View Single Post
Old 11-05-2005, 17:00   #18
DY
ScanFlyer Dusty

Default Re: SAS ville ikke ha bunader ombord 17.mai

Quote:
Originally posted by LN-MOW
DY - problemstillingen har med lover og regler aa gjoere. Passasjerene skal vite hvem som er i besetningen i en noedsituasjon og klesdrakten skal heller ikke vaere til hinder for at de kan gjoere jobben sin. Jeg tror FAA hadde hatt store problemer med aa akseptere bunader ..

Jeg floey til eller fra USA en 17. mai, og mener aa huske at et par av dessene hadde bunader men at de hadde uniform paa under start og landing. Dette blir selvsagt litt vanskeligere paa en Bergenstur ....

Forstår veldig godt at man skal være OBS på at man ikke gjør ting som kan gjøre det vanskelig for passasjerene.

Det mange sier her inne er vel dermed at det ikke har vært like trygt å fly Braathens på 17.mai som andre selskaper.
Om det så er så er det jo bra at man endrer dette. Men det kan tydeligvis ikke være så alvorlig siden ledelsen i SAS plutselig finner det forsvarlig likevel. Vil det si at at SAS nå er et mer usikkert flyselskap å fly med på 17.mai? I realiteten er det nettopp det ledelsen nå sier.
Tror dere har misforstått meg litt. Jeg er IKKE imot at sikkerheten kommer først.
Men ved at ledelsen først sier det er sikkerhetsmessig ikek forsvarlig...for så i ettertid gjøre helomvendig tyder vel ikke akkurat på at dette har vært særlig nøye gjennomtenkt. Når det samtidig i artikkelen skrives at SAS Braathens ledelsen nektet for at dem hadde forbudt bunader, men så husker at saken hadde blitt "diskutert" og at:
"I SK-systemet er ikke dette noen tradisjon, så heretter bruker vi vanlig uniform, heter det i e-posten, som legger til at de kabinansatte samtidig står fritt til å benytte seg av 17. mai-sløyfer på de korrekte uniformene.
Kabinforeningen i flyselskapet var ikke klar over ledelsens teori om at bunadene plutselig skulle utgjøre en sikkerhetsrisiko."

Så begynner en jo å undres.

Videre står det:
"- Det er jo litt rart å komme med det nå. Hvis det er farlig, burde vi jo hørt om det for lenge siden, sier en lattermild Anlaug Asbøll.

Uten å informere noen av de ansatte, har ledelsen nå angivelig omgjort bunadsforbudet.
- 17. mai er jo fortsatt noen dager unna, og SAS Braathens har besluttet at kabinbesetningen kan bruke bunad dersom de ønsker det, sier informasjonsdirektør Kenneth Vikse.

- Så de utgjør ikke noen sikkerhetsrisiko?
- Tydeligvis ikke, sier Vikse, som ikke kan fortelle når ledelsen byttet standpunkt."

Gjentar - kall en spade for en spade!
DY is offline   Reply With Quote