sier nei takk til gullkort og champagne på fly | LN-MOW | Småprat | 29 | 07-11-2013 08:39 |
Ikke takk nei til vodka i Russland! | jameson82 | Reiseforum | 10 | 08-03-2012 13:58 |
Kabinpersonalet sier nei til spareplan | MartinL | Flyforum | 29 | 08-07-2009 12:08 |
Førsteklasse? Nei takk! | Bizflyer | Flyforum | 2 | 01-08-2008 00:59 |
Midwest Express sier nei til airTran (del III) | CK | Flyforum | 2 | 16-04-2007 08:18 |