SK SAS Sommerprogram 2026

Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

BGO har nå hatt mer en 5 daglige i sommerprogramet de senere årene? Og har vel også det enkelte dager i vinterprogrammet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, der har været nogle sporadiske perioder, særligt omkring ferier. De bliver nu gjort permanente i hele sommerprogrammet.
 
Ser ut som KRS-OSL går opp (eller tilbake) fra 4x til 5x daglig som grunnrute. Men blir for det meste E195

CPH-KRS får vel både CRJ og 2x daglige gjennom hele uken?
 
Ser ut som KRS-OSL går opp (eller tilbake) fra 4x til 5x daglig som grunnrute. Men blir for det meste E195

CPH-KRS får vel både CRJ og 2x daglige gjennom hele uken?

Får CRJ Søndag om aftenen til og med fredag morgen ser det ud til. Overnatningsflyet skal gå med CRJ, og eftermiddagsflyet fortsat skal være en ATR.

Deraf kan det se ud til at ved at Kristiansand får en CRJ til aftenflyet, så overtager Torp netop den ATR, som bruges til Kristiansand om aftenen nu. Og det er så den ATR; som skal overnatte i Torp?
 
Kanske en dum fråga men vart kommer kapaciteten till de här ändringarna?


SAS vil jo S26 har flere ATR og E195 i trafikk enn S25.

For A32x og CRJ-900 er jeg derimot litt usikker hva nettoendringen faktisk blir. Cityjet har jo noen flere maskiner på vei, men er samtidig usikker på om flere i dagens aktive flåte skal ut? Ditto med A32x, det kommer jo noen flere A320neo levert fra Airbus, samtidig er det jo maskiner som skal ut.
 
Opgraderingen af CPH-BGO var en fejl, under opdateringen af SAS' systemer. Dog er der stadig nogle dage hvor den vil gå med 6 afgange.
Til gengæld er der nogle flere ændringer:
CPH-KRK går fra 1 daglig E195 i S25 og tidligere planlagt 2 daglige E195 til 1 daglig A320Neo og 1 daglig CRJ.
CPH-AAR går fra 2 daglige ATR og 2 daglige A319 i S25 til 2 daglige ATR og 2 daglige CRJ.
De CRJ afgange der er på CPH-ARN/OSL på hverdage, for at bytte maskiner, forsvinder. CPH-ARN bliver ren Airbus, mens der på CPH-OSL vil være én rotation med E195 mens resten er Airbus
 
Igen en uppdatering på CPHspotlight för s26.
Lissabon går ner från 2 x vecka till 1, resten är upp. Tidigare annonserat plus nedan… det är inte lite.

🇪🇸Barcelona: 7x > 8x
🇮🇹Bari: 3x > 5x
🇫🇷Biarritz: 1x > 2x
🇪🇸Bilbao: 2x > 4x
🇮🇹Bologna: 8x > 9x
🇮🇹Catania: 3x > 4x
🏴󠁧󠁢󠁳󠁣󠁴󠁿Edinburgh: 6x - 7x
🇳🇴Evenes: 2x > 3x
🇮🇹Firenze: 11x > 16x
🇬🇷Korfu: 3x > 4x
🇪🇸Madrid: 4x > 7x
🇲🇨Malta: 2x > 3x
🇮🇹Milano MXP: 23x > 30x
🇮🇹Napoli: 3x > 5x
🇮🇹Palermo: 5x > 6x
🇮🇹Pisa: 4x > 5x
🇵🇹Porto: 2x > 5x
🇮🇸Reykjavík: 9x > 11x
🇬🇷Rhodos: 4x > 6x
🇮🇹Rom: 9x > 12x
🇦🇹Salzburg: 3x > 4x
🇬🇷Santorini: 1x > 2x
🇧🇦Sarajevo: 2x > 3x
🇭🇷Spilt: 14x > 15x
🇦🇱Tirana: 2x > 3x
🇲🇪Tivat: 2x > 3x
🇭🇷Zadar: 1x > 2x

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Last edited:
Om man ”grupperar” dem i en syd-väst (SV) Medelhavet (Frankrike och Spanien) samt en central (C) Medelhavet (Italien (inkl Malta) och Balkan) så är fördelningen i antal ökade avgångar:
SV: 9
C: 33 (Italien står för 23)
Övrigt: 5

Det får mig att spekulera. Det är så klart en generell ökning överlag, men den här justeringen är gjord med ett primärt syfte. Det här är gjort för trafik och transfer från N Amerika. Där är CPH mer fördelaktig mot C + jag upplever att det är en italiensk buzz i USA, alla vill till Italien.
 
Last edited:
Jeg er litt overrasket at Barcelona ikke har mer enn 8x ukentlig med tanke på byens status som en populær storby som tiltrekker seg business og turister fra Skandinavia, mens også Nord Amerika.
 
Enig i att det är inte många avgångar om man tex jämför med en ”jämnstor” italiensk stad som Milano. Men Madrid har 7 så faktiskt fler till Barcelona.

Angående transfer från N Amerika så passar väll Paris eller Madrid geografisk bättre? Det är väll längre ”österut” i Medelhavet som det är mer fördelaktigt för SAS/CPH med transfer. Jag undrar hur mycket transfer från N Amerika som går via SAS/CPH till den iberiska halvön.
 
Jeg er litt overrasket at Barcelona ikke har mer enn 8x ukentlig med tanke på byens status som en populær storby som tiltrekker seg business og turister fra Skandinavia, mens også Nord Amerika.

Historisk har vel konkurranse vært beinhard på Barcelona, med både Vueling og Norwegian med god frekvens til mange steder i Norden. Og for long haul transfer er BCN midt i smørøyet til alle huber i tillegg til flere direkteruter.

Gitt flytiden er det jo litt vanskelig å få gode overgangen, for Milan sender SAS ned en veldig tidlig CRJ for å treffe long haul bølgen ut.

Det har vel vært en pick your battles situasjon, men kanskje et utvidet nordisk nettverk med litt Nord Norge/Sverige/Finland er det som skal til.
 
Back
Top