Hvem er sykest?

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Hvem er sykest?'

Originally posted by LCH78

Men skulle du da samtidig dirigere masse fly og folk rundt omkring i lufta?

Jeg fungerte - og det er det disse ogsaa maa gjoere. Aa lage slike 'worst case' scenarioer er ikke bedre enn journalistikken til Dagbladet.

Det gaar an aa vaere profesjonell selv i vanskelige tider.

Tror nok de( flygelederne) har bomma noe helt voldsomt her med tanke på de reaksjoner de har blitt møtt med fra alle hold. Om de nå hadde gjort som andre grupper og tatt en time eller to til politisk streik eller markering så hadde de nok fått belyst sin sak og kunne ha stått der med rak rygg.
Men slik det nå har utviklet seg, vil jo bare hele farsen vokse.

I dag snakkes det om 2 slike sentraler i Norge, en i BOO og en i SVG. Hva er det som forhindrer at det i framtiden bare skl være en, eller sågar en felles for Skandinavia.
Kanskje noen burde begynne å forberede dem på et slik scenario allerede nå slik at de kunne bygge opp en mental buffer .... :zzz

Jeg mener å ha lest i opptakskravene for å bli flygeleder at en må kunne takle meget stressende situasjoner... Nei, dette er KUN en maktdemonstrasjon fra en gjeng som sutrer når de ikke får viljen sin. Maktmisbruk kalles dette! Niks støtte herfra.

Tror nok de( flygelederne) har bomma noe helt voldsomt her med tanke på de reaksjoner de har blitt møtt med fra alle hold. Om de nå hadde gjort som andre grupper og tatt en time eller to til politisk streik eller markering så hadde de nok fått belyst sin sak og kunne ha stått der med rak rygg.
Men slik det nå har utviklet seg, vil jo bare hele farsen vokse.

I dag snakkes det om 2 slike sentraler i Norge, en i BOO og en i SVG. Hva er det som forhindrer at det i framtiden bare skl være en, eller sågar en felles for Skandinavia.
Kanskje noen burde begynne å forberede dem på et slik scenario allerede nå slik at de kunne bygge opp en mental buffer .... :zzz

Originally posted by seilfly

Om jeg ikke fikk feil inntrykk så var årsaken til at Scanair diskusjonsforum flyttet fra airpics at diskusjonene ble usakelige.

Vel gratulerer - denne tråden er nok et eksempel på usakelig diskusjon med en sarkasme som ikke er godt for noen ting.

For ordens skyld; jeg holder ikke med flygelederne jeg heller.

Du sitter nok med et feil inntrykk, dette forumet ble flyttet fordi Ck ble overkjoert som Moderator. Usaklighet taaler vi, og selvdisiplinen fungerer. Det kommer sleivspark, og de blir paapekt og etterhvert rette traaden seg inn igjen....

Jeg kan forstå at det er vanskelig å få beksjed om at man kanskje må rive familien opp med røtten og flytte, men det var en på airpics-forumet som hadde et godt poeng; så mye nedskjæringer og usikkerhet som det har vært i flyselskapene de siste årene; hvordan klarte pilotene å gå på jobb? De har samme rett/plikt til å si seg uskikket som flygelederne har, og har en minst like krevende jobb. I tillegg sto de i fare for i MISTE jobben, på en tid hvor arbeidsmarkedet allerede var trangt.

Bare et lite tankekors...

Originally posted by enml

Jeg mener å ha lest i opptakskravene for å bli flygeleder at en må kunne takle meget stressende situasjoner... Nei, dette er KUN en maktdemonstrasjon fra en gjeng som sutrer når de ikke får viljen sin. Maktmisbruk kalles dette! Niks støtte herfra.

Vanlig/normale folk ikke har skjønt er at det finnes forskjellige type stress. Flygeledere (og forsåvidt også piloter) er opplært til å takle nødsituasjoner når det måtte oppstå. Det er en stressende situasjon, og de vet hvordan de skal takle den. Det finnes prosedyrer for dette.

Det stresset som nå har oppstått er noe helt annet, og noe hverken flygeledere, piloter eller andre yrkesgrupper, er opplært til å takle. Dette er en type stress som går på det personlige plan, og alle vil reagere forskjellig. Plutselig er ens egen familie, enes egen situasjon, ens egen fremtid innblandet, og det påvirker menneske på en helt annen måte - en måte som det ikke finnes nødprosedyrer og handlingsmønstre for.

Det er kanskje å sette for store krav at folk skal se forskjell på dette, og jeg synes heller ikke flygelederne selv har greid å få frem denne forskjellen og forklare litt mer om hva som foregår. FrP og den "smarte" Siv Jensen klarte jo til og med på TV2 i dag og si at flygelederne misbruker sykelønnsordning! Haha, hun hadde satt seg dårlig inn i situasjonen, for ingen av flygelederne er jo sykmeldte :-)

Jeg vil si at folk er rimelig korttenkte når de seriøst mener at flygeledere også skal takle situasjoner som går på det personlige plan. Tror man virkelig at flygelederne bare kan koble ut hjerne og sette den i "jobbmodus" uten innblanding av noen tanker som gjelder deres privatliv og deres egen fremtid? Er det noen i det hele tatt som klarer det? Og er det virkelig noen som tror at man kan læres opp til å koble ut sitt eget følelsesliv? Neppe!

...men selvfølgelig, det ser uansett ut som en aksjon. Nå er de forberedt på den beslutningen som måtte komme 6.oktober, og Avinor har nå alle muligheter til å forberede sine ansatte på at det kan bli nok et slag i trynet. Gjør man det riktig, så kan man unngå at alle flygelederne igjen ser seg udyktige til å utføre operativt arbeid.

CL

Vel, jeg synes nå det er bedre at x-antall tusen pax er "inconvinienced" et par dager enn at 300 dør pga en midair. Kjenner jeg Avinor rett har de helt sikkert gjort en slett jobb når det gjelder hånteringen av denne saken.
Når det gjelder stress-tåleranse tror jeg nok disse gutta ligger mange hakk over de fleste her på forumet. I det daglige er det nok stress og det skal ikke økes pga at noen blåruss kutter noen hjørner. De var ikke syke men "not fit for duty" og da er det faktisk straffbart å tjenstegjøre. Samme gjelder for flyvende. Men å få en medioker journalist (95% idioter, 5% bra. Tvilsomt om finnes i Dagbladet) til å forstå noe sånt er vel like lett som å ta en snartur til Mars. Synes igrunn at gutta hadde baller som gjorde dette her men noe mer enn et par dager får de ikke. Da må man ha lært å leve med det. Glad jeg ikke skal ut før om et par dager men da har det forhåpentlig ordnet seg! :)

Så skal jeg spe på litt møkk jeg også:

Jeg synes at aksjonen var feil, feil og atter feil. Jeg mener de overreagerte.
En mere korrekt reaksjon til nyheten, for å ikke få oppinionen mot seg, må ha vært å sette ned farten på arbeidet. Færre flybevegelser i luften for hver flygeleder, er mer troverdig enn at man kaster inn håndkledet og blir sur og går hjem. Det hadde ført mer fokus på saken om flyttingen, og flyselskapene hadde vært de som hadde tatt trøkket for kanselleringer. For alle vet at flyselskapene får det dårlige bildet og kritikken oftest, når det er store trafikkavviklingsproblemer. Uansett hvem som er ansvarlig. :(

Snart vil folk glemme at flygelederne dro fra jobben, og folk vil sitte igjen med: "Husker du den dagen SASBraathens og Norwegian kansellerte flyene sine i flere dager. Møkkaselskaper og dyrt er det òg.." :D :D

Det kommer kanskje som en overraskelse på flygelederene... Men denne utviklingen har stort sett alle andre arbeidsgrupper i samfunnet allerede vært igjennom...

Anbefaler alle å lese dagens leder i Dagens Næringsliv... Bedre kan det neppe sies/skrives...

Jeg føler med fyren men har en følelese av at VG prøver det samme idag.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=247352

Originally posted by EB
Det kommer kanskje som en overraskelse på flygelederene... Men denne utviklingen har stort sett alle andre arbeidsgrupper i samfunnet allerede vært igjennom...

Ja, det burde de selvsagt ha tenkt på, og da ville hele aksjonen vært ungått!

....

Originally posted by LN-BRK

Vanlig/normale folk ikke har skjønt er at det finnes forskjellige type stress. Flygeledere (og forsåvidt også piloter) er opplært til å takle nødsituasjoner når det måtte oppstå. Det er en stressende situasjon, og de vet hvordan de skal takle den. Det finnes prosedyrer for dette.

Det stresset som nå har oppstått er noe helt annet, og noe hverken flygeledere, piloter eller andre yrkesgrupper, er opplært til å takle. Dette er en type stress som går på det personlige plan, og alle vil reagere forskjellig.

Vil reagere forskjellig pga det er på det personlige plan......men alle fikk jo akkurat samme reaksjonen i 2 døgn! Merkelig.

Har forståelse for at de er deprimert og at meldingen ikek ble godt mottatt. De har visst i lang tid at en av sentralene skulle bort, enten Sola eller Røyken. De visste datoen for når beskjeden skulle gis, stod bla 1 sides oppslag i Dagbladet dagen før, de de har visst lenge at det har vært snakk om sparetiltak, det dreier seg ennå ikke om et VEDTAK, det gjler om 4 år...ikke om 2 uker!

Syting!

Si det heller som det er: flygelederne er pissed på dr.Flesland som har en lederstil dem ikke er vant til, de har dårlig dialog med Flesland og vil ha henne bort fra stillingen, de hadde nok regnet med at det var Sola som måtte legges ned....de var nok langt bedre psykisk forberedt på en slik melding enn de i Røyken som trodde de satt trygt. Synes det er flott at flygelederne bruker muligheten til ikke å jobbe om en ikke er psykisk tilstede. Hadde vært langt mer troverdig om noen hadde blitt det....eller at de hadde tat en aksjon i 2 timer. Det som skjer nå synes jeg er barnslig og sutrete og underbygger den lille støtten flygelederne hadde i folket før dette. Nå kan de bare glemme støtten.
Piloter har som sagt av andre samme regler, de har levd i det uvisse fra mnd til mnd. Her vet en nå løsningen 4 år fram i tid.

Vil anbefale Avinor å starte opplæring av flygeledere fra andre deler av landet elelr sogar utlandet som kan komme å steppe inn når flygelederne er deprimerte - dette holder bare ikke! Skal bli et artig lønnsoppgjør til våren!

Originally posted by DY
Vil anbefale Avinor å starte opplæring av flygeledere fra andre deler av landet elelr sogar utlandet som kan komme å steppe inn når flygelederne er deprimerte - dette holder bare ikke! Skal bli et artig lønnsoppgjør til våren!

Hva vil det hjelpe å starte opplæring av flygeledere fra andre deler av landet? Flygelederne som jobber på Røyken kommer da fra hele landet....

Men uansett, jeg ser også at flygelederne har trukket det litt for langt. Det er også noe som er feil med systemet når ingen av flygelederne kan utføre noe som helst arbeid. Arbeidsnedleggelse i 2-3 timer og deretter redusert kapasitet ville vært bedre og mer forståelig blant folk flest.

Som jeg har sagt tidligere, så bør nå Avinor gjøre alt de kan for å hindre at noe liknende skjer neste uke. Jeg tipper at redusert kapasitet uansett blir resultatet 6.oktober dersom styret i Avinor tar den endelige beslutninger om å flytte Røyken til Sola.

CL

Till alla dere som tydligen är experter på både stress och det med att bli av med jobben. Vet ni överhuvudtaget hur en vardag för en trafikledare ser ut ? Skulle gärna sett er sitta i samma stol och göra den jobben och tro att det är en "walk in the park". Vill ni hellre har 100% kontroll i luftrummet, eller skall man dagar med sjukdom eller kanske andra personliga problemet som vi alla av och till sliter med yte 20-40%. Det går säkert fint när man sitter på r*ven hela dagen och skyfflar papper, eller har ett jobb där man bara behöver vara psykiskt på plats 20% av tiden. Vad känns bäst ?

Är ni de samma som kanske tycker att, "-varför inte låta flygen gå under VFR ut av Oslo området" kommentaren i en eller annan posting var av godt inspill ?

En kommentar om att piloter gick på jobben trots stormen i SAS, den orkar jag inte ens att kommentera...så helt otroligt olika arbetsmiljöer och ansvarsområden.

Det var min utblåsning...skönt !!

Siden dette ikke er en streik eller aksjon, noe flygelederne har poengtert hele tiden, så står arbeidsgiver fritt til å sette andre inn i jobben. Jeg tenkte at hvis flygelederne på Røyken er så deprimerte at de ikke klaret å gjøre jobben sin så kunne en erstatte dem med flygeledere som ikke er deprimerte (men det er kanskje "smittsomt").
Avinor kunne jo ha sat inn andre flygeledere somkanskej hadde gjort at driften ved OSL kunne vært 50% isteden for å være stengt.
Hva har ikke dette kostet samfunnet av økonomiske følger.

Jeg tror alle i dette landet nå har fått med seg at flygelederne er misfornøyd med at jobbene flyttes om 4 år. Ingen skal sies opp. Tror den vanlige mann i gata bare får bekrefta nok en gang at flygelederne er kravstore, og bruker virkemidler som er på kanten for å fram sin sak.
Som jeg har sagt mange ganger synes jeg det er BRA at flygeledere sier fra seg ansvaret om de ikke er skikket. Men at ingen flygeledere taklet en slik beskjed er utrolig merkelig - og mistenksomt. Trodde virkelig flygelederne at ingen ville stille spørsmål om dette...så "dum" tror jeg ikke dem er.
Andre faggrupper som har fått langt verre beskjeder, og samtididg har stor ansvar har klart det langt bedre.
Har også forståelse for at klimaet innad i Avinor er på bristepunktet, og at man da kan tøye strikken ganske langt når sjansen byr seg....som her.

Originally posted by Andreas.E

Till alla dere som tydligen är experter på både stress och det med att bli av med jobben. Vet ni överhuvudtaget hur en vardag för en trafikledare ser ut ? Skulle gärna sett er sitta i samma stol och göra den jobben och tro att det är en "walk in the park". Vill ni hellre har 100% kontroll i luftrummet, eller skall man dagar med sjukdom eller kanske andra personliga problemet som vi alla av och till sliter med yte 20-40%. Det går säkert fint när man sitter på r*ven hela dagen och skyfflar papper, eller har ett jobb där man bara behöver vara psykiskt på plats 20% av tiden. Vad känns bäst ?

Är ni de samma som kanske tycker att, "-varför inte låta flygen gå under VFR ut av Oslo området" kommentaren i en eller annan posting var av godt inspill ?

En kommentar om att piloter gick på jobben trots stormen i SAS, den orkar jag inte ens att kommentera...så helt otroligt olika arbetsmiljöer och ansvarsområden.

Det var min utblåsning...skönt !!

OK - hvor stressende er det da? Hvor mange minutter sitter man foran skjermen av gangen? Hvor mange pauser har man? Er dte noen sikkerhetssystemer som varsler om man er i ferd med å gjøre en feil? Hvorfor er det minsre stressende å fly et fly i 14 timer når en ikke vet om en har jobb når en lander?

Originally posted by DYOK - hvor stressende er det da? Hvor mange minutter sitter man foran skjermen av gangen? Hvor mange pauser har man? Er dte noen sikkerhetssystemer som varsler om man er i ferd med å gjøre en feil? Hvorfor er det minsre stressende å fly et fly i 14 timer når en ikke vet om en har jobb når en lander?

Perfekt, det är precis det som är mitt poäng....Det vet de flesta av oss inget om !!!! Så därför bör vi vara försiktiga med att låta som experter som "vet" att flygledarna kunde gått på jobben. De flesta av oss är amatörer inom flygområdet, då viktlägger jag de "flesta".

Originally posted by Andreas.E

Originally posted by DYOK - hvor stressende er det da? Hvor mange minutter sitter man foran skjermen av gangen? Hvor mange pauser har man? Er dte noen sikkerhetssystemer som varsler om man er i ferd med å gjøre en feil? Hvorfor er det minsre stressende å fly et fly i 14 timer når en ikke vet om en har jobb når en lander?

Perfekt, det är precis det som är mitt poäng....Det vet de flesta av oss inget om !!!! Så därför bör vi vara försiktiga med att låta som experter som "vet" att flygledarna kunde gått på jobben. De flesta av oss är amatörer inom flygområdet, då viktlägger jag de "flesta".

Kanskje noen kan informere oss?

Back