Hva er det dere

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Hva er det dere'

Gardinen er stort sett i bruk hos alle selskap... Har opplevd dette hos SAS, Braathens, Norwegian (vel de stod hele flighten i den bakerste delen) og ikke minst KLM.

Gardinen blir nok brukt hos og av alle, og det er nok mye snakk om de respektive erfaringer man har ved å fly de forskjellige selskapene. Man skal føle at man blir ivaretatt ombord i et fly, uansett om man har betalt en full-service-full-flex billett eller en rimelig point-to-point billett. Det kan være forskjellige årsaker til at besetningen trekker for gardinen. Om betjeningen sitter bak en gardin eller ei, om kaffen koster eller om den er inklusiv, om man kan sjekke gjennom bags eller ei, om billetten kan endres eller ei - alt dette blir ubetydelig når man ombord i flyet får følelsen av å være en byrde fremfor en sponsor av de ansattes lønninger (for det er jo det vi som passasjerer er ;) ) Jeg vil påstå at man i gamle Braathens ble iveretatt som en sponsor om bord.

Det som forundrer meg meget er den hovne og ovenpåaktige holdningen som fortsatt finnes blant de flygende i SAS. Når de klarer å oppføre seg så grusomt mot sine "kollegaer" i andre selskap, så skjønner jeg meget vel at slik forsurnet humør raskt kan smitte over på passasjer-servicen.

Ingen slo de gamle "resepsjonistene" på BU sitt hovedkontor... Kom du inn i SAS uniform der så ble du drept med blikket...(...nå har vel de tatt sin død over at SAS er deres arbeidsgiver!)

Min erfaring ombord er faktisk at de ansatte i SAS er generelt mer positive og naturlig serviceinnstilte enn hos BU, som er mer stive og formelle - de gir service, men ikke med et smil. Dette er selvsagt generelt, det finnes unntak i begge retninger begge steder.

BUSK bør satse på å være det de er gode til: Et fullservice nettverksselskap. "Shake-outen" som er kommet som førlge av lavprisboblen er bra i den forstand at daukjøtt effektiveiseres vekk, men BUSK må passe seg for å effektivisere vekk fullservicekonseptet.

I tillegg må de snart klare å bestemme seg for hvilken strategi de vil følge, hvilken service det skal være og hva slags fly de skal ha :p

I Braathens reglement skulle gardinen faktisk ikke trekkes til ved innenlandsflyvninger, kun evt på lengre charter. I SAS gjøres dette hver enste gang jeghar flydd mellom Oslo og Bergen, Trondheim og Stavanger faktisk.
Men som en sa....følelsen av å bli tatt vare på er den viktigste.

SAS har lenge vært kjent for sine litt "nesen i sky"-holdning, mens Braathens har vært langt mer folkelig. For personer som reiser i forretningsøyemed ville nok kanskje holdningene til SAS være det som passet dem best, mens folk på fritidsreiser og ikke nødvendigvis storby-mennesker nok føler seg bedre tilrett hos Braathens.
Så om noen her føler at SAS ivaretar dem bedre enn f.eks Braathens så sier det jo bare at man har ulike behov, noe som er helt OK. Når det nå blir SASBraathens håper jeg d eklarer å ta vare på begge gruppene av reisende.

Jeg leser SE og Hør, VG og Dagbladet... Lytter på Ole Ivars og country...og er nok det man kan si ganske fo"l"klig (med tykk L) Har aldri oppfattet SAS eller Braathens som noen som har nesa i sky... Derimot husker jeg god flyvertinnene i Norway Airlines som selv uten uniform gikk med veska og baggene som om de var på jobb...Flott syn...

Har bare lyst til å oppklare en ting angående forhenget foran i galley. Vi i BU har ganske riktig ikke pleid å ha det trukket for - tidligere har vi hatt så mye å gjøre ombord at det var liksom ikke noen vits (ikke tid til å sitte ned på klappsete og slappe av....).

Nå etter sammenslåingen med SK har vi fått nye rutiner. Det heter seg nå at forhenget SKAL brukes dersom vi skal inn i cockpit - for at pax ikke skal se våre rutiner for åpning av døra. Og som de kaffeslurpende individene de er, de som sitter der - kan dere jo tenke dere at forhenget nå er mere trukket for enn ikke i bruk...!:)

Forstår at man selvsagt ønsker å bruke gardinen når man skal inn i cockpit. Ikke vanskelig å se når cockpitdøren er åpne (ser ikke rutinenene for åpningen da)...lyset i taket over gardinen avslører jo dette på dagtid pga lyset fra cockpit.

Men SAS har gjort dette leeenge og lenge før Braathens, 9/11 etc så det er nok en vanlig prosedyre. Braathens virket langt mer interessert i få kontakt med sine kunder pga dette (i mine øyner). At Braathens har valgt å plassere toalettet foran i kabinen på den måten de har gjør jo at en må gjennom gardinene for å benytte seg av dette, noe som sikkert ikke er like praktisk for crewet.

Og er du over 1,70 kan du umulig stå oppreist når du ti.... i det fremre toalettet.

Utrolig hva denne gardinen betyr... Jeg selv har aldri hatt problemer med å eventuelt trekke den til side om jeg skulle ha et ærend der fremme. Velkommen ombord har jeg alikevel følt meg...

Jeg for min del ønsker at SAS Braathens skal stå fram som ett av de ledende selskapene i Europa (i første omgang). Være på sitt ypperste for bra kombinasjon av service/frekvens og pris. Kunder skal velge SAS Braathens på grunn av dette. Det skal være ett selskap de trives med, og er fortrolige med.

Norwegian skal også være en aktør i markedet. Som konkurrent skal NAS ha samme rettigheter og ulemper som SAS Braathens.

Originally posted by EB

Og er du over 1,70 kan du umulig stå oppreist når du ti.... i det fremre toalettet.

Utrolig hva denne gardinen betyr... Jeg selv har aldri hatt problemer med å eventuelt trekke den til side om jeg skulle ha et ærend der fremme. Velkommen ombord har jeg alikevel følt meg...

Ikke glem EB at du er en erfaren flyreisende. Tror ikke alle har like lett for å dra gardinen til side. Og sikkert mye tyngre for enkelte reisende å trykke på "service-knappen" over hodet eller gå fram og spørre flyvertinnene om noe enn å stoppe dem når de går forbi. Ikke noen stor sak denne gardinen, var bare et eksempel fra min side på hvordan SAS har gjort dette mot f.eks Braathens.

Har følt meg mer velkommen ombord i Braathens generelt sett enn hos SAS.

Og andre har følt det omvendt... Men til dags dato har jeg ALDRI brukt knappen som tilkaller crewet...

Originally posted by EB

Akkurat det med gardinen har jeg faktisk aldri tenkt over, men jeg skal jeg velge synes jeg faktisk det er bedre at den er fortrukket, for da slipper man å stirre rett inn i den stygge "bunkerdøra":D

Stort sett alle 737 har vel toalettet der BU har det, med unntakk av SK som har "Eurodassen" på sine E-varianter.

Stort sett alle 737 har vel toalettet der BU har det, med unntakk av SK som har "Eurodassen" på sine E-varianter.

... og det ser i alle fall helt feilplassrt ut... :naughty:

Nå som det nesten ikke er servering av drikke og mat ombord kunne man sikkert fjerne ett av toalettene og 1 av gallyene...og vips få plass til 2-3 ekstra seterader:spin:

Eurodassen er vel noe av det beste som har skjedd inne i en flykropp på lang tid... Endelig et selskap som gjorde noe nytt. Meget bra!!!!!

Eurodassen er fin den.....må ha kostet og koster SAS endel. Ikke "spart" på mye der i gården.

"Fint skal det være men dritt lukter det!" :)

Back