Recent content by Belarnion

  1. B

    Tildeling av transponderkoder (SQUAWK)

    Svaret er fortsatt det samme. Jeg kan legge til at ATS -systemet skal sende en Code Release Message (CRM) dersom SSR -koden fra CCAMS ikke lengre skal brukes. Dermed er SSR -koden igjen klar for bruk. En annen måte å identifisere fly på den siste tiden er ved bruk av Mode S callsigns. (Det...
  2. B

    Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta

    Re: Flytraseer mellom Oslo og Tromsø/Alta I totalregnestykket for hva det koster å fly fra et sted til et annet må flyselskapene ihvertfall regne med: - vindretning og vindhastighet - geografisk avstand mellom stedene - underveisavgift i ulike land (Norge er billigere enn Sverige) - Flyvær...
  3. B

    Nordnorgebane og luftfart

    Jeg tenker at en Nord-Norgebane vil gjøre det lettere for forsvaret å transportere materiell mellom nord og sør i Norge. Det samme med generell cargo som ikke har det travelt. Jeg tror ikke flybransjen trenger å bekymre seg nevneverdig.
  4. B

    Qatar med prakter fra Bodø

    Re: Qatar med prakter fra Bodø Evenes får midlertidig 700m kortere rullebane fra og med i morgen og frem til ut i juli en gang.
  5. B

    Qatar med prakter fra Bodø

    Re: Qatar med prakter fra Bodø Dersom man vil se flere år inn i fremtiden: Ny flyplass i Bodø (alternativ 1e i skisseprosjektet) ligger an til å få TORA 2750m, LDA 2600m og TODA 3050m. Dimensjonerende fly kode E (Boeing 777, 787, Airbus A350, A330) Vendehammerene ser ut til å bli planlagt med...
  6. B

    Qatar med prakter fra Bodø

    Re: Rykte: Qatar med prakter fra Bodø Det kan også tenkes det kommer andre selskaper på sikt.
  7. B

    Ny flyplass i Bodø - Status

    Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt Rullebanen i Bodø lever på dispensasjon, så den måtte vel uansett ha blitt reparert for ganske mange penger. Bodø har jo også mer enn dobbelt så mange innbyggere som Mo.
  8. B

    Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

    Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn Bodø er åpen H24 hele året. Det samme er Tromsø og Værnes.
  9. B

    Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

    Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn Det er ikke bare doom and gloom på disse fjernstyrte tårnene. Jeg har vært så heldig å få kikke innom det splitter nye tårnsenteret i Bodø noen ganger. Teknologien er mildt sagt imponerende og har potensiale for å gi mye bedre trafikkbilde enn...
  10. B

    Widerøe kutter 4000 avganger i året

    Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året Det interessante er at Bodø-Evenes ikke er en typisk kortbanerute. Her bør det faktisk være mulighet for reell konkurranse på en eventuell anbudsrute.
  11. B

    Widerøe «grounded» pga lavtrykk

    Re: Widerøe «grounded» Ja. Safety first. De kan ta av men vet da ikke hvor høyt oppe i lufta de er...
  12. B

    Widerøe «grounded» pga lavtrykk

    Re: Widerøe «grounded» Så vidt jeg har skjønt kan man ikke stille inn lavere trykk enn 948hPa i det mekaniske altimeteret til dash 8. Nå er det 944hPa i Bodø f.eks.
  13. B

    Radarproblemer 05APR19

    Re: Radarproblemer 5/4 WAM kan, blant annet, bruke mode-S-transponderen som FR24 gjør i sin MLAT. I tillegg kan den bruke andre signaler fra flyene. Se f.eks. https://www.eurocontrol.int/publications/introduction-wide-area-multi-lateration
  14. B

    RWY status før ankomst

    Re: RWY status før ankomst. Kontrollsentralene har også tilgang til ferskeste snowtam på underliggende flyplasser. Dessuten er alle flyplassene bare en telefonsamtale unna kontrollsentralene dersom den aller, aller nyeste informasjonen skulle være nødvendig underveis. Det er ikke unormalt at...
  15. B

    Vinterværtråden (2018/2019)

    Re: Norwegian håndtering av forsinkelser m.v. (håndtering, media etc) (del 2) I følge flyværet var det tidvis svært kraftig snøvær og dårlig sikt på akkurat det tidspunktet. Værdata er hentet ut fra Flightradar24. 20:50 lokal tid: 24015KT 9999 -SHRASN FEW011 BKN025 00/M02 Q0992 (10km+...
Back
Top