Hva er det dere

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Hva er det dere'

Hvem endrer teksten på mitt innlegg? STP-Pål?

EB, jeg tror at det er en bug i forumsoftwaren som innebærer at dersom du redigerer den opprinnelige postingen (den som starter tråden), så vises kun den delen av emnet som er synlig i emnefeltet. Mener at jeg har reagert på dette før ihvertfall.

Halvparten av teksten i overskriften er borte...

Tipper at overskriften skulle være: Hva er det dere "ønsker" skal skje med SAS? ;)

Jeg ønsker at SAS selvsagt skal overleve for all fremtid og være et viktig flyselskap i Skandinavia og Europa. Det betyr selvsagt overskudd. Jeg håper defortsetter linjen med flere direkteruter fra Oslo, og at de kan legge til flere oversjøiske destinasjoner.

Amen. Og da er det vel ikke noen vits i aa holde denne traaden aapen lenger, eller??

:p

(Kom igjen LCH78 - kast sneballen din!! )

Hvorfor ikke? Kunne være morsomt å se hva man ønsker det største selskapet i Skandinavia skal være for oss brukere?

Man får vel skrive noe her også.....

Jeg synes og håper at SAS Braathens kan være en stor aktør i Norge, med gjennomgående priser og baggasje sjekk-in og som gir meg muligheten til å velge SAS når jeg skal ut i den stor, skumle verden.

Jeg ønsker også at SAS skal opptre fornuftig i konkurransen med mindre aktører, og ikke misbruke sin markedsmakt.

Jeg ønsker at SAS skal bli det gode selskapet jeg husker fra noen år tilbake - hvor det var en lettelse å komme fra f.eks. Air France Regional og over i en SAS-maskin, og hvor blide og hyggelige flyverter/-vertinner tok seg godt av passasjerene.

Jeg ønsker at SAS starter direkteflygninger fra TOS til utlandet, og da primært England... (men jeg er ikke så naiv at jeg tror det vil skje - og har full forståelse for at rutetilbudet styres av etterspørsel og betalingsvilje).

Jeg håper at SAS forblir et selskap i det norske markedet i lang tid (om de oppfører seg....)

jy

Vel, enkelt og greit, jeg håper de overlever, både SAS og SAS Braathens (men ikke NAVNET SAS Braathens...), akkurat som jeg håper Norwegian overlever. Ingen har godt av monopol, hverken kundene eller monopolisten. Som skandinav håper jeg selvsagt at SAS vokser internasjonalt, skulle gjerne se de dekke større deler av verden.

Jeg har aldri fløyet SAS internasjonalt, bare innenlands i Norge og Sverige, så mine erfaring er basert på dette.

Mitt inntrykk av SAS er ganske delt, jeg tar det positive først. SAS har nye, freshe fly, helt klart det selskapet jeg har reist med som har det peneste kabininteriøret. Den brettbare nakkestøtten gir setene litt "longhaul-preg" og er faktisk ganske nyttige, fordi man slipper å sige over mot kabinveggen eller sidemannen (eller få sidemannen over på seg!) Benplassen er god nok for innenlands og prisene er lave nok. (Se, jeg klager ikke CK!:D ) I tillegg har de høy frekvens, som er viktig for mange, men mindre viktig for meg i min situasjon. Jeg liker også den lille detaljen at SAS-kapteiner ofte hilser passasjerene over PA anlegget FØR avgang, og ofte står i døren og tar farvel.

Det som etter min mening er SAS' største problem er en del holdninger jeg har lagt merke til blandt frontlineansatte. Det er sjelden jeg ser noen av kabinpersonalet smile, og et "Hei!" eller lignende ved ombordstigning hører til sjeldenhetene. (og når det inntreffer er det stort sett fordi jeg hilser først.) Jeg bryr meg i utgangspunktet ikke om alderen til kabinpersonalet, unge blondiner er det nok av på det juridiske fakultet uansett, men jeg synes dette er et større problem blandt de eldre CCM'ene enn de yngre. Har også opplevd noen "rivjern" i innsjekkingsskrankene på OSL, som overhodet ikke har hatt forståelse for at man ikke kjenner til hvordan absolutt alt fungerer, og sitter og ler litt hånlig seg imellom. Jeg sitter egentlig igjen med et inntrykk av at det er litt for mange i SAS som kan den berømte "boka" utenatt, men har sovet i timen og ikke fått med seg at bransjen har forandret seg siden de begynte, og i grunnen er litt snurt over at alt de har lært om MCT'er, TPM'er og andre TBF'er snart ikke er verdt papiret det er skrevet på, og lengter seg tilbake til monopolismens dager da man slapp all denne brysomme konkurransen fra billigselskaper som (Sacre bleu!) ikke tilbyr gjennomgående innsjekk! Satt ytterst på sp1ssen selvsagt! Synes også jeg aner en tendens hos SAS til å smiske noe forferdelig overfor businessfolk, mens lavprispassasjerer bare er noe herk som er der for å fylle flyene. Også veldig satt på sp1ssen selvsagt, men alvorlig ment. Jeg vet selvsagt like godt som alle andre at businessbillettene gir SAS mange ganger mer penger i kassa enn økonomibillettene, og at man prøver å tekkes disse er ikke noe rart, men SAS skal vokte seg vel for å undervurdere lavprispassasjerene, DE har tross alt som oftest betalt sin egen bilett selv, i motsetning til businesspassasjerene, og vil derfor raskere føle seg "snytt". Hvis men fremmedgjør dem, vil de velge andre selskaper som setter større pris på dem, og da vil SAS slite med å fylle flyene sine. Synes smilene sitter/satt løsere både hos DY og gamle BU.

Jeg må understreke at alt jeg har skrevet over relaterer seg til SAS, ikke SAS Braathens, de har jeg fortsatt ikke fløyet med, og selskapet er altfor nytt til at man kan trekke noen konklusjoner.(Forhåpentligvis kan de gamle BU ansatte "smitte" sine nye kolleger på en positiv måte.)

Nå høres jeg sikkert utrolig surmaget ut, sannheten er at den store majoriteten av SAS-flyvninger jeg har vært på har vært helt på det jevne (d.v.s. i tråd men mine forventninger som kunde) og har derfor ikke utmerket seg på noen som helst måte. Det som imidlertid skiller SAS fra andre selskaper jeg har fløyet med (hovedsakelig da BU og DY, som er de andre selskapene jeg har fløyet med i noe volum) er at av de flightene som har utmerket seg er det langt flere negative opplevelser enn postive. Det kan dreie seg om alt fra flyvertinner som skumper borti passasjerer slik at de søler kaffe uten så mye som en unnskyldning, til sure slengkommentarer.

Man kan selvsagt si at man ikke skal dømme hele selskapet fordi at noen ansatte har en dårlig dag, men at kundene husker negative opplevelser bedre enn positive, og overhodet ikke husker det som var på det jevne er en realitet som ALLE selskaper i servicebransjen, ikke bare flyselskaper må leve med, og ha i bakhodet.

Min tidligere sjef oppsummerte dette ganske godt;
"Hvis kunden får den behandlingen han forventer sier han ingenting, hvis han får bedre behandlig enn forventet forteller han KANSKJE noen andre om det, men får han dårligere behandlig enn forventet kommer han GARANTERT til å fortelle det til noen." Sad but true! En kjede er som kjent ikke sterkere enn sitt svakeste ledd.

For å oppsummere, det er mye positivt å si om SAS, blant annet nye komfortable fly og godt rutenett. Subjektivt er det største problemet at jeg som kunde ofte ikke føler meg velkommen hos SAS, og at det overhodet ikke hadde gjort SAS noe om jeg hadde holdt meg hjemme. Da flyr jeg heller Norwegian, hvor jeg til dags dato alltid har blitt møtt med et smil fra et kabinpersonale som opptrer like profesjonelt som SAS' og ser ut til å stortrives blant de som betaler lønna deres (paxen). Og hvis flere enn meg føler det slik så har de et skikkelig problem. Har man gamle fly kan man kjøpe nye for penger, men hva gjør man når de ansatte er problemet? Det er ikke tull at de ansatte er et selskaps viktigste ressurs, den menneskelig siden av produktet de leverer er veldig viktig. De problemene jeg har beskrevet angår bare et fåtall av de ansatte, men det er allikevel noe de bør jobbe med. Jeg er ikke ute etter å generalisere, og de SAS ansatte som gjør en utmerket jobb og er serviceinnstilte har ingen grunn til å føle seg truffet.

Men for all del, jeg vil at SAS skal overleve jeg, og ingenting ville glede meg mer enn at de forbedrer seg på de nevnte punkter. Som jeg skrev i posten om DY sliter jeg med å velge selskap, så som oftest blir det annehver gang DY og annehver gang SK. SAS er langt ifra et dårlig selskap, tvert imot, men det finnes rom for forbedringer.

EDIT: Glemte en veldig positiv ting, nemlig at SAS alltid leser opp hvilke utganger på OSL de forskjellige flyene pax skal videre med går fra. En liten detalj, men dog.

Helt enig med LCH... Jeg håper at navnet SAS Braathens blir en kortvarig fase... Ellers så skjønner jeg nå at LCH studerer jus og skriver avhandlinger. Meget bra innlegg!!!!

Takk for det, det ble litt lengre enn jeg forventet, men jeg var så godt i gang!:D

LCH's innlegg er noe av det bedre jeg har lest her paa forumet, litt sikkert fordi jeg ogsaa har traaket rundt paa det Juridiske Fakultet, den gang det var lesesaler paa Handelstanden paa Karl Johans gate....uansett synes jeg at LCH setter spissen paa SAS sine problemer, probler jeg alltfor ofte saa nar jeg satt paa den andre siden av skranken, og irriterte meg over hvordan mine kollegaer beahandlet sine (og dermed vaare) kunder....alltfor mange av "rivjerna" som sikkert henger igjen fra den tiden jeg slet ned gulvene paa FBU og det som var OSLHZ (SAS billettkontor), selv ser jeg en klar forbindelse mellom kunskapsnivaa og bruk av interne forkortelser(ikke snakk til meg, jeg har faatt en PTA!!!!!)(Stakkars kunden trodde jo at PTA var noe alvorlig et sted mellom PMS og Kolera!!).

Enig med LCH. Har også en følelse av at det var langt koseligere og hyggeligere og lettere å få hjelp på Braathens enn hos SAS. Har enda tilgode å fly en eneste strekning med SAS hvor flyvertinnene ikke gjemmer seg bak gardinen foarn i kabinen. Har riktignok aldri flydd lengre strekninger enn 2 timer med SAS, men på alle avganger drar de for gardinen så snart som overhodet mulig. I Braathens gjord eman dette kun på lange charter-flyvninger. Hos Norwegian har jeg enda ikke sett dette.
Mulig jeg har vært uheldig med SAS, men forsøk å legg merke til det neste gang.

Ellers er SAS et bra selskap som jeg håper kommer til fornuft og fjerner Braathens-navnet...og snart serverer gratis kaffe ombord igjen. (det er vel lov å drømme)

Back