Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-07-2008, 19:19   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

OBB 31 Sterling (Astreus) til FLR + litt Toscana

I forbindelse med min Farfars 80-års lag hadde vi valgt å legge feiringen til Italia og Toscana. Mens resten av følget hadde valgt å fly "you-know-who" fra TRF til Pisa da det er bosatt i Sandefjord (også kalt Oslo-Sør) hadde modern booket biletter med Sterling fra OSL til Firenze, for meg, brodern, fadern og henne, da det både er nærmeste flyplass og passet perfekt tidmessig selc om det ikke var direkte billig. Hadde også valgt å bestille sete med ekstra benplass begge veier siden ingen av oss er direkte korte.

Møtte opp på OSL i relativt god tid for en 10:50 avgang da vi valgte å spise frokost på OSL samt fattern ville prøve det å ha god tid når han skulle ut å reise for engangs skyld. Lempet av halve reisefølget på terminal og kjørte å parkerte på P5 for å ta shuttlebussen tilbake. Var 2 stykker foran oss i køen da vi sjekket inn så det gikk raskt (imotsetning til naboskrankene til AY for det var kø nesten til utgangsdøren) og sete 1A, B, E og F som var forhåndsbestilt ble utdelt. Lite kø også i security og etter en reletivt heftig priset frokost var fortert var det en tur via tax-free også ut til gate 43.

Oppdaget at det ikke var et Sterling fly som skulle ta meg til FLR, men de hadde pga flymangel leid inn en 737-700 maskin fra Astreus for å ta seg av jobben.

Boarding gikk greit men cabin-crew som bestod av Sterling folk måtte virkelig gjete folk ombord for å fa dem til å sette seg og ikke blokkere midtgangen da vi var noen minutter forsinket og slot-tiden nærmet seg faretruende. Tror melding om å komme seg unna midtgangen kom ca 2 ganger i minuttet. Nesten fullt fly, men ingen andre som hadde fått seter på rad 1, så den som satt i midtsetet kunne da hoppe over til midtgang så vi fikk ordnet oss "blokkert" midtsete.

Ikke den beste plassen jeg har opplevd på bulk-head, men det bedre enn vanlig sete.
'

Push-back 15min etter tid og ellers en egentlig ganske hendelsesløs tur nedover. Crewet forsøkte å selge både mat og drikke og tax-free varer med holdt meg unna og satt å enten leste eller småsov hele veien.

Fløy inn forsinkelsen og landet på tid i FLR hvor vi ble plassert på en noe som definitvt kan kalle en remote stand på andre siden i rullebanen i forhold til terminal rett ved siden av hangaren på GA-siden

Kjente virkelig varmen slå mot deg når man gikk fra flyet og inn i bussen

Litt tid å få bagasjen, men det største problemet var at rett etter oss så landet AF fra CDG, LH fra FRA og LX fra ZRH (alle med Avroer) og terminalen på FLR er definitivt ikke bygget for å ta imot 4 fly samtidig så det var stappfullt i baggasjehallen. Våre bagasjer kom relativt tidlig også bar det i full fart mot Hertz skranken for å hente ut bilen. Imotsetning til i BCN for 3 år sidne hvor de ikke brydde seg om alderen så var det et lite styr med å få meg som co-driver da jeg manglet 6 uker på å være 25 og brodern på snart 22 fikk blankt avslag. Hadde egentlig bestilt en stv av BMW 3-serie eller lignende, men det hadde det ikke og kunne enten ta en C-klasse (C220 CDI) som sedan eller en Fiat Croma som stasjonsvogn.....da var valget enkelt: Det ble Mercedesen. Hadde ikke prøvd den nye C-klassen før (var jeg som kjørte 80% av tiden og likte den ganske godt selv om jeg var til tider litt uenig med automatkassa og girvalg)

Har ikke noe bildet av Fiaten som var alternativet så flesker istedet til med noe annet typisk italiensk
Old 01-07-2008, 19:19   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Sterling (Astreus) til FLR + litt Toscana

Bodde på et hotell som het Villa del Pino http://www.villadelpino.com/ som ligger på toppen av en ås mellom Poggibonsi og San Gimignano ca 45min sør for Firenze. Hotellet har bare 8,5 rom og da 4,5 av de var okkupert av oss og vi var alene de to første nettene hadde vi hotellet nærmest for oss selv. 2 av dagene spiste vi på hotellet, og den ene gangen var det et pizza måltid av den hjemmelagde italienske sorten som en gammel lokal dame stod for og som defintivt var i en annen klasse en Grandiosa Hotellet drives forresten av en Sveitseren som hoppet av en hektisk karriere innenfor bank/finans og fant ut at han heller ville drive hotell i Toscana og kjøpte en gammel rønne som ble total renovert

Noen bilder fra stedet og utsikten

Svømmebassenget er av typen "infinity pool" og den ene bassengkanten går i ett med horisonten

San Gimignano sett fra hotellet

Noen tønner med vin gjør festformen fin

Hadde retur fra FLR til OSL 10:20 så dro fra hotellet rett etter frokost. Fikk levert fra oss bilen og så fant ut hvor vi skulle sjekke inn, noe som krevde litt leting da dette gjøres på 2 forskjellige omåder på hver sin side av terminal. Hadde nødutgang på turen hjem, men det hadde ikke datasystemene fanget opp i Italia og hverken han i check-in eller hun i gaten klarte å gjøre noe med det.....og dette var tydeligvis noe som var vanlig på flighter fra FLR, så mye for setereservasjoner hos NB

Ikke bare hadde vi mistet nødutgang setene, men de hadde også satt oss sammen alle 4 og så at det var jo fint siden vi da fikk sitte sammen. Men så er det bare det at vi (nå var det faktisk lenge siden sist gang vi hadde vært hele familien på tur sammen) alltid har foretrukket å sitte 2 og 2 og siden vi også hadde reservert plasser slikt så burde de dermed ha skjønt hvordan vi ville sitte. Heldigvis var det ikke mer enn 60% belegg ombord og bak oss var det 6 ledige 3 setere så vi fikk spredd oss ut og ingen av oss måtte sitte i midtsete.

Også på tilbake turen var det Astreus som skulle fly (samme fly G-STRH) og benplassen ombord bestod ikke knyttnevetesten, men jeg innbiller meg av den er 1cm bedre enn hos Norwegian

Både avgang og ankomst på tid og også dette var en hendelsesløs flytur og satt stort sett å leste eller sov. Passerte også en 738w fra DY over Østersjøen og Astreus flyr tydeligvis med mer gass da vi tok igjen DY maskinen som vel lå 1000fot under oss. Etter en tur via tax-free'n gikk jeg så for å hente bilen, men resten av familien ventet på bagasjen, som ikke veldig overaskende brukte lang tid på å komme.

Sånn alt i alt så tror jeg NB i bunn og grunn kan sammenlignes med DY. Forskjellene mellom dem er marginale.

Last edited by Someone; 01-07-2008 at 20:16.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 19:41   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Takker for den. God plass var det ikke paa rad en, nei..

Last edited by Tommy777; 01-07-2008 at 20:52.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 19:49   #4
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Herlig helig, flotte beskrivelser og pene bilder. Ekstra bonus
for to bilder av nye C-klasse, selv synes jeg den er penest
utenpå (men svært misfornøyd med interiøret..grøss).

Hotellet og bassenget var svært så lekkert, takker for en
flott trip-report!!
Old 01-07-2008, 20:33   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for nok en bra rapport, Someone. Har sett dette, eller andre, Astreus-fly omtrent hver gang jeg har vært på OSL de siste månedene, så det er tydelig at de har et aldri så lite kapasitetsproblem. Astereus kan ikke ha brukt mange kronene på designskjemaet sitt, man trenger ikke mer enn Paint for å få til noe sånt. Ellers så stedet dere bodde på nydelig ut. Svarte det til forventningene?

Last edited by FlightDeck; 01-07-2008 at 20:36.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2008, 22:03   #6
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Astreus har flydd her for Sterling omtrent siden sommerprogrammet startet i slutten av Mars faktisk...
Old 01-07-2008, 23:17   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ellers så stedet dere bodde på nydelig ut. Svarte det til forventningene?
Ja, men vi visste hva vi gikk til. Selv har jeg vært der en gang tidligere (i 2001), mens foreldrene mine vel har vært der 6 ganger siden da, så stedet er i praksis deres stamsted i Italia.
Old 02-07-2008, 05:38   #8
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Misunnelig - heldigvis bærer det tilbake til Toscana i august-september.
EB is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2008, 10:39   #9
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Flott rapport! Flotte bilder også fra Italia der det så veldig fint ut.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2008, 10:47   #10
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Fin rapport. Jeg var innom San Gimignano for tre uker siden. Fantastisk område.
storg is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules