Flyprat >
Flyforum > Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd
View Full Version : Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd
Uansett blir det viltigste for et nytt selskap, at folk bruker dem, særlig i startfasen!
FlyNonStop var marginalt unna å klare brake even, men for mange sørlendinger satt på gjerdet. Det kan ikke dere i Nord gjøre, da beholder dere ikke Viking lenge.
Så her er det bare å komme seg ut på tur!
Jeg setter meg heller i en robåt over fjorden, enn i et fly hos en mann som har havarerte fly som coverbilde på sin facebook-side.
"– Vi ser eksempler på at nordmenn reiser på forretningsreiser, helge- og ukesturer kun med håndbagasje, ja, helt til de Karibiske øyene. Det blir etter hvert en vane å pakke lett og behovsprøvet"
Ut i fra hva som står her burde Ola etter alle solemerker se ut til å ha et større marked enn hva enkelte har antydet dette tatt i betraktning.
Jeg ser fortsatt utfordringer med visse saker man ikke får ta ombord, men markedspotensiale økte betraktelig. Vi er et flyvant folk her hjemme på berget og vet å tilpasse oss. Kjøper heller ei ny saks enn å ta den med i reiseveska, ja eller kjøper ei lita ei...:-)
Det er vel en viss forskjell i hvor stor håndbagasje det er plass til i en Dash-8 kontra 737-800?
Uansett blir det viltigste for et nytt selskap, at folk bruker dem, særlig i startfasen!
FlyNonStop var marginalt unna å klare brake even, men for mange sørlendinger satt på gjerdet. Det kan ikke dere i Nord gjøre, da beholder dere ikke Viking lenge.
Så her er det bare å komme seg ut på tur!
Flynonstop hadde ett fly i 6 måneder og eieren tapte personlig 36,4 millioner, (1,3 mill i uka) og andre tapte også mye, det var store udekkede krav i konkursboet. Men det er alltid lett å si bare noen få passasjerer til på hver flygning og bare litt høyere snittpris......
Utrolig hva man finner på OG fb.
Mange nærmest hatmeldinger om WF og OG siste innlegg viser en mangel på seriøsitet som inngir lite respekt.
Eks fra i dag av OG.
"Hva med det Norske "Monopolistiske" kortbanenettet?
Tur / retur Tromsø - Vadsø koster opp mot Kr 7.000
En reise over Atlanteren med Norwegian for kr 450
God helg!"
En seriøs leder fronter sitt eget produkt. OG og hans "menighet på fb bruker all sin tid på useriøse innlegg mot WF.
Flynonstop hadde ett fly i 6 måneder og eieren tapte personlig 36,4 millioner, (1,3 mill i uka) og andre tapte også mye, det var store udekkede krav i konkursboet. Men det er alltid lett å si bare noen få passasjerer til på hver flygning og bare litt høyere snittpris......
Sant nok, men fortsatt er det viktig å bruke et nytt selskap som er avhengig av inntekter for å gå rundt, og ikke har noe særlig buffer å tære på.
Men tipper folk nordfra er litt mer fremoverlent enn sørlendingene var, så satser vi på at de kommer igjennom det første viktige året med svarte tall nederst.
Konkurranse i luftfarten er som oftest bra for forbrukerne, som flyselskapene er til for!
....Men tipper folk nordfra er litt mer fremoverlent enn sørlendingene var, så satser vi på at de kommer igjennom det første viktige året med svarte tall nederst.
Hva er grunnen til at du tror det? De i min omgangskrets er nøytral/negativ til mulighetene til at dette skal gå, og FV ikke det første selskapet de ville velge i nordområdende.
Field in sight
24-02-2017, 19:34
Ingen tegn til FlyViking sitt/sine fly i Tromsø i går. Men på en av flybussene i Tromsø så var logoene til alle selskapene med; SAS, Norwegian, Widerøe og FlyViking.
Deres ene fly dro i følge FlyViking på Facebook (https://www.facebook.com/FlyVikingAS) til Kiruna på mandag. Kanskje de ikke har kommet tilbake med det enda?
Flygplan
24-02-2017, 22:12
Utrolig hva man finner på OG fb.
Mange nærmest hatmeldinger om WF og OG siste innlegg viser en mangel på seriøsitet som inngir lite respekt.
Eks fra i dag av OG.
"Hva med det Norske "Monopolistiske" kortbanenettet?
Tur / retur Tromsø - Vadsø koster opp mot Kr 7.000
En reise over Atlanteren med Norwegian for kr 450
God helg!"
En seriøs leder fronter sitt eget produkt. OG og hans "menighet på fb bruker all sin tid på useriøse innlegg mot WF.
Ingenting useriøst med å kritisere WF - Det er helt på sin plass.
Ingenting useriøst med å kritisere WF - Det er helt på sin plass.
Det kommer helt an på hvilket ståsted du har.
For meg oppfattes dine innlegg som et partsinnlegg fra en som har tilknytning til FV enten som ansatt eller som innleid kommunikasjonsrådgiver.
Jeg har sett tilsvarende tidligere, bl.a. i forbindelse med SAS krisen i November 2012. Da dukket plutselig flere nye aktører opp i diskusjonsfora i E24, DN, Aftenposten etc. som tydelig hadde en agenda om å bidra til at SAS havarerte. Nær døgnet rundt svarte de nye profilene, som bedyret at de var uten bindinger og ekstremt opptatt av flyindustrien, på pro SAS innlegg. Sov de ikke? - eller var det et team bak profilene?...
De forsvant like plutselig som de dukket opp - så mye for deres oppriktige interesse for luftfart.
Hvem var de? Jobbet for en konkurrent som i dine termer i så fall ville i en periode blitt "monopolist" på det norske markedet? Var de noen som spekulerte i aksjer og som så for seg en stor verdiøkning av konkurrenten sine aksjer i tilfelle SAS havari? Representerte de noen som hadde interesse av oppkjøp av verdiene i et konkursbo?
De seilte uansett under falsk flagg.
Beklager men min personlige oppfatning plasserer deg i same kategori.
Moderator må vurdere om dette innlegget er "innafor"
Flygplan
25-02-2017, 11:55
Det kommer helt an på hvilket ståsted du har.
For meg oppfattes dine innlegg som et partsinnlegg fra en som har tilknytning til FV enten som ansatt eller som innleid kommunikasjonsrådgiver.
Jeg har sett tilsvarende tidligere, bl.a. i forbindelse med SAS krisen i November 2012. Da dukket plutselig flere nye aktører opp i diskusjonsfora i E24, DN, Aftenposten etc. som tydelig hadde en agenda om å bidra til at SAS havarerte. Nær døgnet rundt svarte de nye profilene, som bedyret at de var uten bindinger og ekstremt opptatt av flyindustrien, på pro SAS innlegg. Sov de ikke? - eller var det et team bak profilene?...
De forsvant like plutselig som de dukket opp - så mye for deres oppriktige interesse for luftfart.
Hvem var de? Jobbet for en konkurrent som i dine termer i så fall ville i en periode blitt "monopolist" på det norske markedet? Var de noen som spekulerte i aksjer og som så for seg en stor verdiøkning av konkurrenten sine aksjer i tilfelle SAS havari? Representerte de noen som hadde interesse av oppkjøp av verdiene i et konkursbo?
De seilte uansett under falsk flagg.
Beklager men min personlige oppfatning plasserer deg i same kategori.
Moderator må vurdere om dette innlegget er "innafor"
De på E24 forsvant ikke like fort som de kom, de forsvant når kommentarfeltet sluttet å være anonymt. Det gjorde pro SAS-kommentarene der også.
At Giæver ikke er en anonym mann med sine kommentarer på Facebook er en vesensforskjell.
. Jeg setter meg heller i en robåt over fjorden, enn i et fly hos en mann som har havarerte fly som coverbilde på sin facebook-side.
MountainDew
25-02-2017, 20:18
Har FV hatt noe reklame (foruten mediaomtale) i det høye Nord?
Har FV hatt noe reklame (foruten mediaomtale) i det høye Nord? Hvis vi inkluderer Bodø i "høye Nord", har det - etter det jeg har observert i lokalpressen - ikke vært reklame. Det eneste av en form for markedsføring er artiklene i Luftfart.media.
Forøvrig er det jo en amatørmessig billettbestilling hos FV; en dagstur Bodø-Tromsø gir retur bortimot to timer før man har startet fra Bodø...
Et tillegg: FV har vel ikke SCAT-1?
eriwe737
26-02-2017, 01:58
Kikket etter havarerte fly på FB siden, men så ingen. Har du lenke?
Bla litt i forsidebildene til Ola, 7. januar 2015 = LN-WIF drittmobil så får ikke lagt med linken.
Flygplan
26-02-2017, 02:52
Jeg setter meg heller i en robåt over fjorden, enn i et fly hos en mann som har havarerte fly som coverbilde på sin facebook-side.
Men å fly med dem som havarerte flyet er ok?
Theaviator
26-02-2017, 11:13
Ser foreløpig ikke ut som om det er noe fart i billettsalget til FV.
Hvordan ser du det? Så vidt meg bekjent ble 1-6 seter igjen funksjonen/indikasjonen slått av etter et par dager... Så den på/ble testet???, men vet ikke om den er tilbake.
Så om det er andre måter å "lese" solgte seter på uten å ha "innside" tilgang tar jeg gjerne imot lærdom....:-)
Hvordan ser du det? Så vidt meg bekjent ble 1-6 seter igjen funksjonen/indikasjonen slått av etter et par dager... Så den på/ble testet???, men vet ikke om den er tilbake.
Så om det er andre måter å "lese" solgte seter på uten å ha "innside" tilgang tar jeg gjerne imot lærdom....:-)
Ikke på annen måte enn at det stort sett står "4 " seter igjen til laveste pris på de fleste avganger. Dog noen få avganger "1" eller"5".
Forutsetningen for min vurdering er at prisene øker i. h. h. til fyllingsgrad, dvs. at eks pris 499 gjelder noen få seter.
Det finnes mange maater aa lese inn dette paa, Flyviking gir jo en god del bort "gratis" ved aa vise deler av spoerringen i URL'en - med litt Excel kunnskaper kan man lett lese inn alle tilgjengelige priser i ukene fremover. Mange reiseportaler som ikke tilbyr bestilling benytter slik skjermskraping til aa hente inn informasjon (det jeg beskriver overfor er bare en knoett liten del av metodene som benyttes) det var nettopp derfor man maatte gaa via en Captcha ved bestilling av Ryanair.
Legger man til grunn at Flyviking ikke er noen veldedighets organisasjon og realistisk innser at Flyviking oensker aa tjene penger, saa ligger det mye beregninger som automatisk oeker prisene etterfom flyene fylles opp, jeg har selv jobbet med slike modeller - baade utvikling og bruk. Og det jeg ser med et raskt blikk paa Lavpriskalenderen er at det ikke er solgt mye.
En learer jo mye med aa gaa igjennom AeroCRS sidene.
Men å fly med dem som havarerte flyet er ok?
Å fly med et flyselskap som åpent innrømmer feil, tar interne runder på saken og er helt transparent for statens havarikommisjon er meg helt problemfritt. Widerøe opererer i de hardeste forholdene vi har i Norge, ja sågar i hele verden.
Et flyselskap som ikke har noe erfaring, som gror fram fra smålighet, storkjeftighet og en fornemmelse av bitterhet - det er for meg oppskriften på fare. Når Ola Giæver går på tvers av det statens havarikommisjon har kartlagt, og forsøker skape "politiske" poeng av havarier pga de forhold som begge selskap skal fly i (fallvinder, små flyplasser med dårlige innflyvningshjelpemidler og lite radardekning, harde værforhold).... Det er direkte frastøtende. Og som sådan hårreisende å ha som offentlig bilde på facebook. Å gå i konkurranse er greit, men man argumenterer ikke med havarier hvor menneskeliv kunne gått tapt. Det er ufint og vitner om ekstremt dårlig avreagering og/eller forståelse for operative forhold. Og det, det er meget dårlige egenskaper å ha som CEO i et flyselskap.
I krass kontrast kan man gjerne se til Carsten Spohr og hans sympatiske vesen etter Germanwingsulykken.
Flygplan
26-02-2017, 15:49
Å fly med et flyselskap som åpent innrømmer feil, tar interne runder på saken og er helt transparent for statens havarikommisjon er meg helt problemfritt. Widerøe opererer i de hardeste forholdene vi har i Norge, ja sågar i hele verden.
Et flyselskap som ikke har noe erfaring, som gror fram fra smålighet, storkjeftighet og en fornemmelse av bitterhet - det er for meg oppskriften på fare. Når Ola Giæver går på tvers av det statens havarikommisjon har kartlagt, og forsøker skape "politiske" poeng av havarier pga de forhold som begge selskap skal fly i (fallvinder, små flyplasser med dårlige innflyvningshjelpemidler og lite radardekning, harde værforhold).... Det er direkte frastøtende. Og som sådan hårreisende å ha som offentlig bilde på facebook. Å gå i konkurranse er greit, men man argumenterer ikke med havarier hvor menneskeliv kunne gått tapt. Det er ufint og vitner om ekstremt dårlig avreagering og/eller forståelse for operative forhold. Og det, det er meget dårlige egenskaper å ha som CEO i et flyselskap.
I krass kontrast kan man gjerne se til Carsten Spohr og hans sympatiske vesen etter Germanwingsulykken.
WF åpent innrømmer feil? Ved å sette fartøysjefen her i stilling som flyvesjef i ettertid? Jaja,vi er i allefall uenige om det.
Jeg flyr helst med de som har færrest ulykker for min del.
Vi trenger begge selskaper, og konkuranse på rutene.
Widerøe må også tjene penger, men trenger noen til å pushe litt.
Helt klart plass til begge!
Flygplan
26-02-2017, 16:09
Vi trenger begge selskaper, og konkuranse på rutene.
Widerøe må også tjene penger, men trenger noen til å pushe litt.
Helt klart plass til begge!
Absolutt. FV trenger nok noe tid å finne hvilke ruter som i praksis kan være lønnsomme, markedsundersøkelser sier ikke alltid så mye om realitetene. Men om eller når det skjer sitter vi som flyr ofte i nord med et bedre flytilbud enn vi gjorde før.
WF åpent innrømmer feil? Ved å sette fartøysjefen her i stilling som flyvesjef i ettertid? Jaja,vi er i allefall uenige om det.
Jeg flyr helst med de som har færrest ulykker for min del.
Har du i det hele tatt lest den *upartiske*, *faglige* etterforskningen av saken? Som ligger offentlig?
Du beviser iallefall at du har lite peiling på sammenheng mellom sikkerhet og luftfart. Eller at du bare troller. Who knows. Sistnevnte er iallefall best for din del, hvis ikke anbefaler jeg å lese deg litt opp (y)
Flygplan
26-02-2017, 16:59
Har du i det hele tatt lest den *upartiske*, *faglige* etterforskningen av saken? Som ligger offentlig?
Du beviser iallefall at du har lite peiling på sammenheng mellom sikkerhet og luftfart. Eller at du bare troller. Who knows. Sistnevnte er iallefall best for din del, hvis ikke anbefaler jeg å lese deg litt opp (y)
Ja, jeg har lest rapporten i sin helhet.
Melding fra moderator:
Da avslutter vi diskusjonen om Widerøe og ulykker. Den er lite relevant for denne tråden.
Men tilbake til topic; er det noen som har tatt den helt ut og bestilt med FlyViking?
Tenkte faktisk seriøst å ta en tur med de fra Bodø til Tromsø lørdag 1. april, men Giæver & co tar fri i helgen, og det er den eneste dagen jeg kan. Så ja, men nei.
Noen som har booket tur enda?
Viktig å bruke dem, selv om konkurrenten setter ned prisene, går Viking dukken er vel prisene kvikt tilbake!
Viktig å bruke dem, selv om konkurrenten setter ned prisene, går Viking dukken er vel prisene kvikt tilbake!
Et naivt argument for å fly med FV. Man flyr vel fordi det eksisterer et behov, eller at selskapet har et bedre produkt enn konkurrenten.
En annen side er at prisene på nettet ikke er bærekraftige verken for FV eller WF og derved er det spørsmål om hvem som står lengst oppreist,finansielt. Det svaret er vel gitt.
Flybransjen er svært kapitalkrevende, samtidig som den er en lavmargin bransje.
Norwegian klarte seg med et nødskrik over kneika fordi det hadde tunge investorer inne i en oppstartfase, blant andre Stordalen.
Ingen profesjonell investor vil ta i FV med ildtang.
Det holder dessverre ikke å oppfordre folk til å fly FV for å redde selskapet.
FV må selv vise at de kan tiltrekke seg kunder fordi de er mer attraktive enn WF.
Så langt ser det ikke bra ut i den retning.
Et naivt argument for å fly med FV. Man flyr vel fordi det eksisterer et behov, eller at selskapet har et bedre produkt enn konkurrenten.
En annen side er at prisene på nettet ikke er bærekraftige verken for FV eller WF og derved er det spørsmål om hvem som står lengst oppreist,finansielt. Det svaret er vel gitt.
Flybransjen er svært kapitalkrevende, samtidig som den er en lavmargin bransje.
Norwegian klarte seg med et nødskrik over kneika fordi det hadde tunge investorer inne i en oppstartfase, blant andre Stordalen.
Ingen profesjonell investor vil ta i FV med ildtang.
Det holder dessverre ikke å oppfordre folk til å fly FV for å redde selskapet.
FV må selv vise at de kan tiltrekke seg kunder fordi de er mer attraktive enn WF.
Så langt ser det ikke bra ut i den retning.
Kanskje en ide å vente med å diskutere dette til FlyViking har fått startet sin første rute? Først da vil vi kunne se hvordan det går...
Flygplan
09-03-2017, 21:18
Jepp, booket Bodø-Tromsø :)
Joda, men kan man velge, så må kundene som ønsker konkurranse faktisk velge de som trenger trafikken mest. Hvis ikke er de historie, og det ville vel være stusselig for Nord Norge.
De som har et aktivt negativt forhold til enten det nye selskapet eller hovedeier, står selvfølgelig fritt til å bruke pengene sine der de ønsker.
Joda, men kan man velge, så må kundene som ønsker konkurranse faktisk velge de som trenger trafikken mest. Hvis ikke er de historie, og det ville vel være stusselig for Nord Norge.
De som har et aktivt negativt forhold til enten det nye selskapet eller hovedeier, står selvfølgelig fritt til å bruke pengene sine der de ønsker.
Som forbruker må/bør man velge det produktet som er best. Hva som er best er opp til forbrukeren å bestemme. Her kan man vekte på alt fra lounge via tider til pris.
Selv så legger jeg en stor dose av min egen vekting på sikkerhet, og som det står i dag hadde det ikke blitt FV, rett og slett fordi jeg ikke stoler på at de kan transportere meg på avtalt tidspunkt med alle utsettelsene og fly på bakken og alt det der.
Selvfølgelig må man også velge nykommeren om man faktisk ønsker konkurranse, men da må nykommeren først og fremst tilby ett produkt som er mer attraktivt enn alternative[t|ne]
Jeg venter nok med å bestille før jeg kan ta med meg bagasje. Er det andre her inne som har bestilt billett? :)
Edit: Post nr 1000 :D
Flygplan
25-03-2017, 12:37
Jeg venter nok med å bestille før jeg kan ta med meg bagasje. Er det andre her inne som har bestilt billett? :)
Edit: Post nr 1000 :D
Har bestilt, ja. Har aldri hatt mer enn håndbagasje med meg når jeg reiser innenlands.
Nesten litt for godt til å være sant om man titter på co-pilotens offentlige facebook-side.
Nesten litt for godt til å være sant om man titter på co-pilotens offentlige facebook-side.
Hva mener du med dette?
Hva mener du med dette?
Make Lyngen great again.
Field in sight
27-03-2017, 09:09
Allerede dag en blir sårbarheten med tynn flyflåte og dårlig vær illustrert. Nå i luften med flyvning nummer to (HFT-TOS), skulle egentlig vært i luften med flyvning nummer fire (BOO-TOS).
Allerede dag en blir sårbarheten med tynn flyflåte og dårlig vær illustrert. Nå i luften med flyvning nummer to (HFT-TOS), skulle egentlig vært i luften med flyvning nummer fire (BOO-TOS).
Tjah. Ser ikke ut til at tjukk flyflåte hjalp noe særlig på TOS i morges ;)
Lowandslow
27-03-2017, 10:37
Henter jo inn litt tid når han dropper deice etter 20 minutt på holding før avgang Tromsø i tette snøbyger.....
Beechdriver
27-03-2017, 10:52
Henter jo inn litt tid når han dropper deice etter 20 minutt på holding før avgang Tromsø i tette snøbyger.....
Hva, droppet de-ice???????
Eller hadde de de-icet og var avgangstiden kanskje fortsatt innenfor "holdover time" etter siste de-icing/anti-icing?
Boeingflyer
27-03-2017, 10:52
..... er ikke så nøye med "flight mode" på telefonen heller når man prater live med TV2 fra 15000' ....:rolleyes:
Urelatert til det du quotet .
----
Jaja, at Ola Giæver har problemer med deice har man visst lenge. Har enda en facebookmelding fra han hvor han omtaler "SAS og Norwegian har deicevirus på knållen". Han vet vel bedre :)
Lowandslow
27-03-2017, 11:01
Hva, droppet de-ice???????
Eller hadde de de-icet og var avgangstiden kanskje fortsatt innenfor "holdover time" etter siste de-icing/anti-icing?
Nei, han hadde ikke hatt deice....
Swashbuckler
27-03-2017, 11:04
Tydelig mye som ikke er så nøye så lenge sjefen sjøl synes det er greit. Skjønner han ikke at slikt havner i sosiale medier og veldig raskt kan gi dårlig PR? Lønner seg nok å følge boka til punkt og prikke når alles øyne er festet mot dem nå i begynnelsen. Men hvis han skriver denslags selv på Facebook så blir jeg litt stum egentlig.
Beechdriver
27-03-2017, 11:11
Nei, han hadde ikke hatt deice....
Dersom dette kan bli bekreftet da er det aldri Fly Viking for min del. Håper dette har blitt dokumentert.........For Ole Giævers del håper jeg at ikke pressen kommer med oppslag om dette.........Dette er killing for (sikkerhets)omdømmet.
Norge har fått et nytt flyselskap i dag, og det skjer jo ikke hver dag!
Gratulerer til både flyselskap og passasjerer i Nord Norge!
Flygplan
27-03-2017, 12:26
Tror nå for min del at en som har 35+ års erfaring med flytypen har litt bedre peiling på når flyet bør avises enn lekmenn på et forum.
Field in sight
27-03-2017, 12:31
Flyene der skulle komme fra Alta, hvor de ikke kom seg til i går med været som var... De fløy derfor til Alta først i dag.
Men det førte ikke til videre forsinkelser for samtlige ruter til selskapene ut resten av dagen.
Lowandslow
27-03-2017, 12:32
Tror nå for min del at en som har 35+ års erfaring med flytypen har litt bedre peiling på når flyet bør avises enn lekmenn på et forum.
Så når han har stått i +20 minutter i heavy snow uten å deice samt at alle andre selskaper deicer så er det Ola som vet best? Er det sånn å forstå?
Så når han har stått i +20 minutter i heavy snow uten å deice samt at alle andre selskaper deicer så er det Ola som vet best? Er det sånn å forstå?
Helt riktig! Ola vet best.
Flygplan
27-03-2017, 12:36
Han vet nok bedre enn hva de fleste her på forumet gjør i allefall. Jeg reiste for øvrig med Widerøe for en kort tid siden under lignende forhold, bakkestopp på over 30 min og kraftige snøbyger, men ingen avising. Jeg overlater de avgjørelsene til fagfolkene for min del.
Han vet nok bedre enn hva de fleste her på forumet gjør i allefall. Jeg reiste for øvrig med Widerøe for en kort tid siden under lignende forhold, bakkestopp på over 30 min og kraftige snøbyger, men ingen avising. Jeg overlater de avgjørelsene til fagfolkene for min del.
Kan du oppgi dato og flight nummer? Du husker sikkert siden det er for kort tid siden...
eller er dette det som på godt norsk kalles "brønnpissing"?
Lowandslow
27-03-2017, 12:47
Ja da var det nok helt riktig avgjørelse av Ola, var de andre selskapene som tok feil avgjørelse skjønner jeg....
Flygplan
27-03-2017, 12:48
Kan du oppgi dato og flight nummer? Du husker sikkert siden det er for kort tid siden...
eller er dette det som på godt norsk kalles "brønnpissing"?
Nå jeg flyr har du lite med. Var i februar, flygning fra Stokka. Begynner å lure på om de faktisk har avisingsutstyr der, har aldri sett det i bruk... Men det kan vel ha noe med at flyene såvidt jeg vet ikke står der over natten annet enn unntaksvis.
Tror ikke du forstår begrepet brønnpissing.
Nå jeg flyr har du lite med. Var i februar, flygning fra Stokka. Begynner å lure på om de faktisk har avisingsutstyr der, har aldri sett det i bruk... Men det kan vel ha noe med at flyene såvidt jeg vet ikke står der over natten annet enn unntaksvis.
Tror ikke du forstår begrepet brønnpissing.
Dersom du oppgir flight nummer og dato går det an å sjekke at din påstand er riktig.
Hvis ikke så er det fort gjort å anta at du presenterer "alternative fakta" ;-)
Ellers bryr jeg meg ikke det spor om når du flyr og hvem dy flyr med
Flygplan
27-03-2017, 13:00
Dersom du oppgir flight nummer og dato går det an å sjekke at din påstand er riktig.
Hvis ikke så er det fort gjort å anta at du presenterer "alternative fakta" ;-)
Ellers bryr jeg meg ikke det spor om når du flyr og hvem dy flyr med
Hva du måtte anta og ikke får bli din sak :)
Det blir litt sånn som man anta at et selskap går på akkord med sikkerheten uten å faktisk ha all informasjon tilgjengelig, det blir bare en antagelse.
Jeg snakket akkurat med Stein Terje Dahl Adm.dir i FlyViking, han kunne fortelle meg på telefon at flyet ble stående på gaten i lang tid da de var fly nr. 4 i køen for de-ice i morges, så de valgte stå på gaten til de var deres tur, selve de-ice tok ca. 15 min, og det kan vel stemme med at til ca. 20 min fra dep fra gate til de var i luften ... så hvor Lowandslow har det at de droppet de-ice skjønner jeg ikke....
Lowandslow
27-03-2017, 16:37
For å følge opp meg selv, så kunne Stein Terje Dahl Adm.dir i FlyViking fortelle meg på telefon akkurat nå, at flyet ble stående på gaten i lang tid da de var fly nr. 4 i køen for de-ice i morges, så de valgte stå på gaten til de var deres tur, selve de-ice tok ca. 15 min, og det kan vel stemme med at til ca. 20 min fra dep fra gate til de var i luften ... så hvor Lowandslow har det at de droppet de-ice skjønner jeg ikke....
Kan du også bekrefte at de deicet på avgangen til Bodø?
Av de jeg har snakket med som var på plassen er det ingen som så han avise før den avgangen.
Det gjorde han forsåvidt ikke på avgang nr. 2 til Hammerfest heller...
Kan du også bekrefte at de deicet på avgangen til Bodø?
Av de jeg har snakket med som var på plassen er det ingen som så han avise før den avgangen.
Det gjorde han forsåvidt ikke på avgang nr. 2 til Hammerfest heller...
Ganske dumt å ikke avise før avgang, ikke bare av sikkerhets grunner, men også forde alle springer rundt med mobil kameraer og video, ikke minst i tårnet hvor det er lett å se ned på toppen av vinger og hale.
Tror nok at de Ole gjør det som er riktig selv om det er dyrt.
Field in sight
27-03-2017, 18:49
Jøss, her var det mange amatører som plutselig hadde blitt eksperter. ;):fly
Jøss, her var det mange amatører som plutselig hadde blitt eksperter. ;):fly
I hvilken grad vet du om hva andre på dette forumet arbeider med? Og hvilken bransje de tilhører? Med hvor mange års erfaring?
Dette er virkelig the cancer of this forum - det er så mye fagfolk og folk som jobber i bransjen som ønsker å delta. Men så fort de åpner kjeften så kalles de "amatører" av folk med litt for mye meninger... Trasig.
Field in sight
27-03-2017, 19:12
I hvilken grad vet du om hva andre på dette forumet arbeider med? Og hvilken bransje de tilhører? Med hvor mange års erfaring?
Dette er virkelig the cancer of this forum - det er så mye fagfolk og folk som jobber i bransjen som ønsker å delta. Men så fort de åpner kjeften så kalles de "amatører" av folk med litt for mye meninger... Trasig.
Vet vel ingenting, annet enn meg selv.
Min kommentar var dog siktet mot et god del håpløse kommentarer, blant annet store deler av diskusjonen over om hvorvidt et par av dagens FVK-avganger var innom de-ice før avgang. Om du mener at noen "fagfolk" uttalte seg der, håper jeg du tuller. Jeg unngikk selv å kommentere, da det var tydelig kun personer uten peiling med sterke meninger. Pilotene vet hva de selv trenger, og det er alt man behøver å si om det. Noe annet spekulering om at de dropper de-ice for å spare tid er bare amatørmessig.
Om ikke annet, så er det jo imponerende hvor ufeilbarlig piloter er.... :) Skulle helst hatt de i operasjonssalene rundt om på sykehus, slik at feil aldri skjer.
Field in sight
27-03-2017, 19:48
Om ikke annet, så er det jo imponerende hvor ufeilbarlig piloter er.... :) Skulle helst hatt de i operasjonssalene rundt om på sykehus, slik at feil aldri skjer.
Snakk om "cancer of this forum" med slike sarkastiske holdninger... :fly
Nei, men man skulle latt dem ta over drift av flyselskapene, ettersom de kan alt om luftfart. :stir
Nei, men man skulle latt dem ta over drift av flyselskapene, ettersom de kan alt om luftfart. :stir
Tja mon det.
Sikkert bra bakgrunn å ha vært flyger for lede et flyselskap.
Mange som har kjørt flyselskap dundrende konkurs, både ledere med og uten flyerfaring.
Et par presidenter i USA har også bakgrunn som flygere uten at det har gått så veldig bra. (Skjønt jeg likte den første Bushen og inviterte han og Barbara til bryllupet mitt. De kunne ikke komme så jeg fikk et kort fra det Hvite Hus med lykkeønskinger)
Men denne tråden er jo om nettopp en flyger som startet og driver flyselskap:
Jeg er uenig med motivasjon for å begynne dette: Hevne seg på WF, men tror nok han har bakgrunn nok, ihvertfall teknisk og operasjons messing til å drive det bra, hvis det kommer over kneiken i oppstarten og begynner å tjene penger.
Et stort "hvis".
Tror ikke at de så dum at de skipper de-icing før avgang, det er kriminelt..:old
Må si jeg er litt overrasket over holdningen til enkelte her på forumet. Her starter et nytt norsk flyselskap med sine første flygninger. Norske eiere, norske piloter og norskregistrerte fly.
Likevel har man en trang til å kritisere og klage på alt de gjør og ikke gjør. Greit at ikke alle ønsker dem lykke til, men å kun se etter feil og problematisere alt FV gjør er lite konstruktivt. Når det i tillegg går over i personangrep blir det bare trist på et flyforum. Håper at flygende, bakkeansatte og andre i bransjen hever seg over sånt og fortsetter å bidra på forumet.
Jeg synes det er hyggelig med enda et norsk flyselskap og ønsker dem hell og lykke. Tror dem trenger det i en presset bransje, så får tiden vise om de klarer seg over kneika.
SAS-Steward
27-03-2017, 21:52
Må si jeg er litt overrasket over holdningen til enkelte her på forumet. Her starter et nytt norsk flyselskap med sine første flygninger. Norske eiere, norske piloter og norskregistrerte fly.
Likevel har man en trang til å kritisere og klage på alt de gjør og ikke gjør. Greit at ikke alle ønsker dem lykke til, men å kun se etter feil og problematisere alt FV gjør er lite konstruktivt. Når det i tillegg går over i personangrep blir det bare trist på et flyforum. Håper at flygende, bakkeansatte og andre i bransjen hever seg over sånt og fortsetter å bidra på forumet.
Jeg synes det er hyggelig med enda et norsk flyselskap og ønsker dem hell og lykke. Tror dem trenger det i en presset bransje, så får tiden vise om de klarer seg over kneika.
Jeg har bevist valgt å gå mer å mer til andre fora en dette her. For mye skjit og personangrep og kritikk dersom man forsøker å bidra med noe. Synes også moderatorene lar alt for mye gå.
Når det gjelder Fly Viking så ønsker jeg de all mulig lykke til. Tviler ikke et sekund på at de opererer på en trygg måte. Noe annet er rett og slett for dumt.
Ola er en kontroversiell person og ikke alt vil gå på skinner i begynnelsen, men han er ikke alene. Flere folk som bidrar der.
Jeg har bevist valgt å gå mer å mer til andre fora en dette her. For mye skjit og personangrep og kritikk dersom man forsøker å bidra med noe. Synes også moderatorene lar alt for mye gå.
Det er synd, vi trenger dere som jobber i bransjen her på forumet hvis det skal bli noe kvalitet over det! Håper som sagt at dere hever dere over bedreviterene, de finnes over alt, for alle som har en jobb som stikker seg litt frem.
Hva sier regelverket ang avising og temperatur?
Har nå vært med på mange reiser opp igjennom der det er tørr snø, som blåser av med en gang man passerer 40-60 km/t, og da er det vel ikke noe vits vil jeg tro?
Ikke sikker på temp det var i går, og heller ikke hva regelverket sier. Hvor mye kan kapteinen bestemme selv og ikke?
Swashbuckler
28-03-2017, 00:27
Jo nærmere null, jo mere tull... I går var det -1 i TOS mener jeg å huske. Det er en lumsk temperatur, vil jeg påstå. Men nå synes jeg vi skal la dette ligge om noen ikke kan uomtvistelig besvise at de gikk uten å deice. Det er litt dårlig stil å synse mye rundt dette uten å være sikker.
Hva sier regelverket ang avising og temperatur?
Har nå vært med på mange reiser opp igjennom der det er tørr snø, som blåser av med en gang man passerer 40-60 km/t, og da er det vel ikke noe vits vil jeg tro?
Ikke sikker på temp det var i går, og heller ikke hva regelverket sier. Hvor mye kan kapteinen bestemme selv og ikke?
Kapteinen bestemmer men følger jo regelverket.
Ikke mye slakke der, og ingen Kaptein jeg vet om får ekstra betalt for ikke å ta turen til de-ice.
Jeg har jobbet som Kaptein for noen dr!t selskap og prøver de å si at jeg skal fly med overlast eller skippe de-icing så ber jeg å få det skriftelig.
Aldri vært noen problemer etter det.
Det var mange som snakket om at Norwegian ikke hadde livets rett tidlig 2000 også, så jeg har ingen betenkeligheter med at Fly Viking starter opp konkurranse mot Widerøe og med relativt grei margin vil lykkes. All den tid selskapet gir kunden en fordel kontra alternativet (pris med stor P) og leverer det samme som de selger så vil de ha en viss kundetilstrømning. Med kun ett alternativ tidligere og litt i overkant stive priser hos denne aktøren, så har dette mer eller mindre vært et tilbud forbeholdt businessmannen som enten skal på jobb eller oppdrag (firmaet betaler) i grisgrendte strøk enn det har vært for menigmann. Fly Viking vil garantert åpne opp markedet mer for fritidsreiser også i de nevnte grisgrendte strøkene, noe som trolig vil være nøkkelen for Fly Vikings suksess i tiden som kommer - de kan ikke belage seg på business only, men må også sørge for å få opp belegget så mye som overhodet mulig slik kan kostnaden pr sete holdes nede. Lave priser genererer mye ny trafikk!
I 2017 passerer vel Norwegian SAS på samtlige parametre, så at det er mulig å starte med omtrent blanke ark sier jeg ikke mer om.
De av dere som insinuerer at Ola risikerer eget liv og helse ved å gjøre enkelte operasjonelle valg tror jeg kan evaluere litt videre. Ryanair deicer i enkelte tilfeller i opp mot 10 plussgrader "just to be safe", mens enkelte russiske selskaper sjelden eller aldri deicer. Det betyr ikke at alle fargevariantene imellom disse ytterpunktene er forbudt eller uforsvarlig - vurderingen er helt og holdent opp til de som flyr basert på en mengde variabler. Jeg har vanskelig for å tenke meg at Ola gikk på jobb i dag tidlig for å leve på kant med livet.
Lykke til Ola!
.
Har nå vært med på mange reiser opp igjennom der det er tørr snø, som blåser av med en gang man passerer 40-60 km/t, og da er det vel ikke noe vits vil je
Joda, tørr snø blåser vel av, men det kan være frost og is under, spesielt hvis flyet har overnattet utafor i vær og vind.
Hadde flyet stått i oppvarmet hangar så kan den den tørre snøen smelte og fryse igjen mens paxen går ombord og det snør fortsatt.
Kanskje ser dette enkelt ut fra et passasjer vindu men det er så mye på spill at en flyger, eller et selskap tar ikke sjansjen på at noe blåser av.
I verste fall dør 35 pax og crew og i beste fall sparer man noen tusen på å ikke de-ice.
(Husk også at en motor kan stoppe nøyaktig på V-1 og da kan litt snø eller is være en dødsdom selv om flyet har hestekrefter nok til å komme seg av banen med 2-3 eller 4 motorer på full guffe.)
Jeg har fløyet endel i Alaska, i Sibir og i Norge på vinteren og har respekt for is og snø.
Der hjelper ikke synsing og pytt-pytt:(
Sist uke fløy min kollega med første SAS avgang til Stockholm fra Oslo. Jeg fløy Norwegian 5 minutter før...men landet sist fordi det kun var Norwegian som tok seg "bryderiet" og/eller kostnadene ved å av-ise vingene... Så bildet kan være mer nyansert enn det man leser her...
Sist uke fløy min kollega med første SAS avgang til Stockholm fra Oslo. Jeg fløy Norwegian 5 minutter før...men landet sist fordi det kun var Norwegian som tok seg "bryderiet" og/eller kostnadene ved å av-ise vingene... Så bildet kan være mer nyansert enn det man leser her...
Jeg mener å ha lest for noen år siden at SAS på Arlanda foretar av-ising mens flyet står ved gate.
Jeg mener å ha lest for noen år siden at SAS på Arlanda foretar av-ising mens flyet står ved gate.
Dette var i Oslo og vi var parkert ved siden av hverandre...
Concorde98
28-03-2017, 07:24
På Arlanda avises det ved gate. Opplevde det sist i desember, forøvrig SE-RJS da.
splasher
28-03-2017, 08:11
Konkurranse er sunt. Lykke til, FlyViking!
Belarnion
28-03-2017, 13:03
Jeg tror ikke de trengte å de-ice i Bodø i går.
Kjapt bilde med FlyViking og to gule sprutebiler fra i går:
Jepp. Det ene flyet kan for eksempel ha kommet fra nattlig vedlikehold i hangaren. Det kan også være såpass lokalt at det ene flyet sto i skyggen mens det andre har fått morgensol på vingene. Har selv opplevd å gå mellom to fly samme morgen der det ene trengte deice og det andre var isfritt. Ingen dropper deice for moro skyld. Ref. "If you think safety is expensive, try an accident."
Desk pilot
28-03-2017, 14:46
Avisa Framtid i nord har laget rapport fra første flygning fra Tromsø til Hammerfest. Her er det mat både for de som vil la seg begeistre og for de som vil la seg irritere :D
http://www.framtidinord.no/pluss/2017/03/27/Eilif-19-og-Erik-19-kom-fra-Oslo-og-%C3%85lesund-for-%C3%A5-oppleve-jomfruturen-14510258.ece
Med hjerteskjærende skrik, latter og applaus, landet Ola Giæver mandag morgen på Hammerfest lufthavn.
Avisa Framtid i nord har laget rapport fra første flygning fra Tromsø til Hammerfest. Her er det mat både for de som vil la seg begeistre og for de som vil la seg irritere :D
http://www.framtidinord.no/pluss/2017/03/27/Eilif-19-og-Erik-19-kom-fra-Oslo-og-%C3%85lesund-for-%C3%A5-oppleve-jomfruturen-14510258.ece
Betalingsmur, kommer ikke inn til artikkelen.
oskarflekkefjord
28-03-2017, 16:41
Betalingsmur, kommer ikke inn til artikkelen.
Takk for info. Utrolig irriterende at folk ikke opplyser om dette..:rolleyes:
Flygplan
28-03-2017, 22:05
Takk for info. Utrolig irriterende at folk ikke opplyser om dette..:rolleyes:
Samtidig litt lett å overse for dem som har tilgang, og bare klikker seg inn som vanlig :)
Må bare ønske Flyviking lykke til! Spennede og bra med et nytt norsk selskap. Tror og håper de klarer seg, etter første tur med dem så sitter værtfall jeg igjen med en god følelse!
Oluf Air
29-03-2017, 09:57
Dårlig vær i nord i dag? Ser FV er mye kansellert
Widerøe har nå i alle fall flydd normalt til Hammerfest, Tromsø og Bodø i morgentimene bortsett fra noen kanselleringer pga teknisk.
*edit*
Fra deres Facebookside:
FlyVikings oppstart har vært krevende med en rekke oppstarts utfordringer. Dette vil medføre enkelte kanselleringer i dag og de nærmeste dagene. Vi vil flytte alle som blir berørt til andre avganger, hvis dette ikke passer vil vi betale tilbake billettpris og kompensere for den ulempe endret reise medfører.
Vi jobber intenst for å komme ajour med ruteplanen og ber om at våre reisende har tålmodighet med oss nå i startfasen.
1944vintage
29-03-2017, 10:29
LN-FVA gikk i følge FR24 til Kiruna i går.
Noe teknisk ?
TRjumper
29-03-2017, 11:14
I forhold til EU's regler om kompensation og/eller ombookning til næste ledige afgang (også med konkurrerende selskaber) kan man så dække sig ind under "opstarts vanskeligheder" eller er det betaling ved kasse 1?
Widerøe har nå i alle fall flydd normalt til Hammerfest, Tromsø og Bodø i morgentimene bortsett fra noen kanselleringer pga teknisk.
*edit*
Fra deres Facebookside:
FlyVikings oppstart har vært krevende med en rekke oppstarts utfordringer. Dette vil medføre enkelte kanselleringer i dag og de nærmeste dagene. Vi vil flytte alle som blir berørt til andre avganger, hvis dette ikke passer vil vi betale tilbake billettpris og kompensere for den ulempe endret reise medfører.
Vi jobber intenst for å komme ajour med ruteplanen og ber om at våre reisende har tålmodighet med oss nå i startfasen.
Er alle dagens flighter innstilt?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170329/d01de93ab4340ea429688d95db2256c7.jpg
Ikke akkurat en knallstart
LN-FVA gikk i følge FR24 til Kiruna i går.
Noe teknisk ?
Noen ganger forklares innstillinger med "teknisk" imens sannheten er mangel på passasjerer.
I dette tilfelle er det grunn til å tro at FV ikke har tilstrekkelig med passasjerer og det er derfor snakk om å begrense tap.
FV ikke skal ha mange slike dager før tilliten i markedet rakner.
Fra trafikkinformasjonen på flyviking.no:
Vi har dessverre et lite teknisk problem med flyet idag, og har måttet kansellere de første turene i påvente av utbedring. Vi kan ikke sette inn vårt andre fly i stedet, da dette ennå ikke er klarert for flyvning i Norge. Vi beklager til alle som er berørt av dette.
Fra trafikkinformasjonen på flyviking.no:
Uffda, det andre flyet er ikke klarert for flyging i Norge og står bare til pynt?
Da kan det rakne fort ja.
Spennende å se hvordan dette går men ser ut som trang fødsel.
Situasjonen illustrerer godt hva bransjen sier utfordringen for FV vil være dvs. i hvilken grad organisasjonen vil klare/ha evne til å takle uventede hendelser.
WF har løpende irregulære hendelser som takles av en erfaren organisasjon og som i liten grad merkes av passasjerene. OG og FV har hele tiden terpet på WF høye priser og dyre organisasjon, men har i liten grad nevnt at bak ligger en velsmurt organisasjon som takler hendelser uten at passasjerene berøres i særlig grad.
Når FV nå satser på en "billig" organisasjon sier man samtidig at kunden må ta hensyn til at evnen til å håndtere uforutsette hendelser/kanseleringer er tilsvarende liten.
M.a.o, i pris ligger ikke bare flygningen i seg selv, men også sikkerheten for at irregulære hendelser ikke i stor grad skal påvirke mine reiseplaner.
Beechdriver
29-03-2017, 14:13
I AN bekrefter FV at alle flygningene er kansellert.
Sitat (fra bak betalingsvegg):
To døgn etter jomfruturen, må FlyViking kansellere alle flygninger. Årsak: Teknisk feil.
Vi må vente på en del. Den skal komme i løpet av ettermiddagen, sier styreleder og pilot Ola O.K. Giæver
Han sier det dreier seg om fire-fem kansellerte flygninger. FlyViking går nå i rute mellom Tromsø, Bodø og Hammerfest med flyet. Første flygning var mandag. Nå er flyet i beste fall i lufta igjen torsdag.
FlyViking har ytterligere et reservefly stående på Tromsø lufthavn.
- Men det har ikke alle godkjenninger. Derfor kan vi ikke sette det inn.
- Det er sånt man må regne med i en innkjøringsfase. Se på Norwegian og Dreamlinerne. De stod hele tiden.
- Er det en reklamasjonssak?
- Det vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke kostnadene. Dette har mekanikerne kontroll på.
Vi må vente på en del. Den skal komme i løpet av ettermiddagen, sier styreleder og pilot Ola O.K. Giæver
Noen som kjenner til hvorfor de ikke kunne ta delen fra flyet som står?
Swashbuckler
29-03-2017, 14:28
Litt avhengig av hva slags del det er snakk om, men har de utstyr og kompetanse i TOS til å fikse mer enn veldig basic utstyr?
Beechdriver
29-03-2017, 14:48
Håper FV har satt seg godt inn i dette regelverket og kompenserer pax:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:en:HTML
1944vintage
29-03-2017, 14:51
Skal vi gjette på at Kiruna ble valgt fordi:
Saab har rettigheter på Dash-8 100/200/300, og at det er mindre byråkratisk/mest praktisk
å sende teknikere og evt deler fra Nyköping ?
https://sthav.transportstyrelsen.se/extweb/Sth/Sth/145/post
Flygplan
29-03-2017, 14:52
Synd det skjedde så tidlig, man er sårbare med så liten flåte. At det kommer problemer i en opstartsfase er imidlertid ikke overraskende, det er gelt som forventet.
At WF har en velsmurt organisasjon ved slike hendelser kan nå i høyeste grad diskuteres. Men de har flere fly, og det er selvsagt en fordel.
Ifølge ifinnmark.no (er en +sak, altså bak betalingsmur) så står det følgende om fly nr 2
– Hvorfor har ikke fly nummer to vært klar nå da?
– Det må godkjennes og det tar litt tid. Det viste seg at flyet manglet en funksjon som var nødvendig i Europa, men ikke i Canada hvor flyet er hentet fra. Vi må ha denne delen på plass, sier Dahl.
Og fly nr 1
Administrerende direktør hos FlyViking, Stein Terje Dahl, forteller mer konkret at det dreier seg om en oljelekkasje på flyet.
– Situasjonen er da at den ene flymaskinen vi har fått godkjent til bruk i Norge har fått en ganske omfattende oljelekkasje. Vi måtte sende det til Kiruna for å gå i hangaren og finne ut hvor lekkasjen var, sier Dahl.
Hvor er Teknikerne? Delelagret? DH-8 krever mye vedlikehold og stort delelager. Flyet er i Kiruna ref FR24.
Beechdriver
29-03-2017, 15:34
Ifølge ifinnmark.no (er en +sak, altså bak betalingsmur) så står det følgende om fly nr 2
Og fly nr 1
OK, så det er snakk om en stor (olje)lekkasje og man vet ikke hvor den kommer irfa. Hvordan vet FV da at de kun må vente på 1 del?
Når man må feilsøke med slike problemer da er jeg forberedt på at flyet står flere dager på bakken.....
Lurer på om flyet var luftduktig å fly til Sverige når man var klar over lekkasjen. Eller har FV fått dispensasjon eller lignede?
Håper for FV at de kan wetlease en maskin for å begrense skadene for selskapet mens flyet er grounded.....
En Dash-8 er vel heller ikke veldig glad i å stå vinterlagret i TOS for så å "plutselig" bli satt i full trafikk?
Det kan virke som de har vedlikeholdsbase i Kiruna da LN-FVA tidligere også har hatt et opphold der før oppstarten.
Synd det skjedde så tidlig, man er sårbare med så liten flåte. At det kommer problemer i en opstartsfase er imidlertid ikke overraskende, det er gelt som forventet.
Hvis det var "helt som forventet" hvorfor har man ikke da sørget for en backup løsning, dvs. ha et fly standby, eller er det slik at FV gir F... i passasjerene sine?
En hver men litt innsikt i bransjen vet at oppstart med kun ett fly er et sjansespill.
At fly nr. to står stille på grunn av en "manglende funksjon" (trodde de hadde lært med første fly) viser at organisasjonen ikke har kontroll på det de driver med.
At fly nr. to står stille på grunn av en "manglende funksjon" (trodde de hadde lært med første fly) viser at organisasjonen ikke har kontroll på det de driver med.
Denne var påtenkt som reservemaskin og det var nok ikke planlagt at den ikke er klar. Men det er jo andre gang dette skjer - ref. forsinket leveringsflight av FVA.
Kompetansen er god, men de har muligens ikke tatt høyde for megden av 'shit happens' som gjerne følger en oppstart ...
Flygplan
29-03-2017, 16:40
Hvis det var "helt som forventet" hvorfor har man ikke da sørget for en backup løsning, dvs. ha et fly standby, eller er det slik at FV gir F... i passasjerene sine?
En hver men litt innsikt i bransjen vet at oppstart med kun ett fly er et sjansespill.
Dr vel heller det motsatte, de synes passasjerene skal ha såpass økonomi etter en tur at de slipper å selge huset etterop.
Du må gjerne fortelle meg om et selskap som ikke har hatt lignende problemer i oppstartsfasen. Jeg vet ikke om noen.
Denne var påtenkt som reservemaskin og det var nok ikke planlagt at den ikke er klar. Men det er jo andre gang dette skjer.
Jeg har også forstått at maskin nr. 2 skulle være en reserve maskin.
Når nå denne ikke var klar skulle man ha ventet med oppstart og varslet dette i god tid.
Det overrasker meg ellers at FV ikke har et kvalitetssikringssystem som fanger opp avvik fra krav ,enten fra selskapet eller myndighet-særlig med tanke på lærdommen fra første maskin.
Her blir vi nok snart invitert til å bli med på et nordnorsk "æventyr" av et folkeaksjeselskap. 49 millioner går fort og jeg ser ingen mulighet for at driften kan komme opp på null. Overkapasitet på tynne ruter betyr ledige seter OG billigsalg, og 39 seter betyr høykost. At det blir teknisk på et fly som sto ute en vinter i Tromsø er ikke uventet, men det var kanskje lov å håpe.... Jeg misforsto betydningen av at "Flyparken vår består for tiden av to fly...." for det betyr jo ett fly. Så lenge de ikke har noen offentlig kontrakt så står de kanskje friere til å gjøre kommersielle kanselleringer til de får flere passasjerer. Matkuponger og 250 Euro til de som blir forsinket kan jo være billigere enn å fly alt. De droppet vel en rundtur på mandag, pluss en på tirsdag, før de måtte innstille all flyging onsdag.
Dr vel heller det motsatte, de synes passasjerene skal ha såpass økonomi etter en tur at de slipper å selge huset etterop.
Du har åpenbart ikke forstått hva det er snakk om.
Det har ikke med penger å gjøre annet enn respekt for folks tid, planer og gjøremål!
Flygplan
29-03-2017, 17:34
Du har åpenbart ikke forstått hva det er snakk om.
Det har ikke med penger å gjøre annet enn respekt for folks tid, planer og gjøremål!
Jeg vil nå heller kunne beholde huset enn å måtte avbryte en flytur i blant for mitt vedkommende.
Flygplan
29-03-2017, 17:37
Her blir vi nok snart invitert til å bli med på et nordnorsk "æventyr" av et folkeaksjeselskap. 49 millioner går fort og jeg ser ingen mulighet for at driften kan komme opp på null. Overkapasitet på tynne ruter betyr ledige seter OG billigsalg, og 39 seter betyr høykost. At det blir teknisk på et fly som sto ute en vinter i Tromsø er ikke uventet, men det var kanskje lov å håpe.... Jeg misforsto betydningen av at "Flyparken vår består for tiden av to fly...." for det betyr jo ett fly. Så lenge de ikke har noen offentlig kontrakt så står de kanskje friere til å gjøre kommersielle kanselleringer til de får flere passasjerer. Matkuponger og 250 Euro til de som blir forsinket kan jo være billigere enn å fly alt. De droppet vel en rundtur på mandag, pluss en på tirsdag, før de måtte innstille all flyging onsdag.
49 millioner er bare aksjekapitalen som er registrert. Vi vet jo ikke hvor mye selskapet har lånt enda. Ellers er vel Giævers private formue et sted mellom 250 og 400 millioner(ligningstallene sier lite), så det spørs på viljen til å satse mye av dette.
Edit: Viking Air Norway som eier FlyViking har også 50 mill i aksjekapital.
49 millioner er bare aksjekapitalen som er registrert. Vi vet jo ikke hvor mye selskapet har lånt enda. Ellers er vel Giævers private formue et sted mellom 250 og 400 millioner(ligningstallene sier lite), så det spørs på viljen til å satse mye av dette.
Aksjekapital er ikke nødvendig det samme til tilgjengelig cash/likviditet
""også" 50 mill i asjekapital"? Jeg vet ikke om du skriver det sånn mot bedre vitende, men hvis det du skriver er riktig, så er det de samme pengene, ikke noe "også".
Flygplan
29-03-2017, 17:56
Aksjekapital er ikke nødvendig det samme til tilgjengelig cash/likviditet
Helt korrekt. Men det må komme fra noe som kan gi likviditet, slik som f.eks eiendommer som OG eier endel av. Og har du først skutt kapitalen inn i selskapet er den å anse som selskapet sin helt til styret bestemmer seg for å betale tilbake.
Flygplan
29-03-2017, 18:00
""også" 50 mill i asjekapital"? Jeg vet ikke om du skriver det sånn mot bedre vitende, men hvis det du skriver er riktig, så er det de samme pengene, ikke noe "også".
Det er en selvfølge.
Noen ganger forklares innstillinger med "teknisk" imens sannheten er mangel på passasjerer.
I dette tilfelle er det grunn til å tro at FV ikke har tilstrekkelig med passasjerer og det er derfor snakk om å begrense tap.
FV ikke skal ha mange slike dager før tilliten i markedet rakner.
Var det grunn til å tro? Går ut fra at de fløy til Kiruna for å lure alle, og at du helt korrekt har rett i dine antakelser. :headbang Makan til oppgulp du kommer med.
Var det grunn til å tro? Går ut fra at de fløy til Kiruna for å lure alle, og at du helt korrekt har rett i dine antakelser. :headbang Makan til oppgulp du kommer med.
Kjente selvfølgelig ikke til situasjonen omkring de tekniske problemer da jeg skrev innlegget.
Ellers er det ikke uvanlig at det skjer kanseleringer på grunn av få passasjerer.
Det vet de fleste og således er det ikke "oppgulp".
Ellers er det ikke uvanlig at det skjer kanseleringer på grunn av få passasjerer.
Det vet de fleste og således er det ikke "oppgulp".
Det er ingen flyselskaper i Norge som gjør det, uansett hva du påstår. Såpass innsikt har jeg fortsatt. Noen ganger vil rutene med lavest belegg få 'lide' fordi materiellet trengs mer et annet sted, men det er ikke helt det samme ...
'Det vet de fleste vet' er samme argumentet som vanligvis Trump bruker når ikke han kan bevise noe .... :stir
Helt korrekt. Men det må komme fra noe som kan gi likviditet, slik som f.eks eiendommer som OG eier endel av. Og har du først skutt kapitalen inn i selskapet er den å anse som selskapet sin helt til styret bestemmer seg for å betale tilbake.
Aksjekapital kan i prinsippet bestå av hva som helst så frem revisor kan bekrefte verdien av det som legges inn som kapital. Aksjekapital kan derfor være bundet i verdier som består av driftsmateriell, fast, eiendom eller t.o.m en bruktbil.
Dette har ikke noe med likviditet å gjøre.
Flygplan
29-03-2017, 19:07
Aksjekapital kan i prinsippet bestå av hva som helst så frem revisor kan bekrefte verdien av det som legges inn som kapital. Aksjekapital kan derfor være bundet i verdier som består av driftsmateriell, fast, eiendom eller t.o.m en bruktbil.
Dette har ikke noe med likviditet å gjøre.
Det har selvsagt med likviditet å gjøre, da det må være omsettelige verdier.
Det er ingen flyselskaper i Norge som gjør det, uansett hva du påstår. Såpass innsikt har jeg fortsatt. Noen ganger vil rutene med lavest belegg få 'lide' fordi materiellet trengs mer et annet sted, men det er ikke helt det samme ...
'Det vet de fleste vet' er samme argumentet som vanligvis Trump bruker når ikke han kan bevise noe .... :stir
Stemmer, kunne ikke sagt det bedre selv.
Må være 30 år siden jeg har sett en kansellering pga av lavt belegg.
Det har selvsagt med likviditet å gjøre, da det må være omsettelige verdier.
Selvsagt och selvsagt... Du har nog inte så väldigt goda kunskaper i bokföring.
Aktiekapital är inte alls samma sak som likviditet. Aktiekapital är en del det egna kapitalet som finns på kreditsidan i balansräkningen. De likvida medlen finns på debitsidan.
När pengarna rinner ut bolaget så minskar summan av tillgångarnas värde. Då minskar det egna kapitalet (där aktiekapitalet är en komponent). Sjunker det egna kapitalet för mycket så tvingas bolaget begära sig i konkurs.
Flygplan
29-03-2017, 19:34
Selvsagt och selvsagt... Du har nog inte så väldigt goda kunskaper i bokföring.
Aktiekapital är inte alls samma sak som likviditet. Aktiekapital är en del det egna kapitalet som finns på kreditsidan i balansräkningen. De likvida medlen finns på debitsidan.
När pengarna rinner ut bolaget så minskar summan av tillgångarnas värde. Då minskar det egna kapitalet (där aktiekapitalet är en komponent). Sjunker det egna kapitalet för mycket så tvingas bolaget begära sig i konkurs.
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-organisasjonsform/Aksjeselskap-AS/
Les her du. Du kan også lese deg opp på de forskjellige gradene av likviditet, dette vil falle inn under likviditetsgrad 3.
Den totale aksjekapitalen skal riktignok føres til kredit, mn den skal jo selvsagt også ha en motkonto. F.eks bankinnskudd eller andre eiendeler. Omsettelige sådanne.
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-organisasjonsform/Aksjeselskap-AS/
Les her du. Du kan også lese deg opp på de forskjellige gradene av likviditet, dette vil falle inn under likviditetsgrad 3.
Kanskje du bør lese det selv? Eller forsøke forstå hva som står det?
Selv om det skal kunne selges, så betyr ikke det at det nødvendigvis lett omsettelig. Når fuel, lønn og avgifter skal betale hjelper det lite ha en eiendom man kan bli kvitt på noen måneder.
Det sagt, så lenge man ikke vet hva FlyViking sitter på av cash og lignende, er denne diskusjonen ganske tåpelig, men en ting er sikkert: Det hjelper ikke se på aksjekapitalen for å finne ut av hva de har av likvide midler
Flygplan
29-03-2017, 19:46
Kanskje du bør lese det selv? Eller forsøke forstå hva som står det?
Selv om det skal kunne selges, så betyr ikke det at det nødvendigvis lett omsettelig. Når fuel, lønn og avgifter skal betale hjelper det lite ha en eiendom man kan bli kvitt på noen måneder.
Det sagt, så lenge man ikke vet hva FlyViking sitter på av cash og lignende, er denne diskusjonen ganske tåpelig, men en ting er sikkert: Det hjelper ikke se på aksjekapitalen for å finne ut av hva de har av likvide midler
Jeg har lest og forstått. Har drevet et AS i flere år selv, så har en viss innsikt i dette. Aksjekapitalen skal være likvid. For øvrig har jeg såvidt jeg kan huske ikke nevnt at det skal være lett omsettelig, men likvid. Altså salgbart. (Likviditetsgrad 3). Så jo, det hjelper å se på aksjekapitalen for å finne ut hva de har av likvide midler, men det sier jo ikke noe om lånte midler. Men det sier lite om likviditetsgrad 2 som er omløpsmidler-varelager delt på kortsiktig gjeld.
Jeg har lest og forstått. Har drevet et AS i flere år selv, så har en viss innsikt i dette. Aksjekapitalen skal være likvid. For øvrig har jeg såvidt jeg kan huske ikke nevnt at det skal være lett omsettelig, men likvid. Altså salgbart. (Likviditetsgrad 3). Så jo, det hjelper å se på aksjekapitalen for å finne ut hva de har av likvide midler, men det sier jo ikke noe om lånte midler. Men det sier lite om likviditetsgrad 2 som er omløpsmidler-varelager delt på kortsiktig gjeld.
Det är möjligt att likviditet definieras annorlunda i Norge än i Sverige men nu har jag läst tre artiklar med definitioner av likviditet och ingen av dem nämner aktiekapital överhuvudtaget.
När man bildar ett aktiebolag eller emitterar nya aktier så måste man tillföra aktiekapital. Detta kan göras med likvida medel eller med anläggningstillgångar (apportemission). Möjligen så kan aktiekapital vid denna tidpunkt ge en aning om likviditet (men det tror jag faktiskt inte heller).
Den definition jag hittar på likviditet (och som också är den jag minns från redovisningsutbildningen jag gick för 35 år sedan) är kassalikviditet.
Kassalikviditet = (Omsättningstillgångar – Varulager och pågående arbete)/Kortfristiga skulder
Här finns aktiekapital inte med överhuvudtaget.
Möjilgen tänker du på soliditet. Det handlar ju mer om långsiktig förmåga att klara sig. Här kommer det egna kapitalet in som en del. Men det är inte samma sak som likviditet (i alla fall inte på svenska).
Flygplan
29-03-2017, 20:07
Det är möjligt att likviditet definieras annorlunda i Norge än i Sverige men nu har jag läst tre artiklar med definitioner av likviditet och ingen av dem nämner aktiekapital överhuvudtaget.
När man bildar ett aktiebolag eller emitterar nya aktier så måste man tillföra aktiekapital. Detta kan göras med likvida medel eller med anläggningstillgångar (apportemission). Möjligen så kan aktiekapital vid denna tidpunkt ge en aning om likviditet (men det tror jag faktiskt inte heller).
Den definition jag hittar på likviditet (och som också är den jag minns från redovisningsutbildningen jag gick för 35 år sedan) är kassalikviditet.
Kassalikviditet = (Omsättningstillgångar – Varulager och pågående arbete)/Kortfristiga skulder
Här finns aktiekapital inte med överhuvudtaget.
Möjilgen tänker du på soliditet. Det handlar ju mer om långsiktig förmåga att klara sig. Här kommer det egna kapitalet in som en del. Men det är inte samma sak som likviditet (i alla fall inte på svenska).
Aksjekapital skal være likvid. Du har fått en link til altinn av meg som sier dette, selv om de bruker ordet salgbart i stedet.
Aksjekapital skal være likvid. Du har fått en link til altinn av meg som sier dette, selv om de bruker ordet salgbart i stedet.
Du skjuter förbi målet. Aktiekapital finns på kreditsidan av balansräkningen. De likvida medlen finns på debetsidan. Aktiekapital måste inte vara säljbart. Med dålig likviditet så kan du tvingas i konkurs trots att du har en lönsam resultaträkning därför att du inte klarar av att betala dina kortsiktiga skulder.
Jag tror fortfarande att du blandar ihop betalning av aktier vid start eller nyemission av bolaget. Då håller ditt resonemang om att krävs säljbara tillgångar. Men det stämmer inte efter den tidpunkten.
(Ja, jag har läst din länk).
Flygplan
29-03-2017, 20:22
Du skjuter förbi målet. Aktiekapital finns på kreditsidan av balansräkningen. De likvida medlen finns på debetsidan. Aktiekapital måste inte vara säljbart. Med dålig likviditet så kan du tvingas i konkurs trots att du har en lönsam resultaträkning därför att du inte klarar av att betala dina kortsiktiga skulder.
Jag tror fortfarande att du blandar ihop betalning av aktier vid start eller nyemission av bolaget. Då håller ditt resonemang om att krävs säljbara tillgångar. Men det stämmer inte efter den tidpunkten.
(Ja, jag har läst din länk).
Aksjekapitalen finnes i et norsk regnskap på debetsiden.
Altså---------------------------------Debet. --- Kredit
2000 Aksjekapital --------------------------- -100000
1920 Bankkonto.-------------100000
Om det i utgangspunktet var null på 1920, er der nå 100k i likvide midler. Den innskutte aksjekapitalen kommer utenfra, og er således ikke et negativt tall i bedriftsregnskapet. Nå har jeg hele tiden i mitt AS forholdt meg til 100k på egen konto i aksjekapital, så det er mulig det vil måtte føres annerledes hvis det er eiendel?
Om det i utgangspunktet var null på 1920, er der nå 100k i likvide midler. Den innskutte aksjekapitalen kommer utenfra, og er således ikke et negativt tall i bedriftsregnskapet.
Nej, i balansräkningen (balanse på norsk) så finns aktiekapital på skuldsidan (kreditsidan (debet till vänster, kredit till höger)). Det gäller även i Norge, se t ex https://www.e-conomic.no/regnskapsprogram/ordliste/balanse
Det du beskriver är väl hur inbetalningen av aktiekapital bokförs vid inbetalningstillfället (vilket är vad jag har skrivit tidigare).
Om det i utgangspunktet var null på 1920, er der nå 100k i likvide midler. Den innskutte aksjekapitalen kommer utenfra, og er således ikke et negativt tall i bedriftsregnskapet. Nå har jeg hele tiden i mitt AS forholdt meg til 100k på egen konto i aksjekapital, så det er mulig det vil måtte føres annerledes hvis det er eiendel?
Så du innrømmer nå det også kan være en eiendel?
Og uansett, hvor mye som er skutt inn av midler, uansett type, vi vet ikke hvor mye de alt har brukt av cash, for ikke snakke om hvor mye de taper hver eneste dag?
For all del, ikke misforstå, ønsker dem lykke til, men det betyr ikke jeg har tro på prosjektet
Flygplan
29-03-2017, 20:38
Nej, i balansräkningen (balanse på norsk) så finns aktiekapital på skuldsidan (kreditsidan (debet till vänster, kredit till höger)). Det gäller även i Norge, se t ex https://www.e-conomic.no/regnskapsprogram/ordliste/balanse
Det du beskriver är väl hur inbetalningen av aktiekapital bokförs vid inbetalningstillfället (vilket är vad jag har skrivit tidigare).
Selv om aksjekapitalen er skyld til investorene er den jo fortsatt likvid?
Flygplan
29-03-2017, 20:42
Så du innrømmer nå det også kan være en eiendel?
Og uansett, hvor mye som er skutt inn av midler, uansett type, vi vet ikke hvor mye de alt har brukt av cash, for ikke snakke om hvor mye de taper hver eneste dag?
For all del, ikke misforstå, ønsker dem lykke til, men det betyr ikke jeg har tro på prosjektet
Jeg har da aldri nektet for at det kan være en eiendel. Men det skal være en salgbar(likvid) eiendel. Tenk litt på uttrykket likvid og hvor det kommer fra(liquid) - og det blir mye enklere å skjønne hva likvid betyr.
Selv om aksjekapitalen er skyld til investorene er den jo fortsatt likvid?
Nej den behöver inte vara det.
Så här:
1. Jag bildar ett aktiebolag genom att betala in 300 MNOK i aktiekapital. Tillgångssidan är 300 MNOK i bankmedel (likvida medel). Bolagets likviditet är mycket hög.
2. Bolaget köper en flygplansfabrik för 300 MNOK. Bolaget har 300 MNOK i anläggningstillgångar och 0 i omsättningstillgångar. Likviditeten är usel. Aktiekapitalet är fortfarande 300 MNOK.
Aktiekapitalet säger alltså väldigt lite (jag skulle säga ingenting) om ett företags likviditet.
Flygplan
29-03-2017, 20:53
Nej den behöver inte vara det.
Så här:
1. Jag bildar ett aktiebolag genom att betala in 300 MNOK i aktiekapital. Tillgångssidan är 300 MNOK i bankmedel (likvida medel). Bolagets likviditet är mycket hög.
2. Bolaget köper en flygplansfabrik för 300 MNOK. Bolaget har 300 MNOK i anläggningstillgångar och 0 i omsättningstillgångar. Likviditeten är usel. Aktiekapitalet är fortfarande 300 MNOK.
Aktiekapitalet säger alltså väldigt lite (jag skulle säga ingenting) om ett företags likviditet.
Men dette har jeg jo heller ikke benektet. En flygplanfabrikk er jo salgbar(likvid) og det understreker bare det jeg skriver.
Der er du inne på noe. I stedet for å snakke om likviditet så la oss kalle det driftskapital.
Hvor mye driftskapital har FV og hvor mye er eierne villige til legge inn.
Pengene i FV renner ut.
Hva koster det å drive FV?
Vel, tipper at det har ansatt piloter på lav lønn.
40 ansatte = lønnskostnader på +2 mill/mnd.
Leasing av fly mellom 13-15000 pr. dag.pr. stk.
Fuel kost eks. Hammerfest- TOS en vei 7000,00 etc. etc
Vedlikehold fly?
Forsikringer.
Avgifter
Alt dette skal dekkes over driften.
Lett å se at driftskapital/likviditet vil bli en diskusjon i FV styret fremover.
Flygplan
29-03-2017, 21:03
Der er du inne på noe. I stedet for å snakke om likviditet så la oss kalle det driftskapital.
Hvor mye driftskapital har FV og hvor mye er eierne villige til legge inn.
Pengene i FV renner ut.
Hva koster det å drive FV?
Vel, tipper at det har ansatt piloter på lav lønn.
40 ansatte = lønnskostnader på +2 mill/mnd.
Leasing av fly mellom 13-15000 pr. dag.pr. stk.
Fuel kost eks. Hammerfest- TOS en vei 7000,00 etc. etc
Vedlikehold fly?
Forsikringer.
Avgifter
Alt dette skal dekkes over driften.
Lett å se at driftskapital/likviditet vil bli en diskusjon i FV styret fremover.
Man har nok budsjettert med underskudd en god stund fremover, hvor mye og hvor lenge er jo et spørsmål som selvsagt er relevant å stille. Giæver har vært medeier i flyselskap, både WF og Fly Taxi Nord, samt fløyet noen tiår en stund, så han er nok ikke helt ukjent med hva som kreves.
Men dette har jeg jo heller ikke benektet. En flygplanfabrikk er jo salgbar(likvid) og det understreker bare det jeg skriver.
Du behöver nog läsa på lite om olika typer av tillgångar. Se här: https://www.e-conomic.no/regnskapsprogram/ordliste/omloepsmidler En fabrik är en tillgång av typen anleggsmidler. Likvida tillgångar är av typen omløpsmidler. Läs artikeln så tror jag det blir klarare vad jag menar och varför jag menar att du har fel när du säger att en fabrik är en likvid tillgång.
Flygplan
29-03-2017, 21:19
Du behöver nog läsa på lite om olika typer av tillgångar. Se här: https://www.e-conomic.no/regnskapsprogram/ordliste/omloepsmidler En fabrik är en tillgång av typen anleggsmidler. Likvida tillgångar är av typen omløpsmidler. Läs artikeln så tror jag det blir klarare vad jag menar och varför jag menar att du har fel när du säger att en fabrik är en likvid tillgång.
Joda, skal gi meg på den påstanden :)
Det endrer jo imidlertid ikke på påstanden min om at aksjekapital har med likviditet å gjøre. Omsettelige verdier kan vise seg å være svært viktig for betalingsevnen til man begynner å gå i pluss.
Joda, skal gi meg på den påstanden :)
Det endrer jo imidlertid ikke på påstanden min om at aksjekapital har med likviditet å gjøre.
Nu är vi överens om att en fabrik inte är en likvid tillgång. Då ska vi bli överens om resten också.
Jag beskrev tidigare ett exempel med ett bolag som hade 300 Miljoner NOK i aktiekapital och 0 i likviditet. Det går inte att säga att högt aktiekapital är det samma som bra likviditet.
Det omvända gäller också. Ett bolag med minimalt aktiekapital (och stora skulder) kan ha god likviditet. Det förutsätter dock att skulderna är långfristiga och inte kortfristiga. Jämför med ett bolag som har sina tillgångar på bankkonton och har finansierat detta med långfristiga banklån. Det bolaget har bra likviditet (men säkert usel lönsamhet).
Likviditeten visar bolagets förmåga att överleva på kort sikt.
Flygplan
29-03-2017, 21:33
Nu är vi överens om att en fabrik inte är en likvid tillgång. Då ska vi bli överens om resten också.
Jag beskrev tidigare ett exempel med ett bolag som hade 300 Miljoner NOK i aktiekapital och 0 i likviditet. Det går inte att säga att högt aktiekapital är det samma som bra likviditet.
Det omvända gäller också. Ett bolag med minimalt aktiekapital (och stora skulder) kan ha god likviditet. Det förutsätter dock att skulderna är långfristiga och inte kortfristiga. Jämför med ett bolag som har sina tillgångar på bankkonton och har finansierat detta med långfristiga banklån. Det bolaget har bra likviditet (men säkert usel lönsamhet).
Likviditeten visar bolagets förmåga att överleva på kort sikt.
Resten kommer vi nok ikke til å bli enig om, nei. Mn jeg har heller ikke påstått at mye aksjekapital er det samme som bra likviditet, men at det må være salgbare eiendeler, og det har selvsagt med likviditet å gjøre, selv om en kostbar fabrikk ikke nødvendigvis tilfører likviditet der og da. Men den kan jo gjøre det i fremtiden. Kanskje bruker jeg ordet likvid feilaktig som synonym for omsettelig, og det beklager jeg i såfall.
Jeg føler vel egentlig at jeg gikk langt på siden av hva denne diskusjonen handler om, moderator er velkommen til å slette hele avsporingen min. Den hører vel mer hjemme i et økonomiforum...
For å si det enkelt: Hvis du ikke kan betale fueltruck'en når de forlanger kontant oppgjør, er du ikke likvid. Hvis du ikke har dekning for lønna på lønningsdag, er du teknisk konkurs (tror jeg).
Uansett hvordan aksjekapitalen er skutt inn. Det har ikke vært gratis å drive FV frem til idag. Tipper at flyeieren har sikkert seg endel av pengene. Og nå som de er i drift så renner pengene enda fortere ut. Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde. Konk før jul?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Flygplan
29-03-2017, 21:54
Uansett hvordan aksjekapitalen er skutt inn. Det har ikke vært gratis å drive FV frem til idag. Tipper at flyeieren har sikkert seg endel av pengene. Og nå som de er i drift så renner pengene enda fortere ut. Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde. Konk før jul?
Er vel ingen tvil om at slike prosjekter koster penger, nei. Men konk før jul tviler jeg veldig på, det er et stort marked som åpner seg når folk som tidligere har kjørt bil i en uke eller unnlatt å reise på grunn av prisnivået på flybilletter får muligheten. Men det fordrer jo en stabil regularitet, hvis ikke må de nok belage seg på at mange velger andre og noen bare å reise en vei med dem. Jeg ville ikke tatt sjansen nå hvis jeg måtte rekke noe som f.eks en begravelse i nær familie. Men hjemreisen? Ja - utvilsomt.
Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde.
Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.
Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.
Men hvordan har han puttet de inn? Som kreditter eller som kapital? Men han kan jo være ekstra tålmodig, noe som gir lengre levetid.
Er dette leasede fly som er levert tilbake fra sånne som USAir commuter og andre som fløy dem i sin tid?
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit. Finnes vel ikke noe brukbar erstatning for dem og hadde WF slukt dem så hadde kanskje ikke konkurenten hatt noe å fly med.
Mener jeg har lest at det var Avmax som forlangte øket aksjekapital som garanti for leasing avtalen.
Om det er slik som hos oss ved, operasjonell leasing, så har Avmax solgt flyene til et leasingselskap som så leaser det ut til FV.
Skulle det bli slik at FV ikke kan betale leasingselskapet vil Leasingselskapet overlate problemet til Avmax. Det er m.a.o Avmax som sitter med risikoen.
Av den grunn er det viktig for Avmax at de har avklart at leaser har tilstrekkelig finansielle muskler og av den grunn tror jeg at en stor del av aksjekapitalen bundet opp i garantier til Avmax.
Dog kun gjetning.
Flygplan
29-03-2017, 22:14
Er dette leasede fly som er levert tilbake fra sånne som USAir commuter og andre som fløy dem i sin tid?
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit. Finnes vel ikke noe brukbar erstatning for dem og hadde WF slukt dem så hadde kanskje ikke konkurenten hatt noe å fly med.
Det første flyet, LN-FVA var eid av den kanadiske staten eller noe i den dur. Relativt få landinger. Men er vel også et av de mest aldrende, jeg kan ikke huske å ha fløyet med Widerøe i fly hvor hattehyllen faller ned når den åpnes, kun vanlige luker som åpnes oppover, så tydelig gammelt interiør.
Hva er markedet for brukte Dash-8? .
Hakket bedre enn for CRJ-200 ... :cool:
Ola skrøt jo av hvor gode kompiser han og John Binder ble, så han håper vel på et ekstra sikkerhetsnett hvis det går dårlig. Det vil jo også være i Avmax' interesse å holde maskinene flyvende.
Men det blir spekulasjon ...
.
Hva er markedet for brukte Dash-8? .
Hakket bedre enn for CRJ-200 ...
Aha, så det er ikke mange selskap Nord for moralsirkelen som trenger gamle Dash-8ere? Grønland, Finland, Alaska, etc?
Kun WF og VF som trenger de?
Da er det vel rimelige vilkår ja, men har de sittet lenge så blir det som det gikk, stadig noe som kan gå galt teknisk.
Jobbet også for et selskap som hadde et fly og et i reserve som ikke var godkjent enda. Og vi hadde samme problemet, når det trengtes en del eller noe måtte repareres så ble flyet satt på bakken i dagesvis og rasende kunder kom for å få igjen pengene. Vi varte ikke lenge selv om det var litt kapital bak oss.
Dette var en Twin-Otter på flottører. Den ligger på havets bunn nå. Alle ombord ble drept. R.I.P.
(Trådkryp, jeg kan se for meg moderatorene begynner å puste tungt mens pekefingeren dirrer over Delete Knappen.:lol:)
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit.
Det er utviklet nye flytyper for kortbanenettet , blant annet en versjon av ATR.
Imidlertid er denne businessen politikerstyrt, dvs. at anskaffelsen av nye kortbanefly forutsetter en langsiktighet fra politikerne sin side. Vi snakker om minst 15-20 år fremover.
Problemet er at ingen vet om kortbanenettet vil se ut som i dag eller av politikere bli endret slik at de blir tilpasset nye flytyper uten kortbane egenskaper.
Eks. færre flyplasser, men med lengre rullebane.
Av den grunn tror jeg at de har satt Dash 8 delen på hold og ser mot helt andre markeder, ref. anskaffelsen av Embraer E 190.
I realiteten er FV mange år for sent ute med sine Dash 8.
Ola skrøt jo av hvor gode kompiser han og John Binder ble, så han håper vel på et ekstra sikkerhetsnett hvis det går dårlig. Det vil jo også være i Avmax' interesse å holde maskinene flyvende.
Men det blir spekulasjon ...
Om jeg hørte riktig i en av seriene om FV så var det Binder som forlangte at OG skulle signere på en avtale om minst fem fly. Virket ikke som om de var såå gode kompiser?
NRK har lagt ut en ny episode om FV.
https://www.nrk.no/troms/ny-episode-om-flyviking-og-ola-giaever_-_-man-glemmer-ikke-gamle-kunster-1.13448218
Om jeg hørte riktig i en av seriene om FV så var det Binder som forlangte at OG skulle signere på en avtale om minst fem fly. Virket ikke som om de var såå gode kompiser?
Binder er forretningsmann. Han vet at volum er nødvendig for å få opp cashflow. Jo flere fly, jo mer volum, jo mere cash .. jo lenger kan man holde pyramidespillet gående. Mange selskaper som driver på den måten. Enten klarer de seg opp på drivvverdig nivå eller så går de konk så de suser.
Binder er forretningsmann. Han vet at volum er nødvendig for å få opp cashflow. Jo flere fly, jo mer volum, jo mere cash .. jo lenger kan man holde pyramidespillet gående. Mange selskaper som driver på den måten. Enten klarer de seg opp på drivvverdig nivå eller så går de konk så de suser.
Jeg er usikker på om det er hele forklaringen. Mener å huske at det fra Avmax sin side ble gitt uttrykk for at ombygging av ett fly, på grunn av prosjekteringskostnadene etc.,var et rent underskudds foretak. Fordelt på flere ville det kanskje bli lønnsomt.
Fra Jarlsberg Avis - bak betalingsmur:
– I løpet av sommeren eller høsten er vi etablert på Torp, sier styreleder Ola O.K. Giæver i FlyViking. Han lar seg ikke skremme av at det nyetablerte selskapet onsdag, bare to dager etter jomfruturen, måtte kansellere alle flyginger i Nord-Norge.
Styreleder og pilot Ola O.K. Giæver vil ikke la startproblemene stoppe planene flyselskapet har om å ekspandere.
Tidligere i år gikk FlyViking ut med at de vil starte flyginger til og fra Torp i løpet av kort tid. Dette holder Giæver fast ved. Dato er ennå ikke satt, men ifølge styrelederen er målet å få på plass ruter til og fra Torp Sandefjord lufthavn i sommer eller til høsten.
– Vil vi kjempe imot Widerøes monopol på innenlandsflyginger. Da VikingFly åpnet billettsalget på strekningen Tromsø-Hammerfest, satte Widerøe samme dag ned sine priser på den samme ruten. Vi vil konkurrere på pris også på Torp.
Ifølge FlyViking-styrelederen er planen å ha Torp-ruter til vestlandsbyene samt til Stockholm og København.
Er det så sabla smart å gå vinge-vinge? Dei vil ha lågare frekvens, ikkje gjennomgåande billettar mm. Ikkje er Torp-prisane dei som er aller høgast frå før heller?
Er det så sabla smart å gå vinge-vinge? Dei vil ha lågare frekvens, ikkje gjennomgåande billettar mm. Ikkje er Torp-prisane dei som er aller høgast frå før heller?
Og komme med en CASM "versting". Skal man gå for å konkurrere på typiske ruter fra f.eks TRF så vil jeg si det er ganske vågalt komme med en Dash-8-100. Q400 er ikke verdensmester der, men sammenlignet med -100 serien er den jo billig per sete. Og snart kommer WF med E190-E2 på endel ruter
Flygplan
30-03-2017, 15:18
Og komme med en CASM "versting". Skal man gå for å konkurrere på typiske ruter fra f.eks TRF så vil jeg si det er ganske vågalt komme med en Dash-8-100. Q400 er ikke verdensmester der, men sammenlignet med -100 serien er den jo billig per sete. Og snart kommer WF med E190-E2 på endel ruter
Embraeren ligger vel litt frem i tid enda.
jameson82
30-03-2017, 15:23
Embraeren ligger vel litt frem i tid enda.
Levering første halvår neste år 2018 så ikke så langt frem
Flygplan
30-03-2017, 15:31
Levering første halvår neste år 2018 så ikke så langt frem
Ikke så veldig, nei. I fullverdig drift i begynnelsen av 2019 da, sannsynligvis.
Ikke så veldig, nei. I fullverdig drift i begynnelsen av 2019 da, sannsynligvis.
Embraer ligger svært godt an med testing og sertifisering av E2-serien. Så akkurat nå liten grunn til av WF ikke skal få sin første maskin våren 2018
Tror det er et større risiko om FlyViking faktisk fortsatt flyr da
Men regn med at det vil bli litt utprøving av ruter først, før de finner de der det er mest gunstig å fly. Markedsundersøkelser er ikke nødvendigvis verdt så mye i den sammenhengen.
Som FlyNonstop forsøkte på? Det er en ganske dyr måte å lære på
Flygplan
30-03-2017, 15:38
Embraer ligger svært godt an med testing og sertifisering av E2-serien. Så akkurat nå liten grunn til av WF ikke skal få sin første maskin våren 2018
Tror det er et større risiko om FlyViking faktisk fortsatt flyr da
Ikke snakk om at de ikke får maskinen før da, men fullverdig drift. WF har muligheyer til å operere ved siden av med D8, så noe stort problem vil neppe barnesykdommer være.
Som FlyNonstop forsøkte på? Det er en ganske dyr måte å lære på
Det er strengt tatt den eneste måten å lære de faktiske forholdene på. Man kan markedsundrsøke seg ihjel, men i praksis vet man ikke før man prøver.
Det finnes godt tallmateriale på trafikkstrømmene, så med oppegående ruteplanleggere er mye av jobben gjort. Men selvfølgelig virker elementer som tid og pris også inn, og det er her jobben ligger med å sy sammen flyslingene mest mulig økonomisk.
Det er vanskelig å ta utspill fra OG seriøst.
Vedrørende Embraer er WF i høyeste grad i rute og vil få sine som planlagt, dvs. i løpet av første halvår 2018.
Etter hva jeg vet har Embraer 4 stk.E2 190 E i lufta og de har full kontroll.
Flygplan
30-03-2017, 17:50
Det finnes godt tallmateriale på trafikkstrømmene, så med oppegående ruteplanleggere er mye av jobben gjort. Men selvfølgelig virker elementer som tid og pris også inn, og det er her jobben ligger med å sy sammen flyslingene mest mulig økonomisk.
Du glemmer variabelen folk som ikke har kunnet benytte flytilbudet før av økonomiske årsaker. De er det en del av, spesielt i nord. Skal man ta en familie på 4-5 personer på tur spiller det en stor rolle om billettene koster 1000 eller 1500 kr i snitt per stk.
Flygplan
30-03-2017, 17:52
Det er vanskelig å ta utspill fra OG seriøst.
Vedrørende Embraer er WF i høyeste grad i rute og vil få sine som planlagt, dvs. i løpet av første halvår 2018.
Etter hva jeg vet har Embraer 4 stk.E2 190 E i lufta og de har full kontroll.
Å ta utspill fra OG seriøst er faktisk svært enkelt om man bare er villig til å prøve. At det allerede gir utslag på prisene på FOT-rutene også er jo flott å se.
De maskinene som har vært i luften en stund hr de nok plukket av noen småfeil. Vi så dette med dreamliner, og vi så dette med A380.
Du glemmer variabelen folk som ikke har kunnet benytte flytilbudet før av økonomiske årsaker. De er det en del av, spesielt i nord. Skal man ta en familie på 4-5 personer på tur spiller det en stor rolle om billettene koster 1000 eller 1500 kr i snitt per stk.
Neida, jeg skrev pris. Lavere pris stimulerer reiselysten, det er helt klart. Men det forutsetter volum og i commutermarkerdet blir det fort et problem. Men flere seter girlavere pris. Det så vi på Torp med Norwegian, og det ser vi her.
Å ta utspill fra OG seriøst er faktisk svært enkelt om man bare er villig til å prøve. At det allerede gir utslag på prisene på FOT-rutene også er jo flott å se.
De maskinene som har vært i luften en stund hr de nok plukket av noen småfeil. Vi så dette med dreamliner, og vi så dette med A380.
Hei Ola.
Håper du får disse flyene i lufta. Dette må være veldig frustrende.
Du kan vel like gjerne komme ut av skapet nå. :cool:
Flygplan
30-03-2017, 18:45
Hei Ola.
Håper du får disse flyene i lufta. Dette må være veldig frustrende.
Du kan vel like gjerne komme ut av skapet nå. :cool:
Kommentar egentlig overflødig. Hva med et lite forsøk på seriøsitet?
Kommentar egentlig overflødig. Hva med et lite forsøk på seriøsitet?
Det går vel begge veier ,særlig når du sammenligner oppstart av Dreamliner ,380 med den gamle velprøvde Dash 8?
Det er lov å bruke hodet.
Flygplan
30-03-2017, 19:34
Det går vel begge veier ,særlig når du sammenligner oppstart av Dreamliner ,380 med den gamle velprøvde Dash 8?
Det er lov å bruke hodet.
Når ble Dash8 det samme som Embraer? Det er lov å lese FØR man kommenterer.
Noe oppdatering i dag?
Var inn på FB siden, mange lykkeønskinger men ikke noe nytt siden den 29.?
Hvilken del som må skiftes mon tro, hydraulisk pumpe eller en generator?
Noe oppdatering i dag?
Var inn på FB siden, mange lykkeønskinger men ikke noe nytt siden den 29.?
Hvilken del som må skiftes mon tro, hydraulisk pumpe eller en generator?
De har fløyet sine to turer til Hammerfest og ene til Bodø i dag
De har fløyet sine to turer til Hammerfest og ene til Bodø i dag
Aha, da er det tilbake i lufta.
Bra er det Flygplan. :up:
Er det ikke plass til en normal kabinkoffert i bagasjehylla på dash 100?
Hva er målene de svelger unna?
For det er vel ikke antall kg som er begrensningen?
Er det ikke plass til en normal kabinkoffert i bagasjehylla på dash 100?
Hva er målene de svelger unna?
For det er vel ikke antall kg som er begrensningen?
Noen sa at det var 'originale' hyller, og da er de mindre enn Widerøe sine. Jeg får akkurat plass til ryggsekken min (vanlig 'pc-størrelse') i Widerøe's.
Rimowa'en din må du ta på gulvet, så da blir det litt trangt hvis det er fullt. Det ser imidlertid ikke ut til å ha vært et problem så langt .. ;)
Gårsdagens oppdateringer fra Fly Viking's hjemme side.
VF104 and 105 will be cancelled thursday and friday the 30th and 31th of march, due to repeating delays.
Da går vel alt i rute i dag siden det ikke var nevnt noe annet, men enda bare et fly som står for alle rutene?
Da går vel alt i rute i dag siden det ikke var nevnt noe annet, men enda bare et fly som står for alle rutene?
De flyr ikke i dag eller i morgen, kun på vanlige ukedager foreløpig.
Ola trenger vel lørdag og søndag til administrasjonsarbeid.
Ola trenger vel lørdag og søndag til administrasjonsarbeid.
Og flygetrening på ANX. (Både i dag og i går)
Ah so...?
Alle rutene er basert på kun ukedager?
Aldri hørt om deltids flyselskap før, men sikkert fint å jobbe der, fri hver helg.:up:
Ah so...?
Alle rutene er basert på kun ukedager?
Aldri hørt om deltids flyselskap før, men sikkert fint å jobbe der, fri hver helg.:up:
Vanskelig å forstå strategien bak dette. Flyet, inkl. vedlikehold står stille 10-12 dager i måneden. Dette er jo omvendt hva andre flyselskaper tilstreber, dvs. å ha flyene mest mulig i lufta.
Artikkel i dagen nordlys.no
"SNART KAN HAN MISTE KONTROLLEN OVER FLYVIKING":
OG sitat "Vi har fortsatt masse cash"
Noen som vet hva dette betyr?
Vanskelig å forstå strategien bak dette. Flyet, inkl. vedlikehold står stille 10-12 dager i måneden. Dette er jo omvendt hva andre flyselskaper tilstreber, dvs. å ha flyene mest mulig i lufta.
Tja, ikke helt ulikt Allegiant.
Flyene deres er vel relativt rimelig i leie (eiekostnader), men dyre å operere. Å da la flyene stå når trafikken er liten er vel kanskje en av de mer lure valg de har gjort?
Søndag er vel en ganske travel flydag? Mange ukependlere, folk som skal hjem fra diverse arrangement, familiebesøk etc. Må være kjedelig å gå glipp av det potensialet.
Artikkel i dagen nordlys.no
"SNART KAN HAN MISTE KONTROLLEN OVER FLYVIKING":
OG sitat "Vi har fortsatt masse cash"
Noen som vet hva dette betyr?
Til sommeren vil FlyViking trolig gjøre en emisjon som firedobler størrelsen på selskapet. Det betyr samtidig at gründer Ola O.K. Giæver mister innflytelse over sitt eget selskap.
- Vi gjør ikke dette fordi vi må, men fordi vi vil øke flåten med 5-10 nye fly, sier Giæver.
Det er nok bare i starten.
Til sommeren vil FlyViking trolig gjøre en emisjon som firedobler størrelsen på selskapet. Det betyr samtidig at gründer Ola O.K. Giæver mister innflytelse over sitt eget selskap.
- Vi gjør ikke dette fordi vi må, men fordi vi vil øke flåten med 5-10 nye fly, sier Giæver.
Det rimer ikke med det som sannsynligvis står i artikkelen, hvor det antydes at selskapet når har begrenset med likviditet og at OG svarer at de fortsatt har masse cash.
Det rimer ikke med det som sannsynligvis står i artikkelen, hvor det antydes at selskapet når har begrenset med likviditet og at OG svarer at de fortsatt har masse cash.
Det der var et sitat fra artikkelen. Det han sier om at de har masse cash er:
Egenkapitalen på drøyt seksti millioner begynner å bli tappet. Selskapet har hatt store utgifter i oppstarten. To fly er klargjort og oppgradert for betydelige beløp, og taksameteret for de 60 måneder lange leasingavtalene med AirMax ruller ved siden av drivstoff og landingsavgifter. Mens de klarte seg med fire-fem ansatte på et kontor på Lyngseidet i høst, skal nå 40 ansatte lønnes, og husleie betales til Avinor på Tromsø lufthavn.
[så en forsker som forteller noe så åpenbart som at de må ha høyere inntekter enn utgifter]
Men Giæver sier de fortsatt har kapital til å klare drift.
- Vi har rikelig med cash, sier Giæver, og forsikrer at de vil ha inntekter nok til at selskapet går rundt når begge flyene er i lufta.
- Nøyaktig hvor mange passasjerer vi må ha kan jeg ikke si på stående fot, men det er ikke så mye som skal til.
Flygplan
01-04-2017, 22:35
I styret til FV sitter det ikke mindre enn 8 stk, så at han mister kontrollen over det ved en emisjon er vel en litt drøy påstand. Men han vil nok kanskje miste rollen som styreleder, og dermed kanskje den ene eller begge stemmene sine.
I styret til FV sitter det ikke mindre enn 8 stk, så at han mister kontrollen over det ved en emisjon er vel en litt drøy påstand. Men han vil nok kanskje miste rollen som styreleder, og dermed kanskje den ene eller begge stemmene sine.
Styret sitter på generalforsamlingens nåde. Og det er OG som er generalforsamlingen, så styret lytter til ham.
I styret til FV sitter det ikke mindre enn 8 stk, så at han mister kontrollen over det ved en emisjon er vel en litt drøy påstand.
Det er vel en korrekt påstand, siden det ikke er antall styremedlemmer i seg selv som man tenker på når man i AS-sammenheng snakker om å gi fra seg/miste kontroll over et selskap.
Avhengig av selskapets vedtekter går disse grensene for kontroll ofte ved eierandeler på over/under 66,7%, 50% og 33,4%.
Dersom OG i dag eier 76% med 40 mill, ville han havne på ca. 12% dersom han valgte å stå over emisjonen.
Og for å ta Norwegian som eksempel, så har Kjos relativt god kontroll via HBK Holding sin eierandel selv om den bare er på ca 25% (som han igjen eier 84% av)
Og for å ta Norwegian som eksempel, så har Kjos relativt god kontroll via HBK Holding sin eierandel selv om den bare er på ca 25% (som han igjen eier 84% av)
Det er ikke relevant å sammenligne Norwegian. Norwegian er børsnotert og har en helt annen eiersammensetningen.
Ved en emisjon har OG to valg, enten å bli med uten å la seg "vanne ut", i praksis må han da selv punge ut med hele beløpet eller ikke/delvis bli med og derved se sin eierandel minske.
Hvorvidt han mister kontrollen kommer an på i hvilken grad han deltar i emisjonen.
Utover dette har jeg null tro på at han vil klare å få til en emisjon.
Har dem fått flyet tilbake i rute mon tro?
Jeg tok en titt på Tromsø lufthavn på Avgang og Ankomst men ikke mye å se idag.
Er par turer på tavla for imorgen tidlig.
Fant ikke noe Status link på hjemmesiden til Fly Viking.
Har dem fått flyet tilbake i rute mon tro?
Jeg tok en titt på Tromsø lufthavn på Avgang og Ankomst men ikke mye å se idag.
Er par turer på tavla for imorgen tidlig.
Fant ikke noe Status link på hjemmesiden til Fly Viking.
Det ser ut som om de har flydd i dag, men ett par kansellerte avganger.
Det ser ut som om de har flydd i dag, men ett par kansellerte avganger.
Uffda, fremdeles snag på flyet da. Dem kansellerer vel ikke pga lite pax, det kan være dårlig butikk i begynnelsen, får dårlig rykte da og kanskje spydige navn, "Fly Viking hvis det ikke så viktig å komme frem":cry:
Dem er i rute igjen.
To Hammerfest turer og en Bodø tur idag.
Den ene avgangen til Hammerfest vil det stå kansellert på avinor sine sider en stund til.
Er ikke en rute som er oppe å går enda.
Ser ut til at flyet går hvis de er solgt mange nok billetter da. Hammerfest, de flyr 2 av 3. Svolvær ruten som skulle starte den 28., alt om Svolvær er fjernet fra selskapets sider etter en god stund med billettsalg. Hvis man skal noe på et bestemt tidspunkt blir kanskje ikke selskapet et førstevalg på denne måten.
Ser ut til at SVJ er tatt av ruteplan og inn kommer ALF-TOS-ALF f.o.m 22 Mai.
Fra facebook:
Hadde booket reise fra Svolvær til Hammerfest samme uke som oppstart på ruten, og oppdaget ved en tilfeldighet i går at Svolvær ikke var i systemet deres lengre. Sjekket bookingen på "mine sider" og det viste seg at den ikke fantes mer. Ikke fikk jeg beskjed på mail, ikke står det noe om nedleggelse av ruta på siden deres heller. At et flyselskap legger ned en rute skjer nå og da, men gjerne etter en stund dersom det viser seg at det ikke er noe liv laga. At de gjør det uten å varsle kundene, bør ikke skjer. At de er nye og har "litt" innkjøringsproblemer er ingen unnskyldning for fraværende kundeservice. Resultatet er at Widerøe får pengene også denne gangen, for ny billett.
Lykke til.
Fra facebook:
Kan ovenstående være relatert til denne FB-statusen?
Kjære kunde! Vi har dessverre hatt en del tekniske problemer med vår bookingløsning de siste dagene, og vår nettleverandør jobber iherdig med å løse disse problemene. Vi beklager så mye den ulempen dette medfører, og takker for deres tålmodighet og forståelse !
Kan ovenstående være relatert til denne FB-statusen?
Nei .. (Facebook)
Nei dessverre blir det ikke Svolvær rute i denne omgang. Vi er veldig lei oss for det, og det skyldes forsinkelse i leveranse på fly
Kan fly viking fly Tromsø - Svolvær?
Er ikke det anbuds rute?
Kan fly viking fly Tromsø - Svolvær?
Er ikke det anbuds rute?
Niks - den er kommersiell.
Ikke sikker på hva dere kan se, men her er høydepunktene ...
Nå melder det nyoppstarta flyselskapet at oppstarten er utsatt. Årsaken er forsinkelse i leveransen av sitt tredje fly.
– Flyet skal etter planen leveres i mai, men det kan hende det blir forsinket. Vi håper flyet ankommer i slutten av mai, men jeg vet av erfaring at det gjerne går noen uker ekstra, sier eier og FlyViking-gründer Ola Giæver.
FlyViking flyr i dag med ett fly. Fly nummer to står for tiden i Tromsø og blir satt i trafikk i løpet av halvannen uke. Det er altså fly nummer tre FlyViking nå venter på.
– Vi ble i utgangspunktet lovet flyet den 30. april, men det har vært forsinkelser på alle leveranser. Jeg tør ikke garantere noe, men vi har lyst å fly mellom Svolvær og Tromsø – men til helt andre priser enn Widerøe, supplerer Giæver.
https://www.an.no/na-utsetter-de-denne-ruten-men-vurderer-flere-ruter-til-bodo/s/5-4-499878?key=2017-04-06T17:54:23.000Z/retriever/9287234d61c8bb4d5d3d43fdd20afc15b0bcb50b
Synd at det går slik med Ola og bolaget.
Har ikke skadefryd her, men synd at det blir så mange skuffelser for både selskap, pax, investorer og ansatte.
Har jobbet for små fille selskap selv og det var ofte mere givende enn å jobbe for store og fine selskap.
Som å være en stor fisk i et lite vann, isteden for en liten fisk i et stort vann.
Sikkert mange som har gamblet mye på FlyViking og man vil jo gjerne se en "under dog" gjøre det bra, selv om man er uenig i motivasjonen og prinsippet.
Ikke sikker på hva dere kan se, men her er høydepunktene ...
Jeg mener at høydepunktet er dette fra samme artikkel (bak mur):
Giæver tilbakeviser at selskapet har vært for offensive da de meldte oppstart 18. april på ruten mellom Svolvær – Tromsø.
– Nei, det synes jeg ikke. Det er vanlig at man må utsette litt. Nå får Widerøe operere ruten alene lenge, så får vi vurdere om det er noe for oss. Vi vil forsøke, men man må vurdere situasjonen til enhver tid. Hele livet er et prøveprosjekt, avrunder gründeren.
Mitt forslag til høydepunkt er at man siteres på å vurdere å fly FOT-ruter.
Vi kommer til å vurdere alt. Kanskje åpner vi en rute mellom Svolvær og Bodø, eller Leknes og Bodø.
sail4fun
07-04-2017, 07:07
Hvor stor organisasjon har de når 3dje flyet kommer ?
FD Fly * 2x = 8-9 om de ikke skal fly i helgene ?
CC Fly * x =4 - 5 ?
Etter min mening befinner FV seg i en kaos situasjon preget av en persons ønske om å ta knekken på sin gamle arbeidsgiver. Selskapet ledes uten planer og styreformannen uttaler seg på vegne av selskapet uten å vite hva han i realiteten sier.
I mellomtiden renner pengene ut og tilliten til selskapet er borte.
Flygplan
07-04-2017, 09:45
Etter min mening befinner FV seg i en kaos situasjon preget av en persons ønske om å ta knekken på sin gamle arbeidsgiver. Selskapet ledes uten planer og styreformannen uttaler seg på vegne av selskapet uten å vite hva han i realiteten sier.
I mellomtiden renner pengene ut og tilliten til selskapet er borte.
Men i realiteten betyr jo heldigvis ikke din mening en dritt for faktum :)
Men i realiteten betyr jo heldigvis ikke din mening en dritt for faktum :)
Kanskje du kan fortelle hva som er faktum?
Flygplan
07-04-2017, 10:23
Kanskje du kan fortelle hva som er faktum?
Ja, det kan jeg. Men hva jeg skriver vil uansett ikke endre på noe, så da ser jeg ikke noen grunn til å gjøre det. Det beste du kan gjøre er å følge med på tallene etterhvert som de kommer.
Ja, det kan jeg. Men hva jeg skriver vil uansett ikke endre på noe, så da ser jeg ikke noen grunn til å gjøre det. Det beste du kan gjøre er å følge med på tallene etterhvert som de kommer.
Hvilke tall snakker du om og når kommer de ?
Flygplan
07-04-2017, 10:29
Hvilke tall snakker du om og når kommer de ?
Regnskapstall. Hvor ofte FV velger å presentere dem blir opp til dem selv, men de kommer uansett høsten 2018 da det er offentlig informasjon.
Jeg tror de kritiske røstene her glemmer et par ting.
I den primære målgruppen, som er flypassasjerer ute i distriktene som hittil bare har hatt Widerøe å forholde seg til, er det store forhåpninger til konkurrenten, og Giæver og Flyviking har opparbeidet seg litt "heltestatus", nærmest som David mot Goliat. Jeg tror disse personene (kundene) kommer til å tilgi og akseptere mye i en innkjøringsfase i håp om at det skal bli bra etterhvert som det får gått seg til.
Widerøe har tjent de samme passasjerene trofast i årevis, men de har også pådratt seg mye irritasjon, f.eks. billettprisene som har vært nevnt i dette forumet flere ganger som kun mulige fordi man er i en nærmest monopolsituasjon. Det samme med ofte uhensiktsmessige rutetider(manglende connections osv.).
Det må da være bare i luftfartsbransjen at man forventer seg at alt skal gå 100% på skinner etter dag en ved introduksjon av noe nytt og komplisert, det være seg datasystemer, trafikkreguleringssystemer, ny lufthavn (OSL) eller nye flytyper (B787). I alle andre områder i samfunnet tar man høyde for innkjøringsfase, men i luftfart går flyselskaper og andre tilbydere høyt opp på banen og får passasjerer og andre til å tro at fra dag x klokken y fungerer alt optimalt med det nye. Pressen biter på og hylekoret er i gang når dette (selvfølgelig) ikke er tilfelle. Jeg har ikke inntrykk av at Flyviking har lovet full fart fra dag en, men heller vært i media og sagt fra når de ikke får til alt med en gang.
Jeg forstår ikke motivasjonen til hylekoret her med å rope "korsfest-korsfest" hver gang FlyViking ikke helt får til det de har sagt de prøver på. Den primære målgruppen klager lite og venter i tålmodighet.
Flygplan
07-04-2017, 10:58
I den primære målgruppen, som er flypassasjerer ute i distriktene som hittil bare har hatt Widerøe å forholde seg til, er det store forhåpninger til konkurrenten, og Giæver og Flyviking har opparbeidet seg litt "heltestatus", nærmest som David mot Goliat. Jeg tror disse personene (kundene) kommer til å tilgi og akseptere mye i en innkjøringsfase i håp om at det skal bli bra etterhvert som det får gått seg til.
Widerøe har tjent de samme passasjerene trofast i årevis, men de har også pådratt seg mye irritasjon, f.eks. billettprisene som har vært nevnt i dette forumet flere ganger som kun mulige fordi man er i en nærmest monopolsituasjon. Det samme med ofte uhensiktsmessige rutetider(manglende connections osv.).
Det må da være bare i luftfartsbransjen at man forventer seg at alt skal gå 100% på skinner etter dag en ved introduksjon av noe nytt og komplisert, det være seg datasystemer, trafikkreguleringssystemer, ny lufthavn (OSL) eller nye flytyper (B787). I alle andre områder i samfunnet tar man høyde for innkjøringsfase, men i luftfart går flyselskaper og andre tilbydere høyt opp på banen og får passasjerer og andre til å tro at fra dag x klokken y fungerer alt optimalt med det nye. Pressen biter på og hylekoret er i gang når dette (selvfølgelig) ikke er tilfelle.
Jeg forstår ikke motivasjonen til hylekoret her med å rope "korsfest-korsfest" hver gang FlyViking ikke helt får til det de har sagt de prøver på. Den primære målgruppen klager lite og venter i tålmodighet.
Du har selvsagt helt rett. Må for øvrig si meg fornøyd med FV etter første tur, selv om flyet var litt forsinket.
Pressen biter på og hylekoret er i gang når dette (selvfølgelig) ikke er tilfelle. Jeg har ikke inntrykk av at Flyviking har lovet full fart fra dag en, men heller vært i media og sagt fra når de ikke får til alt med en gang.
Hm? Har ikke media vært temmelig greie? Bare siste uke hadde Flyviking omtale i positiv kontekst i Lofotposten, Finnmark Dagblad, Altaposten, NRK og Andøyposten?
At "anectdotal evidence" tyder på at det ikke har vært 39 passasjerer som har måttet ombookes fra hver av de kansellerte avgangene, men kanskje bare en håndfull, gjør jo også sitt til å bremse hyle-omfanget. Dessuten viser omfattende NASA-forskning at flypassasjerer på kortbanenettet generelt syter lite. ;)
Ifra dag en har OG og FV`s strategi bestått i å snakke ned WF på bakgrunn av «monopol» høye priser og manglende kundevennlighet. OG har ikke latt en sjanse gått fra seg til å snakke negativt om WF og at folk nå skal slippe å gå i banken for å fly. OG har brukt ordet «monopol» på trykk og i tale og så ofte han har hatt muligheten. Fakta, som han kjenner til,har han lett hoppet bukk over. WF har fått massiv kritikk over sine billettpriser, rutetider etc. etc. og OG har fyrt under. Det folk flest ikke vet og som OG vet men ikke snakker om, er at kortbanenettet i stor grad er politisk styrt igjennom en anbudsprosess hvor prisene og operative krav settes av staten! FV blir presentert som redningen for alle som betaler «blodpriser» i nord og overskriftene i avisene lar ikke vente på seg. Nå får FV levere og slutte med unnskyldninger. Situasjonen i dag er at de har to fly. Det første sto i et halvt år. Det andre står fortsatt på grunn av manglende system. Det tredje vet ingen når kommer. Åpenbart vet man heller ikke hvor flyene skal anvendes og man vet ikke når de kommer i drift. Dette har ikke med innkjøringsproblemer å gjøre, men manglende styring og kontroll. Slik skal man ikke ha det i et flyselskap som vil operere i et av verdens mest krevende områder.
Flygplan
07-04-2017, 11:41
Ifra dag en har OG og FV`s strategi bestått i å snakke ned WF på bakgrunn av «monopol» høye priser og manglende kundevennlighet. OG har ikke latt en sjanse gått fra seg til å snakke negativt om WF og at folk nå skal slippe å gå i banken for å fly. OG har brukt ordet «monopol» på trykk og i tale og så ofte han har hatt muligheten. Fakta, som han kjenner til,har han lett hoppet bukk over. WF har fått massiv kritikk over sine billettpriser, rutetider etc. etc. og OG har fyrt under. Det folk flest ikke vet og som OG vet men ikke snakker om, er at kortbanenettet i stor grad er politisk styrt igjennom en anbudsprosess hvor prisene og operative krav settes av staten! FV blir presentert som redningen for alle som betaler «blodpriser» i nord og overskriftene i avisene lar ikke vente på seg. Nå får FV levere og slutte med unnskyldninger. Situasjonen i dag er at de har to fly. Det første sto i et halvt år. Det andre står fortsatt på grunn av manglende system. Det tredje vet ingen når kommer. Åpenbart vet man heller ikke hvor flyene skal anvendes og man vet ikke når de kommer i drift. Dette har ikke med innkjøringsproblemer å gjøre, men manglende styring og kontroll. Slik skal man ikke ha det i et flyselskap som vil operere i et av verdens mest krevende områder.
At du ikke tror at folk vet betyr lite. Folk vet og de er med rette irriterte på WFs priser og arroganse. Det er faktisk lov å ta lavere priser enn anbudene tillater.
WF trenger konkurranse for å bli bedre, og nedsnakkingen er ikie annet enn fortjent. Den risikoen tar du når du sier opp noen. Ønsker de ikke den risikoen så bør personalpolitikken deres endres.
FV har da full kontroll på det de driver med, selv om du til stadighet kommer med påstander du ikke har dekning for.
TRjumper
07-04-2017, 12:30
Problemet er vel at OG overhovedet blev ansat og derefter fik lov at blive i så mange år.... Det var den største fejl. Og jeg har mødt tilpas mange brushoveder i min flyvekarriere til at høre på udenforståendes holdninger til det.
At du ikke tror at folk vet betyr lite. Folk vet og de er med rette irriterte på WFs priser og arroganse. Det er faktisk lov å ta lavere priser enn anbudene tillater.
WF trenger konkurranse for å bli bedre, og nedsnakkingen er ikie annet enn fortjent. Den risikoen tar du når du sier opp noen. Ønsker de ikke den risikoen så bør personalpolitikken deres endres.
FV har da full kontroll på det de driver med, selv om du til stadighet kommer med påstander du ikke har dekning for.
Tja, hvis man tar lavere priser går man i minus. Det er ikke veldedighet Widerøe driver med, så dette argumentet faller på egen irrasjonalitet.
Siden du tydeligvis sitter på inngående kunnskap om hvordan Ola Giæver ble sagt opp, og deretter at du vet bedre enn alle andre om at FlyViking har "full kontroll på hva de driver med" så får vi konkludere nok en gang med at du er Ola Giævers stedsfortreder på flyprat som kun deltar for å ha en grasrotandel i flymiljøet også. Hvis ikke, så kommer du kun med påstander du overhodet ikke har dekning for selv.
Flygplan
07-04-2017, 12:33
Problemet er vel at OG overhovedet blev ansat og derefter fik lov at blive i så mange år.... Det var den største fejl. Og jeg har mødt tilpas mange brushoveder i min flyvekarriere til at høre på udenforståendes holdninger til det.
Altså i såfall et WF-problem, ikke et OG eller FV-problem.
Flygplan
07-04-2017, 12:36
Tja, hvis man tar lavere priser går man i minus. Det er ikke veldedighet Widerøe driver med, så dette argumentet faller på egen irrasjonalitet.
Siden du tydeligvis sitter på inngående kunnskap om hvordan Ola Giæver ble sagt opp, og deretter at du vet bedre enn alle andre om at FlyViking har "full kontroll på hva de driver med" så får vi konkludere nok en gang med at du er Ola Giævers stedsfortreder på flyprat som kun deltar for å ha en grasrotandel i flymiljøet også. Hvis ikke, så kommer du kun med påstander du overhodet ikke har dekning for selv.
Nei, man går ikke minus om man fyller flyene med folk som reiser i stedet for å ha 15-20 ledige seter. Nei, WF driver ikke med veldedighet, og da må de ogsåtåle berettiget kritikk.
Jeg vet selvsagt bedre enn de som ikke vet, men det er fordi jeg legger litt innsats i det i stedet for å påstå noe så idiotisk som at andre er ansatt i det og det selskapet uten å ha dekning for det.
Noe a la det vi så med Norwegians oppstart av LR-rutene.
Men hylekoret har tidd stilt nå :-)
Nei, man går ikke minus om man fyller flyene med folk som reiser i stedet for å ha 15-20 ledige seter.
Ryktene sier at de kun er en håndfull passasjerer på hver avgang til FV. Man må vel anta at noen følger med ?
Flygplan
07-04-2017, 13:00
Ryktene sier at de kun er en håndfull passasjerer på hver avgang til FV. Man må vel anta at noen følger med ?
Dette er selvsagt helt normalt i oppstart av flyselskaper, etterhvert som de kan vise til regularitet så vil dette øke. Men det endrer jo lite på WFs valg om å overlate 10-15(selv med prisreduksjon er det ikke sikkert at alle setene fylles derfor lavere tall her enn i forrige innlegg) personer til alternativ transport i stedet for å redusere prisene til noe overkommelig, slik at de kan tjene litt i stedet for ingenting.
Flyr dere ikke i dag heller?
Flygplan
07-04-2017, 13:04
Noe a la det vi så med Norwegians oppstart av LR-rutene.
Men hylekoret har tidd stilt nå :-)
Absolutt. OG i likhet med Kjos virker som en person som bare går sterkere drivkraft av slikt. Sånn sett er det jo bra med kritikere, de gagner oss som liker konkurranse.
Absolutt. OG i likhet med Kjos virker som en person som bare går sterkere drivkraft av slikt. Sånn sett er det jo bra med kritikere, de gagner oss som liker konkurranse.
Alle liker konkurranse, men ikke alle liker utgangspunktet som går på at konkurrenten er noe dritt og jeg skal redde verden.
Flygplan
07-04-2017, 13:14
Alle liker konkurranse, men ikke alle liker utgangspunktet som går på at konkurrenten er noe dritt og jeg skal redde verden.
Nei, ikke alle liker konkurranse, det er faktisk veldig mange som misliker det. Nå konkurrenten ikke klarer å være seriøse må de også tåle å høre det. Hvis det ikke er ønskelig må de starte med å forbedre seg selv, ikke snakke om kritikerne. Det er det få som respekterer.
Flygplan
07-04-2017, 13:14
Flyr dere ikke i dag heller?
Hvem er "dere"?
TRjumper
07-04-2017, 13:46
Altså i såfall et WF-problem, ikke et OG eller FV-problem.
Dermed også i høj grad et OG og FV problem....
TRjumper
07-04-2017, 13:51
Som DY (eller D8 eller hvilket andet fupselskab de snart har gang i) oplevede på TRF. Joooo, jeg tror helt klart OG nok skal klare sig fint mod WF her.
Hm? Har ikke media vært temmelig greie? Bare siste uke hadde Flyviking omtale i positiv kontekst i Lofotposten, Finnmark Dagblad, Altaposten, NRK og Andøyposten?
At "anectdotal evidence" tyder på at det ikke har vært 39 passasjerer som har måttet ombookes fra hver av de kansellerte avgangene, men kanskje bare en håndfull, gjør jo også sitt til å bremse hyle-omfanget. Dessuten viser omfattende NASA-forskning at flypassasjerer på kortbanenettet generelt syter lite. ;)
Bemerkningen om presse og hylekor var ikke ment utelukkende relatert til FlyViking, men også de andre eksemplene jeg nevnte ovenfor.
Ellers har du langt på vei rett. Deler av media nærmest heier på denne nysatsning. Av samme årsaker som jeg skriver om i innlegget ovenfor, vil jeg anta.
Konkurranse er bra. Det skjerper alle og at det gir lavere priser ser vi jo. Jo flere seter, jo mere billigseter blir det - det er naturloven.
Jeg har imidlertid gjort et lite regnestykke, og kanskje vært litt snill mot FV .. la oss si de har to fly som hver flyr 8 legs per dag. Hver flight har i snitt 15 pax (her er jeg godt i overkant basert på hva jeg har plukket opp fra andre) og de har i snitt betalt 549. Da har de ca 130.000 i billettintekter per dag,
Av utgifter har de ca 28000 per dag i flyleie og basert på tall tidligere i tråden ca 66.000 i lønninger og 112.000 i fuel (7000x16 legs). Det gir ca 206.000 i utgifter.
Regnestykket blir da 130.000 - 206.000 .. altså 76.000 i underskudd per dag eller 2.3 mill i måneden. I tillegg kommer utgifter til deicing, handling, IRR, catering osv osv.
Korriger meg gjerne. men jeg tror tallene mine er realistiske.
. Korriger meg gjerne. men jeg tror tallene mine er realistiske.
56 000 daglig i fly leie, høres mye ut, det blir 1,680,000.00 i måneden for et par gamle Dash 8.
Hva tror du Ola, eller Flygplan, stemmer det?
Flygplan
07-04-2017, 15:26
56 000 daglig i fly leie, høres mye ut, det blir 1,680,000.00 i måneden for et par gamle Dash 8.
Hva tror du Ola, eller Flygplan, stemmer det?
Jeg heter ikke Ola, men er Flygplan. Og det vet jeg lite om, jeg venter på at de faktiske tallene kommer på bordet, der får man vite utgifter opp mot inntekter. At man taper penger i starten er nok helt sikkert, spørsmålet er hvor mye, og hvor lenge de vil gjøre det.