Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-04-2014, 20:12   #21
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,618
Default Re: Tanker om Norwegian

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
20 bestillinger på Dreamlinerne er kansellert / utsatt, og longhaul er et stort spørsmål nå.
Flere endringer kan skje, og mye skjer i kulissene..

Tally-Ho
Ingenting er bestilt - her drives det bare ordkrig ... Men jeg skulle gjerne vært flue på veggen i styrerommet til DY om dagen. Det må ha vært en del interessante diskusjoner om konseptet generelt også ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 28-04-2014, 21:11   #22
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Saken har vært velkjent for en del av oss i vel en ukes tid, og det er ventet fortsatt usikkerhet rundt aksjekursen fremover.
Det er ikke umulig at saken kan få store konsekvenser for Norwegian long haul.

Det foregår ganske mye i kulissene akkurat nå...

Tally-Ho
At det får konsekvenser for organiseringen (og registreringen) på kort sikt når det nå drøyer veldig ut å få på plass lisensen er vel neppe noen stor overraskelse (noe må jo DY gjøre når DU ikke får fly til USA med sine maskiner). DY har jo bl.a. søkt om dry lease av minst en av maskinene på irsk register, om jeg har forstått dette rett.

Det er vel kun om DU får nei fra DOT at saken får store konsekvenser? Vet du noe om dette som ingen andre vet, mon tro?

Last edited by TOS; 28-04-2014 at 21:13.
TOS is offline  
Old 28-04-2014, 21:25   #23
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

...og de kan vel ikke regne med enda flere disp. fra LT?
TCAS is offline  
Old 28-04-2014, 21:31   #24
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
...og de kan vel ikke regne med enda flere disp. fra LT?
Nei, det vil jeg ikke tro. Samtidig så tror jeg ikke man kan regne med at et nei fra DOT gir noen flere jobber i luftfarten i Norge.
TOS is offline  
Old 28-04-2014, 21:41   #25
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Jeg tipper de kommer til å få disp helt inntil saken er endelig avgjort i USA. Tviler på at det finnes ønske/vilje/evne til å være den som setter foten ned for DY.
Cloudius is offline  
Old 28-04-2014, 21:46   #26
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Ett år er max i.flg dokumentasjonen.

Quote:
Under Norwegian regulations, an airline is allowed to operate an aircraft registered in another ECAA state for a total of 12 months.
--
NLH could apply to the Norwegian Civil Aviation Authority for extensions of the licenses that would allow it to continue to operate the Irish-registered aircraft until 24th June 2014 and 24th August 2014, respectively
Så ikke så rart at Kjos begynner å bli litt stressa..
Men tillatelsen går tydligvis pr fly individ. Så etterhvert som DU får nye fly så vil de vel kanskje få disp på disse ett år også..?

W

Last edited by Wahoo; 28-04-2014 at 21:54.
Wahoo is offline  
Old 28-04-2014, 21:57   #27
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Hmm, bare mine tanker:

Kan det vaere at DY söker en syndebokk for a komme seg ut av longhaul satsing?

De siste 787 ruter som ble annonsert er intra-europe. Jeg far en deja-vu av BU sin 767 eventyr. 2 ars med tap og sa ble flyene solgt.

Jeg har personlig mine tviler at DY klarer a fa opp prisnivea pa langruter til en nivea hvor de kan tjene penger. Da er det smart a kvitte seg med heile satsingen för man senker heile konsern. Og enda bedre dersom man kan skylde pa eksterne omstendiger...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 28-04-2014, 22:00   #28
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,618
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Hmm, bare mine tanker:

.
Tror ikke du er alene om å ha disse tankene ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 28-04-2014, 22:04   #29
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Så Kjos & co står bak prosessen om å forsinke beslutningen om lisens til å fly til USA (det er vel foranledningen til utsettelsen)? Det virker kanskje en smule spesielt, men hvem vet.

Det kommer forøvrig en artikkel i DN i morgen hvor Jack Netskar uttaler at han mener at DY og Kjos forsøker å presse irske og amerikanske myndigheter (med referanse til brevet som er starten på denne tråden). Hva er det ALPA forsøker å gjøre da? Forsøker de også å presse myndighetene, eller mener man at det er helt legitimt mens DYs handlinger ikke er det?

Last edited by TOS; 28-04-2014 at 22:10.
TOS is offline  
Old 28-04-2014, 22:06   #30
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,618
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Så Kjos & co står bak prosessen om å forsinke beslutningen om lisens til å fly til USA (det er vel foranledningen til utsettelsen)? Det virker kanskje en smule spesielt, men hvem vet.
Nei, nå misforstår du fullstendig ...... men det kan være en beleilig unnskyldning.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 28-04-2014, 22:06   #31
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Så Kjos & co står bak prosessen om å forsinke beslutningen om lisens til å fly til USA (det er vel foranledningen til utsettelsen)? Det virker kanskje en smule spesielt, men hvem vet.
Vel, du kan vel provosere sa mye slik at du fa den resultat du i all hjemmelighet önsker deg
__________________
Business Analyst
BU662 is offline  
Old 28-04-2014, 22:11   #32
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Da hadde han vel neppe investert 2 milliarder i Irland i forrige uke..
http://www.independent.ie/business/w...-30199664.html
Wahoo is offline  
Old 28-04-2014, 22:11   #33
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Da hadde han vel neppe investert 2 milliarder i Irland i forrige uke..
http://www.independent.ie/business/w...-30199664.html
Det er jo ikke "gård og grunn" som det er invistert i på Irland...
sail4fun is offline  
Old 28-04-2014, 22:14   #34
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, nå misforstår du fullstendig ...... men det kan være en beleilig unnskyldning.
Jeg trodde naturligvis ikke at DY selv saboterer dette, men det du mener er at det faktum at dette drøyer i tid gir denne mulighet til å bruke dette som en syndebukk? Hadde dette derimot ikke drøyet ut i tid så hadde man ikke hatt denne muligheten? Hvis så er tilfelle så får vi for DYs del håpe at det ikke blir en snarlig løsning på dette.

Jeg vil tro at når de får litt flere maskiner og kan utnytte stordriftsfordelene i dette så ordner dette seg (og jeg minner igjen om hvor lite lønnsomhet folk mente det var i short haul når DY startet opp i 2002, selv om short haul er short haul osv.: flere her inne har vel muligens en hatt de burde ha spist i så måte... )

Last edited by TOS; 28-04-2014 at 22:24.
TOS is offline  
Old 28-04-2014, 22:17   #35
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,618
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Da hadde han vel neppe investert 2 milliarder i Irland i forrige uke..
http://www.independent.ie/business/w...-30199664.html
Nå er ikke dette bare for NAI .. AAA (leasingselskapet) har nok brorparten av investeringene ... Og det vil uansett bli noe av. De skal neppe bare betjene NAI.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 28-04-2014, 22:40   #36
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Hmm, bare mine tanker:

Kan det vaere at DY söker en syndebokk for a komme seg ut av longhaul satsing?
Det tror du vel ikke på selv? Hva skulle de da gjøre om de plutselig får det som de ønsker med DOT? Kjøre hele konsernet konkurs fordi de ikke lenger har noen syndebukk?

Hvis de har en plan om å komme seg ut av LH vil det i så bli lagt frem et ekstremt katastroferesultat 7.mai for Q1. Det blir nok ikke et pent resultat, men neppe så ille.
TCAS is offline  
Old 28-04-2014, 22:54   #37
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,618
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post

Det blir nok ikke et pent resultat, men neppe så ille.
Husk at IC-driften fortsatt er en svært liten del av produksjonen, selv om omtale og oppmerksomhet skulle tyde på det motsatte. Men hvis pengene renner ut i den grad at det gir hele konsernet et 'dårlig resultat', er det ikke sikkert at styre og aksjeeiere vil se pengene fortsette å renne ut. 'Hvis vi taper SÅ mye med 4 fly, hvordan blir det da med 8'?

Husk også at de bygde opp NLH med tanke på at NLH ikke skulle dra med seg resten av konsernet ned i avgrunnen hvis de mislykkes ...

Vi får se.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 28-04-2014, 23:27   #38
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men hvis pengene renner ut i den grad at det gir hele konsernet et 'dårlig resultat', er det ikke sikkert at styre og aksjeeiere vil se pengene fortsette å renne ut. 'Hvis vi taper SÅ mye med 4 fly, hvordan blir det da med 8'?
Høres i så fall nesten ut som en gjentakelse av oppstartshistorien fra 2002. Da kjørte de på med argumentet om at når man fikk flere fly så fikk man utnyttet stordriftsfordelene, noe som muligens kommer til anvendelse også nå.
TOS is offline  
Old 28-04-2014, 23:34   #39
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,618
Default Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Høres i så fall nesten ut som en gjentakelse av oppstartshistorien fra 2002. Da kjørte de på med argumentet om at når man fikk flere fly så fikk man utnyttet stordriftsfordelene, noe som muligens kommer til anvendelse også nå.
Ja absolutt. Den gang var de vel på ett punkt fire timer fra undergangen, hvis jeg husker rett .. Får håpe det går bedre denne gangen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 28-04-2014, 23:54   #40
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Norwegian Re: USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Hmm, bare mine tanker:

Kan det vaere at DY söker en syndebokk for a komme seg ut av longhaul satsing?

De siste 787 ruter som ble annonsert er intra-europe. Jeg far en deja-vu av BU sin 767 eventyr. 2 ars med tap og sa ble flyene solgt.

Jeg har personlig mine tviler at DY klarer a fa opp prisnivea pa langruter til en nivea hvor de kan tjene penger. Da er det smart a kvitte seg med heile satsingen för man senker heile konsern. Og enda bedre dersom man kan skylde pa eksterne omstendiger...
Seriøst ?!

De hadde ikke investert flere milliarder og gått i samtaler om 20 nye Dreamlinere om dette hadde vært tilfelle. Blir litt for dumt med disse konspirasjons teoriene !

Når det gjelder intra Europa, så var vel dette bare for å kjøre inn flyet.
BraathensSafe1985 is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian söker AOC i Sverige - Norwegian Air Sweden HenrikL92 Flyforum 45 06-02-2020 21:02
USA/Russia relations og konsekvenser for luftfarten sk931 Småprat 3 11-08-2018 01:02
Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden ->Godkjent RIBRO Flyforum 290 12-05-2018 08:01
Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC Twin Otter Flyforum 66 06-02-2014 15:38
Norwegian får irsk datterselskap BraathensSafe1985 Flyforum 6 03-09-2013 17:04


All times are GMT +2. The time now is 21:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.