Recent content by Sherpa

  1. S

    SAS trafikktall 2024 (og 2025)

    Re: SAS trafikktall 2024 Med litt erfaring bruker man ikke så mange flere minuttene på å sette opp en A320 enn en 737. Joda SAS har automatisk uplink, og med det og bruk av FlySmart bruker man kanskje 10 min på å sette opp FMS’n. Vel å merke hvis alt fungerer som det skal og man kan jobbe uavbrutt🤪
  2. S

    Bremser på A320neo-serien

    Re: SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter Nå kan vel taxing bidra til høyere bremsetemp også ettersom det fører til flere bremseapplikasjoner ser jeg for meg. Og på 737 kan bremsene knitre godt og stråle varme noen ganger. Så det jeg lurer på er om ikke problemet med airbus´n mer er...
  3. S

    Bremser på A320neo-serien

    Re: RYKTE: Novairs A321neo til SAS? Nei SAS kjører ikke 25 min turnaround på hovedstedene. Det er som regel minimum 40 min
  4. S

    Bremser på A320neo-serien

    Re: SAS leaser 3 A321LR - Status/Nyheter Hvis 737 tydeligvis har en bedre konstruksjon, hvor varme blir bremsene på en 737? Høyere temperatur sliter ut bremser fortere, så man skulle tro lavere bremsetemperatur var ønskelig på fly… Dere skriver også at Airbus’n holder bedre på temperaturen...
  5. S

    Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

    Norwegian har i alle år flagget en voldsom motstand MOT statlig eierskap i flyselskaper. Hvordan stiller de seg til et slik oppkjøp egentlig?
  6. S

    SAS-pilot tatt med promille på SVG

    Re: SAS-pilot tatt med promille på SVG Er det ikke en litt spesiell måte å formulere seg på når man sier " i nærheten av grensen på 0,2"? Det er vel slik med grenser og lovverk at hvilken side av grensen man befinner seg på er ganske avgjørende for hvorvidt man har gjort noe ulovlig eller ikke...
  7. S

    Streik i SAS (April 2019)

    Re: Mulig streik i SAS (April 2019) Men hvis jeg leser dette riktig så er det vel heller ikke å høste utbytte pilotene ønsker. Det eneste jeg har lest er at de ønsker en markedslønn... Er dette et rart krav å komme med? Dersom et selskap ikke kan eksistere på makedsbeingelser, har det retten...
  8. S

    KLM starter utfasingen av 737-700

    Litt på siden av tråden, men men. Joda -700 er en bra balansert maskin, men ikke helt enig i at den er optimal i ruskevær. Til det har den litt for lav wingloading. 737 classic og MD80 derimot var flotte i ruskete forhold
  9. S

    KLM starter utfasingen av 737-700

    Nå skal jeg ikke være for standhaftig, men KLM bruker vel ikke 24k rating på motorene sine?
  10. S

    SAS-pilot tatt med 0,64 i promille

    Jeg ser det er flere som mener mye om denne sluttpakken, men vet dere egentlig hva den inneholder? Kanskje greit å ikke dømme andre når man ikke kjenner til saken...
  11. S

    Wonders of the world Silver ingot

    Hei Jeg har en gammel sølv "mynt" fra Singapore Airlines som ble laget av dem på tidlig 90 tallet. Samlerserien heter "wonders of the world" silver Ingot. Den jeg har er "hanging gardens of Babylon" Jeg er ikke så aktiv på dette forumet og vet desverre ikke helt hvordan jeg laster opp bilder...
  12. S

    Bilder og filming under take-off og landing

    Det har jeg nok mest sansynlig gjort, men skal ikke gå nærmere inn på det da jeg ikke helt ser hvordan det er relevant for sikkerhet ombord i fly...
  13. S

    Bilder og filming under take-off og landing

    Litt skremmende hvor mange her inne som synes det er greit å greit å ignorere sikkerhetsreglement når man er ute å flyr...
  14. S

    Redd av å se passasjer besøke cockpit

    Re: Redd av å se passasjer besøke cockpit Det kan jeg ikke ettersom jeg, som jeg skrev, ikke var ombord i flyet;-)
  15. S

    Redd av å se passasjer besøke cockpit

    Re: Redd av å se passasjer besøke cockpit Det er vel de færreste her inne som var ombord og vet nøyaktig hva som skjedde. Derimot var jeg tilstede forrige gang dette kvinnemennesket havnet i avisen. Og det forundrer meg overhodet ikke dersom crewet ikke har behandlet henne med den respekt hun...
Back
Top