Quote:
Originally Posted by Pluto
Man ser for seg at tårntjeneste er det første som konkuranseutsettes, og da på Torp da den ikke er forsvar eller Avinoreid. Approach og enroute er noe mer innviklet å konkurranseutsette.. men det kommer det, eurocontrol presser på..
|
En ting er å utsette Torp som ligger på Østlandet. Der kan det nok være folk som er interessert i å bli værende, selv om man må gå litt ned i lønn. Et eventuelt selskap kan sikkert "lure" til seg en del yngre som ser på dette som en enkel løsning og komme seg til Østlandet, kontra å sitte nordpå. Så Torp kan sikkert være god business...
Men! De flyplassene som ligger mellom halvannen times og to timers flytur unna Oslo - ja der skulle jeg like å se et privatselskap få til en slik løsning med å be flygelederne gå ned i lønn. Såvidt meg bekjent "flommer" de nordligere strøkene våre over av unge flygeledere, og aldri i verden om de er interessert i å bli sittende der oppe i årevis på lavere lønn enn kollegaer sørpå. Det er mulig jeg tar feil og at det finnes unntak, men generelt er vel status på tårnene som Harstad, Bardufoss, Banak, Kirkenes, Alta osv at det sitter folk på plikt. Jeg tviler vel på at veldig mange av de ser for seg et eviglangt liv der oppe - hvert fall om betingelsene blir dårligere enn de er vant til nå, og som eventuelt blir dårligere enn det tidligere kolleger har i Avinor om noen år.
Og da blir spørsmålet, hvordan skal et privateid selskap, f.eks. i Alta klare å beholde folk? Jo, de må øke lønnen. Og da er neppe så mange private selskap interessert. For det gjør jo naturligvis at utgiftene blir høyere. Et annet spørsmål er hvor de skal hente arbeidskraft fra, som da er villig til å flytte til Nord-Norge, for å tjene mindre enn i sine egne hjemland?
Tanken rundt privatisering er sikkert sund og konkurranse er vel og bra i de fleste sammenhenger. I Norge har vi i første rekke en stor trussel mot at det skal lykkes - nemlig geografi. Den andre er at vi ikke kan lokke utenlandsk arbeidskraft med høyere lønn enn de allerede har. Jeg stiller meg tvilende til at noen selskaper vil få noe ut av dette.