https://www.dn.no/luftfart/brudd-i-forhandlingene-mulig-sas-streik-fra-26-april/2-1-578812
Kan bli pilotstreik i SAS fra 26. april
https://www.dn.no/luftfart/brudd-i-forhandlingene-mulig-sas-streik-fra-26-april/2-1-578812
En SAS-pilot vet normalt ikke når og hvor lenge de skal jobbe i neste måned. De har jobbfri en helg i måneden, men det kan også falle slik at det er jobbing i sju helger på rad. I tillegg har SAS sagt opp to andre sentrale avtaler de har med sine piloter. Den ene gjelder forutsigbarhet i karriereutvikling og ansiennitet, og den andre handler om rollefordeling på forskjellige vakter.
Enig med deg. Rekordoverskudd på grunn av pilotenes og andre ansattes måtehold, igennom mange år, så må de ansatte få ta del i gevinsten.Full støtte til pilotene i SAS! Etter år med sparing, kutt i lønn og økt arbeidstid er det på tide at vi ansatte får tilbake noe av godene vi har blitt fratatt. SAS går med overskudd, og det er ingen unnskyldning for å knipe igjen lenger.. Pilotene i år, kabinen neste år. Nok er nok
Umulig å si. Ved forrige konflikt (høsten 2017) begynte SAS å kansellere flighter dagen før selv om de kom til enighet på overtid. Ville dunket inn en DY-flex om du må være i Oslo. Bare å avbestille om ting ordner seg.Ang mulig SAS streik førstkommende fredag, jeg finner ikke noe klokkeslett streiken evt vil starte. Jeg har 06:15 fra HAU til OSL og skal videre ut med LH. Men lurer jo på om jeg kanskje bør vurdere å komme meg til OSL torsdag kveld for å være på den sikre siden.
Der kommer kanskje noe mer detaljert info de neste dagene?
SAS kan nok lære noen skitne triks hos Norwegian hvordan piloter i streik kan omplasseres og passiviseresEnig med deg. Rekordoverskudd på grunn av pilotenes og andre ansattes måtehold, igennom mange år, så må de ansatte få ta del i gevinsten.
Full støtte til pilotene i SAS! Etter år med sparing, kutt i lønn og økt arbeidstid er det på tide at vi ansatte får tilbake noe av godene vi har blitt fratatt. SAS går med overskudd, og det er ingen unnskyldning for å knipe igjen lenger.. Pilotene i år, kabinen neste år. Nok er nok
Alt er relativt, det er ikke akkurat eksepsjonelle overskudd - de fleste andre selskaper av samme størrelse forventes faktisk å levere overskudd hvert eneste år og hvert kvartal... Brannfakkel, men kanskje sikre en langsiktig lønnsom forretning før man begynner å snakke om å ta del i et begrenset overskudd... Det ble vel heller ikke utbetalt utbytte til aksjonærene for forrige regnskaps-år - og helt riktig i så måte.
Det er vel det store spørsmålet ja!Dersom et selskap ikke kan eksistere på makedsbeingelser, har det retten til overlevelse?
Et eksempel; SAS flyr med gamle A340 som sluker drivstoff (stor kostnad). De burde først byttet ut de flyene mot nye drivstoffvennlige fly før de kuttet lønninger. Altså: Må du kutte kostnader, så kutt lønninger til slutt. Der feiler SAS litt synes jeg.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.