Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-12-2020, 07:19   #1
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Flyprats adventkalender

I dag er det 1.desember
Jeg ønsker å dele en kalender igjen. Med litt blanding av nye eller litt eldre historiske bilder. Startet med et av høydepunktene etter at alt ble avstengt i mars. Det var vel ca 5 lørdager i mai at Etihad kom grytidlig med 787-10 til OSL antakelig med smittevern-utstyr. Dette er fly vi vanligvis bare ser flyr over oss på flyradaren, så det var stas å få de inn på bare 01L. Etihad har et av de fineste skjemaene jeg vet om, så det var en stor glede å være en av mange som var ved OSL før kl 06:30 en frilørdag:

Den først kom 2.mai, så vidt jeg vet første landing med Dreamliner 10 på OSL, og med en spesiell variant av fargeskjema de kaller "Greeliner", et samarbeid Etiahd har med Boeing, her er A6-BMH som ble levert 21.januar i år:
Etihad B787-10 A6-BMH at ENGM/OSL 02-05-2020 by Ole Johan Beck, on Flickr

2 uker seinere var mange av oss der igjen, da kom A6-BME som ble levert 29.januar i år...
Etihad B787-10 A6-BME at ENGM/OSL 16-05-2020 by Ole Johan Beck, on Flickr

God Advent!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 08:02   #2
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

I dag er det 2.desember
Kalenderen rykker 21 år bakover. Hvorfor 21 år? Hva skjedde da?

For 21 år siden skrev vi årstallet 1999, og for meg som flyspotter var det første sesong med "alt på 1 flyplass". Etter avskjeden med FBU ble det stadig flere turer til OSL når snøen forsvant og lyset ga rom for lange dager.
Selv var jeg fortsatt ikke på nett, og det var den samme gjengen jeg av og til traff på FBU som også lusket på jordvollene den første sesongen, og vi var en håndfull samlet på dager hvor det kom noe spesielt.

Den første nyheten var jo den nye B737-600 som SAS hadde begynt å ta i bruk. Også de ble levert med registreringer i de tre ulike land, og med to eller tre ulike konfigurasjoner ombord, for hhv europaruter eller innenriksruter.

20.mars var første turen jeg tok dit og bevilget meg tid til å kikke litt på fly.
SE-DNS "Signe Viking" ble levert til SAS 21.januar 1999, selv om det fløy første gang 2.mars 1998 og var et de flyene som Boeing brukte til sertifiseringen av 737-600. Det hadde CY112 seter i europa-config, og ses her ved pushback fra gate 43, med en MD-90 og en DC-9-41 bak. (Vi ser på jordvollinnkjøringa på østsiden at det var ikke mye tilrettelagt med snømåking og slikt vi er blitt bortskjemt med de senere årene).

I 2001 ble Signe Viking omregistrert til LN-RRY, og da er det nok noen som kjenner det igjen. i 2005 var LN-RRY det første 737-600 som fikk SAS Braathen farger, og var operativ for CNO fra første dag selv om det lille flagget på nesehjulsdøra ikke kom før i april 2006. I 2007 ble det med inn i SAS Norge men fløy fortsatt med SAS Braathens merker i et og et halvt år til.

1.oktober 2009 ble alt sammen Scandinavian Airlines igjen, men slik den så ut i 1999, ble LN-RRY ikke igjen før i 2013. Den fløy i over 20 år til wfu på OSL 7.august 2019, og 20 dager seinere dro den til St Athan for skraping.

SAS B737-683 SE-DNS at ENGM/OSL 20-03-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 02-12-2020 at 09:02.
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 07:41   #3
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

I dag er det 3.desember

De siste årene Fornebu var operativ, var det en del skriverier om flere nye selskap som ønsket å fly til Oslo og som ville komme når OSL åpnet, da det ikke var tilgjengelige slots i de mest trafikkerte tidene på FBU lenger.

Noen nye selskap ble det, og i dagens luke kommer Estonian Air som åpnet rute fra Tallinn to ganger daglig.
Her er kveldsruta OV133 på vei inn til gate 43 med Fokker 50 ES-AFL. Dette flyet ble i 1988 levert til Maersk som OY-MMJ, og de leiet det il Estonian fra oktober 1996 til desember 1999. Deretter fløy det som OO-VLO for VLM frem til det ble parkert i Antwerpen i 2015. Skroget blir brukt for å trene hunder til å finne eksplosiver eller narkotika.


Estonian Air Fokker 50 ES-AFL at ENGM/OSL 13-08-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2020, 08:29   #4
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

I dag er det 4.desember

God fredag, og idag åpnes luke 4, som igjen er fra 1999.. PIA var av de selskapene som var ventet skulle starte rute til Oslo, og 1.mai 1999 startet de opp med rute til Islamabad og Karachi på lørdager, og Lahore og Karachi på onsdager. Begge dagene kom flyet inn fra CPH, og det var A310-300 som ble satt inn på OSL. Den var hovedmaskin frem til de satte inn B777-200 i 2005, men det var noen anløp av B747-300 på spesielt trafikkerte dager før de kom så langt. PIA fløy til OSL helt til alt stengte ned i mars, og det spørs vel om de kommer tilbake..(?)

Uansett, her er en onsdagsavgang som PK742 til LHE og KHI, med AP-BEG A310-308 i ferd med å entre østre rullebane for avgang 30.juni 1999.
Flyet ble levert nytt til PIA i september 1992 og fløy for selskapet i 3 ulike fargeskjema til det ble parkert for godt i KHI i desember 2015



PIA A310-308 AP-BEG at ENGM/OSL 30-06-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2020, 12:42   #5
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

God lørdag 5.desember!

Luke nr 5 er viet Norwegians samarbeid med Unicef. Ideen fikk jeg da LN-LNT ble levert tilbake til utleier sist uke var det vel. I 2007 hadde DY 4 ulike "logojets" gående på nettet sitt, og det var fint for oss spottere. LN-KKS var det første av 4 fly som har hatt Unicef merking, og det hadde teksten "Unite for Children" på halen. Men det som gjorde den så fin, var tegningene til en dengang tolv år gammel jente fra Tromsø. Etter at LN-KKS ble rød og hvit igjen, ble LN-KKW Unicef fly, deretter LN-NGE som fløy lenge med merkingen, så om Dreamliner LN-LNT (ex GKLZ) og MAX LN-BKC, men den fly jo ikke...

LN-KKS fly sine siste 7 å for Norwegian og var i bruk fra april 2005, da var LN-KKS første fly med Eduard Munch på halen (seinere LN-NOF og LN-LNG), med etter Unicef perioden var den en hvithale frem til wfu i april 2012.
Da det bel parkert for godt hadde fløyet i 23 år, var bygget i 1989 fløy først som F-ODGX og så ZK-PLU.

Bildet er tatt søndag 14.oktober 2007 fra taket på SAS museet, og LN-KKS har landet som DY265 fra Alta, og vi ser at det lenge var lett å ha oversikt over trafikken på OSL, (og at SAS Norge hadde mer enn nok å å holde fingrene i + å sette et par fly til i hangaren for ommaling)

Norwegian B737-33A LN-KKS at ENGM/OSL 14-10-2007 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2020, 09:22   #6
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

God 2.søndag i advent!
Det er 6.desember og vi åpner luke nr 6

Sabena åpnet ruten til Oslo/FBU i 1985 og hadde i alle år brukt B737 og BAe 146 i samarbeid med Delta Air Transport. Sommeren 1999 hadde jeg i juni en gang sett en nymalt 737-300 OO-SYA, og i august kom også en nymalt BAe-146 OO-MJE. Da denne taxet inn til å parkere på gate 39 var det første gang jeg så en SN Airbus. og dette var mandag 6.september, og OO-SNE var blitt levert ny til Sabena 27.august, så den var rimelig ny

OBS, dette er ikke det samme flyet som det Büssels Airlines flyr rundt med nå som også er en A320 registrert OO-SNE, den ble ikke levert før i 2010.

Dette flyet fikk ikke mer enn 2 år i Sabena før det gikk tilbake til utleier. Det fløy videre som F-OHJZ for Khalifa, TC-JLG for Turkish, SU-LBJ for Lotus Air og Kuwait Airways, VQ-BNR for Yamal Airlines og til slutt som D-ASPI for Small Planet. I november 2018 ble det parkert på KGYR i USA, og det ble vel rundt 19 år for ulike selskap.

Bak skimtes en MD-90 på gate 45, og en A300 på gate 49 (OY-CNK som begynte sitt liv i SAS som SE-DFK, men det er en annen fortelling)

Sabena A320-214 OO-SNE at ENGM/OSL 06-09-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2020, 13:53   #7
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

God 3.søndag i advent!
I dag er det 13.desember,
og luke 13 har imidlertid bilder fra en lørdag. I 1999 var ikke spotterne på OSL bortskjemt med så mange store fly som vi har blitt det siste tiåret. Men det var en en helg i juni hvor vi fikk se flere på to dager, mye på grunn av at Premiair hadde fått store forsinkelser pga snag på mist en DC-10. Vi kalte den helgen for "Jumbo-helgen", husker jeg.

Selv om det første bildet er en 737, så er det pga to ulike fortellinger: Bakgrunnen er et glimt fra "Jumbohelgen", en tidlig lørdag formiddag med DC-10 på gate 48 og TriStar på gate 46.

Novair var i 1999 et ganske nytt selskap på charter-himmelen og de fløy for Apollo, det vet vi jo de fortsatt gjør. Den sesongen leide de inn en temmelig ny B737-300 fra Air New Zealand, ZK-NGE som fløy fast fra OSL. På babord side hadde den vanlig Norair skjema, men på styrbord side var den en reklameplakat for Apollo slik bildet viser. Den er på vei ut til avgang som NVR161 til Chania (litt forsinket, dog..)

Novair B737-3U3 ZK-NGE at ENGM/OSL 13-06-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Interessen er kanskje større for den andre Novair maskinen som står på gate 46, så jeg får ta med. Novair hadde to TriStar 500, men i 1999 fløy den langcharter for Premiair etter at DK året før hadde hatt store problemer med en DC-10-30. En rute gikk hver 14.dag ARN-OSL-VRA som DK193 innom OSL på fredag morgen, og returen lørdag morgen som DK194 VRA-OSL-ARN. Og her ser vi SE-DVF taxer ut for å fly tilbake til Stockholm en lørdag morgen. Jeg tror at disse anløpene er eneste gang det har gått L-1011 TriStar på fast rute til og fra OSL på alle disse årene. Vi gledet oss over lyden av 3x RB211.

Flyet ble levert tom CS-TEC til TAP i 1983. Kom til Novair som SE-DVF 31.oktober 1997, videre til Air Luxor som CS-TMR i april 2000 etter at NVR hadde fått A332. Etter et uhell med avbrutt avgang på Schipol i 2004 fløy den ikke flere pax, men ble ferget over til USA august 2007 og skal ha blitt prøvd å bli bevart som N91011 av Tristar History and Preservation men alle bilder tyder på at den fortsatt står på Victorville..

Novair TriStar 500 SE-DVF, opf Premiair as DK194, at ENGM/OSL 19-06-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2020, 16:40   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,596
Default Re: Flyprats adventkalender

N91011 ble flyttet til Kansas City for et par år siden. Nettsiden ser imidlertid ut til å ha sertifikatsproblemer ..

https://www.tristarexperience.org/
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2020, 07:40   #9
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

I dag er det 14.desember

2.juni var jeg på Sola for å ta imot en gammel dame
Ivrig for å hilse den gamle damen velkommen flakset denne opp fra sin base langs midten på rullebanen, og telelinsen gjør at det virker som den var veldig nær oss, det var nok en kilometers avstand tenker jeg.

Mitt første bilde av en AW101 i lufta ble det, og der vi sto merket vi ikke mye til det etter hvert så berømte lufttrykket som gjør det vanskelig å lande på enkelte sykehus. Vi får håpe de klarer å finne gode løsninger.

Luke 14 er Luftforsvarets Redningstjeneste sin AW101 0264:
Norwegian Air Force AW101 "264" at ENZV/SVG 02-06-2020 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2020, 09:44   #10
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

I dag er det 15.desember

Luke 15 er viet Tu-134. Et lett gjenkjennelig fly både for øye og øre. Aeroflot brukte den til å åpne Oslo-ruta 1.april 1969.

Dette flyet bygget i 1978 og er en Tu-134A-3, og var registrert CCCP-65088 og fløy for Aeroflot.
I 1993 ble det LY-ABF for Lithuanian Airlines, i 1996 RA-65088 for Transaero Express før det kom til Pulkovo Aviation i desember 1998, et halvt år seinere sto den på OSL, vi ser det står Aeroflot med små bokstaver ende på grunnlinjen. Pulkovo benyttet flyet i ca 9 år til det ble skrapet ved st Petersburg i april 2007.

Bildet er tatt gjennom vinduet i den gamle charter-terminalen:
Pulkovo Avia Tu-134A-3 RA-65088 at ENGM/OSL 08-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 15-12-2020 at 16:40. Reason: Et årstall som glapp
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2020, 10:08   #11
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
Default Re: Flyprats adventkalender

Quote:
Originally Posted by Fellowship View Post
Aeroflot brukte den til å åpne Oslo-ruta 1.april 1069.
Det hørtes veldig tidlig ut.

Spøk til side. Takk for veldig kjekk adventkalender så langt. Mange fine glimt her. Vanskelig å trekke frem en favoritt, men Dash 8 i Landor-fargene til BA hadde jeg helt glemt ut at en gang var en greie.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2020, 16:39   #12
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Det hørtes veldig tidlig ut.

Spøk til side. Takk for veldig kjekk adventkalender så langt. Mange fine glimt her. Vanskelig å trekke frem en favoritt, men Dash 8 i Landor-fargene til BA hadde jeg helt glemt ut at en gang var en greie.
Takk for gode ord
ja det var altfor tidlig. Sånn går det av og til når jeg har det for travelt. Skal rette det opp med en gang. 1969 var første året "jeg ikke kunne gå glipp av hva som kom eller gikk"...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2020, 08:04   #13
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

Idag er det 16.september

Lørdag i det vi kalte "Jumbohelgen" kom det en og annen overraskelse. Dette var før flyradarens tid, så det var bare å stille seg opp og ta det som kom. Vi sto på vollen i øst og så at denne landet på vestre bane. Men den taxet ikke til militærterminalen, men kom mot oss og taxet foran oss til fjernparkering ved østre pir. Da tenkte jeg at vi vet jo ikke når og hvor den vil ta av, så jeg kjørte rundt til terminalen for å sikre meg et godt bilde av den. Dette var forøvrig en lørdag som startet med godvær og endte i regnvær. Og vi fikk da avgangen på 19L Det var gromlyd det!
Legger ved to bilder av RAF VC10 C1K slik den fremsto 19.juni 1999. Flyet ble levert til RAF i desember 1966 som VC10 C1, og i 1998 ble en oppdatert til en C1K. Den ble pensjonert i 2005 etter nesten 40 år! Og skrapet på St Athan i september 2006.....

Første bilde er fra parkengen og det ser ut som BU hadde noe med handlingen av flyet å gjøre:

RAF VC10 C.1K XR810 at ENGM/OSL 19-06-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Så var det full gass på østre bane :
RAF VC10 C.1K XR810 at ENGM/OSL 19-06-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Enjoy!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2020, 08:11   #14
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

I dag er det 17.desember

I løpet av 90 tallet var jeg blitt vant til at det på mandager mellom mai og juli var lurt å følge med på charter-ankomster fra ulike franske byer.
Mandag 21.juni var jeg ved bane 01R fra morgenen av og i løpet av ca 90 minutter kom Star Airlines med A320, Air Liberté med MD-83, og 2x Euraiair med 737-200, (de to sistnevnte var begge helt hvite, MD-80n hadde fått BA-fager).

Luke 17 viser Star Airlines sin A320 F-GRSH, levert i desember 1997. Tidligere hadde jeg bare sett de med 737-300. De fløy den til desember 2004, etter det fløy det videre som I-EEZI for Eurofly og fra 2010 for Meridiana. I november 2014 var det slutt etter 17 år med 180 turister.

Star Airlines A320-214 F-GRSH at ENGM/OSL 21-05-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Legger også ved et bilde av Euralair sin 737-800 tatt en måned seinere, en dag været ikke var like godt. Dette var første gang jeg så en 738, det tok enda et par år før de ble hverdagskost. Flyet var nytt i desember 1998, og fløy i juni 2004 videre som D-ABBL for Air Berlin. fra 2011 et par år som EC-LKO før det i mai 2013 med nymonterte Winglets ble G-GDFV for Jet2.

Euralair B737-85F at ENGM/OSL 20-07-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2020, 11:19   #15
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

I dag er det 18.desember

Under forberedelsen til luke 18 måtte Fellowship spørre seg selv om han kan gi ut en kalender uten en Fellowship? Svaret gir seg selv..

Luke 18 gir enda en ny aktør i 1999. Air Botnia OY ble startet som et lite regional selskap i 1987 med en rute fra Helsinki til Oulu. I januar 1998 ble selskapet kjøpt opp av SAS, og i og med at SAS skiftet farger så fant de på denne varianten for en flåte på 6 F.28-4000 som SAS hadde overtatt etter Linjeflyg, og selv om de holdt seg til blått og hvitt så ga de også disse håpløse halvmalte røde motorene til Air Botnia, og det blå korset skal altså forestille et finsk flagg..

SE-DGS kom til Linjeflyg i april 1986, ble med inn i SAS i 1993 som "Sigrun Viking" og ble overført til Air Botnia i mai 1999. Her avbildet 21.juni på returen til Helsinki som KF902, en rute som ble åpnet 24.mai samme år. I spetember 2001 fløy den videre som ZS-JES, føst for FN en stund før den avsluttet karrieren for South African Express. Parkert i 2011 etter 25 år i lufta.
Air Botnia konverterte til Avro 85 og ble Blue1 i 2004.

Air Botnia F.28-4000 SE-DGS at ENGM/OSL 21-06-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 08:43   #16
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

I dag er et 19.desember

B767 var i 1999 en vanlig maskin å se på OSL, den er fortsatt i trafikk på OSL, men nå bare som frakter. Men på "Jumbohelgen" kom denne på besøk, og om den var av de som Premiair leide inn den helgen, eller om det var noe annet, vet jeg fortatt ikke.

OE-LAT ble levert ny til Lauda Air i september 1991 som "Enzo Ferrari". I mars 1993 ble den overført til Lauda Air Italy spm I-LAUD. I februar 1994 omregistrert til PH-MCK, før det igjen ble OE-LAT i november 1995, fortsatt i Lauda Air Italy, og slik var det da den kom til OSL 19.juni 1999.
31-10-2004 ble OE-LAT overført tilbake til Lauda Air, og fikk Star Alliance farger. 31-03-2007 ble Lauda Air en del av Austrian, flyet fikk Winglets, og i februar 2009 fikk den Austrians farger. Sto på bakken i Vien mellom mars og september, men er tilbake i trafikk, og OE-LAT i skrivende stund lufta som OS65 til Chicago i "My Austrian" skjema, og neste år har den 30 års jubileum.

Lauda Air Italy B767-31A(ER) OE-LAT at ENGM/OSL 19-06-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 19-12-2020 at 13:28. Reason: Dato rettet
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 13:23   #17
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
Default Re: Flyprats adventkalender

Det er 19. desember i dag Ole Johan :-) Tusen takk for nok en kjempefin og svært interessant adventskalender i år!

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2020, 13:28   #18
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Det er 19. desember i dag Ole Johan :-) Tusen takk for nok en kjempefin og svært interessant adventskalender i år!

Espen
Litt fort i dag også, beklager, 9 og g 0 ligger ved siden av hverandre på tastaturet, og korrekturlesningen gjør jeg på infoen, skal sjekke dato nyere

Takk for gode ord!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2020, 11:33   #19
Barskog
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Location: Vestfold
Posts: 125
Default Re: Flyprats adventkalender

DC-9-41 innenriksmaskinene til SAS hadde 122 seter livet ut. Stemmer at de som gikk utenriks hadde 110 seter, ja.
__________________
Hvorfor sitte inne når alt håp er ute!
Barskog is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2020, 07:45   #20
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Flyprats adventkalender

Quote:
Originally Posted by Barskog View Post
DC-9-41 innenriksmaskinene til SAS hadde 122 seter livet ut. Stemmer at de som gikk utenriks hadde 110 seter, ja.
Takk for svar
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Adventkalender 2019 Fellowship Bilder & foto 48 30-12-2019 23:16
Adventkalender 2017 - arkivdykk Fellowship Bilder & foto 41 24-12-2017 13:47
Luftens arbeidshester - adventkalender Fellowship Bilder & foto 41 24-12-2016 14:08
Tanker om Flyprats julebord Fnate Småprat 30 05-10-2014 00:21


All times are GMT +2. The time now is 18:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.