Replying to Topic 'Hvem er sykest?'
Originally posted by enml
Jeg mener å ha lest i opptakskravene for å bli flygeleder at en må kunne takle meget stressende situasjoner... Nei, dette er KUN en maktdemonstrasjon fra en gjeng som sutrer når de ikke får viljen sin. Maktmisbruk kalles dette! Niks støtte herfra.
Vanlig/normale folk ikke har skjønt er at det finnes forskjellige type stress. Flygeledere (og forsåvidt også piloter) er opplært til å takle nødsituasjoner når det måtte oppstå. Det er en stressende situasjon, og de vet hvordan de skal takle den. Det finnes prosedyrer for dette.
Det stresset som nå har oppstått er noe helt annet, og noe hverken flygeledere, piloter eller andre yrkesgrupper, er opplært til å takle. Dette er en type stress som går på det personlige plan, og alle vil reagere forskjellig. Plutselig er ens egen familie, enes egen situasjon, ens egen fremtid innblandet, og det påvirker menneske på en helt annen måte - en måte som det ikke finnes nødprosedyrer og handlingsmønstre for.
Det er kanskje å sette for store krav at folk skal se forskjell på dette, og jeg synes heller ikke flygelederne selv har greid å få frem denne forskjellen og forklare litt mer om hva som foregår. FrP og den "smarte" Siv Jensen klarte jo til og med på TV2 i dag og si at flygelederne misbruker sykelønnsordning! Haha, hun hadde satt seg dårlig inn i situasjonen, for ingen av flygelederne er jo sykmeldte
Jeg vil si at folk er rimelig korttenkte når de seriøst mener at flygeledere også skal takle situasjoner som går på det personlige plan. Tror man virkelig at flygelederne bare kan koble ut hjerne og sette den i "jobbmodus" uten innblanding av noen tanker som gjelder deres privatliv og deres egen fremtid? Er det noen i det hele tatt som klarer det? Og er det virkelig noen som tror at man kan læres opp til å koble ut sitt eget følelsesliv? Neppe!
...men selvfølgelig, det ser uansett ut som en aksjon. Nå er de forberedt på den beslutningen som måtte komme 6.oktober, og Avinor har nå alle muligheter til å forberede sine ansatte på at det kan bli nok et slag i trynet. Gjør man det riktig, så kan man unngå at alle flygelederne igjen ser seg udyktige til å utføre operativt arbeid.
CL