Widerøe kutter 4000 avganger i året

Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Det som er sikkert er at WF har truffet PR-spikeren skikkelig her. 4000 avganger i året blir rundt 11 pr dag som igjen er 5.5 rundturer. Men så mye hyl og skrik fra politikere og andre som skal slå mynt på det nå har ikke mange fått til siden valgkampen. Selv "flyskammerene" holder jo klokelig kjeft nå isf å innkassere en seier. Noen få ruter blir hard rammet, men ellers er det vel snakk om ganske få som blir rammet siden avgangene allikevel ikke er lønnsomme?

Det mange har glemt er vel at det tidligere knapt gikk fly på en del av disse rutene, og etter hvert så WF en mulighet her (som eks. alle Oslo-Helgeland-rutene). Intervju med noen lokale WF-bruekre på TV som omtrent snakker om verdens undergang og at de "må flytte fra bygda", mens noen på de rutene som får en mindre rundtur noen ganger i uka "klager på at prisene vil gå opp" hver gang de skal på hytta i Ørsta(!).

I dag fikk jo til og med politikere seg til å blande kortene skikkelig og si at WF ikke leverere ihht avtale

"– Tilliten til Widerøe er tynnslitt, de leverer ikke på samfunnsoppdraget de får over statsbudsjettet." sier Høyres stortingsrepresentant Jonny Finstad til VG
https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4LO4/hoeyre-politiker-vil-bryte-opp-wideroee-monopolet

Tja, vi kan jo starte med at FØR så var jo frekvensen til for eksemepel OSY en del større, ta uken 21mai12 - 28mai12 ble fløyet anbudsruter TRD-xxx-xxx-BOO via Nord-Trøndelag/Helgeland, så var jo for eksempel OSY oppe i 5 daglige avganger fra OSY til TRD/BOO direkte/via MJF/RVK.

De siste årene har distriktene blitt ribbet av sentralmakta for lokale tilbud og styring, og man må fly inn til fylkes/region hovedstaden for små ting/møter. Så å nevne ¨turen til Hytta i Ørsta¨ blir litt feil her, mange i Ørsta som er avhengi av flyruten.

Ikke noe uventet at en Høyre-politiker kommer med slikt oppgulp.. Widerøe forholder seg til avtalen, og leverer fortsatt antall avganger innen gitt tidspunkt og antall seter innen gitt tidsrom. Høyre er skyld i rassering av distriktene med dårlig politikk og feilslått avgiftspolitikk som straffer de som ikke bor i en bykommune med 2-3 sifret antall tusen innbygere. Det kuttes i rammevilkår over alt, anbudsruter på båt/tog/buss osv. der kuttes alt antall avganger, seter, krav om arbeidsvilkår og tilslutt skyver de ansvaret over på fylkeskommunene og pengene tilføres ikke i like stort antall som da staten selv dreiv anbudene. Det har denne vinteren blitt et eksempel på, da det å bo på en øy ikke akkurat er så smart da ferjeprisene har blitt skyhøye.

Tja, det får være nok for ikveld :D
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Tja, vi kan jo starte med at FØR så var jo frekvensen til for eksemepel OSY en del større, ta uken 21mai12 - 28mai12 ble fløyet anbudsruter TRD-xxx-xxx-BOO via Nord-Trøndelag/Helgeland, så var jo for eksempel OSY oppe i 5 daglige avganger fra OSY til TRD/BOO direkte/via MJF/RVK.

Samme greia i BNN, var mye mer å velge mellom da vi delte avgangene til TRD/BOO med andre flyplasser, i hovedsak SSJ. Så fikk man heller tåle den mellomlandingen.
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Hvis kravet om flere aktører får fotfeste kan dette bli et skikkelig mageplask for Widerøe...for det bar neppe meningen med utspillet.
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Hvis kravet om flere aktører får fotfeste kan dette bli et skikkelig mageplask for Widerøe...for det bar neppe meningen med utspillet.

Nå er det vel fortsatt slik at en politiker ikke bare kan vedta flere aktører i et marked. De må gjøre markedet interessant for disse aktørene, så kommer de. Det som har vært gjort de siste årene, er vel det stikk motsatte, altså på mange måter å skremme bort den eneste aktøren som har funnet det interessant å være der.

Det er tross alt ikke indrefileten i flymarkedet vi snakker om her.
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Og nå kaster Hokksrud seg på denne saken:

– Vi kan ikke ha en aktør som i utgangspunktet er monopolistisk og som ikke viser frem tallene sine, sier nestleder Bård Hoksrud i Transportkomiteen om Widerøe-kuttene.
...
– Jeg har snakket med mange passasjerer som tar disse rutene, det jeg får høre er at det er bra belegg og jevnt over godt med passasjerer på flere av de rutene de nå planlegger å legge ned, sier han til VG.

https://www.vg.no/nyheter/i/y3rK1J/frp-hoksrud-til-wideroee-faa-tallene-paa-bordet
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Hvis kravet om flere aktører får fotfeste kan dette bli et skikkelig mageplask for Widerøe...for det bar neppe meningen med utspillet.

Det er vel ikke noe man kan kreve, i en konkurransebasert bransje.
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Ser de langer ut om distriksminister ikke bryr seg, diverse politikere som syter og klager. Jomensan, er man ett AS så står man vel fritt til å tilby det man vil tilby, og dertil å avslutte salg av varer som ikke man tjener penger på ???
Skjønner det skaper litt engasjement i distriktene, men det skulle da bare mangle. Men at politikere henger ut WF som stygg ulv bør de slutte med.

Klart WF benytter seg litt av; «for høye avgifter» utsagnet, det er vel ganske så reeelt og i tilegg smører man litt på når man har mulighet.

Er bilettene for dyre så tar man bussen, men når tilbudet forsvinner så roper man høyt !!!
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Det interessante er at Bodø-Evenes ikke er en typisk kortbanerute. Her bør det faktisk være mulighet for reell konkurranse på en eventuell anbudsrute.
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Det interessante er at Bodø-Evenes ikke er en typisk kortbanerute. Her bør det faktisk være mulighet for reell konkurranse på en eventuell anbudsrute.

Med tanke på at de avslutter 4. mai og at det tar tid å utarbeide anbud, så tror jeg WF satser på at ingen andre er i stand til å snu seg raskt nok til å komme i gang. Ellers skyter de jo bare seg selv i FOT'en.

På den andre siden tviler jeg sterkt på at departement klarer å omgå gjeldende tidsfrister hos ESA for utlysning og svarfrist, som normalt er 60 dager. I tillegg skal anbudene gjennomgås. Mener også at ESA har uttalt ved tidligere FOT anbud at det skal være mulig med oppstart ikke tidligere enn 6 måneder etter tildeling.

Men mulig det finnes unntak som gjør dette mulig siden WF faktisk foreslår dette.
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Det interessante er at Bodø-Evenes ikke er en typisk kortbanerute. Her bør det faktisk være mulighet for reell konkurranse på en eventuell anbudsrute.

I teorien, ja. Men problemet med å få konkurranse her er at det kun er Widerøe som kan "flette" inn noen slinger her, i eksisterende ruteprogram og flykapasitet. Det er vel i dag ingen i "området" som har en egnet flytype som brukes på noen av destinasjonene, selv om den kanskje er mulighet for å kunne få nok business til et helt fly, og kanskje et selskap som Leap kan komme inn?
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Det ble jo vitsen av heile saken. Det hva WF vil er at staten gjör om all disse ruter til PSO ruter, slik at de kan fa enda mer offentlig penger.

Jeg har vel så mye tro på at de ønsker å få fjernet avgifter. Anbudsrutene gir "sikre" penger inn, men det er et fryktelig styr å overholde de nokså rigide reglene som følger med en offentlig anskaffelse. Avgiftslettelse + videre kommersiell drift tror jeg kanskje er vel så attraktivt for WF. På generell basis i alle fall, kanskje er akkurat denne ruta så lite drivverdig at det må anbud til uansett.
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Ser ut som Widerøe også tilpasser ved å fly Stokmarknes-Andenes og Floro-Ørsta/Volda i sommer? Antar dette er tag-on fra eksisterende flighter?

https://www.routesonline.com/news/3...-additional-domestic-sector-additions-in-s20/

Andenes – Stokmarknes eff 04MAY20 3 weekly Dash8-100 (Except 18JUN20 – 16AUG20 and 17DEC20 – 03JAN21 from Andenes)
WF863 ANX0515 – 0540SKN DH1 123
WF868 SKN2245 – 2310ANX DH1 345

WF868 also operates on 21JUN20 and 16AUG20.

Floro – Orsta/Volda 22JUN20 – 14AUG20 Previously scheduled as one-way from Orsta/Volda, service expands to round-trip during this period (as well as 21DEC20 – 31DEC20 and from 29MAR21). Dash8-100 operates 5 weekly from Floro, 6 weekly from Orsta/Volda
WF122 FRO0625 – 0650HOV DH1 x67
WF139 HOV2345 – 0015+1FRO DH1 x6
 
Re: Widerøe kutter 4000 avganger i året

Det er ikke nattstopp på Skagen i dag heller. Første avgang flyr t/r opp fra Bodø grytidlig. Men ja flyet fra Andenes vil nå mellomlande på Skagen man-ons i stedet for på Evenes. Tor-fre vil flyet gå direkte fra Andenes til Bodø. Dermed mister Skagen første fly til Bodø disse dagene.
 
Back
Top