Flyprat >
Flyforum > Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd
View Full Version : Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd
Hva skjedde med den NRK serien kommer det ikke flere deler?
Overrasket?
Tipper det kommer en episode til. Også redigerer de alle episodene sammen til et program på NRK den 5. Jan. Giævers sier det kommer et program da på TV.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Overrasket?
Det står at det kommer flere episoder så fort historien utvikler seg. Så kanskje ikke så veldig overasket nei ;)
Virker som janteloven er død i Norge.
Vi er gode på å heie frem folk som prøver å skape noe, selv om de gjør det litt uortodoks!
Godt å se!
Balle Chlorin
27-12-2016, 21:16
Virker som janteloven er død i Norge.
Vi er gode på å heie frem folk som prøver å skape noe, selv om de gjør det litt uortodoks!
Godt å se!
Men om janteloven skulle være avgått ved døden, kan det se ut som ironien lever i beste velgående :D
Det blir artig å følge med når de kommer i gang da. Hvor skal de fly og hva blir prisene? Giæver sa at det blir så lave priser at folk vil svime av. Når Widerøe har salg koster vel f.eks Alta -Tromsø fra kr 350,- uten at det blir noe oppstyr. Sist noen konkurrerte direkte med Widerøe var det Norwegian på Torp. Norwegian solgte mange billetter til kr 99-149-199, og det var mange ledige seter hos begge selskapene de tre årene det varte. Tilgangen på billige billetter med Widerøe ble selvfølgelig også veldig bra. Det er vel ingen steder innen Nord-Norge heller hvor det er marked for et ekstra selskap, men det blir sikkert mye å spare for passasjerene så lenge det varer. Det er ikke bra hvis "en av Nord-Norges rikeste" må sko seg på at ansatte betaler dyre kurs selv og får mye lavere lønn enn i andre selskap.
Frequent Traveller
29-12-2016, 12:03
http://luftfart.media/2016/12/06/ola-giaever-trosset-hele-flyviking-styret-tvang-gjennom-storre-anbud-enn-planlagt/
Jeg er ikke helt sikker om denne TV-reportasjen er blit anmeldt andre steder pä denne träden, iallefall er den verdt tiden, önsker man ä bli bedre kjent med Ola O.K. Gjaever !
Det blir artig å følge med når de kommer i gang da. Hvor skal de fly og hva blir prisene?
Utfordringene kommer til å stå i kø for FV.
Bransjen i seg selv er en lavmarginbransje og lønnsomhet er basert på volum. Mulige ruter vil antagelig ikke kunne gi FV et tilstrekkelig volum. Muligheten vil da ligge i lavere driftskostnader og da særlig lønn til flygende personell.
I midlertid må VF ta hensyn til følgende: på de ruter det genereres volum vil FV priser bli møtt med tilsvarende priser fra WF, ref. Torp. Den som holder lengst ut(evne til å bære tap) vinner. Samtidig må dette sees i sammenheng med at FV er relativt svakt kapitalisert og er avhengig av å tjene penger ganske med engang.
Lavere lønnskostnader til flygende personell vil kun ha en kortvarig effekt.
WF kommer igjennom året til å ansette et antall nye flygere på Dash 8. Det er grunn til å tro at aktuelle kandidater vil komme fra FV , altså må FV justere sine vilkår slik at de matcher WF.
Jeg har sagt det tidligere og vil gjenta det: En strategi som går ut på å konkurrere med samme produkt ,head-on,mot markedsleder lykkes svært sjelden-dessverre.
L1011-500
04-01-2017, 18:36
Deler av FlyVikings hjemmeside er jo langt på vei "copy paste" fra Norwegians hjemmeside. F. eks om barn som reiser alene.
"Go2Gate
Dette er pr nå vår eneste billettype. Det er ikke bagasje inkludert i denne billetten, kun håndbagasje. Billetten er ikke- refunderbar og kan ikke endres.
Bare bestill, betal og Go2Gate, enklere kan det ikke gjøres !"
Artig fremstilling.
Eneste lufthavnen hvor Avinor selv står for handling er LYR, og der benyttes det også enkelte underleverandører til f.eks innsjekk, cleaning
Ikke korrekt, snarere omvendt. WGH er handlingagent, og Avinor er underleverandør på rampsiden.
Swashbuckler
04-01-2017, 20:38
Kan de ukritisk bruke den figuren på Go2Gate siden? Kan tenke meg at den er rettighetsbeskyttet. Nå vet jo ikke jeg om de faktisk har spurt da, eller om dette er noe som faller utenfor slike reguleringer...
"Go2Gate
Dette er pr nå vår eneste billettype. Det er ikke bagasje inkludert i denne billetten, kun håndbagasje. Billetten er ikke- refunderbar og kan ikke endres.
Artig fremstilling.
Og ruten?
-----
Så man kan altså ikke ha med seg større kofferter/bager? Eller skal man drasse disse med seg gjennom sikkerhetskontroll og ut til flyet selv?
sail4fun
04-01-2017, 21:09
Destinasjoner, Alta ,Bodø , Tromsø
MountainDew
04-01-2017, 21:17
Så man kan altså ikke ha med seg større kofferter/bager? Eller skal man drasse disse med seg gjennom sikkerhetskontroll og ut til flyet selv?
Fly uten innsjekket bagasje ! Du kan ta med 1 stk. handbagasje inntil 8 kg (55cm x 40cm x 23cm) i kabinen.
I tillegg kan man ta med en håndveske eller PC-bag inntil 2kg (25cm x 33cm x 20cm).
"Go2Gate
Artig fremstilling.
Bare dra og dra... :stir
Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
Fly uten innsjekket bagasje ! Du kan ta med 1 stk. handbagasje inntil 8 kg (55cm x 40cm x 23cm) i kabinen.
I tillegg kan man ta med en håndveske eller PC-bag inntil 2kg (25cm x 33cm x 20cm).
Det begynner å bli lenge siden jeg var ombord i noen Dash 8, men hvor mye plass er det egentlig til full størrelse håndbagasje?
Swashbuckler
04-01-2017, 21:43
Og hvordan skal de få maskinen i trim med helt tomt bagasjerom hvis de har god fyllingsgrad? Alltid fly rundt med ballast?
Og hvordan skal de få maskinen i trim med helt tomt bagasjerom hvis de har god fyllingsgrad? Alltid fly rundt med ballast?
Tja vil det bli snakk om "god fyllingsgrad"?
Swashbuckler
04-01-2017, 21:47
I starten blir det nok det, vil jeg tro.
I starten blir det nok det, vil jeg tro.
Jeg er ganske sikker på at WF umiddelbart vil svare på FV prissetting og hva da?
Swashbuckler
04-01-2017, 21:55
Jeg tror det er en god del som heier på selskapet, og som vil prøve en tur eller to for å føle at de støtter. Dette vil de gjøre uavhengig av WFs prissetting i første omgang. Det jeg derimot tror, er at de fleste av disse neppe kvalifiserer i kategorien storforbrukere av flyreiser mellom TOS, ALF og BOO. Derfor tror jeg de vil få brukbart med pax i starten, men at de raskt nok vil slite med å fylle opp.
Jeg tror det er en god del som heier på selskapet, og som vil prøve en tur eller to for å føle at de støtter. Dette vil de gjøre uavhengig av WFs prissetting i første omgang. Det jeg derimot tror, er at de fleste av disse neppe kvalifiserer i kategorien storforbrukere av flyreiser mellom TOS, ALF og BOO. Derfor tror jeg de vil få brukbart med pax i starten, men at de raskt nok vil slite med å fylle opp.
I alle fall uten bagasje...
Segmentet vil bli veldig smalt.
I tillegg til bagasje kommer alle som er avhengig av sikkerhet når det gjelder avgang og videre flygninger.
FV vil være utrolig utsatt for kanseleringer.
En liten "snag" på flyet og løpet er kjørt.
Så den som skal en vei med håndbagasje, ikke er avhengig av ankomst tidspunkt, ikke skal fly videre, ikke er Eurobonus kunde og kun vil "prøve FV" uten å spare noe på det , så er det vel ok
Jeg er ganske sikker på at WF umiddelbart vil svare på FV prissetting og hva da?
FV snakket om at de skulle tilby Alta-Tromsø til 999 kroner for laveste billettpris. Laveste SK/WF er i dag er 799
FV snakket om at de skulle tilby Alta-Tromsø til 999 kroner for laveste billettpris. Laveste SK/WF er i dag er 799
Nå er det salg hos Widerøe, Alta-Tromsø koster fra 550.-
Andre strekninger fra 350.-
Mdpilot11
04-01-2017, 23:05
Det är nog inte det lägsta biljettpriset som är intressant, det är det högsta som gör Olas fanclub irriterade... Enkel tillgång och efterfrågan och något de som kritiserar Widerøe har svårt att förstå... Få platser kvar och sen bokning = högt pris. Boka tidigt = lågt pris. Så fungerar till och med Norwegian, men folk verkar tro att alla biljetter alltid ska kosta 299 kr rätt fram till avgång.
Det intressanta blir alltså att se om Olas högsta priser är så bra att "folk kommer svimma av" eller hur han nu uttryckte sig!
God tur, vilka ni än väljer att resa med!
Vil tro at diverse medier kommer rimelig fort med sak om at nettsiden er på plass, og ikke minst klassen ¨Go2Gate¨ - så vil tro det kommer en utgreiing om hvorfor akkurat bare håndbagasje.
Det begynner å bli lenge siden jeg var ombord i noen Dash 8, men hvor mye plass er det egentlig til full størrelse håndbagasje?
I bunn og grunn nesten ingen. Det er så vidt PC baggen får plass, og normalt blir alle carry-ons større enn de aller minste tatt til siden ved ombordstigning og puttet bak.
Har en mellomstor Swissgear ryggsekk, og den går akkurat. Kabinkoffert går under nabosetet hvis det er plass ombord. Ellers lasterommet.
Tenker WF matcher alle priser straks Ola's biletter kommer på nett så vinner den med dypeste lommer og taperen blir liggende i støvet.
Ganske vanlig når en nybynner setter opp sjappe og skal underkutte et etablert operatør.
Anbefalt lesing om slikt er en bok som heter Hard Landing.
Meget godt skrevet, men var mest om deregulation i USA og hvordan det gikk med store og små flyselskaper som plutselig skulle konkure på kniven.
Utdype rykter?
Navnet som folk sier er Securitas.
Og oppgaven er FV handling, ikke sikkerhetskontroll.
Noe papir som skal ha kommet på plass ifølge rykter
Utdype rykter?
Navnet som folk sier er Securitas.
Og oppgaven er FV handling, ikke sikkerhetskontroll.
Noe papir som skal ha kommet på plass ifølge rykter
Securitas hadde jo delvis handling på RET når Guardair/ArcticAir var der? Og dei hadde vel handling på DAT i SKE når DAT flaug der?
Chriscross
05-01-2017, 10:58
Securitas har eller hadde ialldall også bagasjehandling på div heliporter mener jeg.
På småplassar som FDE, er det ikkje mykje godt same folket som står i innsjekk, security, gate, vinking og bagasje? Eller er det kanskje eigne folk kun i sikkerheitskontroll? Lengesidan eg har vore der no.
Hvilke strekk er taktiske å velge av FV innenlands, evt over til naboland?
Hvilke strekk er taktiske å velge av FV innenlands, evt over til naboland?
Færrest mulig.
Dash 8 100 er i hovedsak egnet for kortbanenettet og forhold man finner i NN og på Vestlandet. Har man valgt denne flytypen har man samtidig begrenset operasjonsområdet kraftig
Å starte ny virksomhet med Dash 8, i konkurranse med WF blir derfor som å baklengs inn i fremtiden.
Det er en årsak til at WF nå anskaffer jet.
Dash 8 100 er i hovedsak egnet for kortbanenettet og forhold man finner i NN og på Vestlandet. Har man valgt denne flytypen har man samtidig begrenset operasjonsområdet kraftig
Å starte ny virksomhet med Dash 8, i konkurranse med WF blir derfor som å baklengs inn i fremtiden.
Det er en årsak til at WF nå anskaffer jet.
Widerøe har vel ennå ikke anskaffet/bestilt jet. Styret har vel så langt kun sagt ja til å gå videre med planene om å anskaffe seg jetfly.
Widerøe har vel ennå ikke anskaffet/bestilt jet. Styret har vel så langt kun sagt ja til å gå videre med planene om å anskaffe seg jetfly.
På styremøte til WF den 9 des. godkjente styret en investeringspakke som i første omgang omfattet tre fly.
Videre ble det fra styret gitt klarsignal til å forhandle med tre leverandører ,deriblant Embraer.
Det er grunn til å tro at WF nå har valgt flytype og at det vil komme en pressemelding om ikke alt for lenge.
Ellers informerer NRK at FV har sendt ut en pressemelding som sier at de regner med å ha " lisens" (AOC?) klar i løpet av Febr. og at flygninger vi starte i løpet av slutten av første kvartal !
Stian737
05-01-2017, 15:25
Er det OSL eller TRF de planlegger å fly fra?
På småplassar som FDE, er det ikkje mykje godt same folket som står i innsjekk, security, gate, vinking og bagasje? Eller er det kanskje eigne folk kun i sikkerheitskontroll? Lengesidan eg har vore der no.
Widerøe har heldigvis ikkje lov å stå i sikkerheitskontrollen lenger, det er Securitas som har den biten.
raider66
05-01-2017, 20:04
Ser det kommer program på NRK1 i kveld kl 2230 om Ola og FV. Enten noe nytt eller en kavalkade av serien fra NRK Troms.
Jeg må nok se på det :-)
Espen
petter380
05-01-2017, 23:11
Morsom dokumentar :) tjene vel litt på TV-programmet som kan gi litt peng i kassa [emoji38][emoji23]
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Var det noen nye innslag, eller bare sammenslåing av det gamle?
Var det noen nye innslag, eller bare sammenslåing av det gamle?
Så innholdsfortegnelsen - ser ut som det er samme som ligger ute i små episoder.
sail4fun
06-01-2017, 10:11
Så innholdsfortegnelsen - ser ut som det er samme som ligger ute i små episoder.
Statsfinanisert reklame...
Utsettelsen skyldes antagelig ansettelse av treningsansvarlig. Dette er en svært krevende stilling å få besatt og som LT må godkjenne.
Det stilles store krav til denne stillingen.
Spørsmålet er om FV har fått ansettelsen på plass?
Hvis ikke er sjansen for ny utsettelse stor.
Og i mellomtiden har vel de flinkeste av piloter etc. de tenkte å ansette valgt noe annet. Det er grenser for hvor mange ganger folk aksepterer å bli fortalt eventyr.
Giæver kommer til å ha Norges største private flysamling når dette er over.
Giæver kommer til å ha Norges største private flysamling når dette er over.
Håper på en måte det går bra pga innsatsen, men synses også noe annet som egentlig ikke bør komme på trykk fordi han prøver å ta rotte på sin tidligere arbeidsgiver.
Hevnaksjon etter å ha fått sparken pga stor i kjeften?
Dårlig karma og mye kortkastete penger.
Skjønt det kan jo gå bra...
Skal vi ta et veddemål om det blir god fisk eller ikke?
eriwe737
06-01-2017, 21:59
Noen som vet noe mer om når billettene legges ut for salg? Dette eventyret vil jeg bli en del av noe jeg dessverre ikke ble hos Flynonstop.
Noen som vet noe mer om når billettene legges ut for salg? Dette eventyret vil jeg bli en del av noe jeg dessverre ikke ble hos Flynonstop.
Se forrige side ;)
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Kaos.. That's cute. Tror den samlede erfaringen i selskapet tilsier at kaos er uaktuelt.
Sent from my MIX using Tapatalk
Det är nog inte det lägsta biljettpriset som är intressant, det är det högsta som gör Olas fanclub irriterade... Enkel tillgång och efterfrågan och något de som kritiserar Widerøe har svårt att förstå... Få platser kvar och sen bokning = högt pris. Boka tidigt = lågt pris. Så fungerar till och med Norwegian, men folk verkar tro att alla biljetter alltid ska kosta 299 kr rätt fram till avgång.
Det intressanta blir alltså att se om Olas högsta priser är så bra att "folk kommer svimma av" eller hur han nu uttryckte sig!
God tur, vilka ni än väljer att resa med!
At "Olas fanclub" ikke forstår at nesten alle flyselskap har både lave og høye priser, det har du nok rett i. Det tyder på at de reiser lite. Et stort flertall av kommentarene på Olas fb side ser ut som de kommer fra folk som reiser lite og har begrenset forståelse for hvordan reiser og luftfart fungerer. En oppsummering som dekker et antall kommentarer ville være ønske om billig direkteflyging fra Nord-Norges minst brukte flyplass til Sør-Norges minste så det ikke blir så dyrt å besøke barnebarna.
Det er nok lettere å få likes på fjasboka enn å fylle flyene hele dagen hele uka.
Securitas har fått handlinglisens i Bodø, Tromsø og Alta. Blir trolig en form for 'handling light' .. smart.
Securitas har fått handlinglisens i Bodø, Tromsø og Alta. Blir trolig en form for 'handling light' .. smart.
Handling light? For man ikke sendt bagasje på normal måte?
Sikkert ingen dum ide, dette med kun hand bags. Da er det jo fortsatt litt plass i buken til post, aviser, trollkrabber eller svigermødre. Alt avhengig av hva som er viktigst å få unna selvfølgelig.
Sikkert ingen dum ide, dette med kun hand bags. Da er det jo fortsatt litt plass i buken til post, aviser, trollkrabber eller svigermødre. Alt avhengig av hva som er viktigst å få unna selvfølgelig.
Hvis ingen kan laste bagasje, hvem skal da laste cargo? Og hjelper lite å frakte troll og trollkrabber fra Hammerfest til Tromsø, hvis ingen kan ta det videre
Hvis ingen kan laste bagasje, hvem skal da laste cargo? Og hjelper lite å frakte troll og trollkrabber fra Hammerfest til Tromsø, hvis ingen kan ta det videre
Hvorfor skal det ikke være mulig å laste cargo uten å laste bagasje? Kommer vel an på hva man betaler for, tenker jeg.
Og er det ingen som transporterer 'trollkrabber' fra TOS? Nytt for meg...
Sikkert ingen dum ide, dette med kun hand bags.
Evt en dårlig idé siden man overhodet ikke kan sende bagasje. Kjenner folk som ikke skjønner at jeg greier å reise med kun håndbagasje hvis jeg skal på fleredagerstur. Mang er vant med å sende bagasjen med shampooflasken eller verktøyet, messeveggen eller skiene...
Pengene renner ut av kassa for hver dag som går. Hvor lenge har Giæver økonomi til å holde det gående uten inntekter? I 2014 skrev NRK at han sto oppført med en ligningsformue på 21,3 mill.
Funker bestillingsløsningen ordentlig ennå?
Sliter litt med destinasjoner til fra. Må jo ligge mye fler enn det de til slutt skal tilby?
Hvem leverer løsningen?
De burde jo kjøpt fra Braathens IT.
Pengene renner ut av kassa for hver dag som går. Hvor lenge har Giæver økonomi til å holde det gående uten inntekter? I 2014 skrev NRK at han sto oppført med en ligningsformue på 21,3 mill.
Ligningsformuen er nok noe lav. Særlig siden det virker som han har mye verdier i eiendom. Noe som er gunstig for å få lav ligning.
Funker bestillingsløsningen ordentlig ennå?
Sliter litt med destinasjoner til fra. Må jo ligge mye fler enn det de til slutt skal tilby?
Hvem leverer løsningen?
De burde jo kjøpt fra Braathens IT.
Løsningen leveres av http://www.aerocrs.com. Og nei den virker ikke, siden de ikke har åpnet for salg enda.
Ligningsformuen er nok noe lav. Særlig siden det virker som han har mye verdier i eiendom. Noe som er gunstig for å få lav ligning.
Han eier ca hele Lyngen +++ rundt om i Troms....
Evt en dårlig idé siden man overhodet ikke kan sende bagasje. Kjenner folk som ikke skjønner at jeg greier å reise med kun håndbagasje hvis jeg skal på fleredagerstur. Mang er vant med å sende bagasjen med shampooflasken eller verktøyet, messeveggen eller skiene...
Men da flyr de ikke Fly Viking ;)
Tror at hele det prosjektet går i dass uansett. Så kan man stable ski, shampo og verktøy hos DY og SK som vanlig.
Løsningen leveres av http://www.aerocrs.com. Og nei den virker ikke, siden de ikke har åpnet for salg enda.
Den er grei, men da burde de jo gi melding om det, så folk ikke irriterer seg såpass at de ikke gidder å prøve igjen!
Israelsk software stort sett solgt til Afrika og Asia.
De har også en app, som for det alle meste ser ut som en mobilvennlig utgave av nettsiden...
Theaviator
09-01-2017, 11:52
Henta fra Ola Giævers FB side:
"FlyViking kjøper forsvarets hangar på Bardufoss og etablerer seg der? :-)
Her kan etableres operativ og teknisk avdeling, med flere hundre nye arbeidsplasser!"
https://www.google.no/search?q=bardufoss+hangar&prmd=timvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivlLXzx7PRAhWI_iwKHViZC9MQ_AUICCgC&biw=414&bih=628#imgrc=sbRgae-O7i7RfM%3A
Uten kontrakt med Forsvaret (som Norwegian har de neste årene) er det vel andre steder enn Bardufoss de kanskje bør sikte på?
Theaviator
09-01-2017, 12:32
Vedtatt flyttet
Langtidsplanen som foreslår flyttingen av 339-skvadronen fra Bardufoss til Rygge ble vedtatt etter et stortingsforlik i november. Like før jul kom også instruksen: forbered avvikling av 339-skvadronen og fellesfunksjoner.
http://www.nord24.no/flyviking/bardufoss/tromso/giavers-nye-flyselskap-vil-kjope-tom-base-i-troms-vi-holder-lys-i-para/s/5-32-78282
Henta fra Ola Giævers FB side:
"FlyViking kjøper forsvarets hangar på Bardufoss og etablerer seg der? :-)
Her kan etableres operativ og teknisk avdeling, med flere hundre nye arbeidsplasser!"
https://www.google.no/search?q=bardufoss+hangar&prmd=timvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivlLXzx7PRAhWI_iwKHViZC9MQ_AUICCgC&biw=414&bih=628#imgrc=sbRgae-O7i7RfM%3A
Typisk info fra OG, totalt uklart. Legg merke til spørsmålstegnet etter hans info om hangar !
Henter inn 200 mill?
Hvordan skal ha få hente inn disse 200 mill?
Nok en uklar info fra OG.
Det begynner å bli mange av de.
For en utenforstående virker det til nå som om det er så stor grad av snakk i forhold til virkelige framskritt at passende navn på selskapet ville vært "Flyprat"....
Ser de sikter seg inn på dagpendlere mellom Bodø og Tromsø i første omgang. De skal veldig langt ned i pris om de skal kunne konkurrere med SAS Travelpass her...
FlyViking henter inn 200 mill
Er ikke den "nyheten" fra oktober?
Aksjekapitalen er 49 mill, og slik selskapet drives er det ikke sannsynlig at profesjonelle eller institusjonelle investorer blir med.
Men veldig forståelig at Ola Giever vil ha andre til å ta risiko og pengene trengs helt sikkert.
Har forsøkt noen dummybookinger. Dette er jo bare trist.
Har forsøkt noen dummybookinger. Dette er jo bare trist.
Får vel vente å se til det er åpnet for booking, litt rotete nå, siden mer eller mindre alle flyplasser i Norge er med på lista!
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Får vel vente å se til det er åpnet for booking, litt rotete nå, siden mer eller mindre alle flyplasser i Norge er med på lista!
Surrer jeg med datoene? Trodde 5. januar var kickoff.
Eneste billettype de har:
Go2Gate
Bare bestill, betal og Go2Gate, enklere kan det ikke gjøres !
Surrer jeg med datoene? Trodde 5. januar var kickoff.
Nei, det tror jeg ikke du gjør (husker ikke alle datoene i rekka), vi venter vel enda i åndeløs spenning på at det faktisk skal bli lagt ut billetter!
Litt som åpningen av BER!
Theaviator
10-01-2017, 11:18
Det er litt artig å følge diskusjonen i denne tråden. Mange av argumentene er de samme som da han Kjos og Norwegian startet opp. Da hadde vi jo Colorline sitt forsøk friskt i minne.
Et par momenter som ikke har kommet frem er at Ola Giæver ikke er alene på den finansielle siden. Det er bl.a. et par mektige laksekonger bak han og andre som ikke er så gira på å stå fram med tykke bankbøker og tro på prosjektet.
At han velger å bruke han Bjørn og Norwegian som inspirator tror jeg heller ikke er det dummeste han kan gjøre.
Hva som igrunnen overraska meg mest; jeg skreiv litt om Ola på FB sia mi og fikk over 1000 delinger på 2 dager og det fortsetter å strømme på så mye at jeg lagde ei egen FB side for oss som liker lave flypriser i Nord-Norge. Også den er oppe i en 5 - 600 medlemmer nå bare på et par dager.
Greit at WF kjører kampanjer, det motgrepet kjenner vi fra før når DAT prøvde seg, men nå virker folket være med. Det kommer til uttrykk en del motstand, - ja nesten aggresjon mot WF og de høye prisene.
WF har gjort og gjør en solid jobb, så gjorde SAS og BU i sin tid, men allikevel lykkes Norwegian - nettopp på pris. Det å avfeie Ola og de som står bak han så lettvint som enkelte her gjør, - vel vi får se. Personlig er jeg redd noen kommer til å bite seg i tunga. FOT ruter eller ei. Konkurranse er sunt og godt for oss alle uansett tilhørighet.
Og om bagasjen: DAA er ikke det dummeste (om det er det han sikter mot). Flybransjen er i endring og "Simplify Flying" har kommet som et begrep...
Men nå har altså Norwegian ikke gjort noe for gjerrige nordlendinger på kortbanenettverket der oppe. Det tror jeg ikke Vikingen kommer til å gjøre heller. Markedet er for smått.
WF har gjort og gjør en solid jobb, så gjorde SAS og BU i sin tid, men allikevel lykkes Norwegian - nettopp på pris.
Hadde SK og BU gjort leksa før/når DY startet så hadde det sett annerledes ut i dag tror jeg. De så DY som en liten fjert som ikke kom til å ta særlig trafikk, så å si at de gjorde jobben sin, er i beste fall en liten overdrivelse.
Han kompisen fra Havøysund har trua på Flyviking ja.
Æ håper dem får det til men æ trur at det går rett til faens.
Å starte opp å fly på kortebane der staten har stengt det meste av luftrommet og leid inn Widerøe til å fly rutan er ingen enkel sak.
Er mange som heier Ola opp og fram på sosiale medier, men som oftest er det dem som har studert på livets harde skole og ikke reiser noe større.
Æ kommer nok til å bruke Widerøe der man får bagasje med sæ, eurobonus og gjennomgående billetter til andre destinasjoner.
Et par momenter som ikke har kommet frem er at Ola Giæver ikke er alene på den finansielle siden. Det er bl.a. et par mektige laksekonger bak han og andre som ikke er så gira på å stå fram med tykke bankbøker og tro på prosjektet.
.
Greit at WF kjører kampanjer, det motgrepet kjenner vi fra før når DAT prøvde seg, men nå virker folket være med. Det kommer til uttrykk en del motstand, - ja nesten aggresjon mot WF og de høye prisene.
WF har gjort og gjør en solid jobb, så gjorde SAS og BU i sin tid, men allikevel lykkes Norwegian - nettopp på pris.
Ut fra styrets sammensetning er det kun en person som kan sies, i noen grad, å ha finansielle muskler, skjønt finansielle muskler er relativt.
I mine øyne er FV underfinansiert og hadde jeg gått inn som investor hadde jeg angret i dag.
Vedrørende WF er de fleste negative innlegg om priser kommet fra folk som ikke har peiling på bransjen.
Greit at WF kjører kampanjer, det motgrepet kjenner vi fra før når DAT prøvde seg..
? DAT har flydd i Norge siden 90-tallet og gjør det enda.
Alle selskap reagerer kontinuerlig på markedssituasjonen inkludert konkurranse, og alle flyselskap jeg kan komme på i vår del av verden "kjører kampanjer". Hvorfor har du behov for å si at det er greit at Widerøe gjør det?
MountainDew
10-01-2017, 12:44
Vedrørende WF er de fleste negative innlegg om priser kommet fra folk som ikke har peiling på bransjen.
Sånn ca 99% av befolkningen? :p
Og om bagasjen: DAA er ikke det dummeste (om det er det han sikter mot). Flybransjen er i endring og "Simplify Flying" har kommet som et begrep...
Enig i det, men med regelverket om hva du kan ta med i bagasjen så må man ha mulighet for å sjekke inn bags. Jeg tror ikke du kan leve (godt) på bare handbags i et så tynt marked.
Sånn ca 99% av befolkningen? :p
Ja, men det som irriterer meg er at FV og OG bevist utnytter den mangel på kunnskap som finnes ved å kamuflere (ville) planer som fakta.
Eks. siste innlegg i OG/Facebook :
"FlyViking kjøper forsvarets hangar på Bardufoss og etablerer seg der?".
Responsen lar ikke vente på seg og ingen ser spørsmålstegnet.
"Flott Ola."
"Gratulerer Ola."
"Ola vet hva han gjør."
etc.
Samme type villedende info går igjen som:
" FV eller Ola kjøper jetfly" gjerne 10.
" FV eller Ola øker aksjekapitalen til 250 mill ".
etc.
Hyllesten er stor til Ola og ingenting er reelt.
Forstår ikke OG at denne form for uklare uttalelser og mangel på seriøsitet rammer selskapet ?
Forstår ikke OG at denne form for uklare uttalelser og mangel på seriøsitet rammer selskapet ?
Widerøe forstod at han uttaler seg på en skadelig måte....
Han er ignorant. Verken mer eller mindre.
(Og med ref til noen poster over her, jeg tror ingen sa det om Kjos).
Widerøe bestiller E190, med levering til neste år!
Får Ola sine Sukhoi maskiner til neste år så han kan komme Widerøe i forkjøpet?
Lure på når Ola med sine venner ikke gidder mer?
Er rolig på facebook profilen hannes for tiden!?
Theaviator
16-01-2017, 11:01
Hva Kjos angår og den massive motstand han møtte fra de "lærde" innen bransjen foreslås boken "Høyt og lavt" Biografien om oppstarten av Norwegian.
Hva Kjos angår og den massive motstand han møtte fra de "lærde" innen bransjen foreslås boken "Høyt og lavt" Biografien om oppstarten av Norwegian.
For oss som ikke har behov for å lese selvdigg, så er det vel på sin plass å gjenta at Kjos aldri oppførte seg slik?
Widerøe bestiller E190, med levering til neste år!
Får Ola sine Sukhoi maskiner til neste år så han kan komme Widerøe i forkjøpet? ����
Lure på når Ola med sine venner ikke gidder mer?
Er rolig på facebook profilen hannes for tiden!?
Ser ut som Sukhoi har mange ledige maskiner, så bør kunne gå fort:
https://translate.google.com/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Frussianplanes.net%2Fplanelist%2FSuk hoi%2FSuperJet-100&edit-text=
Men kanskje greit å få den de har i lufta først.;)
Ser ut som Sukhoi har mange ledige maskiner, så bør kunne gå fort:
https://translate.google.com/translate?sl=ru&tl=en&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Frussianplanes.net%2Fplanelist%2FSuk hoi%2FSuperJet-100&edit-text=
Det er en grunn til at de er ledighet. Mye her er tidlig produserte maskiner som Sukhoi måtte ta tilbake fra (primært) Aeroflot da de ikke var i henhold til lovet ytelse. Ikke ulikt hva Boeing opplevde med sine første 787
... men de er trolig veldig billige.
... men de er trolig veldig billige.
Uten å ha eksakt info mener jeg at prisforskjellen mellom SSJ100 og E2 er rundt US 20 mill.
Mye penger, men med tanke på at du, med SSJ 100, kjøper en teknologi som kanskje ligger i siste fase av et skifte kan det være svært dyrt.
Det blir litt som Giævers kjøp av Tesla. Den er ikke mye verd om noen år.
Tenkte nå mest på de ledige 'tidligflyene'. ;)
Ting virker lit uklart har Ola disse 200 millioner eller har han de ikke?
De er på veien i hvert fall, så en Fly Viking-dekorert varebil i Tromsø i dag :)
De er på veien i hvert fall, så en Fly Viking-dekorert varebil i Tromsø i dag :)
Kanskje de har en backup-plan med å kjøre passasjerene mellom Tromsø og Alta?
sail4fun
26-01-2017, 15:57
Kanskje de har en backup-plan med å kjøre passasjerene mellom Tromsø og Alta?
Nei, Nei, det er en varebil, den skal selvsagt kjøre bagasjen ...
Nei, Nei, det er en varebil, den skal selvsagt kjøre bagasjen ...
Men ... han aksepterer jo ikke bagasje! :stir
Men ... han aksepterer jo ikke bagasje! :stir
Han aksepterer ikke bagasje ombord i flyet, men har varebilen for å kjøre den til Alta!:p
Han aksepterer ikke bagasje ombord i flyet, men har varebilen for å kjøre den til Alta!:p
Bag drop deadline 8 houers prior to departure :D
. Nå venter trening på ulike oppgaver for selskapets ansatte, og Ola Giæver jr. forteller at han ser for seg første lyvning rundt 1. mars.
Ends 4-5 uker med utgifter og ingen inntekter.
Siden jeg er god venn av Widerøe vil jeg ikke heie på, hele oppgaven til FlyViking er jo å under kutte WF og ta markedsandel og det går på bekostning av hovedkonkurrenten.
Dette blir Amerikanske forhold hvor penger og konkurranse på kniven er viktigere enn etablerte arbeids plasser.
Som Uber mot taxi bransjen kanskje.
Eller Airbnb mot hoteller.
Tar dog av meg hatten for innsatsen til Ole og må si at han satset mot alle odds, men, også mot tidligere arbeidsgiver og tidligere kolleger.
Da er hatten på igjen:(
Emot tidligere arbeidsgiver og tidligere kolleger.
Da er hatten på igjen:(
Ett spørsmål til alle dere som synes Ola Giæver skal være lojal mot Widerøe: Ville dere vært lojal mot en arbeidsgiver som ga dere fyken?
Ett spørsmål til alle dere som synes Ola Giæver skal være lojal mot Widerøe: Ville dere vært lojal mot en arbeidsgiver som ga dere fyken?
Nei, ikke hvis man var sparket uten grunn.
Tror han der fikk sparken for å være stor i kjeften og uttale seg om arbeidsgiver på TV. De fleste selskaper jeg har jobbet for har regler mot slikt og man må skrive under på å følge reglene. Hvis ikke kan jobben ryke, står det svart på hvitt..
Nå fikk han vel sparken fordi han ikke var så voldsomt lojal mot selskapet i utgangspunktet.. :)
Nei, ikke hvis man var sparket uten grunn.
Tror han der fikk sparken for å være stor i kjeften og uttale seg om arbeidsgiver på TV. De fleste selskaper jeg har jobbet for har regler mot slikt og man må skrive under på å følge reglene. Hvis ikke kan jobben ryke, står det svart på hvitt..
En arbeidsgiver du har fått fyken av har svært få av oss så mye som et fnugg av lojalitet ovenfor, uansett årsak. Og det skal man faktisk heller ikke ha, fordi lojaliteten deres til deg har opphørt. De som påstår noe annet har stort sett havnet i andre bransjer der man ikke konkurrerer med tidligere arbeidsgiver. ;)
En arbeidsgiver du har fått fyken av har svært få av oss så mye som et fnugg av lojalitet ovenfor, uansett årsak. Og det skal man faktisk heller ikke ha, fordi lojaliteten deres til deg har opphørt. De som påstår noe annet har stort sett havnet i andre bransjer der man ikke konkurrerer med tidligere arbeidsgiver. ;)
Joda, jovisst og alt det der.
Det er bittert å få sparken, men hvis man fikk sparken for å være dum bør man vel se seg i speilet isteden for å prøve en kostbar hevnaksjon som går utover gode kolleger og kamerater, hvis da dette FlyViking tar av og konkurrerer på samme ruter med samme fly, men til halv pris.
Da kan jo WF tape endel og kanskje kutte litt tilbake på flyging. Tror ikke det er mange som er styrtrik der fra for dyre billetter, men heller et bra og solid bolag som har jobbet seg opp til god standard.
At Ole vil ta rotta på dem er det ikke tvil om, han trenger vel ikke pengene, eller gjorde det ikke før han begynte nytt selskap ihvertfall.
Tror jeg så han hadde formue på 20 million NOK.
Nok til salt i grøten da, men du verden så deilig å å prøve å skade WF hvis egoet ble utsatt for skrammer etter sparken når man trodde man var nesse konge både på bakken og i lufta.
Bittert ja. :rolleyes:
Frode789
28-01-2017, 23:35
Voldsomt til sutring og sure miner det er her inne blant folket.. Mange WF ansatte? Om dette kan bidra til billigere billetter på de ellers svært dyre billettene som WF selger i Nord-Norge, så er det bare bra. Fint at noen tørr å satse på et market som ellers er totalt dominert av WF.
Voldsomt til sutring og sure miner det er her inne blant folket.. Mange WF ansatte? Om dette kan bidra til billigere billetter på de ellers svært dyre billettene som WF selger i Nord-Norge, så er det bare bra. Fint at noen tørr å satse på et market som ellers er totalt dominert av WF.
Det er vel noen WF ansatte her, men mine kommentar var om motivet til nesse-kongen.
Man kan vel alltids presse priser ned uten at det går utover sikkerhet eller service, men tviler på det..
Her i USA hadde vi noe som het Value Jet. Dem startet med billig billetter og skulle tjene "folket" som jo fortjente å reise nesten gratis.
Det gikk på ræva når dem måtte ansette scabs for å bemannne cockpitene og scabbene måte betale for utsjekk, deretter ble det crash og alle ombord gikk ivei.
Men billetten var jo billige.
Greit nok å konkurere på pris med billige hamburgere, men i flybransjen trenges det gode inntekter for
å holde standarden oppe men vedlikehold og infrastuktur og slikt.
Hva vet du om kostnadene ved å operere enn Dash 8 og hvem sammenligner du med når du snakker om svært dyre billetter?
Joda FV skal tilby lavpris billetter. Det skal han blant annet oppnå ved å brukere flygere(untatt OG selvfølgelig) med minimal erfaring fra NN og på Dash 8. De fleste sannsynlig øst Europa eller lignende?
Flygere i WF tjener godt, men vær da klar over at foran i cocpit sitter det sannsynligvis noen av de beste piloter på markedet med 1000 vis av flytimer fra NN.
Spar gjerne 300 kr. ,men for min del er det ikke aktuelt å gå om bord i et lavprisselskap når det er snakk om flygning i et av verdens mest krevende områder.
Så enkelt er det.
Joda, jovisst og alt det der.
Det er bittert å få sparken, men hvis man fikk sparken for å være dum bør man vel se seg i speilet isteden for å prøve en kostbar hevnaksjon som går utover gode kolleger og kamerater, hvis da dette FlyViking tar av og konkurrerer på samme ruter med samme fly, men til halv pris.
Da kan jo WF tape endel og kanskje kutte litt tilbake på flyging. Tror ikke det er mange som er styrtrik der fra for dyre billetter, men heller et bra og solid bolag som har jobbet seg opp til god standard.
At Ole vil ta rotta på dem er det ikke tvil om, han trenger vel ikke pengene, eller gjorde det ikke før han begynte nytt selskap ihvertfall.
Tror jeg så han hadde formue på 20 million NOK.
Nok til salt i grøten da, men du verden så deilig å å prøve å skade WF hvis egoet ble utsatt for skrammer etter sparken når man trodde man var nesse konge både på bakken og i lufta.
Bittert ja. :rolleyes:
Dette blir egentlig en litt annen diskusjon. Om der er lurt å gå head on med WF her som han gjør er kanskje lite trolig, men det vil fremtiden vise. Men når det gjelder lojalitet ovenfor WF? Finnes ikke, og de gjelder også de tidligere kollegene hans. Og den skal ikke finnes, da lojalitet er en toveis sak uansett. WF tok det valget da de sparket Giæver, men når der er sagt så lever nok WF uansett godt med avgjørelsen.
Men om Giæver da skal fortsette med sin karrierevei innen fly og flyselskap i Norge så impliserer det nødvendigvis at han på et eller annet nivå må bli en konkurrent til sin gamle arbeidsgiver. På samme måte som hvis en pilot får fyken i SAS og begynner i Norwegian. Tror du virkelig at vedkomne dropper å gjøre det best mulig i konkurransen med tidligere arbeidsgiver fordi man skal tenke på ex-kollegene sine?
. Tror du virkelig at vedkomne dropper å gjøre det best mulig i konkurransen med tidligere arbeidsgiver fordi man skal tenke på ex-kollegene sine?
Gjøre det best mulig?
Dvs å ta markedsandel fra de som skrev ut lønningsjekk til Ole i 30 år?
Neida, rent moralsk finnes det vel ikke loyalitet, til fanken med kompisene også så lenge det blir litt hevn, koste hva det vil, egoet til den fyren er vel viktigere en alt annet.
Greit nok at folk er forskjellig, men ikke noe jeg hadde gjort selv, skjønt vi er alle forskjellig og det er også bra.
Jeg har også fått sparken men la det bak meg og gikk videre i livet.
Har det godt med meg selv.
Livet er for kort..
Så siden Widerøe eksisterer skal det aldri komme en konkurrent? Det er en spesiell holdning å ha.
Var nok mange som sa Norwegian var ukloke da de gikk "head on" mot SAS...
Sent fra min MIX via Tapatalk
Har ingen meninger om FlyViking eller sjefen sjøl, men bare en liten sånn på sidelinja, så synes når jeg så TV serien at han var en veldig hyggelig kar, men at han samtidig virket og kunne "flyte" på navnet.
Var spesiellt en episode med noe krabbe som han skulle ha med, som jeg ikke tror var sånn helt etter boka,
men har du et navn så...
Var nok mange som sa Norwegian var ukloke da de gikk "head on" mot SAS...
Sent fra min MIX via Tapatalk
En liten korrigering. Norwegian gikk ikke "Head on" med SAS.
Det er mange som mener det, men Norwegian skapte er "nytt" produkt hvor alt var fokusert på enhetskostnader.
Jeg kan i den forbindelse nevne en enklere prisstruktur fra A-B.
Nye markeder.
Et helt nytt booking system som innledet omfattende bruk av internett.
Tjeneste betaling etc.
Totalt sett skapte Norwegian et "nytt produkt"
SAS ble tatt på senga, men kom seg etter en tid.
Dessverre har ikke FV muligheter til det samme ovenfor WF.
FV`s mulighet ligger kun i å senke prisen og samtidig tilby et svakere produkt.
En giftig kombinasjon- spør du meg.
. Så siden Widerøe eksisterer skal det aldri komme en konkurrent? Det er en spesiell holdning å ha.
Noen som har en slik holdning?
Nå er det vel ikke unormalt med spin-off selskaper i de fleste bransjer, burde ikke være noe spesielt med flybransjen.
Ny spillere som tenker annerledes, gjør at alle må skjerpe seg.
Frode789
30-01-2017, 19:03
Noen som har en slik holdning?
Er tydeligvis flere her inne som virker å mene det..
Theaviator
31-01-2017, 14:57
Ola tester ut uniformene til FV på FB sia si.
https://www.facebook.com/profile.php?id=556001209
MountainDew
31-01-2017, 15:24
Trekkes uniformen av på OSM lønnen? ;)
Trekkes uniformen av på OSM lønnen? ;)
Er de innleid fra OSM Aviation eller ansatt av FV?
WF har melket markedet, at de har kostnader helt ute av kontroll endrer ikke på det. Etterspørselen vil gå opp om de slutter å ta de høye prisene. Og jo, jeg vet at vet er dyrt å drifte fly, men når det dreier seg om over 100k per enkelt flytime for en D8 eks avgifter noen steder så må det være noe galt i organisasjonen.
Om de har melket markedet vet jeg lite om, men dyrt er det nå.
Men mitt spørsmål er: kan WF bruke FOT midler til å vinne priskrigen?
Da tror jeg mange vil protestere på at våre skattepenger på å ødelegge en konkurrent, som på sikt vil gi et bedre tilbud til kundene!
Men mitt spørsmål er: kan WF bruke FOT midler til å vinne priskrigen?
!
Det samme ble spurt under 'Krigen om Torp' og svaret er nei. Kommersielle og FOT-ruter er separate ruteområder.
Theaviator
18-02-2017, 13:36
Ola mener alvor.
Nye ruter lanseres og legges ut fortløpende med at flyene fases inn.
.... og det før evt. jetmaskiner kommer på plass.
TOS-HFT
TOS-HVG
TOS-VDS
TOS-KKN
TOS-ALF
TOS-SVJ
TOS-SKN-BOO
BOO-EVE-ANX
BOO-EVE-BDU
OSL-SSJ
OSL-BNN
OSL-MQN
OSL-OSY-RVK
OSL-FRO-BGO
OSL-HOV
OSL-SVJ
OSL-LKN
OSL-HOV
OSL-GOT
Torp
TRF-BMA/ARN
TRF-CPH
TRF-BGO
TRF-TRD-BOO-TOS-MMK
TRF-CPH-HAU-CPH-TRF
Alle ruter tur/retur
https://www.facebook.com/profile.php?id=556001209&fref=ts
Nåja ... les hele teksten ...
Snart kommer FlyViking med nye ruter!
hvilke av disse tror dere kunder vi legger ut?
Antar at de har splittet HFT og HVG på forskjellige flygninger for å unngå å komme i konflikt med FOT. Kunne de ha omgått dette ved å kjøre TOS-HFT-HVG-HFT-TOS men uten å selge HFT-HVG og v/v?
Antar at de har splittet HFT og HVG på forskjellige flygninger for å unngå å komme i konflikt med FOT. Kunne de ha omgått dette ved å kjøre TOS-HFT-HVG-HFT-TOS men uten å selge HFT-HVG og v/v?
Uten å ha finlest reglene så kan man vel fly som man vil så lenge man ikke frakter PAX på FOT-ruter.
Så er det jo ett spørsmål om den totale kapasiteten også da.
Theaviator
18-02-2017, 15:27
Nåja ... les hele teksten ...
Litt inside info kan være godt å ha.... hva om ordet "først" er glemt/utelatt ;-)
Theaviator
18-02-2017, 17:51
Nordlys:
-Listen, som Giæver la ut på Facebook, viser at han planlegger en rekke flyruter fra blant annet Tromsø, Bodø og Oslo.
Til Nordlys sier Giæver at dette ikke er løse tanker, men reelle ruter som selskapet planlegger å sette opp.
- Det vil skje i løpet av svært kort tid. Vi er straks i gang.
(+)
https://www.nordlys.no/ola-giaver/flyviking/na-avslorer-giaver-nye-flyruter-vi-er-straks-i-gang/s/5-34-575362
sail4fun
18-02-2017, 17:56
...
- Det vil skje i løpet av svært kort tid. Vi er straks i gang.
...
(+)
https://www.nordlys.no/ola-giaver/flyviking/na-avslorer-giaver-nye-flyruter-vi-er-straks-i-gang/s/5-34-575362
Hm, hvor er det man ellers hører den retorikken ?...
Kan man sette inn charter på fot rutene eller er det også forbudt?
Kan man sette inn charter på fot rutene eller er det også forbudt?
Det går ikke.
Det går ikke.
Veldig bastant, og feil. Tildelingen går på ruteflyvninger, og den defineres slik av departementet:
16. «ruteflyging» en serie flyginger som har samtlige av følgende kjennetegn:
a) det på hver flyging er seter og/eller kapasitet til transport av frakt og/eller post for salg på individuell basis til offentligheten (enten direkte fra
luftfartsselskapet eller fra dets godkjente agenter),
b) de gjennomføres for å betjene trafikk mellom de samme to eller flere
lufthavner, enten i henhold til en offentliggjort rutetabell, eller
ved flyginger som er så regelmessige eller hyppige at de åpenbart utgjør en
systematisk serie flyginger
(Kilde: Anbod - regionale ruteflygingar i Sør-Noreg (https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/anbod---regionale-ruteflygingar-i-sor-noreg/id2416713/))
Enkeltstående charter vil derfor være ok.
Statoil hadde jo en periode fast flyvninger TRD-BNN f.eks
Veldig bastant, og feil.
Ja kanskje litt raskt ute med svaret.
Det finnes to type "charter", dvs. i vanlig språkbruk er ikke ordet ensartet.
Snakker vi om "ad hoc" charter er jeg enig, men snakker vi om det man tradisjonelt betegner som charter, dvs. at en reiseoperatør leier flykapasitet mellom to destinasjoner i den hensikt å tilby faste reiser- litt som Kanariøyene- rammes man, men det var kanskje ikke det som var spørsmålet.
foxyhoxy
19-02-2017, 13:34
Hvor mange og hva slags fly har han planlagt med fremover?
Hvor mange og hva slags fly har han planlagt med fremover?
Har vel planlagt 20 Dash maskiner, 10 SSJ maskiner, og et par 787 maskiner på toppen av det hele..
Men la dem komme igang med de første 2 eldre Dash maskiner og se hvor lenge pengene rekker
Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.
Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet.
Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner:
- Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier.
- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
- Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase
- Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag.
- Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt.
Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika;)
Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie!
Swashbuckler
19-02-2017, 16:11
Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner:
- Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier.
Jeg er relativt møkka lei av å lese slike alternative fakta som at WF er subsidiert.
Det er fortsatt en vanlig oppfatning at WF har skyhøye kostnader.
Dette stemmer ikke med fakta. I de siste årene har det skjedd en kontinuerlig effektivitetsprosess hos selskapet som blant annet har ført til at lønnskostnadene i WF 2014 - 2015 har gått ned med 150 mill.
Videre snakkes det om at det finnes et stort uutnyttet marked og plass til flere aktører. Det strides de lærde om.Det bor eksempelvis 7500 i Hammerfest.
Med prisene til FV snakker mange om at WF har overpriset egne ruter.
Her minner jeg om at FV ennå ikke har fløyet en eneste time og derved ikke bevist at de kan overleve med sitt prisnivå.
Antagelig må de ha en høy kabinfaktor for å overleve.WF hadde i 2015 ca. 60%.
Du nevner turister og interlining. hvor aktuelt er det når FV kun tilbyr hånd bagasje?
Du nevner feil som WF har begått.Hvilke er disse? Hva vises det til her?
Tilslutt: WF er ikke subsidiert!
Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.
Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet.
- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
- Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase
- Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag.
- Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt.
Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika;)
Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie!
For orden skyld, jeg jobber ikke og har ikke jobbet i Wideroe - men jeg bor i en del av verden hvor vi har denne ettertraktede frie konkuransen. Vi har mange flyplasser og strekninger med like lange og strabasioese bil/ferge transporter - det f.eks. 7 timer en vei til min svoger / svigerinne som inkluderer et fjellpass som er stengt regelmessig i loepet av vinteren. Alle flyplassene er langt bedre tilrette lagt for konkuranse enn mange i innen Wideroes rutenett.
Hvordan ser tilbudet ut rundt oss etter 30+ aar med fri konkuranse ?
- Flyplasser som i Norge er dekket av FOT - har null trafikk, ingen flyr.
- Byer som i Norge har 3-4 avganger daglig er ogsaa uten rutetilbud.
- Selv byer stoerre enn TOS (byen) har stort det som paa forumet vil kalles Monpol.
Byen hvor Air Berlin ble startet og hadde hovedkontor i mange aar, har Monopol paa alle rutene:
- Dumme Delta har "monopol" til Salt Lake City
- United har "monopol" til San Francisco
- Horizon har "monopol" til baade Portland og Seattle.
Og det er paa ingen maate noen "deadbeat town", Facebook og Google har etablert seg her, stort Universitet (som i TOS) og ikke minst 20+ Mikrobryggerier:p
Vi er godt vant med aa kunne kjoepe billige billetter til San Francisco og Los Angeles, ja selv New York - men beveger vi oss over paa ruter som betjenes av Dash 8 varianter, saa er vi like vant med at prisene under konkuranse tilpasses av markedet. Klart at lavere priser aapner for nye kunder, men naar det er en liten befolkning er det lite som rent historisk viser at lave flypriser skaper en massiv tilflyttning.
En 737-800 er en utmerket LCC maskin, en Dash-8 200GT er ikke akkurat like godt egnet. Og vi har sett selskaper starte med allt fra Death Darts til Pilatues PC-12 og ennaa knatrer det en mengde Embrummer Brasilia rundt om. Men billig blir det ikke.....
Theaviator
19-02-2017, 17:32
Hva subsidiering og FOT rutene/WF angår bruker vår samferdselsminister følgende formulering:
Her er utdrag av pressemeldinga:
Meir konkurranseorientert luftfartspolitikk:
-På strekningar med eit stort passasjerpotensial er det ikkje naturleg at staten subsidierer flyruter. Situasjonen (om subsidiering) for kvar flyrute blir vurdert ved kvart anbod.
Så kan man jo diskutere hvilket strekninger og anbud han referer til når han snakker om subsidiering av FOT rutene.
Men dette blir en helt annen tråd og har ingen ting med FV å gjøre men forhåpentligvis klargjørende for hva staten sier de gjør på passasjersvake strekninger og retningslinjer for subsidiering av flyruter.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/anbod-pa-regionale-flyruter-i-sor-noreg-styrkt-konkurranse-og-mindre-statleg-regulering-og-kjop/id2410253/
Hvilke ruter burde Viking satse på som nye fremover?
Hvor er tilbudet for dårlig i dag?
Er det noen tilbringerruter inn mot større knutepunkter som pr dato ikke er dekket, enten med fixed eller rotary wing?
En 737-800 er en utmerket LCC maskin, en Dash-8 200GT er ikke akkurat like godt egnet. Og vi har sett selskaper starte med allt fra Death Darts til Pilatues PC-12 og ennaa knatrer det en mengde Embrummer Brasilia rundt om. Men billig blir det ikke.....
Interessante synspunkter. Mange hevder og med rette at flere ville ha brukt fly i NN om prisene hadde vært lavere.
Antagelig er det riktig, men med et tynt markedsgrunnlag blir spørsmålet, "hvor mange flere"?
Ved å senke prisene og øke kabinfaktoren er sjansen, med 39 seter totalkapasitet , for å komme ut i minus stor. Dash 8 er neppe egnet til en slik lavpris strategi.
FV ser sannsynligvis annerledes på dette ved at de mener at lave priser vil trekke seg flere kunder.
Spørsmålet er derfor "hvor mange og er det mange nok"?
Dette tror jeg WF vet en del om.
raider66
19-02-2017, 18:19
Ser ikke bort i fra at FV kan dukke opp på lufthavner som Rygge, Skien, Stord og Gullknapp, ja til og med Ørland hvis oppstarten på andre lufthavner eller ruter ikke går som forventet.
Espen
Ser ikke bort i fra at FV kan dukke opp på lufthavner som Rygge, Skien, Stord og Gullknapp, ja til og med Ørland hvis oppstarten på andre lufthavner eller ruter ikke går som forventet.
Espen
Skulle ikke Ørland legges ned?
Ikkje veit eg, men rart om Ørland ikkje har eit potensiale for vekst når det blir hovudbase for jagerfly?
Nei, snarere tvert i mot. Ørland bygges for tiden ut, bl.a. blir rullebanen forlenget med ca. 300 meter. Den skal huse F-35 når de etterhvert kommer.
Andøya legges ned, de nye Poseidon får base på Evenes, som også blir fremskutt base for F-35. Jagerflybasen i Bodø skal også avvikles og det utredes om det skal bygges en ny rullebane i sjøkanten på sydsiden av eksisterende flybase. Se også denne: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=130701&highlight=Avinor+Bod%F8
Jeg er relativt møkka lei av å lese slike alternative fakta som at WF er subsidiert.
Beklager! Det var en kronglete formulering. Widerøe flyr på oppdrag fra staten på enkelte ruter. På flere av disse rutene tror jeg det er mulig å drive kommersielle flyvninger også uten dette oppdraget.
Det er fortsatt en vanlig oppfatning at WF har skyhøye kostnader.
Dette stemmer ikke med fakta. I de siste årene har det skjedd en kontinuerlig effektivitetsprosess hos selskapet som blant annet har ført til at lønnskostnadene i WF 2014 - 2015 har gått ned med 150 mill.
De er på god vei, og det gjør at WF burde være godt rustet til konkurranse. Vi har ikke erfaring med så mange andre aktører i det norske markedet at vi vet hva som er et fornuftig kostnadsnivå, så det vil jo vise seg.
Videre snakkes det om at det finnes et stort uutnyttet marked og plass til flere aktører. Det strides de lærde om.Det bor eksempelvis 7500 i Hammerfest.
Med prisene til FV snakker mange om at WF har overpriset egne ruter.
Her minner jeg om at FV ennå ikke har fløyet en eneste time og derved ikke bevist at de kan overleve med sitt prisnivå.
H-fest har 10000+ innbyggere sist jeg sjekka. Og har blitt en by i vekst med en blomstrende økonomi. Jeg tror ikke at WF har overpriset ruten, men er du alene på rutene du operer er det en kjensgjerning at du tar det du må. Får du konkurranse på pris må du tenke nytt for å møte konkurransen.
Antagelig må de ha en høy kabinfaktor for å overleve.WF hadde i 2015 ca. 60%.
Du nevner turister og interlining. hvor aktuelt er det når FV kun tilbyr hånd bagasje?
Du nevner feil som WF har begått.Hvilke er disse? Hva vises det til her?
WF er et gammelt selskap, og jeg kan tenke meg til at de, på samme måte som SAS, BA, KLM, ett har pådratt seg kostnader som et nyoppstartet selskap ikke trenger. Å si at WF gjør feil er kanskje en dårlig formulering, men jeg er sikker på at OG starter flyselskap med vel viten om hvor han kan gjøre ting rimeligere enn WF, fordi han har jobbet der, og kjenner til deres operasjon.
For orden skyld, jeg jobber ikke og har ikke jobbet i Wideroe - men jeg bor i en del av verden hvor vi har denne ettertraktede frie konkuransen. Vi har mange flyplasser og strekninger med like lange og strabasioese bil/ferge transporter - det f.eks. 7 timer en vei til min svoger / svigerinne som inkluderer et fjellpass som er stengt regelmessig i loepet av vinteren. Alle flyplassene er langt bedre tilrette lagt for konkuranse enn mange i innen Wideroes rutenett.
Hvordan ser tilbudet ut rundt oss etter 30+ aar med fri konkuranse ?
- Flyplasser som i Norge er dekket av FOT - har null trafikk, ingen flyr.
- Byer som i Norge har 3-4 avganger daglig er ogsaa uten rutetilbud.
- Selv byer stoerre enn TOS (byen) har stort det som paa forumet vil kalles Monpol.
Byen hvor Air Berlin ble startet og hadde hovedkontor i mange aar, har Monopol paa alle rutene:
- Dumme Delta har "monopol" til Salt Lake City
- United har "monopol" til San Francisco
- Horizon har "monopol" til baade Portland og Seattle.
Og det er paa ingen maate noen "deadbeat town", Facebook og Google har etablert seg her, stort Universitet (som i TOS) og ikke minst 20+ Mikrobryggerier:p
Vi er godt vant med aa kunne kjoepe billige billetter til San Francisco og Los Angeles, ja selv New York - men beveger vi oss over paa ruter som betjenes av Dash 8 varianter, saa er vi like vant med at prisene under konkuranse tilpasses av markedet. Klart at lavere priser aapner for nye kunder, men naar det er en liten befolkning er det lite som rent historisk viser at lave flypriser skaper en massiv tilflyttning.
Jeg synes du har flere gode poeng! Nå er det ikke slik at konkurranse alltid gir bedre tilbud.
Jeg tror på ingen måte at billigere flybilletter øker tilflytting, men Nordmenn flyr mye. Og jeg tror på ruter hvor det allerede er mange forretningsreisende og mye turisme, vil lavere priser skape nye vaner og nye muligheter. Kanskje får vi flere mikrobryggerier langs kysten i Nord-Norge når hipsterne fra Williamsburg kommer i shuttletrafikk med FV etter tre mellomlandinger ;)
Men dersom det kommer en dipp i den norske økonomien tror jeg særlig ruter som det FV og WF flyr på, er utsatt. Og dersom ingen har en gulrot fra staten på det tidspunktet, er det fort gjort at flyplasser blir lagt ned.
WF er et gammelt selskap, og jeg kan tenke meg til at de, på samme måte som SAS, BA, KLM, ett har pådratt seg kostnader som et nyoppstartet selskap ikke trenger.
Ja. De du nevner står for nødvendig kursing på flytypen, god lønn og pensjon. Fast ansettelse i flyselskapet. Forskjellen utgjør sikkert flere tiere per billett. Det er selvfølgelig mange andre forskjeller også, som at de selskapene har stor kompetanse på alle områder, inkludert vedlikehold, men det tror jeg er kostnadseffektivt.
Til diskusjonen om ulemper med FOT ruter. Florø er større enn nesten alle i FOT systemet og der er fasit klar på hvor "bra" det ikke er å være "begrenset" av FOT, siden de før var innenfor og nå er utenfor. De har fortsatt ett selskap, og mindre trafikk og høyere billettpriser enn da staten kjøpte tjenester for Florø.
H-fest har 10000+ innbyggere sist jeg sjekka. Og har blitt en by i vekst med en blomstrende økonomi.
WF er et gammelt selskap, og jeg kan tenke meg til at de, på samme måte som SAS, BA, KLM, ett har pådratt seg kostnader som et nyoppstartet selskap ikke trenger.
Feil Hammerfest by har ca 7500 innb. Kommunen har i overkant av 10`.
Ellers kunne det være intr. å høre hvilke kostnader WF har pådratt seg som ikke er nødvendig for et nyoppstartet selskap.
Turister og hipstere fra Willamsburg kommer nok ikke med FV. De har med seg bagasje og har bestilt billett helt frem.
Flygplan
19-02-2017, 22:51
- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønskesnakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
Et ordtak jeg en gang fikk høre: "Du skal ikke pådra deg en tålmodig manns vrede". Legger man til "rik" det også så har man nok skapt seg et potensielt kjempeproblem. Jeg tror ikke Widerøe nå sitter der og beroliger seg selv akkurat..
Theaviator
20-02-2017, 00:11
Et ordtak jeg en gang fikk høre: "Du skal ikke pådra deg en tålmodig manns vrede". Legger man til "rik" det også så har man nok skapt seg et potensielt kjempeproblem. Jeg tror ikke Widerøe nå sitter der og beroliger seg selv akkurat..
Sant nok.
Men WF har ref endel aviser også pådratt seg vrede ikke bare hos han Ola, men både næringsliv og menigmann føler seg aggressivt melket over tid. Her på Helgelandskysten har man i gitte uttalelser sagt at flyprisene (og værforholdene)har vanskeliggjort flere nyetableringer næringslivsmessig sett. Man velger rett og slett et annet mer betimelig sted å bygge opp sin virksomhet. Kostnadsnivå vil alltid være en grunnleggende faktor når man vurderer en etablering.
Er det noe FV er bevisst på så er det kostnader, noe alt de har gjort så langt beviser.
Det er etter mitt skjønn endel naive uttalelser kommet på trykk her, ikke minst om HFT. Her tas det for gitt at de 2500+ utenfor bykjernen ikke kommer til å fly og ikke inngår i et markedspotensiale....?
Det glemmes også hvem som sitter sammen med Ola i førersetet på FV A/S. Tror ikke jeg ville tatt det for gitt at de er så naive som det til tider kommer fram.
Har sagt det før og sier det gjerne igjen: konkurranse er sunt, dessuten vet enhver som starter opp en business at veien blir til mens man går den, - så får vi se hvilke konkurransefaktorer som blir avgjørende for et være eller ikke være på de ulike strekningene,- befolkningsgrunnlag og deres evt førstevalg av selskap, pris, frekvens/rutetider, vær eller andre uforutsette faktorer.
Ps. Ola la forresten ut et bilde i dag på FB sia si med teksten: FlyViking's første crew på aller første Flight gjør seg klare for take off!
Flygplan
20-02-2017, 01:13
Sant nok.
Men WF har ref endel aviser også pådratt seg vrede ikke bare hos han Ola, men både næringsliv og menigmann føler seg aggressivt melket over tid. Her på Helgelandskysten har man i gitte uttalelser sagt at flyprisene (og værforholdene)har vanskeliggjort flere nyetableringer næringslivsmessig sett. Man velger rett og slett et annet mer betimelig sted å bygge opp sin virksomhet. Kostnadsnivå vil alltid være en grunnleggende faktor når man vurderer en etablering.
Er det noe FV er bevisst på så er det kostnader, noe alt de har gjort så langt beviser.
Det er etter mitt skjønn endel naive uttalelser kommet på trykk her, ikke minst om HFT. Her tas det for gitt at de 2500+ utenfor bykjernen ikke kommer til å fly og ikke inngår i et markedspotensiale....?
Det glemmes også hvem som sitter sammen med Ola i førersetet på FV A/S. Tror ikke jeg ville tatt det for gitt at de er så naive som det til tider kommer fram.
Har sagt det før og sier det gjerne igjen: konkurranse er sunt, dessuten vet enhver som starter opp en business at veien blir til mens man går den, - så får vi se hvilke konkurransefaktorer som blir avgjørende for et være eller ikke være på de ulike strekningene,- befolkningsgrunnlag og deres evt førstevalg av selskap, pris, frekvens/rutetider, vær eller andre uforutsette faktorer.
Ps. Ola la forresten ut et bilde i dag på FB sia si med teksten: FlyViking's første crew på aller første Flight gjør seg klare for take off!
Helt enig. Er selv fra Helgeland :) Tøft at OG skal fly første ruteturen selv, håper aldersgrensen er så høu at han kan bidra litt i cockpit noen år til, i hvertfall som reserve.
H-fest har 10000+ innbyggere sist jeg sjekka. Og har blitt en by i vekst med en blomstrende økonomi.
Feil Hammerfest by har ca 7500 innb. Kommunen har i overkant av 10`.
Nei, Exnax har rett. Innenfor en radius av 10 km kjøring fra terminalen på Hammerfest lufthavn finner man 10 022 innbyggere. Å skille mellom f.eks. Hammerfest og Rypefjord gir ingen mening.
http://www.ssb.no/286024/tettsteder.folkemengde-og-areal-etter-kommune.1.januar-2016
10.000 innbyggere som trafikk grunnlag er ikke mye, om Flyviking gaar inn med 1 daglig rotasjon til HFT 5 dager i uken - kommer det 20.800 nye seter i markedet, selv med 75% kabinfaktor er det rundt 15.000 seter som skal selges i aaret.
I vaart marked med fri konkuranse er byer med 10.000 helt uten flytilbud - det har vaert noen forsoek til byer mellom 10-15000 uten at det har lykkes, da med "fornuftig kostnadsnivaa" hvor pilotene ikke oppnaadde minsteloenn i delstatene WA/OR og var kvalifiserte for "Food Stamps". (Nettopp loennspolitikken som var saa "fornuftig" foerte til at selskapet naa sliter saapass med rekruteringen at de har maattet redusere trafikken dramatisk selv mellom Seattle og Portland som er et stort marked i sterk vekst).
Byer med befolkning mellom 20.000 og opptil 80.000 (stoerre en Tromsoe) har en aktoer.
Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter. Man skal ikke lenger enn til Sverige og Finland for å finne steder med over 10 000 innbyggere uten eget flytilbud. Men det forhindrer ikke at WF flyr 9-10 avganger fra HFT med sine 10 000 innbyggere til TOS fordi de mener at det lønner seg. Samme årsak som gjør at DY og SK tilsammen kjører 13 runder daglig TOS-OSL.
[eyy.. nå har meldingene #484-#518 forsvunnet fra tråden. Pussig. Med #483 som foregående melding så gir ikke denne posten noe særlig mening.. men uansett:]
Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter. Man skal ikke lenger enn til Sverige og Finland for å finne steder med over 10 000 innbyggere uten eget flytilbud. Men det forhindrer ikke at WF flyr 9-10 avganger fra HFT med sine 10 000 innbyggere til TOS fordi de mener at det lønner seg. Samme årsak som gjør at DY og SK tilsammen kjører 13 runder daglig TOS-OSL.
HFT har hatt stor trafikk til ENI's Goliat prosjekt og løpende stor trafikk til Statoil sitt Melkøya anlegg.
Dette er forretningsreiser med en stor del gjennomgående billetter.
WF og SAS er prioriterte leverandører til Statoil innenlands de neste årene.
Jeg tror ikke FV vi få en stor andel av forretningstrafikken
Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter.
Enig i dette, De fleste land har gode veinett som gjør konkurransen langt skarpere. Dette gjør at sekundærflyplasser med bare en operatør, trekker til seg lavprisselskaper som f.eks. Allegiant. Deres kunder er ikke redd for å kjøre to-tre timer for å fly for $99 til Florida eller Vegas.
Ikke direkte uenig - men naa sammenligner jeg med omraader med samme utfordringer i form av topografi: ferger, fjelloverganger (som stenges hyppig) og redusert infrastruktur. Men fri konkuranse og lave utgifter hos selskapene....
HFT har hatt stor trafikk til ENI's Goliat prosjekt og løpende stor trafikk til Statoil sitt Melkøya anlegg.
Dette er forretningsreiser med en stor del gjennomgående billetter.
Jeg tror ikke FV vi få en stor andel av forretningstrafikken
Det er nok riktig .Offshore har vært og er fortsatt en av de viktigste markedene for flytransport i Nord.
I tillegg kommer alle syketransport som også er betydelig og som ikke vil være tilgjengelig for FV.
Hvem vil være en naturlig kunde for FV?
Theaviator
20-02-2017, 11:16
Nei, Exnax har rett. Innenfor en radius av 10 km kjøring fra terminalen på Hammerfest lufthavn finner man 10 022 innbyggere. Å skille mellom f.eks. Hammerfest og Rypefjord gir ingen mening.
http://www.ssb.no/286024/tettsteder.folkemengde-og-areal-etter-kommune.1.januar-2016
Nei like liten mening som om man skulle man ta til følge SSB`s tall om at Tromsø by har 34 000 innbyggere. Det stemmer om man ikke tar med beboerne over brua på Kvaløya - 10 min fra flystripa eller Tromsdalen i tunnel under sundet og ca 15 min fra stripa med sine samlet sett ca 25 000 glade tromsøværinger. Tror de ville blitt illsinte ;-) om man hadde tatt fra dem statusen som tromsøværinger og ikke blitt tatt med i tellinga...
Den heftige diskusjonen vi har hatt her på Helgeland om hvor stort markedet er, er om man skal regne et markedspotensiale ut i fra en 1.times radius med bil fra Hauan eller bare Rana/Nord-Helgeland regionen. Forskjellen er rundt regnet 30 000 kontra 80 000 - og det uten å gå inn på debatten om storflyplassen.
En kuriositet er det at i dagens avis begrunner Ola med at han ser området som ett og vil opprette flere non-stop ruter t/r MQN-OSL men ingen ruter opprettes fra Kjærstad/MJF en time-ish vei fra Mo.
Ikke direkte uenig - men naa sammenligner jeg med omraader med samme utfordringer i form av topografi: ferger, fjelloverganger (som stenges hyppig) og redusert infrastruktur. Men fri konkuranse og lave utgifter hos selskapene....
Jeg skjønner. Men hovedpoenget mitt er at WF de facto flyr ca. 10 turer pr dag HFT-TOS med fri konkurranse.
Theaviator
20-02-2017, 12:04
I tillegg kommer alle syketransport som også er betydelig og som ikke vil være tilgjengelig for FV.
Hvem vil være en naturlig kunde for FV?
Du og jeg... vanlig menigmann, næringsliv generelt sett, fylke og kommune adm.. dessuten er HELFO pålagt å hente inn lavest mulig pris til syketransport. FV er absolutt aktuell her -dessuten deres pårørende som skal til og fra UNN.
Når så du en pasient med amerika-koffert sist ;-)
. dessuten er HELFO pålagt å hente inn lavest mulig pris til syketransport. FV er absolutt aktuell her -dessuten deres pårørende som skal til og fra UNN.
Ja og nei-- Pasientreiser kan etter det jeg forstår pr idag ikke gi rekvisisjon f.eks. til FV HFT-TOS, visstnok fordi de ikke lar seg booke via byrået Pasientreiser bruker. Men bestiller man som pasient reisen selv, får man dekket billigste alternativ.
Jeg skjønner. Men hovedpoenget mitt er at WF de facto flyr ca. 10 turer pr dag HFT-TOS med fri konkurranse.
Har WF 10 Rotasjoner (TOS-HFT-TOS) eller er det en kombinasjon av Rotasjoner og mellomlandinger hvor ikke hele kapasiteten skal til/fra HFT ?
Har WF 10 Rotasjoner (TOS-HFT-TOS) eller er det en kombinasjon av Rotasjoner og mellomlandinger hvor ikke hele kapasiteten skal til/fra HFT ?
8 rene turer HFT-TOS, 1 tur med mellomlanding HAA, 1 tur med mellomlanding SOJ. For begge defineres vel delstrekkene som FOT; gjennomgående som marked.
Ja og nei-- Pasientreiser kan etter det jeg forstår pr idag ikke gi rekvisisjon f.eks. til FV HFT-TOS, visstnok fordi de ikke lar seg booke via byrået Pasientreiser bruker. Men bestiller man som pasient reisen selv, får man dekket billigste alternativ.
Det er vel grunn til å tro at de som bestiller på egenhånd vil være få og i praksis vil denne kategori ikke være tilgjengelig for FV.
Videre må vi ekskludere alle som flyr med innsjekket bagasje, eller har booket en interlining billett.
Markedet som blir tilbake vil være sterkt konkurranse utsatt og kostbart å vinne, dvs. på pris.
Pasientreiser med fly bookes utelukkende av Pasientreiser.
Skal du fly til behandling, ring ditt lokale pasientreisekontor på telefon 05515 så snart du har mottatt innkallingsbrevet ditt. Pasientreisekontoret hjelper deg med å bestille flyturen.
https://helsenorge.no/rettigheter/pasientreiser/transportmidler#Fly
Nei, det er ikke utelukkende. Man kan bestille fly selv (om man er lur så sjekker man hva man får refundert på forhånd) og sende reiseregning i etterkant.
MountainDew
20-02-2017, 13:50
Widerøe i Norge kan sammenlignes med Binter på Kanariøyene. Et begrenset marked med en stor aktør. Tror ikke FlyViking kan endre så alt for mye på denne maktbalansen.
Flygplan
20-02-2017, 14:00
Å ikke ta med omegn til Hammerfest blir som ikke å ta med Herøy, Dønna og Leirfjord i beregningen til nedslagsfeltet for Sandnessjøen lufthavn Stokka. Nesten alle er potensielle flypassasjerer. Og det er jo samtidig mange utflyttere som reiser andre veien, mange jeg vet som vil besøke slekt og venner oftere, men når et helgebesøk gjerne koster 4-5000 kr per stk så blir det uaktuelt. Lavere priser vil skape større kundegrunnlag. Spørsmålet er selvsagt om det blir stort nok.
Flygplan
20-02-2017, 14:02
Widerøe i Norge kan sammenlignes med Binter på Kanariøyene. Et begrenset marked med en stor aktør. Tror ikke FlyViking kan endre så alt for mye på denne maktbalansen.
Ikke uten FOT-rutene. Men at de kan redusere Widerøes omsetning med en halv milliard og omsette for en mrd selv på sikt uten FOT-ruter, det er ikke usannsynlig.
Markedet som blir tilbake vil være sterkt konkurranse utsatt og kostbart å vinne, dvs. på pris.
Ja, det er vel forsåvidt Giævers poeng, og der konkurrerer de jo til gagns-- kr 999 vs. kr 2 455 for fleksible billetter på HFT-TOS.
Jeg har ikke peiling på markedsanalyse, men som uvitende privatperson ville jeg ikke tro at det primære probemet ville være for FV å mange passasjerer, men å klare å få lønnsomhet på å selge for kr 499-999.
Theaviator
20-02-2017, 14:48
Å ikke ta med omegn til Hammerfest blir som ikke å ta med Herøy, Dønna og Leirfjord i beregningen til nedslagsfeltet for Sandnessjøen lufthavn Stokka. Nesten alle er potensielle flypassasjerer. Og det er jo samtidig mange utflyttere som reiser andre veien, mange jeg vet som vil besøke slekt og venner oftere, men når et helgebesøk gjerne koster 4-5000 kr per stk så blir det uaktuelt. Lavere priser vil skape større kundegrunnlag. Spørsmålet er selvsagt om det blir stort nok.
Hvor fant du den lavprisbilletten ;-) hahaha...
Måtte til TRD her om dagen fra MQN. 8000,- t/r takk. Vi her på Helgelandskysten er nok spesielt utsulta og utnytta. Leste i Aftenposten var det vel, før den ble posta flere andre steder, at vi her på Mo lå som nr 10 når det gjaldt utgangsdestinasjon for Norges dyreste flybilletter. Ikke rart FV blir heia fram.
Theaviator
20-02-2017, 15:00
HELFO kan bruke mail: sae@flyviking.no eller telefon.
Det er flere bedrifter som allerede har vist interesse for bedriftsavtaler.
Jeg har ikke peiling på markedsanalyse, men som uvitende privatperson ville jeg ikke tro at det primære probemet ville være for FV å mange passasjerer, men å klare å få lønnsomhet på å selge for kr 499-999.
Det er nok her det ligger.
Noen betraktninger:
Etter hva jeg vet ligger fuel kost alene for en 40 min flytur på ca 7500 kr.
eller i underkant av kr.200/sete.
Med 60% kabin faktor ca, 310 kr. og ved 50% i underkant av kr.400 osv.
I tillegg kommer drift, vedlikehold, avgifter, leasing, finanskost,forsikringer osv.
En stor del av disse utgiftene må fordeles på 39 seter , uansett.
Med tanke på at flybransjen er en lav margin bransje, står og faller virksomheten på volum/frekvenser.
Er det snakk om lav pris kombineres med få frekvenser=lavt volum blir veien til tap svært kort.
Det er flere bedrifter som allerede har vist interesse for bedriftsavtaler.
Selvfølgelig gjør alle bedriftsavtaler-om mulig.
WF, SAS, Norwegian har bøttevis med avtaler .
Flygplan
20-02-2017, 17:07
Det er nok her det ligger.
Noen betraktninger:
Etter hva jeg vet ligger fuel kost alene for en 40 min flytur på ca 7500 kr.
eller i underkant av kr.200/sete.
Med 60% kabin faktor ca, 310 kr. og ved 50% i underkant av kr.400 osv.
I tillegg kommer drift, vedlikehold, avgifter, leasing, finanskost,forsikringer osv.
En stor del av disse utgiftene må fordeles på 39 seter , uansett.
Med tanke på at flybransjen er en lav margin bransje, står og faller virksomheten på volum/frekvenser.
Er det snakk om lav pris kombineres med få frekvenser=lavt volum blir veien til tap svært kort.
Men hvorfor sklle FV ikke ha mer enn 60% faktor? Hvis de opererer med priser som er 1/5 av WF så vil de være et alternativ for mange som tidligere kun har reist en gang i året eller mindre grunnet kostnadsnivået.
Flygplan
20-02-2017, 17:12
Hvor fant du den lavprisbilletten ;-) hahaha...
Måtte til TRD her om dagen fra MQN. 8000,- t/r takk. Vi her på Helgelandskysten er nok spesielt utsulta og utnytta. Leste i Aftenposten var det vel, før den ble posta flere andre steder, at vi her på Mo lå som nr 10 når det gjaldt utgangsdestinasjon for Norges dyreste flybilletter. Ikke rart FV blir heia fram.
Sandnessjøen-Trd har pris på 1748 kr på FF-billettene. Skullegjerne hatt millioninntekt slik at jeg kunne ansett det som lavpris, men :cool:
Men hvorfor skulle FV ikke ha mer enn 60% faktor? Hvis de opererer med priser som er 1/5 av WF så vil de være et alternativ for mange
Ja, men kommer WF til å beholde sitt nåværende nivå? Man får vel ingen stor premie om man tipper at WFs gjennomsnittlige priser på FVs strekninger kan synke. Den som er interessert i konkurranse får håpe at ikke WF "tar en Color Air" akkurat lenge nok til at FV sultes ut og må gi seg.
Men vi kan vel driste oss til å antyde at dersom FV klarer å gjøre butikk av 999 som fullpris istedenfor 2455, så har WF hatt noen prosenter å gå på.
Flygplan
20-02-2017, 18:56
Ja, men kommer WF til å beholde sitt nåværende nivå? Man får vel ingen stor premie om man tipper at WFs gjennomsnittlige priser på FVs strekninger kan synke. Den som er interessert i konkurranse får håpe at ikke WF "tar en Color Air" akkurat lenge nok til at FV sultes ut og må gi seg.
Men vi kan vel driste oss til å antyde at dersom FV klarer å gjøre butikk av 999 som fullpris istedenfor 2455, så har WF hatt noen prosenter å gå på.
WF må nok redusere, men de har en organisasjon det vil bli vanskelig å redusere kostnader på. Husk at de ikke har mer enn 200 mill i overskudd av en omsetning oå 3,8 mrd.
Siden jeg er best kjent med SSJ-TRD tar jeg det som eksempel her selv om det er en FOT-rute og jeg vet at det ikke er aktuelt akkurat nå. De rimeligste billettene her koster 899 kr(utenom kampanje). Hvis et selskap kan fly alle for f.eks 699 kr så vil de nok vinne frem. WF ser ikke ut til å ha økonomi til å ta en CA - uten å ende opp som CA.
Kommer det et FV icon på forumet snart?
Aiaiai, unntatt ditt siste poeng så er resten sludder & pølsevev.
Indeed, ny avtale offentliggjort i morges.
http://www.mynewsdesk.com/no/wideroe/pressreleases/statoil-og-wideroee-i-nytt-samarbeid-1816086
Aiaiai, unntatt ditt siste poeng så er resten sludder & pølsevev.
Hvorfor er det pølsevev?
Kunne du opplyse oss enkle?
Hvorfor er det pølsevev?
Kunne du opplyse oss enkle?
Jo fordi alt er tatt ut fra løse lufta ,uten forankring i noen virkelig.
Da blir det ofte pølsevev.
Flygplan
21-02-2017, 18:45
For meg ser det da ut som alt er forankret i noe virkelig.
Flygplan
21-02-2017, 18:58
Et aspekt som ikke har blitt nevnt før så vidt jeg kan s er at Widerøes maskiner stort sett har fløyet vel 80000 landinger, og nå er overhalt for 40000 nye landinger og deretter er det enten stopp eller en ny runde, mens de flyene FlyViking leaser vel knapt har noen tusen av de 80000 landinger de er sertifisert for.
Et aspekt som ikke har blitt nevnt før så vidt jeg kan s er at Widerøes maskiner stort sett har fløyet vel 80000 timer, og nå er overhalt for 40000 nye landinger og deretter er det enten stopp eller en ny runde, mens de flyene FlyViking leaser vel knapt har noen tusen av de 80000 landinger de er sertifisert for.
Vet du eller tror du?
LN-FVA er nesten 32 år gammelt, og et av de aller eldste Dash 8 som fortsatt flyr. LN-FVB er nesten 18 år gammelt, og fullt på høyde aldersmessig med flere av WF sine.
Flygplan
21-02-2017, 19:21
Vet du eller tror du?
LN-FVA er nesten 32 år gammelt, og et av de aller eldste Dash 8 som fortsatt flyr. LN-FVB er nesten 18 år gammelt, og fullt på høyde aldersmessig med flere av WF sine.
Men har vl aldri fløyet rutetrafikk?
Starling
21-02-2017, 19:22
Vet du eller tror du?
Alder har vel egentlig ingenting å si, det er antall landinger som bestemmer levetiden. LN-FVA har stått lenge i hangar, og flydd lite - mens WF sine maskiner flyr ti legs daglig..
Det er jo deler som går ut på tid også. Maskiner som er lagret må også gjennom spesielle sjekker før de kan settes tilbake i trafikk. Så det er ikke bare cycles som gjelder.
Flygplan
21-02-2017, 19:35
Det er jo deler som går ut på tid også. Maskiner som er lagret må også gjennom spesielle sjekker før de kan settes tilbake i trafikk. Så det er ikke bare cycles som gjelder.
Og det er det jo ikke noen som har sagt heller?
Og det er det jo ikke noen som har sagt heller?
Jo, det er det.
Alder har vel egentlig ingenting å si, det er antall landinger som bestemmer levetiden
Flygplan
21-02-2017, 20:03
Jo, det er det.
Det er da vitterlig ikke det som står der. Det refererer jo åpenbart til antall landinger som levetid for maskinen som jeg skrev om, ikke at flydeler ikke har holdbarhetsdato.
Så det at vedkommende sier at han har vært med på prosessen før, og nicket hans sier kanskje noe om i hvilket selskap, det gir han ikke adgang til å mene noe om dette, og kanskje med mer kunnskap enn de fleste her inne, det virker litt arrogant.
Nå er jo dette et diskusjonsforum, og da er det jo greit å legge ut det man selv mener. Og når de som kritiserer ikke kan si noe mer konstruktivt enn pølsevev, og tatt ut av løse luften, er det i min verden litt tynt.
Plukk endelig punktene fra hverandre, og kom med motargumenter, det gjør at vi alle lærer litt, som jo er målet med et forum som dette.
Plukk endelig punktene fra hverandre, og kom med motargumenter, det gjør at vi alle lærer litt, som jo er målet med et forum som dette.
Regner med at dette er godt nok:
«Widerøe har en kost som er helt hinsides»
Hvem sammenligner man med ? WF har en spesialisert drift som ligner lite på de det er nærliggende å sammenligne seg med. Man kan selvsagt se i regnskap og danne seg et bilde -om man er kompetent- , men da må man vite hva som ligger bak tallene og hva som er relatert til hvilke oppgaver i bedriften.
«Ola Giæver er en handlingens mann med revansje ønske»
Normalt er det et dårlig utgangspunkt for oppstart av en bedrift. Hvilket vel har vist seg.
«Det vises til «feil «som WF har gjort».
Hva vises det til her? WF har flere ganger mottatt annerkjennelse for god drift og effektivitet.
«WF har monopol»
Anbudsprosesser har ingenting med monopol å gjøre. I tillegg har WF nærmere 60% av sin drift utenfor anbudsområdene.
Sitat fra Wikipedia :
« Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse om å tilby godet eller tjenesten». Meg bekjent var både FV og DAT tilbydere i en økonomisk konkurranse.
Interline avtaler:
Vil kreve en helt annen drift enn den som FV har annonsert. Eks. handling av bagasje, datasystemer som snakker sammen osv.
Flygplan
21-02-2017, 21:16
Regner med at dette er godt nok:
«Widerøe har en kost som er helt hinsides»
Hvem sammenligner man med ? WF har en spesialisert drift som ligner lite på de det er nærliggende å sammenligne seg med. Man kan selvsagt se i regnskap og danne seg et bilde -om man er kompetent- , men da må man vite hva som ligger bak tallene og hva som er relatert til hvilke oppgaver i bedriften.
«Ola Giæver er en handlingens mann med revansje ønske»
Normalt er det et dårlig utgangspunkt for oppstart av en bedrift. Hvilket vel har vist seg.
«Det vises til «feil «som WF har gjort».
Hva vises det til her? WF har flere ganger mottatt annerkjennelse for god drift og effektivitet.
«WF har monopol»
Anbudsprosesser har ingenting med monopol å gjøre. I tillegg har WF nærmere 60% av sin drift utenfor anbudsområdene.
Sitat fra Wikipedia :
« Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse om å tilby godet eller tjenesten». Meg bekjent var både FV og DAT tilbydere i en økonomisk konkurranse.
Interline avtaler:
Vil kreve en helt annen drift enn den som FV har annonsert. Eks. handling av bagasje, datasystemer som snakker sammen osv.
Anbudsprosesser på FOT-rutene er monopolbasert. En del av bdtalingenner at du slipper konkurranse så lenge ambudet varer, selv om noen kan gjøre på jobben kommersielt grunnlag.
Så det at vedkommende sier at han har vært med på prosessen før, og nicket hans sier kanskje noe om i hvilket selskap, det gir han ikke adgang til å mene noe om dette, og kanskje med mer kunnskap enn de fleste her inne, det virker litt arrogant.
Nå er jo dette et diskusjonsforum, og da er det jo greit å legge ut det man selv mener. Og når de som kritiserer ikke kan si noe mer konstruktivt enn pølsevev, og tatt ut av løse luften, er det i min verden litt tynt.
Jeg har ogsaa vaert med paa deler av prosessene foer og har noen innvendinger til det Exnax legger frem:
Jeg reagerer paa at det legges frem at Wideroe har "kostnader som er hinsides" har man erfaring fra disse prosessene saa finnes beregninger som viser kostnadsforskjellene, og vi ser mange gode innlegg om forskjellene mellom SAS og NAX for eksempel, at WF har hoeyere kostnader enn NAX er det ingen tvil om, det vil ogsaa FV ha. Det er store forskjeller i kostnader pr. sete paa en Dash-8 100 og en 737-800.Saa jkeg etterlyser en bedre begrunnelse og en sammenligning mellom WF kostander med selskaper med tilsvarende operasjoner.
En skal ogsaa huske paa at svaert mange av kostnadene vil vaere helt like for WF og FV (tviler f.eks paa at FV kan kjoepe Fuel billigere enn WF - og dette er en av de store utgiftene).
At det er svaert vanskelig aa faa vekst i markeder med en aktoer (jeg tror det er mer korrekt aa bruke en aktoer enn monopol saa lenge det er fritt frem for andre aktoerer slik som FV faktisk benytter seg av paa 60% av WF rutenett). Det er vel til de grader motbevist selv i Norge - eller mener Exnax at det ikke har vaert vekst i Nord Norge ? Synes vi har hoert det motsatte gjennom hele traaden, og har selv sett hvilken fantastisk vekst Horizon (mitt "Gamle" lokal selskap) som har meget bra vekst og fin snurr paa propellene, til tross for at de er eneste aktoer i stoerste delen av markedene.
Interline avtaler er dyre - og vil oeke kostnadene til FV betraktlig.
Anbudsprosesser på FOT-rutene er monopolbasert. En del av bdtalingenner at du slipper konkurranse så lenge ambudet varer, selv om noen kan gjøre på jobben kommersielt grunnlag.
Nei FOT Anbudsprosessene er ikke monopolbasert, alle som oppfyller kravene kan soeke og anbudete kan deles (som det ble gjort i forrige runde) mellom flere aktoerer.
Flygplan
21-02-2017, 21:24
Nei FOT Anbudsprosessene er ikke monopolbasert, alle som oppfyller kravene kan soeke og anbudete kan deles (som det ble gjort i forrige runde) mellom flere aktoerer.
At det er konkurranse i forkant av monopolet gjør det ikke til mindre monopol. Det hadde vært monopol selv om DAT eller FV hadde overtatt.
At det er konkurranse i forkant av monopolet gjør det ikke til mindre monopol. Det hadde vært monopol selv om DAT eller FV hadde overtatt.
Ja, ja .Hva skal man si?
Flygplan
21-02-2017, 21:34
Ja, ja .Hva skal man si?
At dette anbudstullet på flyruter snart bør opphøre.
At dette anbudstullet på flyruter snart bør opphøre.
Da vil det bli tynt med flyvninger. Med anbudet følger en støtteordning som gjør det MULIG å fly på disse plassene og tjene penger. Uten støtte vil selv ikke FlyViking røre plasser som Hasvik, Sørkjosen og Berlevåg.
Men det er vel mulig at flere selskaper vinner hver sine ruter i FOT konkurransen, er det ikke?
Vet du eller tror du?
Det kan se ut som om LN-FVA har under 10 000 landinger.
Angivelige opplysninger fra Albertas provinsregjerings salgsdokumenter:
Lot #4:
1985 DeHavilland Dash 8-103 – times as of Nov 18, 2014
C-GFSJ Dash 8-103 S/N: 017
Total time since new: 7775.1
Total cycles since new: 9483
Model Serial Number TSN CSN TBO TSO TSHSI
ENG 1 PW121 PCE-AC0101 339.6 549 8000 - -
ENG 2 PW121 PCE-AC0100 416.3 660 8000 - -
PROP 1 14SF-7 840701 7692.1 - 10500 204.1 -
PROP 2 14SF-7 841208 7706.8 - 10500 185.5 -
Additional Equipment: WAAS Upgrade, Universal UNS-1Lw, Universal TAWS, Auxiliary Power Unit (APU)
Kilde:
http://www.avcanada.ca/forums2/viewtopic.php?t=100541
Flygplan
21-02-2017, 22:52
Da vil det bli tynt med flyvninger. Med anbudet følger en støtteordning som gjør det MULIG å fly på disse plassene og tjene penger. Uten støtte vil selv ikke FlyViking røre plasser som Hasvik, Sørkjosen og Berlevåg.
Jeg er ikke overbevist om det, med de prisene Widerøe har på disse så skal det godt gjøre ikke å kunne drive på kommersielt grunnlag.
Jeg er ikke overbevist om det, med de prisene Widerøe har på disse så skal det godt gjøre ikke å kunne drive på kommersielt grunnlag.
Det må være en sannhet med enorme modifikasjoner.
Hvem kan drive anbudsstrekninger som under med samme frekvens på kommersielt grunnlag? Hvor mange går på i Hasvik en tirsdag i oktober? Tre, fire eller fem?
Hammerfest-Hasvik, full flex, kr 581. DX6.
Berlevåg-Mehamn, full flex, kr. 466. Daglig.
Dertil honnørrabatt, og barnepriser til og med fylte 15.
Flygplan
21-02-2017, 23:11
Det må være en sannhet med enorme modifikasjoner.
Hvem kan drive anbudssstrekninger som under med samme frekvens på kommersielt grunnlag? Hvor mange går på i Hasvik en tirsdag i oktober? Tre, fire eller fem?
Hammerfest-Hasvik, full flex, kr 581. DX6.
Berlevåg-Mehamn, full flex, kr. 466. Daglig.
Dertil honnørrabatt, og barnepriser til og med fylte 15.
Ja, la oss unnlate å si at de fleste billettene koster fra 2000. Hvor mange som går på er jo irrelevant så lenge det er passasjergrunnlag nok til å dekke utgiftene, og det er det nok uten subsidier.
Ja, la oss unnlate å si at de fleste billettene koster fra 2000. Hvor mange som går på er jo irrelevant så lenge det er passasjergrunnlag nok til å dekke utgiftene, og det er det nok uten subsidier.
For ordens skyld er det jo Samferdselsdepartementet som fastsetter maksprisene. Med ett unntak koster samtlige 49 strekk i ruteområde 1 og 2 under kr 2 000.
Alle strekk unntatt 6 har makspris under kr 1500.
Flygplan, respekt for din stahet i påstandene, men det hadde vært enklere for andre å forstå hva du mener om påstand kunne underbygges med fakta.
Flygplan
22-02-2017, 00:01
Flygplan, respekt for din stahet i påstandene, men det hadde vært enklere for andre å forstå hva du mener om påstand kunne underbygges med fakta.
Prisene er som de er de,har lite med påstander å gjøre.
Flygplan
22-02-2017, 00:03
For ordens skyld er det jo Samferdselsdepartementet som fastsetter maksprisene. Med ett unntak koster samtlige strekk i ruteområde 1 og 2 under kr 2 000.
Alle strekk unntatt 6 har makspris under kr 1500.
Nettipp, prisne er sykt høye. Hadde flere selskap måttet konkurrere om passasjerene hadde det ikke vært slik. 70-tallet er over nå.
Hva legger du i ordet "flest"?
Nettipp, prisne er sykt høye. Hadde flere selskap måttet konkurrere om passasjerene hadde det ikke vært slik. 70-tallet er over nå.
Det tas til etterretning. God natt!
Flygplan
22-02-2017, 00:14
Hva legger du i ordet "flest"?
Hvis det var min kommentar du refererte til: Over halvparten.
Mener du da at 1/20 er over halvparten siden "flesteparten" koster over 2K?
Flygplan
22-02-2017, 00:52
Mener du da at 1/20 er over halvparten siden "flesteparten" koster over 2K?
Nei. Med halvparten mener jeg over 50%
Men da var jo påstanden din BS.
Flygplan
22-02-2017, 01:47
Men da var jo påstanden din BS.
Det må du gjerne mene om du tror prisene endres av den grunn.
Kan du da dokumentere at flesteparten av rutene koster 2K+?
Om du ikke er istand til det anser jeg det som bevist at du kommer med BS.
La trollet hvile .. #Trumpspeak
La trollet hvile .. #Trumpspeak
Enig. Makan!
Flygplan
22-02-2017, 09:12
2Kan du da dokumentere at flesteparten av rutene koster 2K+?
Om du ikke er istand til det anser jeg det som bevist at du kommer med BS.
Widerøe har priser på nett. Ikke verre enn at du sjekker selv. Og uansett om det skulle være f.eks 1500 kr så er det fortsatt for dyrt, det vil si at det f.eks koster en arb.giver 30000 kr om 10 srk skal sendes et kort stykke på et kurs.
Den som klarer å finne WFs årsrapport og dele ett tall på et annet kan finne ut at totale salgsinntekter delt på antall passasjerer gir kr. 1041 for året 2015. Jeg vet ikke hvor mye av salgsinntektene som er relatert til passasjerer eller annet som post og frakt, men billettsalg gir nødvendigvis mindre til WF enn kr 1041 i snitt, inkludert berømte dyre billetter kjøpt kort tid før reisen.
Hvem får lavest kostnader av WF og FV?
Fly, jeg vet ikke hva som er mest økonomisk av å eie noe i 20+ år eller å leie, men det ville overraske meg hvis det er billigst å leie. Finanskostnader er alltid lavest for solide firma, enten man eier og har banklån, eller leaser.
Avgifter, likt.
Fuel, likt.
Vedlikehold, større flåte og egen part 145 er nok billigst og best med større delelager osv.
Ansatte, sånn jeg tolker ryktene er det vesentlig dårligere betalt hos Ola Giæver. F. eks 20% lavere lønnskostnader kan kanskje redusere kostnadene med 6%. For noen bakkeansatte og kabinansatte er det ikke realistisk med dårligere lønn enn hos WF.
På inntektssiden har Flyviking en ulempe med at absolutt alle rutene de kommer til å fly vil det nødvendigvis bli overskudd på tilbudssiden, og bra tilgang på billige billetter uansett hvem man reiser med.
Flygplan
22-02-2017, 12:50
Den som klarer å finne WFs årsrapport og dele ett tall på et annet kan finne ut at totale salgsinntekter delt på antall passasjerer gir kr. 1041 for året 2015. Jeg vet ikke hvor mye av salgsinntektene som er relatert til passasjerer eller annet som post og frakt, men billettsalg gir nødvendigvis mindre til WF enn kr 1041 i snitt, inkludert berømte dyre billetter kjøpt kort tid før reisen.
Hvem får lavest kostnader av WF og FV?
Fly, jeg vet ikke hva som er mest økonomisk av å eie noe i 20+ år eller å leie, men det ville overraske meg hvis det er billigst å leie. Finanskostnader er alltid lavest for solide firma, enten man eier og har banklån, eller leaser.
Avgifter, likt.
Fuel, likt.
Vedlikehold, større flåte og egen part 145 er nok billigst og best med større delelager osv.
Ansatte, sånn jeg tolker ryktene er det vesentlig dårligere betalt hos Ola Giæver. F. eks 20% lavere lønnskostnader kan kanskje redusere kostnadene med 6%. For noen bakkeansatte og kabinansatte er det ikke realistisk med dårligere lønn enn hos WF.
På inntektssiden har Flyviking en ulempe med at absolutt alle rutene de kommer til å fly vil det nødvendigvis bli overskudd på tilbudssiden, og bra tilgang på billige billetter uansett hvem man reiser med.
1041 kroner er som beskrevet tidligere her høy kost. Man bør kunne holde denne lavere, spøramålet er hvor mye. Noe er vel kanskje også bare ren omsetning der så å si hele beløpet videreføres til SAS, men det vil jo selvsagt virke motsatt også.
Det blir spennende å se hva som skjer, og om FV går med små eller store underskudd de første driftsårene. Jeg håper de legger seg på linjen der de har lave nok priser til å fylle flyene og høye nok priser til å tjene penger på sikt.
Det er bedre om noen selger alle billettene til en bestemt lav pris enn at de som kan planlegge slike småturer lenge på forhånd kan få lave priser og de som må bestille en dag eller to i forveien må betale det dobbelte etter min mening.
Det er bedre om noen selger alle billettene til en bestemt lav pris enn at de som kan planlegge slike småturer lenge på forhånd kan få lave priser og de som må bestille en dag eller to i forveien må betale det dobbelte etter min mening.
Bedre for hvem?
Dette med forskjellige priser på samme flybilletten var innført for mange år siden, yield management, aner ikke hva det er på Norsk. (Fortjeneste styring?)
Hvis man driver en forettning og ikke en veldedighet må man tjene penger og selge produktet til høyest mulig pris som kundene vil betale.
Dagen før julaften vil kundene betale mere, derfor går prisen opp.
Er det urettferdig og ville det ha vært bedre med billige priser året rundt og hele døgnet?
Joda, og enda bedre hvis flyturen hadde vært nesten gratis, men da er det ikke mere flyselskap igjen etter kort tid: Mange som prøvde billige billetter, Laker Airways, Peoples Express og andre som forsvant etter kort tid.
Norge er et av verdens dyreste land med et av verdens vanskeligste vinterforhold på Nord Norge og på kysten. Det koster å drive flyselskap da og billettene må betale kostnadene.
Enkelt regnestykke egentlig.
Hvis Ola kan drive billigere og likevel dekke regningene, betale tilbake investorene samt selge billetter som er vesentlig billigere og ha like store sikkerhetsmarginer som WF, så har han gjort det bra.
Han satser friskt og jeg tar av meg hatten for det, men setter spørsmålstegn ved å starte opp flyselskap for å hevne seg på tidligere arbeidsgiver, kanskje feil motivasjon..
Flygplan
22-02-2017, 13:33
Bedre for hvem?
Dette med forskjellige priser på samme flybilletten var innført for mange år siden, yield management, aner ikke hva det er på Norsk. (Fortjeneste styring?)
Hvis man driver en forettning og ikke en veldedighet må man tjene penger og selge produktet til høyest mulig pris som kundene vil betale.
Dagen før julaften vil kundene betale mere, derfor går prisen opp.
Er det urettferdig og ville det ha vært bedre med billige priser året rundt og hele døgnet?
Joda, og enda bedre hvis flyturen hadde vært nesten gratis, men da er det ikke mere flyselskap igjen etter kort tid: Mange som prøvde billige billetter, Laker Airways, Peoples Express og andre som forsvant etter kort tid.
Norge er et av verdens dyreste land med et av verdens vanskeligste vinterforhold på Nord Norge og på kysten. Det koster å drive flyselskap da og billettene må betale kostnadene.
Enkelt regnestykke egentlig.
Hvis Ola kan drive billigere og likevel dekke regningene, betale tilbake investorene samt selge billetter som er vesentlig billigere og ha like store sikkerhetsmarginer som WF, så har han gjort det bra.
Han satser friskt og jeg tar av meg hatten for det, men setter spørsmålstegn ved å starte opp flyselskap for å hevne seg på tidligere arbeidsgiver, kanskje feil motivasjon..
Bedre for alle. Jeg sa da ingenting om at man skulle selge med tap. Men heller ikke gjøre sånn som Widerøe og fly med halvfullt fly fordi de skal ha dobbelt så høy pris for de siste 20 setene som de 20 første.
Hevnlyst på gammel useriøs arbeidsgiver er den beste motivasjon som finnes. Jeg gleder meg til å se FV ta av.
Lowandslow
22-02-2017, 13:42
Hyret inn av Ola for å trolle? Den eneste tråden du har vært aktiv på her inne er denne tråden;)
Flygplan
22-02-2017, 13:59
Hyret inn av Ola for å trolle? Den eneste tråden du har vært aktiv på her inne er denne tråden;)
Den eneste tråden som så langt har interessert meg her er denne tråden. Regner med at det sikkert er noen tråder om Air crash investigation her som jeg kommer til å stikke innom etterhvert som ny sesong kommer.
Jeg kjenner for øvrig ikke Ola Giæver. Men jeg har opplevd den særs dårlige behandlingen Widerøe kan gi, plutselig snu og fly tilbake bår man nesten er ftamme ved destinasjonen fordi man har flere passasjerer et annet sted. Man forventer litt mer når man har betalt dyrt for en flytur.
Den eneste tråden som aå langt har interessert meg her er denne tråden. Regner med at det sikkert er noen tråder om Air crash investigation her som jeg kommer til å stikke innom etterhvert som ny sesong kommer.
Jeg kjnner for øvrig ikke Ola Giæver. Men jeg har opplevd den særs dårlige behandlingen Widerøe kan gi, plutselig snu og fly tilbake bår man nesten er ftamme ved destinasjonen fordi man har flere passasjerer et annet syed. Man forventer litt mer når man har betalt dyrt for en flytur.
Du er altså en snurten ex-passasjer av Widerøe, som en gang opplevde at operativ avdeling gjorde et valg for å hente gamle bestemødre, små barn eller pappaen til disse små barna pga tekniske utfordringer og/eller værforhold aldre steder. Et valg som gjorde at ditt harde liv her i vestlige europa ble utfordret. Som du attpåtil hadde betalt 1500-2000kr for. Grusomt av Widerøe, for et selskap.... Og dine kunnskaper om luftfarten baseres på synsing, følelser, og tv-programmet "air crash investigation" på National Geographic. Jajamensann. Da må det jo nesten bare være som du sier.
Flygplan
22-02-2017, 14:11
Du er altså en snurten ex-passasjer av Widerøe, som en gang opplevde at operativ avdeling gjorde et valg for å hente gamle bestemødre, små barn eller pappaen til disse små barna pga tekniske utfordringer og/eller værforhold aldre steder. Et valg som gjorde at ditt harde liv her i vestlige europa ble utfordret. Som du attpåtil hadde betalt 1500-2000kr for. Grusomt av Widerøe, for et selskap.... Og dine kunnskaper om luftfarten baseres på synsing, følelser, og tv-programmet "air crash investigation" på National Geographic. Jajamensann. Da må det jo nesten bare være som du sier.
Jeg reiser stadig med WF i mangel på andre alternativer. Jeg baserer alt på fakta. De snudde et minutt før landing for å ha tid til å fly tilbake før personellet gikk ut på tid, det var ikke ting som lå utenfor WF sin kontroll som gjorde det. Det forteller litt om yvor "god" kontroll de har...
Ingenting fra meg baseres på synsing, kun harde fakta. Du derimot synser jo i vei.
Er prisene sykt høye, eller er det andre priser stender som er kuntig lave?
Selv om man kan komme seg fra Oslo til Kristiansand for 399 kroner, er det heller ikke uvanlig at man må opp på 12-1500 kroner for en enveisbillett der, og full-flex ligger på ca. 2500. På en rute som er vidåpen for konkurranse, med flytid på ca. 30 minutter
Som man ser lenger sørpå så ble det levert inn null-anbud på eks. Florø, så det ble tatt ut av anbudet i neste runde. Det var vel først lokal jubel jubel for "bli kvitt Widerøe og monopolet" som gikk over i skuffelse over at det ikke dukket opp tre operatører som flyr timesruter til alle hjørner av landet for kr. 299 hver vei. Det er en del steder det rett og slett ikke er grunnlag for ruter uten subsidier.
Flygplan
22-02-2017, 14:22
Er prisene sykt høye, eller er det andre priser stender som er kuntig lave?
Selv om man kan komme seg fra Oslo til Kristiansand for 399 kroner, er det heller ikke uvanlig at man må opp på 12-1500 kroner for en enveisbillett der, og full-flex ligger på ca. 2500. På en rute som er vidåpen for konkurranse, med flytid på ca. 30 minutter
Som man ser lenger sørpå så ble det levert inn null-anbud på eks. Florø, så det ble tatt ut av anbudet i neste runde. Det var vel først lokal jubel jubel for "bli kvitt Widerøe og monopolet" som gikk over i skuffelse over at det ikke dukket opp tre operatører som flyr timesruter til alle hjørner av landet for kr. 299 hver vei. Det er en del steder det rett og slett ikke er grunnlag for ruter uten subsidier.
Prisene er sykt høye.
Dette begynner å utvikle seg i retning av en viss manns ytringer på Twitter. Vi holder oss vel for gode for det eller holder kjeft.
Jeg reiser stadig med WF i mangel på andre alternativer. Jeg baserer alt på fakta. De snudde et minutt før landing for å ha tid til å fly tilbake før personellet gikk ut på tid, det var ikke ting som lå utenfor WF sin kontroll som gjorde det. Det forteller litt om yvor "god" kontroll de har...
Ingenting fra meg baseres på synsing, kun harde fakta. Du derimot synser jo i vei.
Du blander begrepene synsing og fakta her.
Du har fullt rett til å mene det du gjør og ha synspunkter på hvordan en aktør opererer. Noe av det er sikkert rett også, men til nå har du kun kommet med egne meninger og analyser i denne tråden, og svært lite som kan dokumenteres som fakta. Ja endel er basert på egne opplevelser, men når verken du eller vi andre nødvendigvis vet hele bakgrunnen for hendelsen så er det mer synsing enn fakta. For å dra "Trump-kortet" så blander du også fakta med synsing, slik at mye av det du kommer med kan til dels karakteriseres som "alternativ fakta"
At en billett fra A til B, kjøpt X antall dager før avreise koster kr Y, ja det er fakta, men om det er dyrt eller billig, rimelig eller utpressing, ja det er ren synsing og egne meninger. Og hverken du eller vi vet hva gjennomsnittsprisen på nevnte avgang er (med mindre du har tilgang til Widerøes revenue management)
Dessuten virker det som i din argumentasjon at du henger deg opp i enkelt aspekter og ikke klarer se hele bildet.
. Hevnlyst på gammel useriøs arbeidsgiver er den beste motivasjon som finnes. Jeg gleder meg til å se FV ta av.
Tja, er ikke enig der: For det første er vel WF en ganske så seriøs arbeidsgiver og det står folk i kø for å få jobb der. For det andre så skulle vel motivasjon for å starte butikk være basert på å tjene penger og å skape arbeidsplasser, ikke for å hevne seg. Kamskje noen skulle se seg i speilet for å finne ut hvem som har skyld i å få sparken.
Flygplan
22-02-2017, 16:14
Du blander begrepene synsing og fakta her.
Du har fullt rett til å mene det du gjør og ha synspunkter på hvordan en aktør opererer. Noe av det er sikkert rett også, men til nå har du kun kommet med egne meninger og analyser i denne tråden, og svært lite som kan dokumenteres som fakta. Ja endel er basert på egne opplevelser, men når verken du eller vi andre nødvendigvis vet hele bakgrunnen for hendelsen så er det mer synsing enn fakta. For å dra "Trump-kortet" så blander du også fakta med synsing, slik at mye av det du kommer med kan til dels karakteriseres som "alternativ fakta"
At en billett fra A til B, kjøpt X antall dager før avreise koster kr Y, ja det er fakta, men om det er dyrt eller billig, rimelig eller utpressing, ja det er ren synsing og egne meninger. Og hverken du eller vi vet hva gjennomsnittsprisen på nevnte avgang er (med mindre du har tilgang til Widerøes revenue management)
Dessuten virker det som i din argumentasjon at du henger deg opp i enkelt aspekter og ikke klarer se hele bildet.
Så fordi fakta ikke passer med dine meninger er det synsing?
Flygplan
22-02-2017, 16:38
Tja, er ikke enig der: For det første er vel WF en ganske så seriøs arbeidsgiver og det står folk i kø for å få jobb der. For det andre så skulle vel motivasjon for å starte butikk være basert på å tjene penger og å skape arbeidsplasser, ikke for å hevne seg. Kamskje noen skulle se seg i speilet for å finne ut hvem som har skyld for å få sparken.
Uenighet er lov. Jeg ser det annerledes.
Og jeg tror mye av det handler om at WF ikke har hatt noen å måle seg mot. Det er ikke de besetningene og handlingen der som er problemet, de er serviceinnstilte som få. Problemet ligger nok lengre opp.
Theaviator
22-02-2017, 23:46
"– Vi ser eksempler på at nordmenn reiser på forretningsreiser, helge- og ukesturer kun med håndbagasje, ja, helt til de Karibiske øyene. Det blir etter hvert en vane å pakke lett og behovsprøvet"
Med tanke på det som tidligere har vært diskutert her, og de motforestillinger som har kommet mot han Olas evne til å lykkes. -Mannen som ikke vil ta innsjekket bagasje nå i begynnelsen, kan se ut til å ha gjort hjemmeleksa si allikevel. Denne artikkelen om at 6 av 10 reiser i dag kun med håndbagasje også på sydenturer forsterker en del muligheter.
Problemer med innsjekket bagasje og cnx med evt DY osv. har vært nevnt som nesten uoverkommelige hindre.
Ut i fra hva som står her burde Ola etter alle solemerker se ut til å ha et større marked enn hva enkelte har antydet dette tatt i betraktning.
Jeg ser fortsatt utfordringer med visse saker man ikke får ta ombord, men markedspotensiale økte betraktelig. Vi er et flyvant folk her hjemme på berget og vet å tilpasse oss. Kjøper heller ei ny saks enn å ta den med i reiseveska, ja eller kjøper ei lita ei...:-)
Det er Hangar som presenterer artikkelen.
http://www.hangar.no/6-av-10-reiser-kun-med-handbagasje-pa-fly/
Denne artikkelen om at 6 av 10 reiser i dag kun med håndbagasje også på sydenturer forsterker en del muligheter.
Her finnes det faktisk feilkilder, eksempelvis er det svært vanlig at når to reiser sammen sjekker kun den ene inn bagasje.
Det finnes også en feilkilde ved at det er grunn til å tro at forretningsreiser fra Oslo og Østlandsområdet i 9 av 10 tilfelle foregår med håndbagasje.
Derved er det antagelig en geografisk skjevfordeling som ikke fanges opp i statistikken.
Snittet kan være riktig , men hvem gjør hva og hvor?
Dette har selvsagt betydning for en bagasje strategi.
Flygplan
23-02-2017, 00:41
"– Vi ser eksempler på at nordmenn reiser på forretningsreiser, helge- og ukesturer kun med håndbagasje, ja, helt til de Karibiske øyene. Det blir etter hvert en vane å pakke lett og behovsprøvet"
Med tanke på det som tidligere har vært diskutert her, og de motforestillinger som har kommet mot han Olas evne til å lykkes. -Mannen som ikke vil ta innsjekket bagasje nå i begynnelsen, kan se ut til å ha gjort hjemmeleksa si allikevel. Denne artikkelen om at 6 av 10 reiser i dag kun med håndbagasje også på sydenturer forsterker en del muligheter.
Problemer med innsjekket bagasje og cnx med evt DY osv. har vært nevnt som nesten uoverkommelige hindre.
Ut i fra hva som står her burde Ola etter alle solemerker se ut til å ha et større marked enn hva enkelte har antydet dette tatt i betraktning.
Jeg ser fortsatt utfordringer med visse saker man ikke får ta ombord, men markedspotensiale økte betraktelig. Vi er et flyvant folk her hjemme på berget og vet å tilpasse oss. Kjøper heller ei ny saks enn å ta den med i reiseveska, ja eller kjøper ei lita ei...:-)
Det er Hangar som presenterer artikkelen.
http://www.hangar.no/6-av-10-reiser-kun-med-handbagasje-pa-fly/
Dette er åpenbart for oss som flyr ofte med disse, det er mange som reiser tilbake samme dag eller et pa dager etterpå.
Ingen tegn til FlyViking sitt/sine fly i Tromsø i går. Men på en av flybussene i Tromsø så var logoene til alle selskapene med; SAS, Norwegian, Widerøe og FlyViking.