Quote:
Originally Posted by branserud
Sa i mitt innlegg at det koster penger. Atc ligger på anbud en del steder i sverige og uk. Britiske NATS har kontrakt i Birmingham. Kan leses mere på http://www.nats.co.uk/nats-services/...nats-services/
Feks kan man kontraktere for bemanning av enkelte tårn og flytte på bemanningen. Vet at ingenting er gjort over natta og ikke er gratis men hvis bemanning er så stort problem må det väre lov speide lenger ut i horisonten for å löse problemer.
Alternativt er å endre på lovverket så det blir likt med eu eller legge tjenester på anbud. Har ikke med et ord klaget på flyveledere og deres arbeidsmoral. Neste år kommer det til å se likedant ut med huller i vaktlistene om man ikke löser bemanningen.
|
Quote:
Originally Posted by sidstar
Konkurranseutsette er jo greit det. Men spørsmålet er hvor du finner overflødige flygeledere som mest sansynlig er villig til og gå ned i lønn i et virkelig privat selskap....og som i tillegg snakker Norsk??
Eneste løsning er bemanning god nok så også sykdom, permisjoner (som fødselspermisjon), admin uttak og feriebemanning er sikret. Og da holder det ikke med reduserte aspirantkull og de 13!! Flygelederne som mangler.
Frem til det får Avinor og NFF sette seg ned og se på tiltak som kan holde "hodet over vannet" til bemanningen er drastisk styrket om 5-10år.
|
Torbjørn Lothe pekte, i et TV-intervju, på at en konkurranseutsetting kunne være et tiltak. Dermed må en vel kunne anta at regjeringen ikke er fremmed for tanken.
Vidar