DEL 2
Her sjekket vi inn i Gardenia Suite, et to etasjes hus ved bassenget. Nede er det en seng og en sovesofa i oppholdsrommet , et svært bad, og en egen privat terrasse. (trenger jeg fortelle at det var kalde Bintang i kjøleskapet …?)
Oppe er det en svær dobbelseng, et bad delvis uten vegger slik at en på en måte er i ett med naturen, og en egen terrasse med daybed og stoler. Her kan man virkelig nyte utsikten over den tropiske hagen. Etter å ha sjekket inn og fått utforsket bassenget gikk turen opp til Alam Wangi Spa hvor vi alle fire hadde massasje. H-I-M-M-E-L-S-K, rett og slett. Vi ble så hentet av vår venn Ketut, og kjørt til Cafe Wayan for middag. Her hadde vi reservert et privat bord langt bak i hagen, og nøt en bedre middag der. Kjørte for min egen del Nasi Campur, en rett med mixede grønnsaker, litt suppe, kylling og nøtter. Hadde et par varianter av sambal til, husker jo ikke navnet på dem, men bra sterkt var det i alle fall. Godt at det finnes kald drikke til å døyve det verste ;-) Etter maten bar det tilbake til hotellet hvor det ble en tidlig natt på oss alle.
Jeg våknet kl 0730 neste morgen, til lyden av tropiske fugler, gekkoer, og andre insekter. Stod opp og satte meg ut på balkongen for å oppdatere denne tripreporten. Solen var i ferd med å stå opp, det livnet til i busker og trær, fugler og gekkoer sang i kor, og alt var bare grønt og deilig. Nærmere paradis tror jeg det er vanskelig å komme….
Resten av dagen ble tilbrakt sammen med Ketut, og høydepunktet var selvfølgelig timene i klatreparken nevnt tidligere her. Før vi dro dit spiste vi imidlertid Babi Guling på Ibu Oka, det var vel verdt pengene, og en kjempeflott matopplevelse. Vi kjøpte en del forskjellige varianter, med og uten krydder, og med noe sambal til. Både kjøtt, skinn og krydder var meget velsmakende, og absolutt noe å anbefale. Heldigvis tok det ca 90 min å kjøre til klatreparken etter dette, for nå var vi ganske gode og mette. Denne gangen maxet to av oss, og fullførte den svarte løypa, med makshøyde 20 meter.
Før vi kjørte tilbake til Ubud tok vi et mellommåltid ved Lake Bratan, på en liten spiseplass med den fengende navnet ” Bedugul Lake View Restaurant”. Et ganske simpelt etablissement, men god mat. Summen for oss fem ble på hele 85 000 rupier, drikke inkludert.(tilsvarer den nette sum av
NOK 50,-)
Fredag morgen spiste vi en god balinesisk frokost på hotellet før vi ble hentet av Ketut kl 0930, for å dra på rafting i Ayung River.
Vi kjørte til raftingselskapets kontor, hvor vi registrerte oss og betalte. Ble så kjørt i buss før vi gikk noe som må ha vært 500 meter rett frem, og så ti tusen trappetrinn ned til elva. Var helt ferdig i knær og lår når vi endelig kom ned til elven. Der fikk vi en innføring i sikkerhetsrutinene før vi satte utfor. Ayung er en grei elv å rafte i, med blanding av rolige partier, og mindre stryk. Det er tydeligvis en del av gamet å holde vannkrig med de andre flåtene på elva, så der ble det mye moro, med kappløp og skvetting på de andre rafterne. Et par av høydepunktene var å rafte inn under en foss, samt å stoppe et sted der det var flotte utskjæringer i fjellveggen.
Når raftingen var over, bar det opp nesten like mange trapper, og så opp til kontoret hvor vi fikk lunsj servert. Pris for denne moroa er 35 USD pr person.
Mot slutten av dagen kjørte vi ned mot Nusa Dua hvor vi skulle tilbringe resten av oppholdet på Bali.
Mer kommer