Ny SAS-sjef vil ikke love nye langruter

SAS-sjefen sier nå at han ikke lover overskudd i 2011.

Men senest juli ifjor var Mats Jansson ute i media og sa at SAS-krisen er over, og han lovet overskudd i 2011.

Konsernsjef Mats Jansson går offensivt ut i Dagens Nyheter og lover at det kriserammede selskapet vil gå med overskudd i 2011.

http://e24.no/naeringsliv/sas-sjef-krisen-er-over/3729941

Det er da merkelig greier at de først lover overskudd, for så å si at de ikke kan love det?
 
Vel, man skal da være forsiktig med å love noe som helst første dag på jobben ...
 
Mærkelig vinkling af overskriften på artiklen. Hvad havde de regnet med? At manden havde fremlagt ny rutestrategi første dag på jobbet?

Bliver lidt for dumt...
 
Mærkelig vinkling af overskriften på artiklen. Hvad havde de regnet med? At manden havde fremlagt ny rutestrategi første dag på jobbet?

Bliver lidt for dumt...

Aftenposten har endret artikkelen etter at den ble publisert. Bl.a. er dette svaret endret, og det som stod der tidligere stemte bedre overens med overskriften:

- SAS åpner i vår direkterute Oslo–New York. Vil det komme flere langruter fra Oslo, til Asia for eksempel?

- Det vil tiden vise. At vi gjenopptar USA-ruten viser at SAS er et selskap som har vilje til å satse i det norske markedet.

Regner med at SAS-sjefen først ble feilsitert.
 
Det er da merkelig greier at de først lover overskudd, for så å si at de ikke kan love det?
La oss vente å se hvordan utviklingen blir i 2011. Gustafson virker som en mann med mye kunnskap og erfaring fra forretningslivet, i tillegg til å ha vært pandion-medlem i lengre tid. Det er således bare å håpe at han kan bidra til å snu skuta. Ikke noen vits å kritisere den nye sjefen første dagen! :old
 
La oss vente å se hvordan utviklingen blir i 2011. Gustafson virker som en mann med mye kunnskap og erfaring fra forretningslivet, i tillegg til å ha vært pandion-medlem i lengre tid. Det er således bare å håpe at han kan bidra til å snu skuta. Ikke noen vits å kritisere den nye sjefen første dagen! :old

Det jeg skrev var ikke ment som direkte kritikk av den nye sjefen, men kritikk av selskapet SAS, som tidligere har LOVET at de skal gå med overskudd i 2011, for så å si at de ikke kan love det.

Løfter er nytteløse hvis man ikke kan holde dem.
 
Det jeg skrev var ikke ment som direkte kritikk av den nye sjefen, men kritikk av selskapet SAS, som tidligere har LOVET at de skal gå med overskudd i 2011, for så å si at de ikke kan love det.

Løfter er nytteløse hvis man ikke kan holde dem.

Du må lære deg å lese artikler litt mer kritisk. Det er journalisten som bruker ordet lover i overskrift og ingress. Leser du hele artikkelen står det noe mer nyansert:

"Konsernsjefen mener SAS går en lysere fremtid i møte og tror allerede på et godt resultat neste år.
- Kostnadsprogrammet biter ordentlig og sammen med økende inntekter kan SAS' mål gjøre at en gevinst i 2011 innfris, sier konsernsjefen til Dagens Nyheter.
".

Ordene mener, tror og kan er ikke en lovnad, selv om SAS sitt MÅL var/er å gå med gevinst i 2011.
 
Løfter er nytteløse hvis man ikke kan holde dem.

Dette er en person som så vidt har satt seg i stolen sin, som du sier så vil det være ufornuftig å love noe som helst før han har virkelig fått satt seg inn i hva resultatene er.

Når det gjelder SAS, så er det også ofte at mange her mener SAS har sagt noe, men det er som regel egne tolkninger, hva en som kjenner en som kjenner en i bolaget har sagt, eller hva avisene har tolket SAS' utsagn. For såvidt gjelder dette ikke bare SAS, men veldig mange andre aktører, spesielt større.
 
Det lille hjørnekontoret til den nye SAS-sjefen er pyntet med modellfly fra selskaper SAS tidligere eide og tapte milliardbeløp på, og står ifølge DN i grell kontrast til det gedigne kontoret med takterrasse, baderom og fem-seks meters konferansebord forgjengere som Mats Jansson og Janne Carlzon regjerte fra.

Nå har han fredet SAS-organisasjonen i 100 dager, skriver Dagens Næringsliv.

Begge deler høres bra ut. Nøkternhet fra toppen er alfa&omega når en leder skal kjøre kostnadskutt.
Det virker som om stemningen ombord i SAS-fly er bra for tiden.

Siden jeg ikke skal fly i dag, så får jeg heller ta en tur innom butikken og kjøpe DN.
 
Back
Top