Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Da bør jo ihvertfall ikke staten redde Statoil (host equinor) med sin oljeboring verden rundt, og Telenor med sine mobilmaster i India hvis de kommer til å slite, til tross for at de er delvis statseid.

Norwegian er tross alt et selskap, så vidt meg beskjent, der majoriteten av aksjonærene er norske.

Hvis staten kun skal komme til unnsetning bedrifter som har 100% av sin virksomhet rettet mot det norske markedet, så er det knapt bedrifter igjen, bare bedrifter som man i et internasjonalt perspektiv kan kalle små bedrifter.

Delvis enig i at det direkte ikke er CDG-JFK staten skal redde, men husk at norwegian står for over 40% av trafikken ved norske flyplasser og er dermed den største aktøren. Denne delen tjener også penger.

Så er vel også noe av poenget da;

Hvor mye bidrar egentlig Norwegian til statskassen for å kunne forvente statlig støtte?
Hvor norsk er egentlig Norwegian?
Nå er jo modellen til Norwegian til å yte minst mulig for å ha lave priser.
Folk er spredd rundt på mange baser i utlandet pluss at man inngår tidsbegrensede kontrakter og ikke faste ansettelser. Fly registrert i andre land etc.
Dette er jo nettopp gjort for å ikke bidra til det norske samfunnet.
Noe slipper de ikke unna å betale, men likevel.

Er det da riktig at våre skattepenger skal bidra til å gi betydelig statsstøtte?
Eg berre spør?

:fly
 
Norwegian er majoritetseid av nordmenn, sas av svensker..

Jepp, så derfor er det norske staten som må ut med milliarder av kroner i skattefradrag til alle som har tapt stort på Norwegian-askjen, mens det er den svenske staten som må ta tilsvarende utgift mtp SAS.
 
Så er vel også noe av poenget da;

Hvor mye bidrar egentlig Norwegian til statskassen for å kunne forvente statlig støtte?

Med en finger i været så vil jeg tippe at de bidrar med 3-5 mrd NOK hvert eneste år bare i skatter og avgifter tilknyttet flypassasjerer.

Og så har du alt indirekte som arbeidsgiveravgift, inntektskatt til ansatte osv. Så er nok ganske mange mrd hvert eneste år.
 
Med en finger i været så vil jeg tippe at de bidrar med 3-5 mrd NOK hvert eneste år bare i skatter og avgifter tilknyttet flypassasjerer.

Og så har du alt indirekte som arbeidsgiveravgift, inntektskatt til ansatte osv. Så er nok ganske mange mrd hvert eneste år.

Åja.
Har du sjekket hvor de fleste er ansatt og betaler skatt?
Så kan du kanskje fortelle oss hvor mye bemanningsbyråene betaler i arbeidsgiveravgift?
Fint det.
Kan jo hende den fingeren får det vondt ......

:fly
 
Åja.
Har du sjekket hvor de fleste er ansatt og betaler skatt?
Så kan du kanskje fortelle oss hvor mye bemanningsbyråene betaler i arbeidsgiveravgift?
Fint det.
Kan jo hende den fingeren får det vondt ......

:fly

Har DU sjekket?! Påstanden din er like urimelig som retningen du antyder. Alle skandinaviske arbeidsplassene i Norwegian er ansatt i sine respektive land på lokale ansettelser. Norske baser i Norge, Svenske i Sverige, Danske i Danmark osv. Det samme gjelder i de øvrige markedene Norwegian opererer. Lokale ansettelser i tråd med markedet og på lokale sosiale betingelser ihht EU sine forordninger for crew. En betydelig ryddigere løsning enn feks Ryanair som bruker Irske vilkår og sosial sikring i Irland for nær sagt alle sine «temporære stillinger på alle baser. SAS er vel med sine mange regionale krumspring mer utsatt for uryddige arbeidsforhold enn Norwegian er i dag.

Ikke umulig at din egen pekefinger får vondt også
 
Skal den norske stat intervenere i Norwegian ?...ja det mener mange nordmænd at de skal...Det synspunkt kan jeg delvist godt tilslutte mig..
Men er det i den norske stats interesser at redde ruter fra Italien til USA..fra England til Sydamerika osv osv...Er enig at at Staten kan intervenere i NORSKE INDENRIGSRUTER, men så må de lade alt andet gå ned..
Jeg skal blankt indrømme at jeg gerne så DY forsvinde( men det er jo kun med min SAS briller på, og når jeg var 47 år i SAS kan de jo ikke bare lægges), men Som transportør af passagerer i NORGE giver det god mening at redde dem, men bestemt ikke med alle de andre selskaber de har oprettet..Så kort sagt, skal selskabet reddes, så er det kun i Norge, resten må likvideres...
Mange vil nok sige,,,ja ja det er jo bare en dansker....men jeg har også benyttet dem mange gange....og de er/var bedre en de andre LCC`s..
Hilsen Ole
 
Norsk politikk har gjort et valg; ved dereguleringen av store deler av innenrikstrafikken ble det implisitt vedtatt at stamruter som Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim osv osv ikke er samfunnskritiske og derfor ble overlatt markedet.

Norwegian har bevisst valgt å kun operere på de rutene som er lukrative for aksjonærene. DY (og SAS) bryr seg ikke om "samfunnskritiske innenriksruter" i Norge. Jeg ser ingen grunn til at DY (og SK) skal få finansiell støtte i dårlige tider når de er flinke til å la aksjonærene profittere maksimalt når det går som det suser .

For samfunnskritiske ruter i norsk innenrikstrafikk er staten villig å betale og de rutene blir lagt ut på anbud (stor del av kortbanenettet men også Rørosruten).

Det er bare populistisk tullprat fra politikere som nå plutselig begynner å påstå at det kommersielle innenriksnettverket er samfunnskritisk. I årevis så har de gjort alt for at disse skulle drives privat, med privat risiko, og brukt dem som en melkeku for å sope inn skatter og avgifter med argumentet at flyreiser er miljøverstinger og for å kunne bidra til å finansiere nasjonalbudsjettet. Nå tørker den inntektskilden for staten opp og da er kommersielle innenriksflyginger plutselig "samfunnskritiske"......
 
Jeg skal blankt indrømme at jeg gerne så DY forsvinde( men det er jo kun med min SAS briller på, og når jeg var 47 år i SAS kan de jo ikke bare lægges),

Jeg tror det er en gigantisk bjørnetjeneste for SAS å håpe at DY forsvinner. Neste konkurrent for SAS, og det kommer til å bli en konkurrent, vil mest sannsynlig ha dypere lommer, lavere kostnader og muligens også en nokså ikke-nordisk forretningsstil. Sistnevnte betyr spissere albuer.

Vær forsiktig med hva du håper på!
 
Norwegian har bevisst valgt å kun operere på de rutene som er lukrative for aksjonærene. DY (og SAS) bryr seg ikke om "samfunnskritiske innenriksruter" i Norge. Jeg ser ingen grunn til at DY (og SK) skal få finansiell støtte i dårlige tider når de er flinke til å la aksjonærene profittere maksimalt når det går som det suser .

Enig i mye av det du skriver, men nå har vel ikke verken DY eller SK vært flinke til å la aksjonærene profittere. Det har vært langt mellom utbyttebetalingene, for å si det sånn.
 
Dette handler om å redde norske arbeidsplasser, skatteinntekter og infrastruktur.
Dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt - Punktum!

Det har heller aldri vært tema om å putte penger inn i DY, det er snakk om å gi middlertidige lån, avgiftslettelser o.l.
 
Verkar som en del hotell är rädda för Norwegians framtid...
 

Attachments

  • B7903EE9-838C-4A97-8D7C-AD07B6C08345.jpeg
    B7903EE9-838C-4A97-8D7C-AD07B6C08345.jpeg
    88.4 KB · Views: 853
Endelig en mulighet til å bytte kanskje? Møllspist hotell!

Alvoret bak dette er stort og kan minne om Spanair.
For Spanair begynte det å gå rykter i markedet om at de ikke lenger var kredittverdige og leverandørene begynte å kreve kontant betaling. Situasjonen kom ut av kontroll på kort tid. Ingen så det komme så fort.

Isolert sett kan en være litt bråkjekk og stemple dette hotellet som et jallahotell og en må skifte til noe bedre...
Hvor lett er det å inngå en ny avtale basert på kreditt i dagens situasjon?

Bare en "liten" sak som dette krever at ledelse må på banen, i en tid da alt av ledelsesressurser burde vært fokusert på andre ting
 
Kan vel også hende at hotellet også er i en krise pga Corona og har dårlig likviditet som betyr at de ikke kan etterfakture slik som de pleier.

Reiseliv har alltid vært høyt volum lave marginer, og når volumet faller helt vekk så blir tapene enorme.
Derfor tror jeg det ikke bare er NAS som sliter enormt.
 
Back
Top