Recent content by IngemarE

  1. I

    Tragisk ulykke med Norsk Hercules

    Efter vad som sagts idag, är det svenska Hav.Kom som skall driva ärendet. Vad gäller vädret, vid tidpunkten för kraschen, var det enligt uppgift mycket kraftiga vindar i området. (Detta påverkar indikerad höjd på höjdmätarna (för ett givet QNH), vilket i sin tur skulle kunna förklara att de...
  2. I

    Dagens fangst BGO 13 juli

    TRG opereras av Sundt Air, för Kystverket.
  3. I

    Trenger litt hjelp i kveldssolen

    Re: Trenger litt hjelp ikvelds solen Joks!!! :) Du hade för stor bländaröppning, för att månen skulle kunna bli skarp. För en skarp måne, måtte du nog blivit tvungen att minska bländaröppningen till i vart fall f/9. Men mest troligt F/11 --> låååång slutartid ---> kräver stativ. ;)
  4. I

    Spotting på Landvetter ?

    Re: Spotting på Landvetter ? Gör dig själv en tjänst. Åk någon annanstans. :( Som spotting-flygplats är GOT på god norsk; ubrukelig. GSE är betydligt trevligare i så fall, och ligger dessutom närmare E6:an. ;)
  5. I

    Nikkor 70-200 vrII Field of view issue

    suppebuss, Viking1965 har helt rätt i sin analys av ditt "problem". Vad skall man säga....? 70-200 2,8 VRII är något av det råaste som finns, och fungerar ypperligt i 99 fall av 100. Sedan kan man fråga sig varför du anser dig behöva ett mer ljusstarkt objektiv? Skall du fotografera...
  6. I

    OY-VKG i trøbbel over Arlanda i kveld.

    Re: OY-VKG i trøbbel over Arlanda i kveld. Jag stod på ARN, då de kom tillbaka. Landningen såg helt normal ut. Inget märkvärdig alls. Kan dock förstå att pax:en vart rejält uppskrämda.
  7. I

    OSL/ENGM 18.07.2010!

    Line-up bilden är härlig!!! Motivet och framförallt kompositionen av bilden är super! (Dock litet fel-exponerad. Ja, ja, ja,....jag vet att jag jagar dig litet!! ;) ) Det är härligt när man ser värmebølgerna i exhausten!! :) Seilfly, Om du menar att maskinen flyttar sig från soligt, till...
  8. I

    OSL/ENGM 18.07.2010!

    De gånger jag mäter, gör jag det med centrumvägd mätning (inte spot!!). Fast egentligen, när jag tänker efter, brukar jag nästan köra mest på känsla och ta en provbild litet då och då. Ser RGB-histogramet OK ut, då kör jag på det. Om solen går i moln, då får jag förlänga slutartiden litet för...
  9. I

    OSL/ENGM 18.07.2010!

    Bättre, men jag kan fortfarande se tydliga glorior ( = ljusa områden kring vingarna). Använder du mycket skugga/högdager i Photoshop? Det brukar nämligen vara den funktionen som ställer till det! ;) Curves brukar fungera bättre, men, till sist är en korrekt exponering enda rätta vägen att gå. :)...
  10. I

    ENGM 18/JUL-2010 (første/siste gang på vollen)

    Re: ENGM 18/JUL-2010 (første/siste gang på vollen) Fina bilder! Canon 5D är en brutalt bra kamera! :) Är det Canons 300:a du använder? 2,8 eller 4?
  11. I

    OSL/ENGM 18.07.2010!

    Till fotografen; På nästan samtliga bilder finns en "gloria" runt flygmaskinerna. Ett tecken på att exponeringen inte har varit riktigt på plats. ;) (Gloriorna uppstår nästan alltid då man försöker kompensera en dålig exponering i ett bildbehandlingsprogram.) Litet väl mycket pusterom på...
  12. I

    Flesland 19.02.2010 - LN-OLM og LN-OLN

    Det är LN-SEA som numera står på hjul.
  13. I

    BGO 10.02.10

    För de som har möjlighet att dra till Flesland, kan det nämnas att det står en (fredagskväll) C-130 i "hörnet" av Bravo och Yankee. Oil Spill-ett-eller-annat, står det på den. Hade jag haft kameran med mig, hade jag knäppt en bild på den. Men,...... :(
  14. I

    SUZ og GSUX og MOC og OOD og OGC osv på ZV i dag

    Re: SUZ og GSUX og MOC og OOD og OGC osv på ZV i dag Tänkte faktiskt detsamma själv! Japp, det är Suzy som är kalibreringsfly.
  15. I

    noen 777 mobilbilder..

    #2 från toppen, är ju bara helt knall!!! En litet, litet tightare beskärning,....så hade den gärna fått sitta på väggen där hemma. (Yeah-riiiight.....I wish!! Det hade samboern antagligvis sagt nej till! :( )
Back
Top