BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
Da bør jo ihvertfall ikke staten redde Statoil (host equinor) med sin oljeboring verden rundt, og Telenor med sine mobilmaster i India hvis de kommer til å slite, til tross for at de er delvis statseid.
Norwegian er tross alt et selskap, så vidt meg beskjent, der majoriteten av aksjonærene er norske.
Hvis staten kun skal komme til unnsetning bedrifter som har 100% av sin virksomhet rettet mot det norske markedet, så er det knapt bedrifter igjen, bare bedrifter som man i et internasjonalt perspektiv kan kalle små bedrifter.
Delvis enig i at det direkte ikke er CDG-JFK staten skal redde, men husk at norwegian står for over 40% av trafikken ved norske flyplasser og er dermed den største aktøren. Denne delen tjener også penger.
Så er vel også noe av poenget da;
Hvor mye bidrar egentlig Norwegian til statskassen for å kunne forvente statlig støtte?
Hvor norsk er egentlig Norwegian?
Nå er jo modellen til Norwegian til å yte minst mulig for å ha lave priser.
Folk er spredd rundt på mange baser i utlandet pluss at man inngår tidsbegrensede kontrakter og ikke faste ansettelser. Fly registrert i andre land etc.
Dette er jo nettopp gjort for å ikke bidra til det norske samfunnet.
Noe slipper de ikke unna å betale, men likevel.
Er det da riktig at våre skattepenger skal bidra til å gi betydelig statsstøtte?
Eg berre spør?
:fly