6000 passert

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic '6000 passert'

Ja!! Man må være blind for ikke å merke forskjell på kabinen i en 737 og i en A320...

Vel etter min mening er 737'en akkurat passe kjedlig. Men den funker jo greit og er en real arbeidshest.

At jeg syntes A-320 serien er penere å se på, samt at den er mye mer konfertabel i alle retninger vil jeg også påstå.

Men det eneste stedet jeg ikke liker A320 serien er akkurat i landingsøyeblikket. Da kjennes det ut som hele flyet skal vrenge seg pga at den har såpass høye understells legger at en kjenner vridningen sprer seg i kroppen. Men det er også det hele jeg ikke liker med den serien. Ellers er den langt overlegen B737 når det kommer til komfort.

Ingressen i artikkelen er litt tvetydig - mener de at B737 med over 6000 flymaskiner er det flyet det totalt er/blir bygget flest av? Boeing er fremdeles bare halvveis til DC-3s produksjonsantall (inkl. Li-2).

Originally posted by Dag Viking
Det er jo en kjent sak at plastik skrangler mindre enn metall
:lol

Nå er det vel i grunnen plasten jeg stort sett legger merke til skranglingen i. Et eksempel, under takeoff hører jeg ofte at det knaker i bagasjehyllene på 737, det har jeg aldri hørt på A320.

Hvor mye jeg flyr er veldig variabelt, i 2005 har det vært stusselig men det blir noen turer i løpet av året. Men det har vært mer enn nok til å kjenne forskjellen på 737 og A320 på komforten. Og HMWK - jeg holder for min del setene unna diskusjonen. Kabinbredden derimot, kan flyselskapene ikke gjøre mye med. ;)

Jeg liker ikke halen til boeing 737. litt OT, men den ekstra halen fra kroppen til "den store halen" tar seg ikke så bra ut på bilde.

Airbus A320 er mer behagelig, også har den den deiligste duren, i alle fall med rolls royce motor :D

Og nå blir performancen til 737 ennå mer overlegen

http://www.flightinternational.com/Articles/2006/01/03/Navigation/185/203832/Short-field+737+goes+into+flight+test.html

På oppfordring fra Dag legger jeg ut et par bilder til sammenligning.
Hva er hva? Hvor mange klarer å se hvilket fly som er det bredeste ved første øyekast??

905900.jpg

954000.jpg

Et hint kan vel være rundere vegger på airbussen, slik at de lave og fete foretrekker den, mens de høye og slanke liker bedre boeingen

Med mine 183 cm, nesten h*2/pi vekt i kg og ditto skulderbredde og jeg ikke i tvil om A32X er best for meg. Slik ser det ut når jeg havner i midtsetet bak i en smågris :biggrin

kurtimitten.jpg

.... og det nederste bildet ovenfor er av en gris

Høye personer foretrekker også Airbus...

Har ikke fløyet 737 annet som passasjer samt en kort økt i simulator,men cockpit er en ergonomisk slum i forhold til DC-9/MD-80 cockpiten.Riktignok har de store og flotte instrumentskjermer på NG,men det hjelper lite på arbeidsmiljøet når det er såpass mye støy under flygingen som det er på alle 707/727/737-variantene.Det tok lang tid før man fant fem til et headset som dempet støyen til et akseptabelt nivå.Flere av de første pilotene i SAS på 737 begynte å få tilløp til tinnitus (øresus) før disse headsettene kom i bruk.
I en tid hvor vi har måttet avstå fra spisepauser på bakken og heller ta til takke med en liten palstboks med en "Lindeburger" og frokostbyggesett ombord,så lider 737-pilotene av en nesten total mangel på plass å sette fra seg matbokser og brett.En kaffekoppholder er alt som fins.Jeg har selv sittet på klappsetet og sett hvordan matbokser og annet "dræl" hoper seg opp på glareshield og sperrer deler av utsikten fremover.På DC-/MD-serien finnes det et stort og meget godt plassert bord som pilotene kan sette fra seg et helt matbrett på om det trengs.
Spesielt 737-600 har svært dårlig "ride comfort" i turbulens:flyet er "all over the sky" i turbulens,vingespennet er større enn skroglengden og yaw damper er for underdimensjonert til å stabilisere flyet på en komfortabel måte.-800 har vesentlig bedre stabilitet pga. lengden.
Det siste året har flere av mine kollegaer på MD'en måttet konvertere til 737,og de fleste konkluderer med at flyet er en gedigen nedtur.:sarc

Jeg ble overrasket over hvor trangt det er og støynivået i cockpit på 737NG. Det er over 32X og laaangt over MD80/90. Det var omtrent umulig å prate uten headset. Tror jeg ville tatt med meg Bose X'ene mine om jeg skulle hatt det som arbeidsplass. Både 32X og 757 har bedre plass enn 737 i cockpit, ingen tvil om det.
Displayene er derimot rimelig oversiktlige, og fungerer akkurat som på PMDG;)

OK, da skal jeg kaste meg på en av de mest utdebatterte og subjektive debattene som eksisterer... A vs. B:

LN-KGL Nei, du ser ikke veldig komfortabel ut i dette bildet, men hvordan kan du si at et midtsete på en A320 vs. en B737 gir deg bedre plass...? Som tidligere nevnt så lager ikke Boeing eller Airbus setene, og selskapene bestiller disse fra for eksempel RECARO, SICMA osv. og det er de samme modellene som brukes på A32X familien som B737 familien. Med tanke på seat pitch, så kan det variere fra 27-28" opp mot 33-34" i economy class, og selskapene bestemmer hvor setene skal plasseres. Det er også forskjell på komfort av to forskjellige setemodeller med samme pitch. Vi oppgir også 17.2" seat width på seatguru.com, men det er ofte varierende hvordan setene måles, og jeg skal sjekke hvor dette er målt. Det skal være mellom armlenet. Jeg vil påstå å si at 99% av komforten er type/modell sete og seat pitch...;) Hvor de "berømte" ekstra centimeterene på A320 er vet jeg faktisk ikke...?

Belysning Jeg ville se en A320 cabin og en B737 cabin som vist ovenfor, og når selskapene velger farge er det stort sett det som bestemmer belysningen. Her er en SAS B737-800 og Air France A320... og jeg kan ikke se stor forskjell...?

Støy (kabin) Noen hevder at A320 har mer system-støy og B737 har mer aerodynamic støy i kabinen, men jeg har fløyet begge modellene maaange ganger, og ikke merket noen vesentlig forskjell. Sitter du bak motorene bråker det mer, og så enkelt er det...:p

Støy (Flight Deck) Her ligger A320, og de fleste andre flyene langt foran, men om det er så ille som du beskriver FBU4EVER er jeg ikke så sikker på. Min far har logget over 15.000 timer på forskjellige B737 modeller, og selv i sine tidlig 70 årene har han fortsatt hørselen i god behold... :D Jeg vet at de siste B737NG modelle er levert med en Flight Deck støy demping modifikasjon, og den skal dempe ca. 3dB. Av plass så ligger A320 selfølgelig foran, men jeg kan ikke se at det er bedre plass i MD80'ene...? Jeg syntes faktisk MD80 Flight Deck'et virket enda mere cramped... og jeg har sittet å "dinglet" med bena på MD80 jump seat mange ganger.

Stabilitet En A321 er mer stabil, både longitudinal (pitch) og directional (yaw), enn en A319... og det samme gjelder Boeing modellene.

Da står kommentarene mine åpene for "hugg"... :D :D :D

Dag

DagJ, problemet for meg har aldri vært å kunne tre ned raua i sittetrauet, men derimot er mitt problem skulderbredde. Derfor forteller avstanden mellom armlenene ingenting, men derimot summen av bredden på stittetrau og armlen forteller mer. Bakre deler i BUSK 737er en no-fly-zone for meg, og spesielt midtsetet på babord side siden mange av disse er trekkspillseter. Etterhvert er jeg blitt ekspert i å blinke inn C og D seter på nødutgangsraden når det er nødvendig å fly med disse grisene. Disse setene er det flere fordeler med:
- Til nød kan man bruke midtganger for å plassere den ene skulderen.
- Bordet kan slåes helt ned uten å kollidere med brystkassen, eller var det den lavere brystkasse? ;)
- Du slipper at naboens ombordbragte bagasje begrenser din plassen for beina.
- Du får lov til å dele ut remediene fra demonstrasjonsvesken under sikkerhetsgjennomgangen til den yndige kvinnelige CAen (forøvrig har dette blitt mer sjelden med årene - enten er de eldet, jeg eldet eller så har de bukser). :biggrin
- Men det viktigste med nødutgangsraden er at den ligger temmelig nær CG, og det gir minst mulig av de ubehagelige bevegelsene alle 737er har.

Med klapperfaring i cockpit til en rekke fly, så synes jeg absolutt at 737 både var trang og ekstremt støyende. Selv klapp i ATR42 var en drøm når det gjelder plass til bein og skuldre.

Jeg både flydd A321 og A319 med en rekke flyselskaper, og det både på vindus-, midtre- og midtgangseter. Erfaringen min er at jeg har aldri hatt problemer med skulderbredden, benplass eller ubehaglige rykkbevegelser i luften som 737en har. Derfor er jeg ikke i tvil om mitt valg som passasjer - selskaper med A32X fortrekkes hvis flere valg forligger.

Inside_BA_A321.jpg

Nå har jeg ikke flydd så skrekkelig mange ganger med A320 serien, men jeg sitter igjen med det inntrykket at det er mindre støy i kabinen, og da spesielt bak motorene hvis en sammenlikner det med B737. Nå har jeg faktisk blitt ganske glad i 737-500 etter uttalige turer opp og ned fra nord-norge... en skikkelig arbeidstraver.. Det blir trist den dagen de byttes ut;(

OK... KGL, da er vi enige om at vi er uenige...:up:

Det hadde vært interessant å legge inn litt data i denne evindlige debatten. Så mange her på forumet som er ute og reiser, skulle man få samlet inn en del data med dimensjoner, setetyper, støynivå i kabinen under forskjellig fart og høyde og da mener jeg i dB... ikke hva man synes eller tror osv.

Med klapperfaring i cockpit til en rekke fly, så synes jeg absolutt at 737 både var trang og ekstremt støyende
Ha... ha... ha.... da har du aldri sittet på jump seat i en ERJ-145...:p

Dag

Originally posted by Dag Johnsen
Da står kommentarene mine åpene for "hugg"...
Dag

Behövs inga "hugg" , mycket bra sammanfattat !

Flyprodusentene lager helt riktig ikke seter...men velger selskapet A320-serien kan man bestille bredere midtseter...og alikevel ha mer plass i midtgangen!

Originally posted by LN-KGL

Med mine 183 cm, nesten h*2/pi vekt i kg og ditto skulderbredde og jeg ikke i tvil om A32X er best for meg.
[.... og det nederste bildet ovenfor er av en gris

Interessant måte å oppgi vekten på. Skal vi se hva det blir ut i fra formelen du har oppgitt

Vekt til LN-KGL = 183*2/3,14159 = 116,5 kilo. Ser heldigvis ut som formelen ikke passer for meg, selv etter all den gode julematen en har hevet innpå siste måneden.

Ser ellers at Dag Viking kommer til å fly minst 200 000 km med fly i 2006. Det er litt over halveis til månen ! Hadde vært noe å fløyet til månen med en 737. :D

Originally posted by Dag Johnsen

Ha... ha... ha.... da har du aldri sittet på jump seat i en ERJ-145...:p

Men det har jag och jag tyckte att det var bra med plats, även fast jag har långa ben.

Originally posted by SK384
Vekt til LN-KGL = 183*2/3,14159 = 116,5 kilo. Ser heldigvis ut som formelen ikke passer for meg, selv etter all den gode julematen en har hevet innpå siste måneden.

SK384, jeg sa nesten - ligger i dag rundt 15 kg under hva formelen tilsier :smokin

Godt det er noen som sans for matematikk her :up:

Back