Streik i SAS (April 2019)

Re: Streiketråden 2019

Er det noe nytt, om den potensielle streiken, blant SAS-pilotene, fra 26. april? Noen tilnærming mellom partene?

Hvordan vil den varslede pilot-streiken i SAS fra 26.4, i alle skandinaviske land påvirke, operasjonen? Vil irske piloter fortsette å fly?

Ok. Mer opplysende info fra E.24.no idag, som melder at det vil bli fullt kaos i SAS-trafikken, om ikke enighet nås innen fredag.

Ja, kjipt nok vil de ha kunnskap om nårtid de skal jobbe. Slitsomt med sånne ansatte :)

En SAS-pilot vet normalt ikke når og hvor lenge de skal jobbe i neste måned. De har jobbfri en helg i måneden, men det kan også falle slik at det er jobbing i sju helger på rad. I tillegg har SAS sagt opp to andre sentrale avtaler de har med sine piloter. Den ene gjelder forutsigbarhet i karriereutvikling og ansiennitet, og den andre handler om rollefordeling på forskjellige vakter.

(QUOTE E24.no)

Full støtte til pilotene i SAS! Etter år med sparing, kutt i lønn og økt arbeidstid er det på tide at vi ansatte får tilbake noe av godene vi har blitt fratatt. SAS går med overskudd, og det er ingen unnskyldning for å knipe igjen lenger.. Pilotene i år, kabinen neste år. Nok er nok

Full støtte til pilotene i SAS! Etter år med sparing, kutt i lønn og økt arbeidstid er det på tide at vi ansatte får tilbake noe av godene vi har blitt fratatt. SAS går med overskudd, og det er ingen unnskyldning for å knipe igjen lenger.. Pilotene i år, kabinen neste år. Nok er nok
Enig med deg. Rekordoverskudd på grunn av pilotenes og andre ansattes måtehold, igennom mange år, så må de ansatte få ta del i gevinsten.

Ang mulig SAS streik førstkommende fredag, jeg finner ikke noe klokkeslett streiken evt vil starte. Jeg har 06:15 fra HAU til OSL og skal videre ut med LH. Men lurer jo på om jeg kanskje bør vurdere å komme meg til OSL torsdag kveld for å være på den sikre siden.
Der kommer kanskje noe mer detaljert info de neste dagene?

Ang mulig SAS streik førstkommende fredag, jeg finner ikke noe klokkeslett streiken evt vil starte. Jeg har 06:15 fra HAU til OSL og skal videre ut med LH. Men lurer jo på om jeg kanskje bør vurdere å komme meg til OSL torsdag kveld for å være på den sikre siden.
Der kommer kanskje noe mer detaljert info de neste dagene?
Umulig å si. Ved forrige konflikt (høsten 2017) begynte SAS å kansellere flighter dagen før selv om de kom til enighet på overtid. Ville dunket inn en DY-flex om du må være i Oslo. Bare å avbestille om ting ordner seg.

Og btw. Wigan? :lol:

Enig med deg. Rekordoverskudd på grunn av pilotenes og andre ansattes måtehold, igennom mange år, så må de ansatte få ta del i gevinsten.
SAS kan nok lære noen skitne triks hos Norwegian hvordan piloter i streik kan omplasseres og passiviseres

Alt er relativt, det er ikke akkurat eksepsjonelle overskudd - de fleste andre selskaper av samme størrelse forventes faktisk å levere overskudd hvert eneste år og hvert kvartal... Brannfakkel, men kanskje sikre en langsiktig lønnsom forretning før man begynner å snakke om å ta del i et begrenset overskudd... Det ble vel heller ikke utbetalt utbytte til aksjonærene for forrige regnskaps-år - og helt riktig i så måte.

Re: Mulig streik i SAS (April 2019)

Alt er relativt, det er ikke akkurat eksepsjonelle overskudd - de fleste andre selskaper av samme størrelse forventes faktisk å levere overskudd hvert eneste år og hvert kvartal... Brannfakkel, men kanskje sikre en langsiktig lønnsom forretning før man begynner å snakke om å ta del i et begrenset overskudd... Det ble vel heller ikke utbetalt utbytte til aksjonærene for forrige regnskaps-år - og helt riktig i så måte.

Men hvis jeg leser dette riktig så er det vel heller ikke å høste utbytte pilotene ønsker. Det eneste jeg har lest er at de ønsker en markedslønn... Er dette et rart krav å komme med? Dersom et selskap ikke kan eksistere på makedsbeingelser, har det retten til overlevelse?

Etter min mening er det to grunner til å drive et kommersielt selskap: Aksjonærene og de ansatte skal tjene på det. Hvis et selskap må kutte kostnader for å oppnå ønsket inntjening så bør de derfor (etter min mening) ikke kutte i lønnskostnader før alle andre kostnader er minimert. Et eksempel; SAS flyr med gamle A340 som sluker drivstoff (stor kostnad). De burde først byttet ut de flyene mot nye drivstoffvennlige fly før de kuttet lønninger. Altså: Må du kutte kostnader, så kutt lønninger til slutt. Der feiler SAS litt synes jeg.

Et eksempel; SAS flyr med gamle A340 som sluker drivstoff (stor kostnad). De burde først byttet ut de flyene mot nye drivstoffvennlige fly før de kuttet lønninger. Altså: Må du kutte kostnader, så kutt lønninger til slutt. Der feiler SAS litt synes jeg.

Nå er ikke akkurat nye, drivstoffvennlige fly noe man shopper, plukker opp på parkeringsplassen og flyr hjem samme ettermiddag. SAS bestilte flyene du etterspør allerede i 2013

Det (etter min oppfatning) ganske SAS-vennlige nettstedet Flysmart24 prøver å roe ned og dekke til alvoret med å skrive og fremheve at mange av flygningene vil gå som normalt (de som flys av Cityjet og SAIL naturligvis). (ja, jeg vet det er fakta, men når overskriften og Facebookinnlegget legger vekt på flygningene som ikke rammes, og artikkelen i grunn ikke gir oss noe nytt, lurer jeg jo litt...)

Hvor fritt står derimot ledelsen til å omdisponere disse flyene til å fly de mest tunge rutene isteden for tynne ruter ved en eventuell konflikt? Man kan vel dra inn ganske mye mer gryn ved å flytte et fly fra en spaniarute til hovedstadstriangelet for eksempel?

Det er bare å gjøre seg klare for myyye skriking i media, russetreff i Tryvann til helgen, og deretter Landstreff i Stavanger helgen etter, som vel er et av de største faste arrangementene i stavangerregionen på årsbasis?

Back