Recent content by basejumper

  1. B

    Kjos: -SAS flyr med søppel.

    Re: Kjos: -SAS flyr med søppel. Co2 og miljøargumenter burde ikke bli brukt flyselskapene i mellom. Det at fly blir eldre er jo en realitet for alle, og de forurenser like mye i Afrika som i Norge. Miljøargumenter burde man heller bruke mot lyntog fanatikere, som vil bygge lyntog fra Oslo til...
  2. B

    Nytt norsk flyselskap: Feel Air

    Re: Nytt norsk flyselskap på trappene - Feel Air Jeg trekker litt assosiasjoner til Krabi airlines, http://www.krabi-airline.com/ , selskapet som aldri kom i luften. Det startet jo også av at det var et stort umettet behov for rute mellom Thailand og Norge, Samme kan man si om IC ruter fra...
  3. B

    Finnair dobler til Hong Kong

    Hvordan er det bilaterale forholdet mellom Norge og HK, Er det fritt frem for ny rute, eller er det masse hindringer ? Kanskje en mulighet å fly til HK, istedenfor Kina.
  4. B

    A330 til SAS Norge til vinteren?

    Finnair ligger inne med bestillinger på 7 x A330-300 + 11 x A350, + at de eier en del av dagens A330 / A340, så de ender opp med over 20 IC fly. Men det er ikke mye da man ser på utviklingen fremover.
  5. B

    A330 til SAS Norge til vinteren?

    Ok, man da er vi jo enige.
  6. B

    Kina planlegger mange nye flyplasser

    Kina bygger 78 flyplasser på 10 år, hjelp. http://asia.businesstraveller.com/asia-pacific/news/china-plans-78-new-airports-in-a-decade
  7. B

    A330 til SAS Norge til vinteren?

    Bare en ting jeg ikke får helt til å stemme, Hvordan kan SAS har mye større sjanse for å lykkes en DY, da SAS representerer ca 20 millioner mennesker som har 6 ganger større kjøpekraft en Finland, mens Finnair suser forbi SAS med 28 IC fly innen få år ? Nei, det ligger nok noe i...
  8. B

    Qatar til CPH fra marts 2010

    Jeg skjønner at ikke Osl bestemmer dette selv, men når jeg mener sulten, så tenker jeg på markedskrefter som ønsker å endre disse lovene. Vist behovet er stort, sørger myndighetene for å smøre maskineriet, så økonomien går bra, som på CPH, men i Norge har vi jo bremsene på hele tiden. For å ikke...
  9. B

    Qatar til CPH fra marts 2010

    Jeg hører stadig alle disse historiene, sluttingen jeg trekker er at Osl ikke er sulten på nye passasjerer. Årsaken er jo at veksten allerede er for stor. Hvordan skal man lokke til seg flere passasjerer om kapasiteten er sprengt på et 2 - 4 års perspektiv ? Man kan ikke starte endringer som...
  10. B

    Qatar til CPH fra marts 2010

    Ja der er man jo inne på den klassiske utenom Osl historien, men det er jo nettopp dette som gjør Osl til en potensiell vekstbombe. Poenget er jo at Osl ikke har startet å markedsføre seg for det de ikke har kapasitet. Men det kommer.
  11. B

    Qatar til CPH fra marts 2010

    Hydro har jo gjort Norges største utenlandsinvestering i Qatar, med 33 milliarder kr. i en aluminiumsfabrikk, og det er veldig mye nordmenn som jobber der. Antageligvis Nordens desidert største investering i Qatar, eller kanskje i hele midtøsten. Men jeg forstår hvorfor Qatar først valgte ARN...
  12. B

    SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

    Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig Gode nyheter, men nyheten er bare god om resultater har proporsjonal stigning. Ellers spår jeg at SAS kommer til å flate ut på en markedsandel på rundt 30% i Norge. Dette er jo meget bra til å være et heleid...
  13. B

    Statlig eierskap i SK - emisjon = statstøtte? (splittet fra "DY IC"-tråden)

    Re: Dy IC i 2011 Jo men igjen så vil jo foreksempel Kjos eller aksjonærene i Norwegian personlig lide om det ikke går bra, eller om de tar en feil avgjørelse, det vil ikke Giske. Og dermed tror jeg ihvertfall at avgjørelser tatt av staten av og til kan være litt "ukloke" eller litt kan jeg...
  14. B

    Statlig eierskap i SK - emisjon = statstøtte? (splittet fra "DY IC"-tråden)

    Re: Dy IC i 2011 Du har jo forsåvidt rett, med unntak av at det er stor sannsynlighet for at med 100% privat eierandel i SAS så ville ikke aksjonærene bidratt, dette ligger jo i hvor stor mulighet man har for å få tilbake pengene. Norges representant Giske var i utgangspunktet i mot et...
  15. B

    Statlig eierskap i SK - emisjon = statstøtte? (splittet fra "DY IC"-tråden)

    Re: Statlig eierskap i SK - emisjon = statstøtte? (splittet fra "DY IC"-tråden) Faktisk så har såkalt statstøtte også i mange tilfeller en ganske ond hensikt. Man kan si at man ønsker å holde liv i en skadeskutt person, for det personen har mye gjeld, og for det man vil at personen skal gjøre...
Back
Top