View Single Post
Old 09-02-2010, 22:42   #118
wilhelm
ScanFlyer Blue

SAS Re: SAS årsrapport 2009

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Det at mange her blir opprørt over at det igjen foretas en emisjon tror jeg man bare skal overses. Her har eierne et reelt valg. Enten bli med med de krav som de stiller og sørge for at at verdiene sikres, eller unnlate å bli med og se at eksisterende aksjepost utvannes og alle muligheter for en senere opptur forsvinner.
Nå er det jo heller ikke slik at det er "skattepengene" våre som blir benyttet, ved at det jo er "Oljefondet" som brukes her på et ordinært aksjekjøp som den gjengen holder på med hele tiden, hvor vel også summene er betydelig høyere enn den lille andel Norge skal bidra med her.
Jeg har fortsatt troen på at dette blir bra, og gleder meg til et spennende og utfordrende 2010.
Dette er direkte feil. Det er selvfølgelig våre skattepenger som benyttes i denne emisjonen, og ikke oljefondet - selv om det ikke er noen reell forskjell på dette.

Å fortsette å investere i SAS er risikosport hvor det er svært høy sannsynlighet for at selskapet fortsatt trenger penger om kort tid. Dersom den norske stat skal investere ytterligere penger i selskapet burde de kreve at IC-produksjonen blir lagt ned, i tillegg til andre identifiserte tapsruter. SAS-konsernet må dessverre reduseres betraktelig. De oppsigelsene som er varslet er nok alt for lite og kun starten på ytterligere oppsigelser.

Det beste hadde som MartinL nevner; en styrt konkurs, hvor et nytt selskap kan starte med "blanke ark".

W
wilhelm is offline   Reply With Quote