Til offshore Port of Spain via Barbados

LN-REF

ScanFlyer Gold
Medlem
Til offshore Port of Spain via Barbados

I midten av Januar etter fem vekers Juleferie var det å reise til Trinidad & Tobago for jobb igjen. Egentlig skulle eg reist bortover på en Torsdag, men håplaust med alternativer den dagen så måtte reise ettermiddag dagen før. Dermed passa det å starte turen med hurtigbåten "Nørvøy" som tok 7 min over fjorden til Ålesund
TripReport753.jpg


Ved kai i Ålesund er det alltid variert med båter fra Cruiseskip til Fiskefartøy
TripReport754.jpg


Taxi til Vigra tar knappe 20 min og med innsjekk på nett heime, Printa Boarding Pass og Fast Track, så var man klar oppe i andre etasje på flyplassen kor utenlandsflighter inkl. min sin til Amsterdam går i fra, ca. 30 min etter at man gjekk ut døra heime
TripReport755.jpg


Dette var den dagen med masse tåke på Schiphol så eg visst allerede på forhand at min flight var forsinka med over 1 time allerede

Og dette gjorde utslag på flyplassen da taxfree og adgang til utenlandsdelen ikkje åpna før 1.5 time før ny forsinka rutetid – merkelig opplegg spør du meg!
TripReport756.jpg


Men vel inne ettter litt venting var det bare å finne seg en god sofa å slå seg ned i for så å følge med flyet som var en Embraer ERJ 190LR PH-EZG på FlightRadar24 og kordan min transfer tid på AMS minka drastisk!
TripReport757.jpg


Et time etter oppsatt rutetid var det pre-Boarding, dvs man går ned trappa til bakkenivå og venter der ved sperrebandet
TripReport758.jpg


Men kun 5 min venting før dei var klare for å ta oss ombord
TripReport759.jpg


Var først ombord så da kunne man ta bilde uten å bryte KLM forbud mot å ta bilder av crewet eller passasjer som dei alltid opplyser om på PA før avgang
TripReport760.jpg


6 min etter på var alle ombord på en flight som var langt fra full kor Kapteinen kunne opplyse at pga tåke på Schiphol måtte man vente 1 time før vi kunne ta av pga slot tid der nede. Han forklarte også at dei hadde tatt ombord alle passasjerer tidleg pga bakkemannskapet på Vigra var ferdig for dagen og ville gå heim, samt om vi fekk ei bedre avgangstid, så var vi klare til det. Og heldivis stemte det for etter 30 min kom vi oss avgårde med avgang mot sørvest

Underveis var det ikkje så masse som hendte, man fekk den vanleg skiva fra KLM og drikke
TripReport761.jpg


Selvfølgelig når man har short connection på Schiphol og er i tillegg forsinka, så lander man på Polderbahn! Slår aldri feil!

Landa 20:22, parkert 20:33 ved gate B32 som er i enden B-piren og av flyet 20:37. Neste fly videre til London skulle gå 20:40 fra D52 som er i enden av D-piren! Det var jo umulig, men heldigvis var flyet forsinka inn til Schiphol så dermed var avgangen utsatt til 20:50. Forsatt knapt, men mulig så det var bare å legge i vei og etter 10 min var eg framme ved gaten inkl. å passert passkontrol!

Var forsatt mange som boarda så kom eg ikkje ombord før etter ytterligere 10 min
TripReport762.jpg


Stappa full Boeing 737-88K2WL PH-HSD (ex. Transavia maskin) denne kvelden til Heathrow, underveis fikk man litt snaks og vann
TripReport763.jpg


Selv med bra med forsinkelse ut fra AMS, landa vi 8 min seint etter bare 42 min i lufta mens rutetid er 60 min. Litt taxing som vanleg på LHR før man parkerte ved Terminal 4

Siden eg ikkje skulle videre med fly denne kvelden, var eg usikker på om eg kunne følge transfer til Terminal 5 kor mitt hotel var. For å unngå at det blei rot, gjekk eg ut av T4 for å ta toget til T5, dvs Elizabeth Line til T2/3...
TripReport764.jpg


TripReport765.jpg


så et anna tog til T5. Veldig enkelt, rask (12 min) og greitt. Så lenge man huska å printe gratis blå bilett så kosta dette heller ikkje noko
TripReport766.jpg


TripReport767.jpg


Framme ved Terminal 5
TripReport768.jpg


Hotellet eg skulle bu på låg heilt ved terminalen, så litt heiser opp, ut og liten gangtur så var man fremme på Sofitel London Heathrow
TripReport769.jpg


Han i innskjekken lurte på kor eg kom ifra, når eg sa Norge kunne han fortelle meg at han hadde vert i Norge engang. Om det var derfor eller en anna grunn som gjorde at han oppgraderte meg fra Queen Size til King Size bedrom vites ikkje. Men rommet var bra det og senga meir en stor nok!
TripReport770.jpg


Så var det å ta turen ned i Vivre restuarangen...
TripReport772.jpg


For litt enkel kveldsmat
TripReport771.jpg
 
Flyet videre gjekk ikkje før etter lunsj så ingen vekkeklokke på eller hast med å få i seg frokost som var veldig bra
TripReport773.jpg


TripReport774.jpg


TripReport775.jpg


TripReport776.jpg


TripReport777.jpg


TripReport778.jpg


I 11-tida var det å forflytte seg til T5, tok heile 2 min
TripReport779.jpg


Rask passkontroll og sikkerhetssjekk før man måtte avvente i den delen av termialen kom A gater er for å få vite gate til flighten. Her er det jo et greitt utvalg med buikker og mat så da går tida fort

1 time og 20 min før avgang dukka gaten opp, A10 (som da betyr bussgate) for flyet mitt videre til Bridgetown på Barbados

Nede ved Gate A10B stod bussen til Barbados og venta
TripReport780.jpg


Liten rundtur på Heathrow kor etter 10 vi kom fram til flyet som var British Airways sin Boeing 787-10 Dreamliner G-ZBLE
TripReport781.jpg


Boarding, heis buksa!
TripReport782.jpg


TripReport784.jpg


Rolls-Royce Trent 1000
TripReport783.jpg


Ombord på flyet
TripReport785.jpg


TripReport786.jpg


Hadde opprinneleg sete 32H, satt sammen med et par fra Sverige som skulle på ferie

Såg at midtseterad på 35 var ledig så flytta over til 35F rett etter avgang
TripReport787.jpg


Klar til avgang, men så var det fire passajerer som ikkje dukka opp. Dermed opp med lastelukene for å finne bagasjen deira. Selvsagt var bagasjen i to forskjellige kontainere i forskjellige lasterom, så tok litt tid som førte til at vi blei 30 min seine fra gate og ytterligere 20 min til før kom oss i lufta

Flytida var beregna til 8 timer og 20 min for ruta LHR-BGI

Vel halvtimen etter avgang var det litt snaks og drikke å få
TripReport788.jpg


Timen etter det var det middagsservering kor man kunne velge mellom Kjøtt og Pasta – ikkje Kylling for engangs skyld! Karbonada smakte heilt kurrant
TripReport789.jpg


Eg sover som regel alltid på langturen, selv på dagflighter da eg som oftest er oppe i 3-4 tida på natta når eg starta reisa heimeifra. Siden lang morgen på hotell på LHR, var eg ikkje trøtt så blei ikkje søvn på meg. Så kjøpte Internet tilgang, kopla opp mobil og delte tilgang til laptop resten av turen. Så kunne man jobbe litt samt sjå litt serier på Netflix

Flyet var langt fra fullt, var vel dagens andre BA flight fra LHR denne dagen til tillegg til Virgin sin så god kapasitet.
TripReport790.jpg


Underveis var det titt og utdeling av drikker og ca. timen før landing fekk man en Pastry Chicken – Rich Tomato Chicken
TripReport791.jpg


Vi landa og parkerte på Barbados 17:43 lokaltid i det som piloten kalla "Lovely Night, 28˚ and clear sky"
TripReport792.jpg
 
Flyet vårt
TripReport793.jpg


TripReport794.jpg


"Welcome Back to Barbados" – har vert der før mange ganger med Cruisebåt og en gang mellomlanda der da vi fløy med BWIA West Indies Airlines i 2005
TripReport795.jpg


Vel inne i terminal var det ei dame som lurte på om vi hadde fylt ut Online Immigration Form på nettet, og vi ikkje hadde måtte vi gå til kiosker og gjere det der før man gjekk til passkontroll. Sa eg hadde Boarding Pass for neste flight allerede og kun handbagasje. OK, da treng du ikkje å gå igjennom Immigrasjon kor ho visst oss ei dør vi skulle gå for å komme rett i avgangshallen via en liten sikkerhetssjekk kor kun to ansatte bemanna
TripReport796.jpg


Dette sparte vi massse tid på og såg vi kunne faktisk nå en tidligere flight videre til Port of Spain i Trinidad & Tobago. Vi visste også at et par andre som kom et tidligere BA flight skulle med dette flyet så vi gjekk over i den delen av terminalen som er for dei mindre flya som bruker flyplassen
TripReport797.jpg


Der møtte vi dei andre som kunne fortelle at flighten deira var forsinka til etter vår flight. I tillegg var den flighten oppsatt med en ATR. Grunnen til at deira flight var forsinka var at den hadde starta litt lenger nordvest i Karibean og skulle blant anna innom Puerto Rico før den kom til Barbados. Dette var dagen SpaceX's Starship Spacecraft havarete så flyplassen der var stengt i to timer...

Vi gjekk tilbake til hovedbygget og fekk oss en ½" på Subway
TripReport798.jpg


TripReport799.jpg


Tre flighter til UK kor flyplassen omtrent stengte ned før våre to!
TripReport800.jpg


Vår flight var fra Gate 12 som var rett der kor vi satt så trengt ikkje å gå bort før vi såg dei begynte å boarde
TripReport801.jpg


TripReport802.jpg


Boarding
TripReport803.jpg


Ute på Tarmac stod turens flyhøydepunkt, Caribbean Airlines Boeing 737 Max 8 9Y-BAR
TripReport804.jpg


Og som ofte i det siste, liten spasertur ut til flyet og ombord
TripReport805.jpg


TripReport806.jpg


TripReport807.jpg


Flyet var på mellomlanding så allerede endel passasjerer ombord
TripReport808.jpg


Eg hadde sete 07C i Economy Pluss seksjonen, god benplass her
TripReport809.jpg


Skillevegg fram til Business seksjonen
TripReport810.jpg


Og en på klapp
TripReport811.jpg


Stille og roleg flight fra Barbados til Port of Spain uten noko som helst servering ombord. Men inflight magasin hadde dei
TripReport819.jpg
 
Selv uten arbeidsvisum til T&T hadde agenten vår gjort sitt forarbeid så ingen problemer i immigrasjon
TripReport812.jpg


TripReport813.jpg


TripReport814.jpg


TripReport815.jpg


Samme i tollen
TripReport816.jpg


Utenfor terminalen måtte vi vente på dei som kom med det andre flyet, ATR som brukte 54 min på flighten mens vår Max 8 berre 39 min...

En liten kjøretur inn til sentrom og Radisson Blue hotellet, litt mat og så rett i seng på et greitt hotelrom som eg har budd på før
TripReport817.


Neste dag blei blant anna brukt til å slappa av rundt bassenget
TripReport818.jpg


Og litt mat
TripReport820.jpg


Framsida av hotellet
TripReport821.jpg


Neste morgen var det opp tidleg for frokost kl. 06:00 da vi blei henta 06:30 for heliporten
TripReport822.jpg


Fekk med en liten lunsjbag i tilfelle dei blei lang dag å vente på helikopterturen
TripReport823.jpg


Heliporten er den gamle terminalen på flyplassen Piarco South, den nye ligger på andre sida av rullebana og heiter da naturleg nok Piarco North
TripReport824.jpg


Innsjekk hos Bristow
TripReport825.jpg


TripReport826.jpg


Og så Safety Video for dagens flight med en AW139
TripReport827.jpg


TripReport828.jpg
 
På med redningsvest og så spasere ut til 9Y-ENT
TripReport829.jpg


TripReport830.jpg


TripReport831.jpg


Boarding
TripReport832.jpg


Piarco South
TripReport833.jpg


Piarco North
TripReport834.jpg


Straks klar for takeoff
TripReport835.jpg


Brannstasjon på Piarco
TripReport836.jpg


PHI hangar blant anna
TripReport837.jpg


Frodig

TripReport838.jpg


Etter 20 min i lufta var man på østsida av øya allerede
TripReport839.jpg


20 min til så var man framme på feltet kor båten ligger på jobb
TripReport840.jpg


Som vanleg ei runde rundt båten for å sjekke forholda
TripReport841.jpg


Før man gjekk inn for landa og tre dagers reise var endeleg over
TripReport842.jpg


Enjoy!
 
Fine greier!

Helikopterrapporter er sjeldne her. Jeg lurer litt paa hvordan man klarer aa ikke komme seg til gate i tide naar bagasjen rekker det og de skal til Barbados (sannsynligvis paa ferie). Det kan jo vaere transit og vanskelig sikkerhetskontroll eller litt for trivelig lag paa puben med mer, men allikevel.
 
Takk for fin rapport! Både litt uvanlige steder og uvanlige transportmidler[emoji3]
 
Flott rapport, interessant å lese!
3 dager på reise til jobben setter mine 11 minutter ut til Sola i perspektiv.. :)
 
Back
Top