![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Da måtte man altså ta en tur med flyselskapet til satan selv; Ryanair. 7,5 år siden forrige gang, så var altså ikke første gang, men sikkert greit med en re-bekreftelse av mine fordommer.
Bakgrunnen var altså at vi var 13 stykker som en fredag formiddag hadde behov for å komme oss fra Oslo til Tallinn. Som reiseleder hadde jeg ansvar for å ordne billetter og mens alle alternative da var enten svært dyre eller rutetidene ikke passet, stod man da igjen med et alternativ: Ryanair og et av deres to ukentlige flighter mellom Moss og Tallinn Billetter en-vei RYG-TLL ble så booket på FR sine glorete sider. Etter man hadde krysset av alt de prøvde prakke på meg og fått noen straffegabyr siden jeg var å uforskammet å betale med kort ble det 400kr for 8 av oss, og 500kr for de resterende 5. 10 av gutta fant også ut at de hadde behov for bagasje, så da ble det å etterregistrere dette, for å slippe unna med 150kr istedet for masse mer. Men fikk nå registrert dette og tok heldigvis med kvittering på dette til bagdrop på RYG, da de ikke fant det i systemet der, uten mye tasting og styring. Da det nærmet seg avreise måtte også boarding card skrives ut, hvilket heller ikke overaskende var en tungvidt affære. Pass info måtte nøye samles inn og legges ved og det hele var strengt tatt tungvvindt og tidkrevende. Da dagen omsider kom var vi en munter gjeng som satte kursen med Rygge. På tross av tidlig start på dagen var i godt humør, men så hadde vi heller brutalt overasket og vekket stakkaren vi skulle drikke ut ![]() Tog fra Oslo S klokken 08:00, og etter mine beregninger ankom vi Rygge etter ca dobbelt så langt tid når man ser på dør-til-dør som jeg bruker til OSL og reiser kollektivt. De som hadde bagasje fikk etter litt om og men levert fra seg den og vi kom oss gjennom den heller treige sikkerhetskontrollen og fikk noe passende navnet tatt i batrakning satt oss tilrette på O'Learys for noen morgenpils. Ombordstigning gikk greit, men med litt mer mas enn jeg er vant med pga free seating, men vi sendte et par av gutta for å holde av seter til oss, og med ca 80% eller noe deromkring belegg, fikk vi ordnet oss seter fra rad 22 til 24 med en blanding av 2 og 3 per treseter. Man kan si mye om fargevalget og interiørvalget til Ryanair, men pent er det ikke, og når det generelt var skittent innvendig gir det et ekstramt billig og simpelt uttrykk ![]() Ryanair har i stor grad tatt over hele Rygge og det gikk en rekke fly samtidig med oss ![]() Knyttnevetesten......IKKE-bestått...bombe ![]() ![]() Pushback på rute og man kunne sette kursen nærmest rett østover i rettning Tallinn. Serveringen tok til og punkt en var bestilling av "varmmat", og så utleveringen av denne. Bestilte ikke noe selv, men et par av gutta bestilte seg en burger og dommen over denne inneholdt i stor grad ordene "jævlig", "vond" og "Hva faen er dette?". Så begynte den heller tidkrevende og lite effektive drikkeserveringen. Selv om salget var brukbart, så tok det ulidelig lang tid. Hyggelig betjening, men de var rett og slett trege og virket ikke spesielt dyktige. At Ryanair ikke har kortterminaler gjorde det heller ikke mer effektivt, og når de heller ikke har "strykejern" for kortbruk, tar det jo tid når hvert kort skal kopieres manuelt ved hjelp av blåpapir og penn. Men fikk meg nå omsider øllen min, fikk tatt to slurker, men da hadde det allerede gått så lang tid at bordene måtte opp da det var like før landing i Tallinn ![]() Landet ikke overaskende en god stund før rute....kanskje ikke så rart når man ser hva oppsatt rutetid er, og fikk selvfølgelig høre den småharry fanfaren og "another on-time arrival with the worlds favorite airline" ![]() Det positive med med Ryanair på denne turen var avgangtider som passet svært godt, samt OK priser. Selv om 500kr ikke er noen revolusjonerende billig pris til TLL. Ellers fikk jeg stort sett bekreftet mine fordommer om at Ryanair er billig, skittent og simpelt. Bruker flyplasser (i byer som har flere)som ligger dobbelt så langt unna som hovedflyplassen, betjeningen ombord er hyggelig men trege, det er trangt og det er generelt masse ting under booking, innsjekk og turen som irriterer.....jada, jeg virker sikkert negativt og som en surpomp, men slik er nå mitt syn på saken. Dette var som sagt først gang på 7,5 år jeg fløy med Ryanair, og da var stort sett likt som sist, bortsett fra at det nå hadde blitt enda mer gebyrer og tull, og jeg har ikke planer om å bruke dem med det første heller! |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for rapporten - det var som jeg skulle skrevet den selv! Skjønner ikke hvorfor Ryanair skal gjøre alt så tungvint - det hadde jo vært befriende med et lavprisselskap som gjorde bestilling, innsjekking, ombordstigning og service om bord omtrent like enkelt som om du reiste med en buss ... Men, Ryanair - og mange andre lavprisselskaper - gjør alt tregt og komplisert. Det siste bildet av bordet sier for øvrig litt om renholdet om bord!
Last edited by FlightDeck; 10-06-2011 at 13:11. |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Takk for rapporten. Ser bra ut til 4-500 kroner vil jeg si.
Merkelig at de gjør det mer vanskelig enn nødvendig. Må få rotet meg til å prøve dette snart, får faktisk en del positive tilbakemedlinger om Ryanair av flere svært reisevante kollegaer (med tanke på totalprisen). |
![]() |
![]() |
#4 |
Amatør
|
![]()
+1 på alle dine meninger og mye mer. Flyr ikke Ryan med mindre om det er livsnødvendig, og på snart 20 år har jeg heldigsvis kun hatt en tur! =D
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#6 | |
Amatør
|
![]() Quote:
Selv bakerst i kabinene til DY sitter man mye bedre enn hos FR, skjønner ikke hvorfor noen kan forsvare Ryanair. Gidder heller ikke å støtte en arbeidsgiver som ikke gir sine ansatte trygge forhold. |
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Ja du har helt rett. Kvalitet koster. Litt off topic: en bekjent av meg drev en eksklusiv klesdorretning. Hun hadde et parti skjorter av et merke ingen kjente. De solgte ikke, og ble hyllevarmere i lang tid. Hun lurte på hvordan hun skulle bli kvitt de,og fant en uvanlig ide: hun doblet prisen, og de ble solgt. Kvalitet koster jo. Og sommerklær på H&M er av lavere kvalitet i august enn i mai. Grand Hotel i Egersund er nesten like dyrt som Grand Hotel i Oslo. Jeg har bodd begge steder ![]()
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Etter fjorårets tur TRF-BLQ med FR har jeg bestemt for aldri igjen. Jeg forstår ikke at det er lov å behandle kunder på den måten de gjør. Konseptet er selvfølgelig at vi selger deg en billig billett, og overholder du ikke alle reglene og alt det med liten skrift, så lopper vi deg for stort sett det du har. Jeg kom meg gjennom turen uten å bryte noen av reglene, men hørt mye rart. Likte særlig min kamerat sin erfaring. Fra RYG-STN hadde han printet ut boardingkort to-sidig. Altså noe klønete gjort av ham. Likefullt ble FR-damen bak skranken rasende og skrek ut at "neste gang du flyr med oss, så drit i miljøet"....enough said om deres mentalitet. Fysj!
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Slutt og syte og KLAGE sån på ryanair!!! Det er nesten "gratis" å reise med dem, så da må man bare finne seg i litt arbeid med pass å bagasje etc...
Det er vel bare de som reiser bussines class, samt de som har gullkort som klager over FR!! Jeg har reist mye med ryanair og jeg har aldrig hatt problem bortsett fra en forsinkelse som gjorde at jeg kom frem mitt på natten... Jeg syn beinplassen er god men, jeg er bare 171 og ferdig utvokst.( kan være bra og være lav noen ganger ![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Fin rapport, som stemmer godt overens med mine tidligere erfaringer. Ikke noget der lokkede mig til at begå samme fejltagelse igen.
Men men - If you pay peanuts (hvilket man så langt fra altid kan nøjes med) - you get monkeys ![]()
#13 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg er litt forundret over benplassen, noe tyder på at det blir trangere bakover i FR maskinene for med en del tur - retur til Liverpool de siste halve året har jeg hatt benplass identisk med DY på Sete 8A eller 9A - og jeg er vel omtrent like lang som deg Espen og har faktisk ikke noe å utsette på benplassen hverken hos DY eller FR (LN-RRG derimot (/)/%%!%!"$Y!)
#14 |
Legal Eagle
|
![]()
Bra og informativ rapport! Selv har jeg ikke flydd Ryanair, men kjenner mange som har helt uproblematisk erfaring med dem. Passer pris, reisemål og tidspunkt, er det ikke utenkelig at det blir en tur en gang. Men de er ikke førstevalg.
|
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har ventet på denne tripreporten fra deg someone. Og jeg ble ikke overrasket egentlig.
Jeg er faktisk strålende fornøyd med den opplevelsen jeg har av Ryanair. Rygge ligger faktisk ikke mer enn 1,5 mil lengre unna Oslo S enn det Gardermoen gjør. Dessverre er jernbanen til OSL bedre enn til RYG. Men fortsatt er Rygge en behagelig og rask flyplass. Tallinn er heller ikke en usentral flyplass, rett og slett fordi det er bare en flyplass der. Og at de flyr kjappere, kan ikke jeg se på noe annet enn positivt. Får mer ut av ferien din. Og alle vet om reglene til Ryanair, da er det bare å forholde seg til det. Er man smart da, så vil ikke ferien bli ødelagt pga gebyrene etc som kommer derfra. Eneste jeg kan si meg enig i, fra tripreporten din, er det tungvinte systemet når det kommer til korthandel ombord. Får håpe de snart begynner med kortterminaler. Og til slutt, det neste halve året har jeg flere Ryanair reiser foran meg, som jeg gleder meg til å foreta meg. God pinse!!!
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hehe. De flyr nok ikke fortere enn andre 737er, men de legger på en ekstra 20min på flytiden for å kunne si at de har flydd på rute selv med forsinkelser.
#17 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Fin rapport Someone. Forventningene ble innfridd! ![]() Imm
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Har det dét? Jeg har tidligere sammenlignet to flightplaner fra henholdsvis Ryanair og Norwegian, hvor det kom ganske klart frem at Ryanair mente det ville ta lenger tid, selv om jeg hadde vanskelig for å se noen god grunn til det.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Glad morgendagens utdrikkingslag kun tar oss til Asker med tog!!
|
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spørsmål: Kan noen av bekrefte eller avkrefte ... | LN-DAG | Flyforum | 8 | 21-02-2011 01:14 |
Mine modellfly | FlyboyKarsten | Samlerhjørnet | 4 | 13-09-2010 19:57 |
Kan noen bekrefte at twy "Y" på ENTO er åpnet ? | ENTO | Flyforum | 3 | 25-01-2010 09:51 |
Mine flybilder | Simen-MS | Flyforum | 24 | 29-03-2006 00:29 |
OT: Kongen av fordommer | LN-MOW | Flyforum | 5 | 23-09-2004 13:14 |