Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2016, 08:54   #1161
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Nå er vel planen på sikt og utvide piren lenger mot øst, og således utvide Schengen den veien og også kapasiteten. Og eventuelt flytte passkontrollen lenger inn og kanskje endre andelen E vs F nummererte gater har minimal effekt da de vel også trenger økt kapasitet av widebody (Kategori E?) gates
Men aner ikke hvor langt unna dette er styregodkjenning i Avinor
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 10:48   #1162
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå er vel planen på sikt og utvide piren lenger mot øst, og således utvide Schengen den veien og også kapasiteten. Og eventuelt flytte passkontrollen lenger inn og kanskje endre andelen E vs F nummererte gater har minimal effekt da de vel også trenger økt kapasitet av widebody (Kategori E?) gates
Men aner ikke hvor langt unna dette er styregodkjenning i Avinor
Har sett plantegninger på en stor passkontroll ikke så langt fra dagens tax-free butikk. Med disse planene blir non-schengen mye større.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 14:04   #1163
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Store deler av dagens utenlandspir blir non-Schengen. Med færre passasjerer blir trafikkstrømmen fordelt mellom to pirer. Med dobbelt så mye plass, blir det selvfølgelig mer romslig og mindre trengsel i terminalen.
Nja, det blir jo ikke bedre plass ved gatene hvor det er for liten plass nå og til Non-schengen er typisk flyene større så det blir vel egentlig trangere.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 14:12   #1164
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Nja, det blir jo ikke bedre plass ved gatene hvor det er for liten plass nå og til Non-schengen er typisk flyene større så det blir vel egentlig trangere.
Det blir et mye større område. Utbyggingen av OSL er et positivt tiltak. Selvfølgelig kunne de ha bygget 100 gater til - men det hadde vært sløseri av penger.

Dette er hva vi får med utbyggingen:

4 nye gater (var 34 før utbygging, blir 38 når alt er klart)
34 nye innsjekkingsskranker
5 nye bagasjebånd
Flere filer i sikkerhetskontrollen
110 000 kvadratmeter større terminal.

Jeg tror dette blir kjempefint.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 14:55   #1165
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Det blir et mye større område. Utbyggingen av OSL er et positivt tiltak. Selvfølgelig kunne de ha bygget 100 gater til - men det hadde vært sløseri av penger.
Det kommer et nytt pir som jeg håper blir bedre enn den eksisterende og altfor trange utenlandspiren. At man klarte bygge så trangt når man bygger langt uti gokk er en skandale.

Det blir ikke et større område på den eksisterende utlelandspiren og det skal vel heller ikke fjernes noen av gatene som er der nå. Altså blir plassen per gate der akkurat den samme.

Det man kan håpe på er flere non-schengen flighter og non-schengen lounge, men det blir da enda trangere per gate enn det er idag for disse flyene er større. At helt andre gater i en annen del av flypkassen får bedre plass vil ikke endre dette.

Antall gater var for lite, det er greit å øke. !00 er det ikke behov for, men kanskje 50. Og i tillegg trenger man bedre plass per gate slik at man ikke sperrer for folk som skal forbi og til en annen gate.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 29-05-2016 at 15:00.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 19:32   #1166
Kjetil.L
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 101
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Er det noen her som vet hvorfor utenlandsgatene er bygget så små? De tar jo lkke nok passasjerer til en 737 en gang og nå er det trippelsjuere som oftest frekventerer non schengen. Reiste til Thailand via galemoen og fikk sjokk. Var ute i god tid og fikk sitteplass i gaten helt til alle ble kastet ut for så å bli sluppet inn igjen etter passjekk. Da var vi plutselig sist i en uoversiktelig saktegående mølje for å komme ombord. Når vi kom hjem igjen stoppet passkøen allerede før vi kom av flyet. Vi brukte en time på å komme oss av flyet og opp trappen til passkøene.
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 19:45   #1167
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Kjetil.L View Post
Er det noen her som vet hvorfor utenlandsgatene er bygget så små? De tar jo lkke nok passasjerer til en 737 en gang og nå er det trippelsjuere som oftest frekventerer non schengen. Reiste til Thailand via galemoen og fikk sjokk. Var ute i god tid og fikk sitteplass i gaten helt til alle ble kastet ut for så å bli sluppet inn igjen etter passjekk. Da var vi plutselig sist i en uoversiktelig saktegående mølje for å komme ombord. Når vi kom hjem igjen stoppet passkøen allerede før vi kom av flyet. Vi brukte en time på å komme oss av flyet og opp trappen til passkøene.
Husk at Gardermoen er bygget før Schengen-avtalen. Passkontrollen på var litt innenfor dagens inngang til utenlandspiren. Hvis jeg ikke husker helt feil, var Skandinavia-gatene omtrent rett fram fra sikkerhetskontrollen.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 19:51   #1168
FlyCarl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Husker jeg pratet med ansatte ved trafikkavdelingene til SAS og Braathens som jobbet ute i pirene da Gardermoen var relativt ny.

De var unisont enig i at pirene med gater var bygget alt for smått fra dag en. Det var trangt rett og slett.
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 19:52   #1169
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Avinor Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
4 nye gater

Et latterlig lavt antall, når en først hadde bestem seg for utbygging og når en tenker på hvor lang tid denne utbyggingen har tatt..

En kan nok forvente at det blir flere når det bygges videre, men hvorfor vente ?
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 20:02   #1170
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Et latterlig lavt antall, når en først hadde bestem seg for utbygging og når en tenker på hvor lang tid denne utbyggingen har tatt..

En kan nok forvente at det blir flere når det bygges videre, men hvorfor vente ?
Om du ser tilbake i trådener det tatt opp flere ganger at kapasiteten man vil ha når man åpner om ett år vil være lavere enn trafikken man da vil ha. Ja, man har faktisk planlagt at kapasiteten skal være sprengt allerede når man åpner.

Det er noe typisk Norsk med å alltid underdomensjonere infrastruktur.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 20:23   #1171
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er ikke bare gatene som er underdimensjonert på Gardermoen. Man har ikke lagt inn noe ekstra plass rundt innsjekkingsområdet. Resultatet er at når man ikke klarer ta unna trafikken i sikkerhetssjekken eller når bagasjesystemet feiler så har man ikke noe fornuftig sted å plassere køene som da legges som slanger gjennom hallen og blokkerer all trafikk. Og da er det selvsagt samme kø for fast track som for de andre. Og det er da også gjerne noen store berg med kofferter ute på gulvet.

Man har da mere inntrykk av å være på et marked i India enn på en internasjonal storflyplass.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 20:44   #1172
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,362
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det er ikke bare gatene som er underdimensjonert på Gardermoen. Man har ikke lagt inn noe ekstra plass rundt innsjekkingsområdet. Resultatet er at når man ikke klarer ta unna trafikken i sikkerhetssjekken eller når bagasjesystemet feiler så har man ikke noe fornuftig sted å plassere køene som da legges som slanger gjennom hallen og blokkerer all trafikk. Og da er det selvsagt samme kø for fast track som for de andre. Og det er da også gjerne noen store berg med kofferter ute på gulvet.



Man har da mere inntrykk av å være på et marked i India enn på en internasjonal storflyplass.


Det er relativt lite fornuftig og bygge flyplassen for og ta hensyn til de få gangene bagasjeanlegget ikke virker. Da er det heller bedre og ta smellen med litt kaos de gangene det står

Når det kommer til bredden på piren så skulle den vært bredere, men en gang under byggingen på 90-tallet ble bredden redusert betraktelig for at flyplassen skulle komme på budsjett
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 21:01   #1173
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er relativt lite fornuftig og bygge flyplassen for og ta hensyn til de få gangene bagasjeanlegget ikke virker. Da er det heller bedre og ta smellen med litt kaos de gangene det står
Det er ikke plass som man kun får nytte av når det er kaoskøer rundt i hallen. Køene til innsjekkingsautomatene er jo ofte så lange at de sperrer for de som skal forbi til en innsjekkingsskranke.

Og mellom innsjekkingskrankene og til de fastmonterte stengselene til sikkerhetssjekken er det vel kun 2-3 meter. Det skal bare til noen som tar avskjed eller noen som somler litt så sperrer de ferdselen der.

Hvorfor i alle dager skal det absolutt være så tangt og underdoimensjonert overalt?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 21:30   #1174
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hvor kommer alle menneskene fra?

OSL hadde ca. 7% økning Q1 i forhold til i fjor.

Edvard is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 22:42   #1175
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by BraathensSafe1985 View Post
Et latterlig lavt antall, når en først hadde bestem seg for utbygging og når en tenker på hvor lang tid denne utbyggingen har tatt..

En kan nok forvente at det blir flere når det bygges videre, men hvorfor vente ?
Er det inkl B-gates? Eller er dei i tillegg?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 23:00   #1176
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Nja, det blir jo ikke bedre plass ved gatene hvor det er for liten plass nå og til Non-schengen er typisk flyene større så det blir vel egentlig trangere.
Det er ikke plass til større fly enn 737/321 på de fleste av Schengen-gatene. Det er kun et par gater på Schengen som kan ta store fly (de ytterst), og de brukes jo ofte til det i dag også.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 23:04   #1177
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er ikke plass til større fly enn 737/321 på de fleste av Schengen-gatene. Det er kun et par gater på Schengen som kan ta store fly (de ytterst), og de brukes jo ofte til det i dag også.
Jeg har ingen illusjoner om at underdimensjoneringen kun er inne i terminalbygningen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 23:13   #1178
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Er det inkl B-gates? Eller er dei i tillegg?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
B-gatene har ikke broer og er ikke "skikkelige" gater. Det blir totalt 4 fler gater med broer når terminalen åpner.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 23:36   #1179
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
B-gatene har ikke broer og er ikke "skikkelige" gater. Det blir totalt 4 fler gater med broer når terminalen åpner.
14 milliarder for 4 gater. Det er bare i Norge man får til slik..
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 23:40   #1180
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
14 milliarder for 4 gater. Det er bare i Norge man får til slik..
Husk at dette blir kombi-gater Innland/Utland, slik at man egentlig får omtrent åtte nye gater.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022 SBT Flyforum 244 15-05-2025 11:41
Utbyggingen av Helsinki Vantaa Someone Flyforum 5 22-08-2023 23:50
Noen bilder fra OSL - 08 Okt 2017 LN-MOW Bilder & foto 1 20-10-2017 17:27
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 viking737 Flyforum 3 14-02-2017 09:07
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet) Cockpitview Flyforum 7 19-07-2014 19:56


All times are GMT +2. The time now is 23:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.