SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Re: SAS udvider på intra-skandinavisk - bl.a. CPH-ARN fra 13x til 15x daglig

Unnskyld meg for usakelig utblåsning.
Jeg er og blir OSL fanatiker. Og synes denne hoveringen mot OSL er drøy.
Men jeg skal skjerpe meg og bli mer sakelig.

Jeg for min del noterer meg like mange usakligheter fra begge hold, barnehagenivået deler seg jevnt utover på nasjonalitetene. Vær så snill; disse debattene må løftes opp på et nivå slik at det faktisk er noe vits i å lese innleggene. Den evige SAS/DY/OSL/ARN/CPH-debatten begynner å få et tragikomisk preg.

Fullstendig enig !

Og selv om min foretrukne hub er AMS, ser jeg utelukkende positivt på at SAS gjør det bra, og utvider fra 5 til 6 avganger SVG-CPH.
Slik blir både tilbudet og valgmulighetene for oss vanlige passasjerer bedre.

ikke präcis det du leder efter, men den her tabel giver et nogenlunde indblik i rutefordelingen ud af cph, osl og arn: (tallene er fra 2009)

Dersom jeg ikke misforstår denne tabellen fullstendig så påstår CPH at de har 13 ruter til andre flyplasser i Skandinavia og at OSL har 8???!!

Etter en rask sjekk på Wikipedia så har OSL 30 ruter til andre flyplasser i Skandinavia - over dobbelt så mange!

Jeg må si det er urovekkende at benchmarkingen og salgsargumentene CPH bruker mot flyselskapene er direkte løgn!!

En kan jo begynne å lure på hvilken av flyplassene som er best egnet dersom en primært ønsker en rute til Skandinavia med feed videre...

Hallo PP, se hva det står ovenfor på Benchmarks-siden - tallene gjelder for 2009

A Scandinavian benchmark
CPH has the most passengers and the largest number of routes/destinations of all the major airports of Scandinavia. The benchmark beneath is from 2009:

2009 er gammel historie og IATA-basen du viser til benytter gammel historie (2009-tallene), selv om tallene er kanskje er hentet ut i juli 2010 fra basen så er de ikke nyere en de er.

Jeg vet om trykket materiale fra CPH som har helt andre tall (CPH 106 OSL 90 ARN 99), men det er enda eldre historie.

Ferskvaren sier 138 direkte-destinasjoner fra OSL og av disse er 24 innenlands - punktum finale. Heldigvis er Internet ferskvare, men tydeligvis er ikke sidene til CPH ferskvare når det ikke er hensiktsmessig for CPH.

Dersom jeg ikke misforstår denne tabellen fullstendig så påstår CPH at de har 13 ruter til andre flyplasser i Skandinavia og at OSL har 8???!!

Etter en rask sjekk på Wikipedia så har OSL 30 ruter til andre flyplasser i Skandinavia - over dobbelt så mange!

Jeg må si det er urovekkende at benchmarkingen og salgsargumentene CPH bruker mot flyselskapene er direkte løgn!!

En kan jo begynne å lure på hvilken av flyplassene som er best egnet dersom en primært ønsker en rute til Skandinavia med feed videre...

Du mener vel 30 ruter i skandinavien, hvis indenrigsruterne tälles med ? for ja, saa kommer osl op paa over 30, som tabellen ogsaa siger, hvis du lägger skandinaviske + indenrigsruter sammen :)

skal ikke kunne sige det, men du mener vel ikke at osl har 30 ruter til danmark og sverige ?

Du mener vel 30 ruter i skandinavien, hvis indenrigsruterne tälles med ? for ja, saa kommer osl op paa over 30, som tabellen ogsaa siger, hvis du lägger skandinaviske + indenrigsruter sammen :)

skal ikke kunne sige det, men du mener vel ikke at osl har 30 ruter til danmark og sverige ?

Når dette er salgsmateriell som benyttes mot flyselskapene så sier det seg selv at det interessante er antall destinasjoner som flyes til innen Skandinavia, og ikke Skandinavia minus eget innenriksmarked!

Da er det vel naturlig at Toronto/YYZ er beste gateway til Nord-Amerika da antall destinasjoner tilgjengelig derfra minus eget innenriksmarked er høyere enn for eksempel antall destinasjoner tilgjengelig fra JFK, EWR eller ATL minus eget innenriksmarked...

Kreativt men usmakelig fra markedsavdelingen til Kastrup..

Last edited:

Hallo PP, se hva det står ovenfor på Benchmarks-siden - tallene gjelder for 2009

2009 er gammel historie og IATA-basen du viser til benytter gammel historie (2009-tallene), selv om tallene er kanskje er hentet ut i juli 2010 fra basen så er de ikke nyere en de er.

Bemærk at denne benchmark illustrerer hvor mange destinationer der er blevet betjent fra den pågældende lufthavn over et år, ud fra de kriterier som tidligere er blevet beskrevet. Dvs. at data for 2009 er det nyeste mulige, da 2010 så vidt jeg ved endnu ikke er afsluttet.

Ferskvaren sier 138 direkte-destinasjoner fra OSL og av disse er 24 innenlands - punktum finale. Heldigvis er Internet ferskvare, men tydeligvis er ikke sidene til CPH ferskvare når det ikke er hensiktsmessig for CPH.

Din ferskvare på 138 destinationer er taget fra osl.no og er formentlig ikke opgjort på sammen måde som den IATA SRS data som er benyttet i benchmarken. Du er således i gang med det som du har udviklet dig til en sand meste i - nemlig at sammenligne æbler med appelsiner - Punktum finale.

Og hvis skal tage dine tal for gode varer må du kunne nævne hvilke 30 nye destinationer som der blevet tilføjet fra OSL sammenlignet med 2009. Jeg må blot konstatere at du tilsyneladende kaster med sten når du selv bor i et glashus...

Uff så fælt dette var da PP, det var dette med ball og mann da. Egentlig fikk vi nok på søndag av de som ikke forstod dette (de i oransje drakter som så både gult og rødt).

Jeg ser din feedback som en anerkendelse af at der er noget om snakken!

Nei, slettes ikke
1. For å skrive et svar må det være så enkelt at selv du forstår det, og det tar laaang tid.
2. Jeg har ikke den tiden nå - andre aktiviteter står for døren.

Gode nyheter, men nyheten er bare god om resultater har proporsjonal stigning.

Ellers spår jeg at SAS kommer til å flate ut på en markedsandel på rundt 30% i Norge.

Dette er jo meget bra til å være et heleid utenlands selskap, på lik linje med Nordea, Ikea, osv, osv.

Men tipper de blir mye større i Danmark, og litt større i Sverige.

Norwegian blir størst for de de er norske, men også for det de vil tilby et bedre produkt med IC fra Osl. Dette setter nordmenn selvsagt pris på, sammen med svært nye fly.

Men all respekt for SAS, og håper de blir friskmeldt.

hvordan ble dette en OSL vs CPH-debatt?
Back on track, og PP og KGL kan ta ti minutter.... ;-)

hvordan ble dette en OSL vs CPH-debatt?
Back on track, og PP og KGL kan ta ti minutter.... ;-)

Det gik vel galt allerede på første side i denne tråd, da der kom nogle ulødige kommentarer omkring CPH som hub m.v. hvilket jo desværre ofte er tilfældet på et helt meningsløst grundlag. Tror modreaktionen på dette fra os danskere hurtigt bliver brug af ironi og til dels også småprovokation - kan se at jeg selv er faldet i denne "fælde" her og følger derfor din opfordring om en timeout fra denne tråd :)

Så er børnehave niveauet endnu engang nået forummet.

Kære venner, i den virkelige verden (langt væk fra dette forum) sidder der analytikere og regner alle disse tal grundigt igennem. Ruteudvikling baseres på analyser, opnåede pax tal, yield m.m.m. Ruteudvikling baseres ikke på at man vil skade en lufthavn, og fremme en anden. Det er benhård virksomhedsledelse der kommer ind her, og hvordan man bedst muligt kan skabe overskud i virksomheden.

Takk! Noen trenger teskje.

SAS DK har nu også i dag udsendt en PM om dette emne og der er lidt mere info om hvornår og hvilke frekvenser som øges.

Rute Dato for ekspansion Tidstabel
CPH-ARN-CPH 01-sep-10 13.25-14.35, 15.15-16.25
CPH-ARN-CPH 02-sep-10 21.00-22.10, 06.30-07.45
CPH-BGO-CPH 20-sep-10 22.50-00.10, 06.35-07.55
CPH-SVG-CPH 31-okt-10 22.50-00.10, 06.35-07.55
CPH-OSL-CPH 27-mar-11 13.35-14.45, 15.25-16.35
OSL-ARN-OSL Efter sommerferien 2010 12.30-13.30, 14.30-15.30
ARN-OSL-ARN Efter sommerferien 2010 20.00-21.00, 21.30-22.30

Dvs at både CPH-ARN og OSL-ARN får to ekstra daglige afgange, mens der bliver en ekstra daglig afgang på CPH-BGO, CPH-SVG og CPH-OSL.

Kan det virkelig passe at det er like rutetider til SVG og BGO og at det er like lang flytur fra CPH til BGO som til SVG??

BF:cool2

Kan det virkelig passe at det er like rutetider til SVG og BGO og at det er like lang flytur fra CPH til BGO som til SVG??

BF:cool2

Like rutetider er da ganske vanlig? F.eks. skal SAS ha avganger fra København til Stockholm, Göteborg, Oslo, Stavanger og Bergen kl. 22.45/50 til høsten. Reisetiden fra København til Stavanger er alltid satt opp til 1 t. og 15 min, mens den er 5 minutter lenger til Bergen.

Reisetiden fra København til Stavanger er alltid satt opp til 1 t. og 15 min, mens den er 5 minutter lenger til Bergen.

Man må helt opp i 750 kt GS for å fly den ekstra lengden til BGO i forhold til SVG for å få det unnagjort på 5 minutter.

Men jeg synes snart det er på tide at SAS utvider KRS-CPH også med en avgang til i døgnet. Dagens 3 synes jeg ikke skaper et godt nok tilbud. På vei hjem fra BKK nå sist måtte jeg vente 5 timer på CPH. Det er litt kjedelig på vei hjem, selv om jeg foretrekker å vente på CPH mange ganger over det å vente på OSL eller ARN.

Også prisene på KRS-CPH er veldig høye noe som tyder på godt belegg. Med litt flere forbindelser ville kanskje prisene gå ned, og dermed trekke flere pax? Det er jo lov å håpe!

Kanskje WF kommer på banen siden de nå er på plass på KRS? :)

Back