Re: Qatar med prakter fra Bodø
Dersom man vil se flere år inn i fremtiden:
Ny flyplass i Bodø (alternativ 1e i skisseprosjektet) ligger an til å få TORA 2750m, LDA 2600m og TODA 3050m. Dimensjonerende fly kode E (Boeing 777, 787, Airbus A350, A330) Vendehammerene ser ut til å bli planlagt med bredde på rundt 90m. Det skal være nok til å snu stort sett alt av fly.
Flyoperativt vil det ikke være noen hindringer uansett baneretning når den nye rullebanen er ferdig. Dvs ingen begrensninger pga terreng.
Evenes har Boltåsen ved avgang mot nord som kan sette noe begrensninger for avgangsvekt. Dette kan være utslagsgivende i forhold til lønnsomhet.
Området for flyfrakt med tilhørende lagre skal kunne tilrettelegges for opptil flere store fly.
Selv om området i tilknytning til Evenes nok har større produksjon av sjømat enn tilsvarende for Bodø vil jeg mene det er nok laks som produseres rundt Bodø til at sjømatfrakt skal kunne fungere. Cermaq i Steigen (270 tonn/skift) er nevnt. I tillegg blir Salten Aqua ferdig med utbyggingen sin i år (200 tonn/skift). Dersom Nova Sea på Lovund heller vil sende til Bodø enn sørover mot Oslo, kan man legge på enda 300 tonn/skift.