Søndag 8. juni
IKA-IST TK1277 04:35-06:30
Airbus 321
Business class, sete 2C
Med avgang kl. 0435, den uberegnelige trafikken i Teheran og den lange veien ut til flyplassen, bar det av gårde allerede kl. halv-to til Imam Khomeini International. Denne flyplassen overtok alle internasjonale flygninger fra den gamle Mehrabad flyplassen i oktober 2007, etter flere år med utsettelser og krangler mellom myndigheter og operatører. Flyplassen er i hvert fall flott og moderne med store glassfasader.
Etter mye frem og tilbake fikk jeg til slutt boardingpasset mitt til Istanbul og beskjed om å gå på transfer check-in der for siste flighten. E-ticket er tydelig noe de ikke har fått dreisen på enda. Etter en del venting i loungen gikk jeg mot gatene og registrerte en artig sak ved at kvinner har egen security. Avgangen var opprinnelig satt opp med en A320, men det var storebror A321 som sto parkert ute i mørket.
Det så ut til å være ganske godt besatt bak gardinen mens vi var 8-9 stykker fordelt på syv rader foran gardinen. Crewet gikk aktivt rundt og tilbød seg å henge jakkene våre i garderoben. Etter at døren ble lukket skjenket de oppi champagne (tydligvis taktisk for å kunne servere alkohol, Lufthansa tilbyr ikke alkohol i C og F før avgang fra
THR) og kom rundt med drinkbrettet der det også var vann og jus. Champagnen var ikke noe god, senere på flighten så jeg at det var Heidsieck Monopole. Turkish hadde laget noen artige fotball EM inspirerte menyer både visuelt, og hva de tilbød som varm retter, fra
THR var det Spania vs. Tyrkia: Spanish scrambled egg, herbed tomatoes, sautéed mushroom and potatoes vs. Cheese and tomato omelette, spinach puff pastry, sautéed mushrooms & tomato. Jeg valgte den siste. Før dette fikk vi et brett med en del forskjellige småretter som inkluderte tomat/oster/oliven, frisk frukt, yoghurt med muesli samt beef ham & herb roasted chicken breast. Alt smakte helt fortreffelig, se bilder under.
Turkish har lignende seating konsept som LH har på europeiske flygninger med 2+2 og et bord foldet ned i midtsetene. Med en time unnagjort og to igjen til landing var det ikke annet å gjøre enn å forsøke å sove, skulle ønske de hadde skikkelige business stoler om bord som ville gjort det mer komfortabelt på en såpass lang routing som de 10 timene det tok fra A til B til C.
Vi landet på tidtabell kl. 06:30 og jeg kom raskt ut av flyet og fant transfer check-in en kort promenade fra gaten. Der var det en lang og tilsynelatende kaotisk kø, men etter et par minutter oppdaget jeg heldigvis at det var en separat skranke for Business på min høyre flanke som sparte meg for masse venting der jeg ble vennlig sjekket inn og gitt direksjonen til Turkish loungen som var stor og flott med bra utvalg av frokostretter og drikke.
Søndag 8. juni
IST-OSL TK1751 09:15-12:05
Airbus 320
Business class, sete 2A
Fra gaten på Istanbul Atatürk ble det buss ut til flyet der jeg forventet en 737-800W som hadde blitt byttet ut med en A320. Ventet rolig og lot massene gå først opp trappen før jeg gikk om bord som siste mann. Noen minutter senere kom en ny buss med en håndfull passasjerer. Skuet bakover i kabinen og så at det var maks 50% load factor denne søndags morgenen. På business var vi fire mann og hadde to flyvertinner til å passe på oss, der hun ene var meget søt!
Mahan Air hadde avgang 30 min. etter oss fra Teheran til Istanbul.
På fotball menyen på denne flighten var det Sveits og Tyrkia som kjempet om varmrettene: Scrambled eggs with emmenthal cheese and tomato, sautéed mushrooms and roesti potatoes vs. Spinach pastry, grilled beef & chicken sausages. Valgte nok en gang den tyrkisk inspirerte retten, men nå smakte det bare høyst ordinært. Del 1 av måltidet var identisk med flighten fra Teheran, bortsett fra at skålen øverst til venstre nå var yoghurt with apple mousse. Før take-off og til måltidet holdt jeg meg til en veldig god appelsinjus, virket nesten nypresset.
Coffee alla Turkish, også meget godt!
Resten av den drøyt 3,5 timer lange flyturen nord-vestover ble benyttet til å lese, høre på musikk, et forsøk på litt søvn og til slutt en flaske hvitvin når vi cruiset over sørlige Sverige og inn over Østfold. Jeg må virkelig berømme den søte flyvertinnen på denne flighten, herlig service innstilling og svært oppmerksom var hun! Det gikk aldri lenge mellom hver gang hun tok turen gjennom kabinen for å sjekke at alt stod bra til. Pitchen på Turkish var vel omtrent som på Lufthansa ned til Munchen, 32-33” et sted. Alt i alt syns jeg TK har et bra business produkt med bra måltider og god profesjonell service, men når de flyr en del mellomlange strekninger og ofte midt på natten, hadde som sagt skikkelige business seter gjordt seg.