Flybe landingsuhell på Schiphol

Scandinavian

ScanFlyer Gold
Flybe landingsuhell på Schiphol

Ser ut som en Flybe Q400 har hatt en hendelse i uværet på AMS.

fvEHhrj.png
 
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Wow. Så ikke ut som mye flare der.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Au... Skjer dette også med andre maskiner eller er det noe spesielt med Q400?
 
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Vel, akkurat denne landingen hadde nok muligens ikke hatt et annet utfall enten det hadde vært Airbus eller Boeing gitt gjennomsynket på landingen. Det spesifikke designet med bakoverfoldede legger på hovedhjula på Dashen vil jeg ikke ha noen formening om. Kort fortalt så vil de fleste flyene ved en eller annen øvre G-load ha "en eller annen del" som gir etter. Endel eldre 737 Classics har fått hovedhjulsleggen revet av ved mer eller mindre famøse landinger, så det direkte svaret på ditt spørsmål er vel da; ja, så lenge ytre omstendigheter tilsier det så skjer dette med andre flytyper også :)

SAS Q400 casen var en helt annen, og var ikke direkte linket mot verken harde landinger eller dårlig vær med mulige downdrafts. Der var det en pakning som var på feil sted til feil tid på minst to flyindivider som gjorde at leggen ikke gikk i lås eller noe i den dur. Med andre ord; en litt annen setting enn her
 
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Dette er vel det samme som skjedde med en av WFs maskiner i Sandnessjøen i 2010?
 
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Det sitter en hul bolt i ett av leddene i understellet som er konstrert for å gi etter ved en viss belastning. Dette for å hindre at deler av understellet skal trykkes opp i vingen og punktere drivstofftankene ved alt for harde landinger. Og man ser på det siste bildet sett innenfra i videoen hvor "pent" foldet sammen understellet ligger.

Det skal mye til for at denne ryker, men det avhenger av at flyet landes rett og helst uten noe crab. Dashen er ikke så glad i sidelengs belastninger under landing. Landingen i videoen er helt forferdelig dårlig, men det er samtidig umulig å si om det er snakk om pilotfeil eller om de bare ble offer for en tilfeldig kraftig(!) kastevind.

Er spent på å lese om de har landet med propellene spolt opp eller ikke. Begge deler er lov, men i kraftig vind er oppspolte propeller klart å foretrekke, da motorene gir mye mer momentant effekt når man beveger throttlene.
 
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

36G48....?

Da begynner det å bli stygt og man må være fin på hånda, spesielt hvis det er en innbygget svakhet i understellet for å beskytte fuel tank.:headbang
Kanskje kan man nå kalle det design feil siden disse kolappsene fortsetter..?
 
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

36G48....?



Da begynner det å bli stygt og man må være fin på hånda, spesielt hvis det er en innbygget svakhet i understellet for å beskytte fuel tank.:headbang

Kanskje kan man nå kalle det design feil siden disse kolappsene fortsetter..?


Du kan snu på det og si at flyene sjelden blir write off ved slike hendelser nettop pga denne designfeilen som du kaller det. Uten denne kunne man i verste fall slått hele leggen opp i tankene og fått et potensielt flammehav dersom kreftene bare blir store nok. Tipper denne landingen var opp mot 4g og med sideveis bevegelser i tillegg.
 
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Du kan snu på det og si at flyene sjelden blir write off ved slike hendelser nettop pga denne designfeilen som du kaller det. Uten denne kunne man i verste fall slått hele leggen opp i tankene og fått et potensielt flammehav dersom kreftene bare blir store nok. Tipper denne landingen var opp mot 4g og med sideveis bevegelser i tillegg.

Kaller det ikke designfeil, men spurte ekspertene om det nå kunne kalles slikt?
Jeg så video av landingen, den så litt stygg ut bakfra, men ikke så galt at flyet skulle ødelegges.
Joda, tankene må beskyttes, men metoden her ser litt drastisk ut. :cry:
 
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Bombardier burde lage skikkelige hjul. Sånne som de har på Xian MA60. Like hele og klar for nye utfordringer :lol:
 

Attachments

  • merpati_ma60_pk-mzo_kupang_130610_1.jpg
    merpati_ma60_pk-mzo_kupang_130610_1.jpg
    68.9 KB · Views: 476
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Nei ikke tvil.
Skal bli intresant å se hva G-måler skriver ut.
Det var vel noen slike -400 som kollapset ved normal landing også?
Tror SAS ble lei av det og sparket hele flåten.

Skal ikke trekke noen konklusjon, men ser ut til at understellet fikk en skikkelig smell - i det høyre side dundrer nedi, vil tro at boltene i festet knakk... ? Hos SAS var vell landingen ¨perfekt¨, uten noen bump nedi med den ene side, slik Flybe fikk her.
 
Re: Flybe landingsuhell på Schiphol

Kan vel trygt sies at dette er en av de bedre dokumenterte krasjlandingene :O
 
Back
Top