Barn reiser for kr. 0,- med SAS i sommer (splittet)

Det er, som påpekt av mange allerede, og som TOS har vist til i minst to innlegg, ulovlig å kun oppgi 0 som pris, når du faktisk må ut med noe annet. Det holder ikke med et generelt forbehold om at skatter og avgifter kommer i tillegg. Så reklamen er opplagt ulovlig. Noe som kan gjøre den aktuelle reklamen lovlig, er å oppgi et priseksempel i tillegg, f.eks. på en gitt strekning. Priseksemplet må ha omtrent samme synlighet som "0". Reklamerer man med pris, er det prisen som skal fram. Noe annet regnes som lureri. Selvsagt.

Flere hundrelapper for noe som oppgis som nesten gratis, er selvsagt feil og dermed også ulovlig. (Med mindre det er selve flyet de har tenkt å selge.) Dette er ikke akkurat intrikat juss.. :D

Last edited:
Alle har vel ikke like mange, da de finner det hensiktsmessig å slå de sammen der de får lov til det. SAS har f.eks. valgt å slå sammen "Fuel and Security surcharge" på sin norske nettside - mens de på sin amerikanske fortsatt viser den velkjente $2.50 per segment i USA.

Å hevde de gjør det for å kamuflere et høyt brennstofftillegg (YQ) blir ren spekulasjon. Men det ser da unektelig slik ut. Da de har ingenting med hverandre å gjøre. Og når brennstofftillegget er 50-100 ganger høyere det for sikkerhet, virker det lavere når de slås sammen til ett.

Vedlagt er oversikt over hvordan SAS presenterer sine skatter, avgifter og tillegg på den norske og amerikanske nettsiden. For samme billett.

Edit: Det gikk litt fort i svingene her. Nå ser jeg de $5 er nevnt som et eget punkt også på de norske nettsidene. Men hva i all verden er da "Fuel and Security surcharge"? Skiller det se fra YQ hos andre flyselskap? Er det andre som kaller det det samme?

Er eksemplet ditt envei ? På min siste Lufthansa billett fra Seattle som er tur -retur er Skatter og Avgifter over USD 500.00. Jeg synes at det er merkelig hvordan SAS har slått sammen avgifter - kanskje "noen" i Midt Norge vet noe om dette ;) Lufthansa spesifiserer alle avgiftene (når billetten er utstedt)

avgift m1, f1 (norr afgift, afgipt, sisteleddet besl med gi) beløp som betales til stat el. kommune i forbindelse med salg, bruk el. forbruk av noe, jf gebyr

"Drivstoffavgift" er vitterleg ikkje ei avgift i ordets rette forstand, då det ikkje er eit beløp som skal betalast til stat el. kommune. Slik sett er eg einig i at dette ikkje er ein "alright" reklame.

Da har Forbrukerombudet vurdert saken:

Markedsføringstiltaket reiser spørsmål etter mfl. § 7 jf. § 6 som inneholder forbud mot villedende og urimelig handelspraksis.

Etter § 7 første ledd bokstav d vil en handelspraksis anses som villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til prisen på en ytelse.

Dette innebærer at alle opplysninger om pris skal være klare, tydelig og reelle. Det må opplyses om den fullstendige prisen i alle sammenhenger hvor det opplyses om priselementer knyttet til det aktuelle tilbudet.

I dette tilfellet har dere markedsført flyreiser hvor barn reiser for kr 0,-. Det opplyses at skatter og avgifter kommer i tillegg, men det angis ikke hvor mye dette vil komme på.

Forbrukerombudets gjennomgang viser at skattene og avgiftene for barn kommer på 231 kroner per vei i Norge, og på noen strekninger 272 kroner uten at det opplyses om dette.

Kampanjen må derfor anses som en villedende handling etter § 7 første ledd bokstav d, og den vil etter vårt syn være egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet, jf. § 7 annet ledd.

På denne bakgrunn anses markedsføringstiltaket som en urimelig og dermed forbudt handelspraksis, jf. § 6 fjerde ledd jf. første ledd.
Vi registrerer at kampanjen avsluttes 10. juni, men dersom vi ikke hører noe fra dere, regner vi med at dere vil følge vårt standpunkt ved fremtidig markedsføring, og saken kan anses som avsluttet fra vår side med dette.

Er dere uenig i faktum eller vår vurdering, eller ønsker ytterligere opplysninger, regner vi med å høre fra dere så snart som mulig, og senest innen tre uker.

Fra artikkelen:
– Det er Ikke utenkelig at vi gjør dette igjen, for dette er en populær kampanje blant våre kunder, sier Sandstø til NRK.

Han mener det vil bli altfor komplisert for SAS å opplyse om de reelle billettprisene i reklamekampanjen.

Man får det til på det meste av andre billettpriser (eks. Bergen-Tromsø fra kr xxx) :rolleyes:

– Selve salget skjer på nettsidene, og der ser man med en gang hva prisen med pålagte skatter og avgifter blir. Men vi lytter selvsagt til alle innspill, både fra Forbrukerombudet og fra kundene våre, sier Sandstø.
Ikke ulikt Norwegian og Ryanair som har (frivillige)tillegg, og som SAS mener lurer kundene ved å ikke oppgi "korrekt" pris. :rolleyes:

Litt i SAS sin ånd. Først bruke massevis av millioner på en reklamekampanje, for så å ødelegge alt like etterpå. Akkurat samme runden de hadde for omtrent et år siden med kredittkortgebyrene.

Det kom klart frem da jeg bestilte billett til for min gutt på 4 år fra Leknes til OSLO på SAS hjemmeside som hoppet til Widerøe siden som behandlet UM? Kom på 363,- i avgifter. mot normalt 1700,- en vei.
Bra tilbud for barn som skal på besøk til besteforeldre.

Tydeligvis er det komplisert for SAS å regne "Avgifter fra xxx til xxx kommer i tillegg, avhengig av destinasjon." Den tekststrengen blir tydeligvis for teknisk detaljert å formidle i reklameøyemed.
SAS klarer formidle det for bonusbilletter så de vil få problemer med å argumentere for at det er så vanskelig:
http://www.sas.no/EuroBonus/Tilbud-og-nyheter/Poengrabatt/

Ellers er det 3 andre feil i Kampanjen til SAS som Forbrukerombudet ikke har tatt tak i:
1) Man må i tillegg til "skatter og avgifter" også betale "servicehonorar" som SAS ikke regner som en del av "Skatter og avgifter".
2) SAS regner drivstoffkost som en del av "skatter og avgifter".
3) Om barn ikke reiser sammen med en ledsager (som betaler en dyrere billett) så må man også betale en kost for ledsaging.

Om SAS skal sette prisen slik de har gjort for denne kampanjen ville det korrekte av SAS ha vært:
"Barn reiser i sommer kun for servicehonorar, drivstoffkost, skatter og avgifter (Tilsammen 2-400 kr), om barnet reiser alene vil det også tilkomme en ledsageravgift".

Dette blir selvsagt veldig knotete, men SAS har valgt den modellen fordi de da kunne lure seg til å bruke "0,-" igjen i reklamen.

Last edited:
Det kom klart frem da jeg bestilte billett til for min gutt på 4 år fra Leknes til OSLO på SAS hjemmeside som hoppet til Widerøe siden som behandlet UM? Kom på 363,- i avgifter. mot normalt 1700,- en vei.
Bra tilbud for barn som skal på besøk til besteforeldre.

Det er vel ikke slik å forstå at man mener tilbudet som sådan er dårlig - det er markedsføringen av det som ikke er i henhold til loven, samt at den også er helt på tvers av det SAS tidligere har fremstilt seg som (og nokså likt det SAS har kritisert andre selskaper for - dvs. prisen man betaler er langt fra den samme som den man ser i annonsene).

Litt i SAS sin ånd. Først bruke massevis av millioner på en reklamekampanje, for så å ødelegge alt like etterpå. Akkurat samme runden de hadde for omtrent et år siden med kredittkortgebyrene.

Hva mener du de har ødelagt? Det kommer jo klart frem at skatter og avgifter kommer i tillegg.

Jeg tror de som har benyttet seg av dette tilbudet har vært kjempefornøyde. Man leser annonsen og tenker, "jeg må ut med litt i skatter og avgifter" så det burde ikke komme som noen overraskelse på noen med iq høyere enn skonummeret at man må betale en liten sum for disse billettene.

Når folk noe så til de grader må ha ting inn med teskje, er det nok heller noe i veien med lovgivningen enn SAS.

Jeg tror de som har benyttet seg av dette tilbudet har vært kjempefornøyde. Man leser annonsen og tenker, "jeg må ut med litt i skatter og avgifter" så det burde ikke komme som noen overraskelse på noen med iq høyere enn skonummeret at man må betale en liten sum for disse billettene.

Prisen som vises er 0,-. Det man kan ende opp med å betale er f.eks. 553,-. Det er en forskjell?

Hva angår teskje så er det jo flust av folk her inne som så til de grader mener at de reisende må ha ting inn med teskje, og at andre selskaper "lurer" kundene når de ikke opplyser om alle mulige tilvalg ved kjøp av billetter. Det har vel også SAS selv signalisert.

Last edited:
Prisen som vises er 0,-. Det man kan ende opp med å betale er f.eks. 553,-. Det er en forskjell?

Ja, og det er jo også en grunn til at selskapene ikke får lov til å annonsere vanlige kampanjepriser med "Oslo-Bergen kr. 137 pluss avgifter".

Hva mener du de har ødelagt? Det kommer jo klart frem at skatter og avgifter kommer i tillegg.

Når folk noe så til de grader må ha ting inn med teskje, er det nok heller noe i veien med lovgivningen enn SAS.

Her er et utsagn fra kun noen dager tilbake i tid. http://travelnews.no/2013/06/05/fly/sas-lanserer-nytt-konsept/

Så har vi jo denne:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=89759

For det første betaler du ikke en liten sum for billettene, du må aller førest kjøpe deg minimum en voksen billett. Mulig jeg har lav IQ, men synes kampanjer som spiller på null og gratis virker kjipt og forteller meg ikke totalprisen (i likhet med for eksempel Norwegian og Ryanair som blir kritisert for og ikke å reklamere med en tydeligere totalpris) Tenk deg ramaskriket om Elkjoep eller lignende skrev kr 0,- og så kommer emballasjeavgift, moms eller lignende ved oppgjør.

Husk at alle som mener eller opplever noe annet må ikke være uintelligente. Jeg må nesten sitere min tre år gamle datter ”de som sier andre er dumme…..” ;)

For det første betaler du ikke en liten sum for billettene, du må aller førest kjøpe deg minimum en voksen billett. Mulig jeg har lav IQ, men synes kampanjer som spiller på null og gratis virker kjipt og forteller meg ikke totalprisen (i likhet med for eksempel Norwegian og Ryanair som blir kritisert for og ikke å reklamere med en tydeligere totalpris) Tenk deg ramaskriket om Elkjoep eller lignende skrev kr 0,- og så kommer emballasjeavgift, moms eller lignende ved oppgjør.
Elkjøp har heller ikke lov til å oppgi en pris uten moms om markedsføringen er rettet mot privatpersoner så jeg kan ikke skjønne hvordan et flyselskap skal kunne gjøre det.

Forskjellen er at Ryanair og Norwegian oppgir priser man kan reise for, de utelater ikke skatter og avgifter, bensinkost og egne gebyrer man ikke kan slippe unna slik SAS gjør i denne saken.

Jeg kan ikke skjønne hva du mener med at Ryanair og Norwegian ikke oppgir totalpris. De oppgir begge en pris man kan fly med. Ryanair, Norwegian og SAS har alle tilbud om ekstra tjenester som det koster ekstra for, men alle har ikke behov for dette og de tilbyr forskjellige tjenester så det blir vanskelig å definere en "standard tilleggspakke" som en mal for hva som er totalpris. Det beste er da å finne minimum man må betale for å fly og det er nettopp dette Ryanair og Norwegian annonserer.

Så en ny runde med annonser nå, men "kr 0,-" var fjernet. Husker ikke nøyaktig tekst, men noe med "fra kr. xxx i skatt/avgift" el.l.

Back