![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Til offshore Port of Spain via Barbados
I midten av Januar etter fem vekers Juleferie var det å reise til Trinidad & Tobago for jobb igjen. Egentlig skulle eg reist bortover på en Torsdag, men håplaust med alternativer den dagen så måtte reise ettermiddag dagen før. Dermed passa det å starte turen med hurtigbåten "Nørvøy" som tok 7 min over fjorden til Ålesund ![]() Ved kai i Ålesund er det alltid variert med båter fra Cruiseskip til Fiskefartøy ![]() Taxi til Vigra tar knappe 20 min og med innsjekk på nett heime, Printa Boarding Pass og Fast Track, så var man klar oppe i andre etasje på flyplassen kor utenlandsflighter inkl. min sin til Amsterdam går i fra, ca. 30 min etter at man gjekk ut døra heime ![]() Dette var den dagen med masse tåke på Schiphol så eg visst allerede på forhand at min flight var forsinka med over 1 time allerede Og dette gjorde utslag på flyplassen da taxfree og adgang til utenlandsdelen ikkje åpna før 1.5 time før ny forsinka rutetid – merkelig opplegg spør du meg! ![]() Men vel inne ettter litt venting var det bare å finne seg en god sofa å slå seg ned i for så å følge med flyet som var en Embraer ERJ 190LR PH-EZG på FlightRadar24 og kordan min transfer tid på AMS minka drastisk! ![]() Et time etter oppsatt rutetid var det pre-Boarding, dvs man går ned trappa til bakkenivå og venter der ved sperrebandet ![]() Men kun 5 min venting før dei var klare for å ta oss ombord ![]() Var først ombord så da kunne man ta bilde uten å bryte KLM forbud mot å ta bilder av crewet eller passasjer som dei alltid opplyser om på PA før avgang ![]() 6 min etter på var alle ombord på en flight som var langt fra full kor Kapteinen kunne opplyse at pga tåke på Schiphol måtte man vente 1 time før vi kunne ta av pga slot tid der nede. Han forklarte også at dei hadde tatt ombord alle passasjerer tidleg pga bakkemannskapet på Vigra var ferdig for dagen og ville gå heim, samt om vi fekk ei bedre avgangstid, så var vi klare til det. Og heldivis stemte det for etter 30 min kom vi oss avgårde med avgang mot sørvest Underveis var det ikkje så masse som hendte, man fekk den vanleg skiva fra KLM og drikke ![]() Selvfølgelig når man har short connection på Schiphol og er i tillegg forsinka, så lander man på Polderbahn! Slår aldri feil! Landa 20:22, parkert 20:33 ved gate B32 som er i enden B-piren og av flyet 20:37. Neste fly videre til London skulle gå 20:40 fra D52 som er i enden av D-piren! Det var jo umulig, men heldigvis var flyet forsinka inn til Schiphol så dermed var avgangen utsatt til 20:50. Forsatt knapt, men mulig så det var bare å legge i vei og etter 10 min var eg framme ved gaten inkl. å passert passkontrol! Var forsatt mange som boarda så kom eg ikkje ombord før etter ytterligere 10 min ![]() Stappa full Boeing 737-88K2WL PH-HSD (ex. Transavia maskin) denne kvelden til Heathrow, underveis fikk man litt snaks og vann ![]() Selv med bra med forsinkelse ut fra AMS, landa vi 8 min seint etter bare 42 min i lufta mens rutetid er 60 min. Litt taxing som vanleg på LHR før man parkerte ved Terminal 4 Siden eg ikkje skulle videre med fly denne kvelden, var eg usikker på om eg kunne følge transfer til Terminal 5 kor mitt hotel var. For å unngå at det blei rot, gjekk eg ut av T4 for å ta toget til T5, dvs Elizabeth Line til T2/3... ![]() ![]() så et anna tog til T5. Veldig enkelt, rask (12 min) og greitt. Så lenge man huska å printe gratis blå bilett så kosta dette heller ikkje noko ![]() ![]() Framme ved Terminal 5 ![]() Hotellet eg skulle bu på låg heilt ved terminalen, så litt heiser opp, ut og liten gangtur så var man fremme på Sofitel London Heathrow ![]() Han i innskjekken lurte på kor eg kom ifra, når eg sa Norge kunne han fortelle meg at han hadde vert i Norge engang. Om det var derfor eller en anna grunn som gjorde at han oppgraderte meg fra Queen Size til King Size bedrom vites ikkje. Men rommet var bra det og senga meir en stor nok! ![]() Så var det å ta turen ned i Vivre restuarangen... ![]() For litt enkel kveldsmat ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flyet videre gjekk ikkje før etter lunsj så ingen vekkeklokke på eller hast med å få i seg frokost som var veldig bra
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I 11-tida var det å forflytte seg til T5, tok heile 2 min ![]() Rask passkontroll og sikkerhetssjekk før man måtte avvente i den delen av termialen kom A gater er for å få vite gate til flighten. Her er det jo et greitt utvalg med buikker og mat så da går tida fort 1 time og 20 min før avgang dukka gaten opp, A10 (som da betyr bussgate) for flyet mitt videre til Bridgetown på Barbados Nede ved Gate A10B stod bussen til Barbados og venta ![]() Liten rundtur på Heathrow kor etter 10 vi kom fram til flyet som var British Airways sin Boeing 787-10 Dreamliner G-ZBLE ![]() Boarding, heis buksa! ![]() ![]() Rolls-Royce Trent 1000 ![]() Ombord på flyet ![]() ![]() Hadde opprinneleg sete 32H, satt sammen med et par fra Sverige som skulle på ferie Såg at midtseterad på 35 var ledig så flytta over til 35F rett etter avgang ![]() Klar til avgang, men så var det fire passajerer som ikkje dukka opp. Dermed opp med lastelukene for å finne bagasjen deira. Selvsagt var bagasjen i to forskjellige kontainere i forskjellige lasterom, så tok litt tid som førte til at vi blei 30 min seine fra gate og ytterligere 20 min til før kom oss i lufta Flytida var beregna til 8 timer og 20 min for ruta LHR-BGI Vel halvtimen etter avgang var det litt snaks og drikke å få ![]() Timen etter det var det middagsservering kor man kunne velge mellom Kjøtt og Pasta – ikkje Kylling for engangs skyld! Karbonada smakte heilt kurrant ![]() Eg sover som regel alltid på langturen, selv på dagflighter da eg som oftest er oppe i 3-4 tida på natta når eg starta reisa heimeifra. Siden lang morgen på hotell på LHR, var eg ikkje trøtt så blei ikkje søvn på meg. Så kjøpte Internet tilgang, kopla opp mobil og delte tilgang til laptop resten av turen. Så kunne man jobbe litt samt sjå litt serier på Netflix Flyet var langt fra fullt, var vel dagens andre BA flight fra LHR denne dagen til tillegg til Virgin sin så god kapasitet. ![]() Underveis var det titt og utdeling av drikker og ca. timen før landing fekk man en Pastry Chicken – Rich Tomato Chicken ![]() Vi landa og parkerte på Barbados 17:43 lokaltid i det som piloten kalla "Lovely Night, 28˚ and clear sky" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flyet vårt
![]() ![]() "Welcome Back to Barbados" – har vert der før mange ganger med Cruisebåt og en gang mellomlanda der da vi fløy med BWIA West Indies Airlines i 2005 ![]() Vel inne i terminal var det ei dame som lurte på om vi hadde fylt ut Online Immigration Form på nettet, og vi ikkje hadde måtte vi gå til kiosker og gjere det der før man gjekk til passkontroll. Sa eg hadde Boarding Pass for neste flight allerede og kun handbagasje. OK, da treng du ikkje å gå igjennom Immigrasjon kor ho visst oss ei dør vi skulle gå for å komme rett i avgangshallen via en liten sikkerhetssjekk kor kun to ansatte bemanna ![]() Dette sparte vi massse tid på og såg vi kunne faktisk nå en tidligere flight videre til Port of Spain i Trinidad & Tobago. Vi visste også at et par andre som kom et tidligere BA flight skulle med dette flyet så vi gjekk over i den delen av terminalen som er for dei mindre flya som bruker flyplassen ![]() Der møtte vi dei andre som kunne fortelle at flighten deira var forsinka til etter vår flight. I tillegg var den flighten oppsatt med en ATR. Grunnen til at deira flight var forsinka var at den hadde starta litt lenger nordvest i Karibean og skulle blant anna innom Puerto Rico før den kom til Barbados. Dette var dagen SpaceX's Starship Spacecraft havarete så flyplassen der var stengt i to timer... Vi gjekk tilbake til hovedbygget og fekk oss en ½" på Subway ![]() ![]() Tre flighter til UK kor flyplassen omtrent stengte ned før våre to! ![]() Vår flight var fra Gate 12 som var rett der kor vi satt så trengt ikkje å gå bort før vi såg dei begynte å boarde ![]() ![]() Boarding ![]() Ute på Tarmac stod turens flyhøydepunkt, Caribbean Airlines Boeing 737 Max 8 9Y-BAR ![]() Og som ofte i det siste, liten spasertur ut til flyet og ombord ![]() ![]() ![]() Flyet var på mellomlanding så allerede endel passasjerer ombord ![]() Eg hadde sete 07C i Economy Pluss seksjonen, god benplass her ![]() Skillevegg fram til Business seksjonen ![]() Og en på klapp ![]() Stille og roleg flight fra Barbados til Port of Spain uten noko som helst servering ombord. Men inflight magasin hadde dei ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Selv uten arbeidsvisum til T&T hadde agenten vår gjort sitt forarbeid så ingen problemer i immigrasjon
![]() ![]() ![]() ![]() Samme i tollen ![]() Utenfor terminalen måtte vi vente på dei som kom med det andre flyet, ATR som brukte 54 min på flighten mens vår Max 8 berre 39 min... En liten kjøretur inn til sentrom og Radisson Blue hotellet, litt mat og så rett i seng på et greitt hotelrom som eg har budd på før Neste dag blei blant anna brukt til å slappa av rundt bassenget ![]() Og litt mat ![]() Framsida av hotellet ![]() Neste morgen var det opp tidleg for frokost kl. 06:00 da vi blei henta 06:30 for heliporten ![]() Fekk med en liten lunsjbag i tilfelle dei blei lang dag å vente på helikopterturen ![]() Heliporten er den gamle terminalen på flyplassen Piarco South, den nye ligger på andre sida av rullebana og heiter da naturleg nok Piarco North ![]() Innsjekk hos Bristow ![]() ![]() Og så Safety Video for dagens flight med en AW139 ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
På med redningsvest og så spasere ut til 9Y-ENT
![]() ![]() ![]() Boarding ![]() Piarco South ![]() Piarco North ![]() Straks klar for takeoff ![]() Brannstasjon på Piarco ![]() PHI hangar blant anna ![]() Frodig ![]() Etter 20 min i lufta var man på østsida av øya allerede ![]() 20 min til så var man framme på feltet kor båten ligger på jobb ![]() Som vanleg ei runde rundt båten for å sjekke forholda ![]() Før man gjekk inn for landa og tre dagers reise var endeleg over ![]() Enjoy! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Herlig og annerledes:-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Takk for en rapport litt utenom det vanlige!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fine greier!
Helikopterrapporter er sjeldne her. Jeg lurer litt paa hvordan man klarer aa ikke komme seg til gate i tide naar bagasjen rekker det og de skal til Barbados (sannsynligvis paa ferie). Det kan jo vaere transit og vanskelig sikkerhetskontroll eller litt for trivelig lag paa puben med mer, men allikevel.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Takk for fin rapport! Både litt uvanlige steder og uvanlige transportmidler
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for rapport, artig med nye selskaper og destinasjoner
![]() |
#11 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Flott rapport, interessant å lese!
3 dager på reise til jobben setter mine 11 minutter ut til Sola i perspektiv.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor har KLM byttet fra Curaçao til Port of Spain? (AMS-SXM) | Cessna182 | Småprat | 0 | 13-03-2024 22:57 |
Norwegian til Barbados? | imm | Flyforum | 2 | 19-03-2014 23:54 |
Nytt offshore helikopterselskap til Kvernberget | Trdfly | Flyforum | 21 | 13-09-2012 20:56 |
Port Vila - Tanna - Port Vila - Auckland | Flybird | TripReports | 14 | 06-01-2011 22:39 |
Til Barbados via London | imm | TripReports | 8 | 09-01-2009 22:45 |