Transfer og om OSL (flyplass, lounger etc)

Ser ut som B-piren i sommer vil bli brukt til Schengen eller schengen-charter, dog vil det betyr bussing fra E-bussgatene til pir-B. Som vil midlertidig få gate nummer G1-G8

Finner ikke noe offisiell info på dette utenom et kart på Avinor sine sider, men hvordan blir dette løst i praksis? Siden de får egne gatenummere går jeg ut ifra at det vil settes opp shuttlebuss fra en plass på utland (f.eks i underetasjen hvor gate E3-E7 sine busser går fra) og at pax vil slippes inn i piren for å så vente der før boarding? Hvis ikke er det jo snakk om helt ordinær fjernpark...?

Denne piren har jo ikke akkurat mange fasiliteter heller, så tar man bussen dit for tidlig blir man å kjede seg...

Finner ikke noe offisiell info på dette utenom et kart på Avinor sine sider, men hvordan blir dette løst i praksis? Siden de får egne gatenummere går jeg ut ifra at det vil settes opp shuttlebuss fra en plass på utland (f.eks i underetasjen hvor gate E3-E7 sine busser går fra) og at pax vil slippes inn i piren for å så vente der før boarding? Hvis ikke er det jo snakk om helt ordinær fjernpark...?

Denne piren har jo ikke akkurat mange fasiliteter heller, så tar man bussen dit for tidlig blir man å kjede seg...

Ikke sett noe fra Avinor, men slik jeg tolket det jeg har lest er at de døpes midlertidig om til G1-8, og det vil gå en form for shuttlebuss fra E. Dog kan jeg ha misforstått.

Som Someone sier så heter gatene G1-G8 når de brukes som Schengen gater. Det vil bli satt opp shuttlebuss fra gate E5 som vil gå hvert 3. minutt når gatene er i bruk. Så pax vil boarde fra gate feks G2 etter å tatt en buss til Pir Syd.

Planen er å bruke piren til Schengen på morgenen for fly som har nattstopp og de som har destinasjoner det ofte er CTOT til som feks Frankrike og Spania.

Så en typisk morgen der vil kunne være KL, AF, LH pluss DY og SK flighter til NCE, AGP, ALC osv

Hvis Pir Syd (B-gates) skal brukes til Schengen, må vel denne isoleres fra resten av terminalen, spesielt siden den er tilknyttet innland (tollgrensen).
Nå er det en stund siden jeg var ved B-gates sist, men finnes det dører/ sluser som kan hermetisk isolere piren fra resten av terminalen?
Og er det egen inngang/ utgang som bussene kan bruke der, eller må man bruke en av B-gatene til det?

Hvis Pir Syd (B-gates) skal brukes til Schengen, må vel denne isoleres fra resten av terminalen, spesielt siden den er tilknyttet innland (tollgrensen).
Nå er det en stund siden jeg var ved B-gates sist, men finnes det dører/ sluser som kan hermetisk isolere piren fra resten av terminalen?
Og er det egen inngang/ utgang som bussene kan bruke der, eller må man bruke en av B-gatene til det?

Lett å sperre av der, det er jo bare en nedgang. Det er ihvertfall en branndør 'oppe' i gangen som kan låses, og da holder det med et 'hundegjerde' i enden.

Bussene trenger bare en ledig gate å slippe folk inn igjennom, og det er lett å improvisere hvis det ikke allerede finnes en dør som kan brukes. Det er jo ingen som skal busses ut.

Lett å sperre av der, det er jo bare en nedgang. Det er ihvertfall en branndør 'oppe' i gangen som kan låses, og da holder det med et 'hundegjerde' i enden.

Bussene trenger bare en ledig gate å slippe folk inn igjennom, og det er lett å improvisere hvis det ikke allerede finnes en dør som kan brukes. Det er jo ingen som skal busses ut.
Jeg tenkte det ville være lett/ greit å isolere piren, men var alikevel usikkert om det var allerede på plass barrierer/ dører som kunne lukkes.

Ang bussingen så bør det jo gå greit, dersom det kun er for de første morgenavgangen og man ikke trenger 2 veis trafikk. Men det beste imo vil være å ha en egen sluse/ punkt for bussene, spesielt dersom det er snakk om å bruke det utover RON- avgangene.
Håper OSL har et system ved bussgaten ut til G-gates, at kun dem som har fly derfra si neste 60-90 min slippes ombord på bussene. Som det nevnes ovenfor så kan det fort bli kjedelig å sitte der lenge.

Jeg tenkte det ville være lett/ greit å isolere piren, men var alikevel usikkert om det var allerede på plass barrierer/ dører som kunne lukkes.
Ja, det er branndører der (og en drøss andre steder på OSL som man ikke legger merke til).

Ang bussingen så bør det jo gå greit, dersom det kun er for de første morgenavgangen og man ikke trenger 2 veis trafikk.
Evt ankomst løses nok ved å sluse folk rett på bussen, er jo bare tull å sende folk ned gtrappen fra flyet, opp en trapp i terminalen og så ned en trapp igjen... Det hender jo man gjør det i dag på innland også om et fly fra utalnd må inn på A eller B-gate

Å grunnen til at de ikke kan ha vektere eller noe som midlertidig utenlands-sluse ned til B piren når dette er nødvendig den korte stunden på morgenen, er kun fordi OSL vil ha alle gjennom taxfree og shopping maset? Ser jo egentlig ingen annen grunn?

Edit: ser jo problemet med å få folk til å gå rett da, unngå at de trasker inn på vanlige Utland delen å blir stuck der...

Last edited:
Å grunnen til at de ikke kan ha vektere eller noe som midlertidig utenlands-sluse ned til B piren når dette er nødvendig den korte stunden på morgenen, er kun fordi OSL vil ha alle gjennom taxfree og shopping maset? Ser jo egentlig ingen annen grunn?

Nå bare kompliserer du. Å ha utenlandsflighter fra to helt separate områder er forvirrende for kunden. Ved gatebytte kan du heller ikke gå fritt fra den ene til den andre. Og ja - taxfree er en big deal for mange også, selv om du ikke liker det.

Enklere for alle parter å gjøre det slik det er/blir.

Det er bygget en egen bussankomst i østenden av piren som leder inn i den. Dette er det samme midlertidige bygget som var på gate F17 tidligere. Bussene slipper av pax der og de går opp i piren.

Dørene i terminalenden av gangbrua som leder til piren vil bli låst av og det vil bli satt opp sperrebånd i andre enden som vil bevoktes av en vekter som sammen med flyplasshjelpere fra Avinor vil veilede passasjerene.

Det er også installert elektroniske skilt som endres etter behov

Ja, det er branndører der (og en drøss andre steder på OSL som man ikke legger merke til).

Evt ankomst løses nok ved å sluse folk rett på bussen, er jo bare tull å sende folk ned gtrappen fra flyet, opp en trapp i terminalen og så ned en trapp igjen... Det hender jo man gjør det i dag på innland også om et fly fra utalnd må inn på A eller B-gate

Alle ankomster vil bli busset direkte ja.

Som Someone sier så heter gatene G1-G8 når de brukes som Schengen gater. Det vil bli satt opp shuttlebuss fra gate E5 som vil gå hvert 3. minutt når gatene er i bruk. Så pax vil boarde fra gate feks G2 etter å tatt en buss til Pir Syd.

Planen er å bruke piren til Schengen på morgenen for fly som har nattstopp og de som har destinasjoner det ofte er CTOT til som feks Frankrike og Spania.

Så en typisk morgen der vil kunne være KL, AF, LH pluss DY og SK flighter til NCE, AGP, ALC osv
Her må jeg spørre fordi jeg vil lære. Hva mener du med det du sier om CTOT? Er det destinasjoner hvor du ikke bare kan sende avgårde maskinene når man er klar på OSL, men at man må vente på mer tillatelse av flygelederne nedover på kontinentet før man kan release? Nå vet jeg at jeg prøvde meg på en tolkning selvom jeg egentlig ikke vet, tilgi meg for det, men jeg sier det fordi jeg har opplevd slotdelays mange flere ganger på turer til FCO og ATH enn feks BGO og TRD

Skal bli en kioskløsning der ute på B/G, for å få se noe å drikke eller spise.

Men hvordan løste de dette i 2019? Trafikken er vel ikke høyere nå, selv om det da kanskje var litt armer og bein?

Var vel en kiosk der ute før pandemien om jeg husker rett, men den er vel ikke åpnet opp igjen etter. Lokalet er der jo, og sikkert noe av inventaret, så er vel ikke så mye som skal til for å få den opp og gå.

Hva med LH/KL/LX, kom de inn og parkerte på G ved ankomst kvelden før og busset folk til utland ankomst?

Hva med LH/KL/LX, kom de inn og parkerte på G ved ankomst kvelden før og busset folk til utland ankomst?

Basert på FR24, så ser det slik ut:

c016ee44394bf600f138610c03076726.jpg

c5c3cb447646e11fe181f4311cb9d63f.jpg

42c0a8f023113d154befbab81c52f140.jpg

Nye og endrede spisesteder på OSL høst 2024/vår 2025

https://kommunikasjon.ntb.no/presse...nye-spisestedene?publisherId=17421123&lang=no

Disse stedene vil etableres på innland:
O’Learys sportsbar
Trattiora Tavolare Dom.
Kaffetår
PIQ*NIQ
Journey – Kitchen & Bar
Bit Union
LETT
Crafts - Oslo’s Gastropub

Disse stedene vil etableres på utland:
Trattiora Tavolare Int.
Bjørns Backyard
Asia Street Cooking Ltd.
Barino
Mel Norwegian Bakery (torget på utland)
Tigerstaden vinbar (torget på utland)

Disse stedene vil etableres på utland (non-Schengen):
Parken

Disse stedene vil etableres på avgang:
Parken

Disse stedene vil etableres på ankomst:
Asia Street Cooking Ltd., Oslo Food Hub

Burger King, Peppes Pizza, Joe and The Juice, Northland, Ritazza, Two Tigers og Starbucks er kjente konsepter som vil bli værende på lufthavnen.

Usikker hvem som forsvinner, uover at Innland O'Leary'en skal inn der TGI er/var

Back