Recent content by huey

  1. H

    Satelittbasert presisjonsinnflyvning på kortbanenettet

    Re: Satelittbasert presisjonsinnflyvning på kortbanenettet Det må vel legges til at det er Universal, som leverer FMC til Dash 8, er de som har utviklet SCAT I sammen med bl.a. WF. WF har etter som jeg har forstått, en form for ekslusivitet på dette systemet. Når det gjelder EGNOS, så har ikke...
  2. H

    "Høyt spill" - Boken om Norwegian

    Re: "Høyt spill" - Boken om Norwegian Hei, For å få en AOC, må flyselskapet skrive egne operations manuals (A, B, C og D) i henhold til daværende JAR-OPS1. A manualen er selskapets operasjonelle krav, som crew sammensettninger, quality system security, dangerous goods etc. B manualen er...
  3. H

    Southwest OPS

    Hei, Riktig som Dag sier, hvis man har en lett maskin, og reduserer takeoff med både fixed derate og så videre med assumed temp (som det heter hos Boeing), kan man ofte se at man får en total redusering av takeoff thrust på rundt 10-11 %. CLB 1 og CLB 2 reduserer climb thust med henholdsvis 3 og...
  4. H

    Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke?

    Eh, Dryer, Såvidt meg bekjent kan man ikke fly uten slide foran. Hvis man gjør det, ender man med å ta av mange passasjerer, og da blir det neppe lønsomt å fly. Mener du sliding carpet, er det noe annet. Alle de tre nvente reg nummere har de høyeste MTOW (78000 kg).
  5. H

    Video: Takeoff thrust

    Performance computer gir deg IIKE valg når det gjelder CLB thrust, du velger takeoff thrust, og så velger FMC evt. reduced CLB thrust for deg..... avhengig av hvor mye du har redusert takeoff thrust..Hvis du ikke velger CLB før, så vil i hvertfall 737 automatisk gå til CLB i 1500 ft. det vil si...
  6. H

    Video: Takeoff thrust

    På de fleste fly, kan man derate takeoff thrust ved hjelp av assumed temperature med max. 25%. Man kan også bruke en blanding av fixed derate og assumed temp. Når man derater takeoff, vil FMC automatisk velge en deratet climb. Det er to valg CLB 1 (3 %N1), og CLB 2 (6% N1). Hvis FMC har valgt...
  7. H

    Angående varierende akselerasjon ved take-off..

    Re: Angående varierende akselerasjon ved take-off.. Når det gjelder assumed temp (boeing) og flex, så er det en myndighetskrav om at du ikke kan derate motoren mer enn 25 %. Dette for at motoren skal ha mulighet til å spole opp til max hvis behov. B 777 ha fått mulighet til å bruke assumed temp...
  8. H

    Flight Management Computer - 737NG

    Husk at MCP høyden må være over alle ALT constraints.... Huey
  9. H

    Hva slags motorer er Dy sine fly utstyrt med ?

    TAL har et poeng, når du derater en takeoff, så endrer du VMCG, dermed skal du ikke gi på thrust på den motoren som går - på bakken. NOC har opprinnelig 27K, men er automatisk derated til 26, derfor kan du kun derate den et steg til 24. Classic og NG er litt forskjellige når det gjelder "deep...
  10. H

    En flytur sett fra hundens perspektiv?

    På 737 er det ikke samme temperaturen i lasterommet som i kabinen, men det er det samme trykket. Fremre lasterom er foretrukket fordi det er foran motorene og dermed mindre støy, det er også varmere enn i bakre. Normalt ligger temperaturen i fremre lasterom mellom 3-6 grader, mens i bakre er det...
  11. H

    Flight Management Computer - 737NG

    Hei, Nå er ikke jeg så vel bevandret i FS, men i virkeligheten så ligger cruise Alt. inne i FMC, samt alle altitude constraint som er inne i departure. Flyet vil stoppe på den laveste høyden av FMC eller MCP. Hvis cruise alt. er f.eks. FL410, du er klarert til f.eks. FL240, og FL 240 er satt...
  12. H

    APU vs GPU, oppstart på stand.

    Re: APU vs GPU, oppstart på stand. Jeg vet ikke om det er dette du tenker på, men du bør sørge for at isolation valve er åpen, ellers får du et problem når du kobler på trykktanken på høyre side, og ikke får luft til motor nr. 1. Det er vel ikke så mange som ønsker å stå ved siden av høyre...
  13. H

    Window Shades

    Basse-Hau har rett. Det er for at øynene skal venne seg til lyset ute i tilfelle en evakuering. Huey
  14. H

    Øke turtall på stand

    Re: Øke turtall på stand Hei, Det er ingen grunn til dette. Faktisk skal det ikke gjøres, Boeing sier at man skal holde motorene i eller nær idle for tre minutter før de stenges av. Det enetse jeg vet er at hvis motorene går, og man ikke har Ac power, vil de dra opp til flight idle, som er ca...
  15. H

    Temperatur - derate motor.

    Godt å få litt info om andre typer. På 737 får man automatisk reduced climb thrust når man velger en reduced takeoff - climb 1 eller climb 2, med henholdsvis 3 og 6 prosent redusert thrust. Også lett å fjerne på FMC... Ved bruk av assumed temp/flex, kan man gi på til max takeoff N1 hvis...
Back
Top