Recent content by Mdpilot11

  1. M

    Fly-kjedebrev... (egne bilder - del 2)

    Från sealife till seaplane (Lake LA-4 Bucaneer), LKLT Letňany airport 24.09.2005.
  2. M

    FlyViking - statustråd

    Re: FlyViking - statustråd Inte Helle-TRD-OSL? Mer logiskt...
  3. M

    Boeing forsker på pilotløse passasjerfly

    Re: Boeing forsker på pilotløse passasjerfly Eller att det är viktigare än någonsin med opptaksprøver...
  4. M

    OSL - ny traséforskrift

    Re: Før "grønne landinger" på OSL Och vi som flyger turboprop måste ge full gas för att hålla 220 kts i FL90, vilket inte är bränsleekonomiskt för oss... Hela upplägget är bara för dumt! Det ges även besked om maintain max speed från en sektor, för att sedan reducera kraftigt i nästa sektor...
  5. M

    OSL - ny traséforskrift

    Re: Før "grønne landinger" på OSL På Gardermoen är det allt annat än gröna landingar! Man leder runt trafiken i en halv-cirkel, vilket innebär upp till 10 min längre flygtid, på låg höjd FL 90-110, i högtrafik. Kostar selskapen massor med pengar och ökar bränsleförbrukningen samt utsläppen mitt...
  6. M

    SK1758 returnerer til GDN

    Det beror lite på vindriktning och hur allvarlig situationen bedöms vara. Standardprocedur är dock att stoppa så fort som möjligt och evakuera på banan. Allt annat blir non-standard, beroende på situationen. Det är aldrig fel att välja det säkraste alternativet...
  7. M

    SK1758 returnerer til GDN

    Er der standard procedure, at man bliver stående på landingsbanen -Ja. begge piloter har taget iltmasker på, må de have frygtet det værste. -Det är också standardprocedur vid rök i flygplanet.
  8. M

    SK1758 returnerer til GDN

    Spørsmål: Vil SAS stilles økonomisk ansvarlig for disse forsinkelsene? Ööhh, Nej!
  9. M

    Flybe landingsuhell på Schiphol

    Re: Flybe landingsuhell på Schiphol Wind 240/36G48, då gäller det att vara med lite! Här länk med ATC... https://www.youtube.com/watch?v=nZLJl17JaZ8&feature=youtu.be
  10. M

    Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

    Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 Det är givetvis inte tal om annat än egna fastanställda piloter med kollektivavtal!
  11. M

    Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

    Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd Det är nog inte det lägsta biljettpriset som är intressant, det är det högsta som gör Olas fanclub irriterade... Enkel tillgång och efterfrågan och något de som kritiserar Widerøe har svårt att förstå... Få platser kvar och sen bokning =...
  12. M

    FlyViking - statustråd

    Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd Ja, det och godkända nyckelpersoner. Saknas fortfarande...
  13. M

    Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨)

    Re: Hvis Widerøe kjøper SSJ100 - (Splittet fra ¨Widerøe kjøper jetfly¨) Det är väldigt liten risk att det blir SSJ100 för Widerøe. Jag satsar på att det blir CS, pga. pris och storlek...
  14. M

    Go2Sky for Norwegian med hendelse 04NOV16

    Re: Go2Sky for Norwegian med hendelse 4NOV16 Tillsynet kanske kan se lite på denna olycka och fundera på om det är en acceptabel utveckling i Norwegian! https://en.m.wikipedia.org/wiki/Manx2_Flight_7100 Många likheter med go2sky och liknande selskap, så kallade "bottom feeders". Vill vi...
  15. M

    Go2Sky for Norwegian med hendelse 04NOV16

    Re: Go2Sky for Norwegian med hendelse 4NOV16 Med anständiga anställningsvillkor och goda betingelser blir detta inte något tema. Det är det vi som är piloter och skriver i detta forum hävdat hela tiden. Giltig typerating, 2500 timmar varav 1500 timmar över 5,7 ton är vad en styrman borde ha...
Back
Top