![]() |
|
![]() |
#1161 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå er vel planen på sikt og utvide piren lenger mot øst, og således utvide Schengen den veien og også kapasiteten. Og eventuelt flytte passkontrollen lenger inn og kanskje endre andelen E vs F nummererte gater har minimal effekt da de vel også trenger økt kapasitet av widebody (Kategori E?) gates
Men aner ikke hvor langt unna dette er styregodkjenning i Avinor |
![]() |
![]() |
![]() |
#1162 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1163 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Nja, det blir jo ikke bedre plass ved gatene hvor det er for liten plass nå og til Non-schengen er typisk flyene større så det blir vel egentlig trangere.
![]() |
#1164 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dette er hva vi får med utbyggingen: 4 nye gater (var 34 før utbygging, blir 38 når alt er klart) 34 nye innsjekkingsskranker 5 nye bagasjebånd Flere filer i sikkerhetskontrollen 110 000 kvadratmeter større terminal. Jeg tror dette blir kjempefint. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1165 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Det blir ikke et større område på den eksisterende utlelandspiren og det skal vel heller ikke fjernes noen av gatene som er der nå. Altså blir plassen per gate der akkurat den samme. Det man kan håpe på er flere non-schengen flighter og non-schengen lounge, men det blir da enda trangere per gate enn det er idag for disse flyene er større. At helt andre gater i en annen del av flypkassen får bedre plass vil ikke endre dette. Antall gater var for lite, det er greit å øke. !00 er det ikke behov for, men kanskje 50. Og i tillegg trenger man bedre plass per gate slik at man ikke sperrer for folk som skal forbi og til en annen gate.
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 29-05-2016 at 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1166 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det noen her som vet hvorfor utenlandsgatene er bygget så små? De tar jo lkke nok passasjerer til en 737 en gang og nå er det trippelsjuere som oftest frekventerer non schengen. Reiste til Thailand via galemoen og fikk sjokk. Var ute i god tid og fikk sitteplass i gaten helt til alle ble kastet ut for så å bli sluppet inn igjen etter passjekk. Da var vi plutselig sist i en uoversiktelig saktegående mølje for å komme ombord. Når vi kom hjem igjen stoppet passkøen allerede før vi kom av flyet. Vi brukte en time på å komme oss av flyet og opp trappen til passkøene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1167 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1168 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Husker jeg pratet med ansatte ved trafikkavdelingene til SAS og Braathens som jobbet ute i pirene da Gardermoen var relativt ny.
De var unisont enig i at pirene med gater var bygget alt for smått fra dag en. Det var trangt rett og slett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1169 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1170 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Det er noe typisk Norsk med å alltid underdomensjonere infrastruktur.
![]() |
![]() |
#1171 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Det er ikke bare gatene som er underdimensjonert på Gardermoen. Man har ikke lagt inn noe ekstra plass rundt innsjekkingsområdet. Resultatet er at når man ikke klarer ta unna trafikken i sikkerhetssjekken eller når bagasjesystemet feiler så har man ikke noe fornuftig sted å plassere køene som da legges som slanger gjennom hallen og blokkerer all trafikk. Og da er det selvsagt samme kø for fast track som for de andre.
![]() Man har da mere inntrykk av å være på et marked i India enn på en internasjonal storflyplass. ![]()
![]() |
#1172 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Det er relativt lite fornuftig og bygge flyplassen for og ta hensyn til de få gangene bagasjeanlegget ikke virker. Da er det heller bedre og ta smellen med litt kaos de gangene det står Når det kommer til bredden på piren så skulle den vært bredere, men en gang under byggingen på 90-tallet ble bredden redusert betraktelig for at flyplassen skulle komme på budsjett |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1173 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Og mellom innsjekkingskrankene og til de fastmonterte stengselene til sikkerhetssjekken er det vel kun 2-3 meter. Det skal bare til noen som tar avskjed eller noen som somler litt så sperrer de ferdselen der. Hvorfor i alle dager skal det absolutt være så tangt og underdoimensjonert overalt? ![]()
![]() |
![]() |
#1174 |
一期一会
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1175 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
![]() |
![]() |
#1176 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Det er ikke plass til større fly enn 737/321 på de fleste av Schengen-gatene. Det er kun et par gater på Schengen som kan ta store fly (de ytterst), og de brukes jo ofte til det i dag også.
![]() |
#1177 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#1178 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1179 |
Flysitter
|
![]()
14 milliarder for 4 gater. Det er bare i Norge man får til slik..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1180 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022 | SBT | Flyforum | 244 | 15-05-2025 11:41 |
Utbyggingen av Helsinki Vantaa | Someone | Flyforum | 5 | 22-08-2023 23:50 |
Noen bilder fra OSL - 08 Okt 2017 | LN-MOW | Bilder & foto | 1 | 20-10-2017 17:27 |
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 | viking737 | Flyforum | 3 | 14-02-2017 09:07 |
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet) | Cockpitview | Flyforum | 7 | 19-07-2014 19:56 |