Flyprat >
Flyforum > Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd
View Full Version : Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd
Swashbuckler
10-05-2017, 21:02
Hvilket ansettelsesforhold de har i FV vet jeg lite om. Jeg har ikke nevnt noe om å trekke i lønn. Jobber en 50% får en nok betalt for det, og jobber en 78,22% får en nok betalt for det også. Men denne diskusjonen er i grunnen bare synsing så lenge man ikke vet. Jeg bare presiserer at det ikke nødvendigvis er en selvfølge at alle er ansatt i 100%, og at det da selvsagt ikke betales 100% lønn.
Det er da ingen som mener at 50% arbeid skal avlønnes med noe annet enn 50% lønn.
Det jeg mener er bare at hvor mye du jobber en enkelt dag ikke bør ha noe å si for avlønning. En reduksjon i stilling bør bety en redusjon i antall arbeidsdager.
Flygplan
10-05-2017, 21:17
Det er da ingen som mener at 50% arbeid skal avlønnes med noe annet enn 50% lønn.
Det jeg mener er bare at hvor mye du jobber en enkelt dag ikke bør ha noe å si for avlønning. En reduksjon i stilling bør bety en redusjon i antall arbeidsdager.
En reduksjon i stilling bør betu en reduksjon i stilling. Hvordan reduksjonen tas ut må være en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Da jeg jobbet 80% hadde jeg 6-timersdag (6 timer pluss pause).
Swashbuckler
10-05-2017, 21:30
En reduksjon i stilling bør betu en reduksjon i stilling. Hvordan reduksjonen tas ut må være en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Da jeg jobbet 80% hadde jeg 6-timersdag (6 timer pluss pause).
Jeg finner det vanskelig å tro at de nederlenderne de bl.a. har gående der sokner til TOS og hadde satt pris på å få stillingen redusert gjennom antall timer på jobb hver dag. De er nok interessert i å treffe familien iblant som alle andre og samtidig kunne leve av det.
Kjære "Flygplan"
Det er mye bedre om du står frem som en offisiell talsmann for FV og sier hva ditt oppdrag er. Da kan vi vurdere dine innlegg basert på en reell situasjon. Da slipper du seile under falsk flagg og utgi deg som en som bor på Helgelandskysten og stort sett reiser med Widerøe, og tilfeldigvis møtte OG i fjor en gang.
Det er mange på Helgelandskysten som allerede kan booke reiser med WF til 699 kroner inklusiv bagasje. Senest i dag bestilte jeg fra BNN til TRD til den prisen uten å måtte ta på meg dress og be om møte med selveste banksjefen
Flygplan
10-05-2017, 22:21
Jeg finner det vanskelig å tro at de nederlenderne de bl.a. har gående der sokner til TOS og hadde satt pris på å få stillingen redusert gjennom antall timer på jobb hver dag. De er nok interessert i å treffe familien iblant som alle andre og samtidig kunne leve av det.
Hva du finner vanskelig å tro er da komplett irrelevant.
Flygplan
10-05-2017, 22:25
Kjære "Flygplan"
Det er mye bedre om du står frem som en offisiell talsmann for FV og sier hva ditt oppdrag er. Da kan vi vurdere dine innlegg basert på en reell situasjon. Da slipper du seile under falsk flagg og utgi deg som en som bor på Helgelandskysten og stort sett reiser med Widerøe, og tilfeldigvis møtte OG i fjor en gang.
Det er mange på Helgelandskysten som allerede kan booke reiser med WF til 699 kroner inklusiv bagasje. Senest i dag bestilte jeg fra BNN til TRD til den prisen uten å måtte ta på meg dress og be om møte med selveste banksjefen
Kjære deg. Jeg representerer ikke FV, men saklighet og fornuft. Jeg har aldri møtt Giæver, men har hatt dialog med han på Facebook-meldinger. Kan hende jeg har flydd med han daa han flydde for WF.
WF har noen lavprisbilletter for de som bestiller lenge i forveien, men det hjelper jo lite for de som må avgjøre slikt dagen før. Og hvis du ikke evner å holde deg saklig og uten å beskylde meg for det ene og det andre ksn du forlate diskusjonen umiddelbart.
Swashbuckler
10-05-2017, 22:27
Hva du finner vanskelig å tro er da komplett irrelevant.
Nja... Jeg liker å tro at jeg har en viss peiling på hva som er viktig for folk flest, og da kommer det å balansere jobb/privatliv på en fornuftig måte høyt opp.
Men jeg orker ikke svare noe mer på de kverulerende one-linerne dine i dag, jeg.
Flygplan
10-05-2017, 22:30
Nja... Jeg liker å tro at jeg har en viss peiling på hva som er viktig for folk flest, og da kommer det å balansere jobb/privatliv på en fornuftig måte høyt opp.
Men jeg orker ikke svare noe mer på de kverulerende one-linerne dine i dag, jeg.
Hva du liker å tro er da fortsatt irrelevant. Arbeidstid er da en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker okke som.
Hva du liker å tro er da fortsatt irrelevant. Arbeidstid er da en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker okke som.
Men hvem er arbeidsgiver? Og hva er avtalen mellom arbeidsgiver og oppdragsgiver? Og hvis arbeidstager får 'full lønn', hvem betaler mellomlegget hvis vedkommende ikke 'får lov til' å jobbe så mye som kontrakten sier?
Swashbuckler
10-05-2017, 22:47
Ja, selvfølgelig... Men du beholder ikke erfarne og proffe folk særlig lenge om du ikke tar dem på alvor og behandler dem deretter.
Derav mine antagelser. Som vel er like fornuftige som dine antagelser. Eller sitter du på mer innsideinfo enn du gir uttrykk for?
Flygplan
10-05-2017, 23:09
Men hvem er arbeidsgiver? Og hva er avtalen mellom arbeidsgiver og oppdragsgiver? Og hvis arbeidstager får 'full lønn', hvem betaler mellomlegget hvis vedkommende ikke 'får lov til' å jobbe så mye som kontrakten sier?
Dette får vi nok ikke vite så mye om. Men tilbake til det: Kontrakten ihht. arbeidsrett behøver ikke gi noen 100% stilling. Luftfartens egne reguleringer på området er ukjent for meg.
Flygplan
10-05-2017, 23:12
Ja, selvfølgelig... Men du beholder ikke erfarne og proffe folk særlig lenge om du ikke tar dem på alvor og behandler dem deretter.
Derav mine antagelser. Som vel er like fornuftige som dine antagelser. Eller sitter du på mer innsideinfo enn du gir uttrykk for?
Først og fremst gjelder det vl å ha kvalifisert personell til å fly. Som oftest er vel ikke lavprisselskapene de mest attraktive for flygere uansett.
Min innsideinformasjon er lik null :)
Dette får vi nok ikke vite så mye om. Men tilbake til det: Kontrakten ihht. arbeidsrett behøver ikke gi noen 100% stilling. Luftfartens egne reguleringer på området er ukjent for meg.
https://www.latestpilotjobs.com/jobs/view/id/9401.html Søknad sendes til Arpi Aviation. Er ikke det et bemanningsselskap?
Flygplan
10-05-2017, 23:19
https://www.latestpilotjobs.com/jobs/view/id/9401.html Søknad sendes til Arpi Aviation. Er ikke det et bemanningsselskap?
Ikke vet jeg, men det ser sånn ut på linken din. Lokasjon Polen ser litt ugunstig ut for operasjoner i Troms og Finnmark da :)
Ikke vet jeg, men det ser sånn ut på linken din.
CAPTAINS FOR FLYVIKING
Share: Add to Email Add to Facebook Add to Twitter Add to Linkedin
Company : ARPI Aviation
Contract type : Full Time
Aircraft type : DHC - 8 Dash 8
Job location : Poland
Job published date : 2017-04-21
Job expiry date : 2017-05-21
Monthly salary : 1
Det får'n si ... :D
Flygplan
10-05-2017, 23:28
Det får'n si ... :D
Jeg har hatt et par timers dagpendlervei på det meste, men den ser drøy ut :D
Kanskje ikke mange som søker når dem blir lovt Nordlig Lyn isteden for Nordlys:
Get the chance to work for Norway’s new airline in an Arctic environment in the land of the northern lightning and the midnight sun!
Se om du kan få rettet på det der Flygplan :cool:
Spørsmål til alle som har sett at FlyViking ikke de-ice....
Har dere sett om teknikerne gjør det på gaten? - Fikk selv idag høre at teknikerne gjør det på gaten, før flyet går...
Samt, alle dere som påstår at Flygplan er OG eller jobber for FV, vær så snill og legg det ifra dere, hvis ikke er dere minst like barnslig/kverulerende/usaklig osv. som dere mener han er.
PS. Det er forøvrig lov å være uenig, jeg tror dere skulle ha begynt å skjønt det nå...
Kan vi ikke heller ta ballen, da folkens?
Såvidt jeg vet er det Avinor som bestemmer hvor deicing skal gjøres, og hvis en operatør må gjøre det remote, må nok alle. Det kan godt være at det de evt. fikk på gate var 'anti ice'-væske, men hvis det snør tett er virkningen av dette begrenset.
Teknikere deicer heller ikke. Det gjøres av handler.
. avising(er norsk et så vanskelig språk?),
Tja, hvis man har bodd dobbelt så lenge i utlandet som i Norge så blir Norsk et litt fjernt morsmål og det kommer noen glipp av og til.
Du får prøve å overse mangel på perfeksjon så skal jeg gjøre mitt beste for å rette opp språkbruket.:drunk:
Det er strenge regler hva gjelder de-ice i Tromsø, de-ice områdene er designet slik at glykolen skal renne i avløp og pumpes vekk. Tromsø Lufthavn har tidligere blitt bøtelagt pga uregelmessigheter i pumpesystemene, med tilhørende utslipp i havet med algeoppblomstring. Aldri i hele vide verden at FlyViking har fått noen "spesialavtale" for å forurense miljøet rundt Tromsø Lufthavn.
De-ice er forøvrig begrepet som brukes av alle i operativ drift av fly i Norge, det som brukes som beskrivelse i AIP fra avinor og det som brukes over tårnfrekvensen.
Moderator
Tråden er åpnet igjen etter en rekke innlegg som var mer persondiskusjon fra flere aktører er fjernet. Fint om alle holder seg til sak, eller så blir tråden blokkert for enkelte
/Moderator
Følg denne linken om Arpi eller søk på Purehelp.no
Arbeider med utleie av arbeidskraft fra Polen og Estland
http://www.purehelp.no/company/details/arpiaviationas/983800343
ren flaks
11-05-2017, 09:05
Joda, arpi er et bemanningsselskap. På intervju der blir man spurt om man er villig til og cashe ut for rating på dh8. Hvorfor er noen villige til å gjøre det, dh8 er det ikke veldig mange operatører av, det er bare i kongeriket Norge at dh8 kusker betales godt. Skulle jeg kjøpt meg en rating ville jeg vel gått for en mer kurant maskin (B737,A320) som gir større jobbmuligheter. Tviler vel også på at jeg ville satset penger på en rating for å fly for en start-up langt nord for polarsirkelen i lille Norge. Det får meg vel til og tro at de som er villige til dette har blitt avvist av Ryanair, Wizz, WOW, Enter, go2Sky, NAS, Easy, Vueling, Cityjet, Jet2, Jettime, DAT, Flybe, etc. Er det som å banne i kirka å skrive at man tror at OG har trukket til seg bånnskrapet av europeiske piloter, med noen unntak såklart?
Vi må vel bare gratulere NN som nå slipper å være avhengig av "utsuger" selskapet Widerøe (for øvrig ranket som et av verdens beste flyselskap).
Nå kan de endelig slippe å gå i banken for å fly med WF
Nå har de fått et alternativ som bruker innleide arbeidsløse piloter rekruttert via Polen. Hensikt er å betale en lønn man ikke kan leve av i Norge og langt under hva WF betaler sine norske/nordiske piloter.
OG er stolt og uttaler at nå kan WF "gru seg" til konkurransen fra Flyviking og passasjerene kan glede seg over å spare 2-300 kr.
Sarkasme ? Ja, men fortjent.
Flygplan
11-05-2017, 10:28
Vi må vel bare gratulere NN som nå slipper å være avhengig av "utsuger" selskapet Widerøe (for øvrig ranket som et av verdens beste flyselskap).
Nå kan de endelig slippe å gå i banken for å fly med WF
Nå har de fått et alternativ som bruker innleide arbeidsløse piloter rekruttert via Polen. Hensikt er å betale en lønn man ikke kan leve av i Norge og langt under hva WF betaler sine norske/nordiske piloter.
OG er stolt og uttaler at nå kan WF "gru seg" til konkurransen fra Flyviking og passasjerene kan glede seg over å spare 2-300 kr.
Sarkasme ? Ja, men fortjent.
Du glemte en null. Per person. Per reise. WF selv har redusert prisene sine med opptil 50% på enkelte strekninger som de konkurrerer på og til og med opptil 20-25% på noen av anbudsrutenes billetter som følge av konkurransen. Det sier litt om hvor velkommen denne konkurransen er for oss i Nord.
rednose101
11-05-2017, 12:25
Du glemte en null. Per person. Per reise. WF selv har redusert prisene sine med opptil 50% på enkelte strekninger som de konkurrerer på og til og med opptil 20-25% på noen av anbudsrutenes billetter som følge av konkurransen. Det sier litt om hvor velkommen denne konkurransen er for oss i Nord. Flyplan
Selvfølgelig vil de justere ned prisene på en kommersiell rute, det er jo konkurranse. Alternativet ville vært å trekke seg ut, men da har plutselig FV monopol. Så forbrukeren vinner og begge selskapene blør penger til en av dem må trekke seg ut. Laissez faire. Det skjer over hele verden hele tiden. En ren gavepakke at Giæver personlig er villig til å subsidiere deres billetter til ett nivå som ikke engang dekker drivstoffet og avisingsvæsken. Men vi klager heller ikke på smågodt til 2kr/hektoen.
Når det gjelder anbudsruter så setter staten makspriser. Nasjonal transportplan og samferdselsdepartementet fastsetter denne, ikke FV eller Widerøe. Det er egendelen Kenneth betaler for at jeg subsidierer flyruten; han får mye mer fra felleskapet enn hva han selv ligger i potten. Uten subsiderte anbudsruter ville flybilletten Båtsfjord - Tromsø kostet en liten formue med mindre man reduserte til en avgang om dagen. Se på trafikktallene i anbudsdokumentene. Skattebetalerne betaler mellomlegget mellom de reele kostnader på ruten og maksprisen. Desto lavere maksprisen settes (25% ned Ola?), desto mer må jeg betale av skattepengene mine i form av subsidier for at regnestykket skal gå opp. Det ender selvfølgelig opp i en politisk debatt om man i det hele tatt skal ha anbudsruter. Om man følger logikken til FlyViking bør hele konseptet fjernes, understreket ved å lete etter "smutthull" som sparker beina under fundamentet.
For min del kan hele Finnmark slippes til markedets krefter. La de 2,267 menneskene drifte flyplassen, AFIS-betjentene og brannbilene på egen hånd. La Båtsfjord Lufthavn sette prisen på landingsavgiften som reflekterer deres faktiske kostnader fordelt på antall flyavganger. La Avinor sette underveisavgiften for flygeledertjenester over Finnmark der det til enhver tid ikke er mer enn to fly i lufta. La selskapene sette de billettprisene som faktisk må til for å frakte 7 passasjerer i snitt fire ganger om dagen inn og ut av Båtsfjord. Så kan resten av oss nyte godt av mindre skatt.
Anbudsruter er ett spleiselag mellom skattebetalerne over hele Norge. Beboere på Frogner skulle mye heller sett at pengene gikk til en ny tunnel under byen, men i solidaritetens navn er vi enig (gjennom demokratiske prosesser)å dele kostnadene for at også mennesker i Båtsfjord skal ha råd til å fly. Men for all del, la FlyViking levere fire daglige avganger fra Båtsfjord til 499 kroner pr pers uten en krone i subsidier fra min lommebok.
At FlyViking ønsker å skumme fløten er en ting, men ved å følge deres logikk står vi igjen med en femte rullebane på Gardermoen og en rasert distriktspolitikk.
Jeg venter spent på neste anbudsrunde der jeg forventer at FlyViking setter inn '0' kompensasjon på samtlige ruter og en makspris på 499
Skattebetalerne betaler mellomlegget mellom de reele kostnader på ruten og maksprisen. Desto lavere maksprisen settes (25% ned Ola?), desto mer må jeg betale av skattepengene mine i form av subsidier for at regnestykket skal gå opp. Det ender selvfølgelig opp i en politisk debatt om man i det hele tatt skal ha anbudsruter. Om man følger logikken til FlyViking bør hele konseptet fjernes, understreket ved å lete etter "smutthull" som sparker beina under fundamentet.
At FlyViking ønsker å skumme fløten er en ting, men ved å følge deres logikk står vi igjen med en femte rullebane på Gardermoen og en rasert distriktspolitikk.
Jeg venter spent på neste anbudsrunde der jeg forventer at FlyViking setter inn '0' kompensasjon på samtlige ruter og en makspris på 499
God analyse!
Og når "det modern arbeidsliv" baserer seg på innleie fra bemanningsselskaper i lavkostland, der også skattepenger havner gjennom kreative ordninger om antall dager med oppholdstid i Norge pr år, så undergraver dette også den norske velferdsmodellen.
Mindre skatt til staten blir mindre å dele ut til subsidier og til slutt dyrere flybilletter på anbudsrutene.
For noen år siden var jeg på en revisjon av noen polske underleverandører der formålet var å sjekke om de som jobbet i Norge fikk tarifflønn. Det fikk de på de papirene som ble vist frem... men om deler av lønnen gikk videre til agenter var umulig å bevise. Det som i alle fall var tydelig var at leverandøren visste alt om norske trygdeordninger. Barnetrygd og kontantstøtte ble eksportert i stor grad til de barna som ble oppgitt at den enkelte hadde i Polen og inngikk tydelig i "kompensasjonspakken".
Melding fra moderator
Det har vært ryddet i tråden. Vi ser at temaet engsjerer og ber alle holde seg langt unna personangrep og lignende. Vi vil stenge ute brukere som bryter mot forumets regler, og vil være spesielt strenge i denne tråden.
Swashbuckler
11-05-2017, 20:41
Her synes jeg det er blitt fjernet alt for mange, til dels informative innlegg, men det er kanskje nødvendig pga utstrakt quote-bruk for å hindre kontinuitetsbrudd.
Men hint taken, så får vi prøve å moderere oss selv litt bedre i denne tråden ;)
Sent from my iPad using Tapatalk
Flygplan
11-05-2017, 20:45
Nå blir FV tilgjengelig gjennom Amadeus-systemet også.
Swashbuckler
11-05-2017, 21:29
Nå blir FV tilgjengelig gjennom Amadeus-systemet også.
Nårfra da? Dette er de iallfall 100% avhengige av om de vil ha en del av kaka fra kinesere, sentraleuropeere og amerikanere.
Flygplan
11-05-2017, 21:47
Nårfra da? Dette er de iallfall 100% avhengige av om de vil ha en del av kaka fra kinesere, sentraleuropeere og amerikanere.
Det som står er at det er lovet implementert i løpet av morgendagen, men informasjonen kommer fra en facebookside som heter "Vi som liker lave flypriser i Nord-Norge"/"SupportersideFlyViking", så hvor riktig det måtte være er et åpent spørsmål.
http://i.imgur.com/WptkgY2.png
Nå kommer de opp på finn.no.
Ja, men for noen priser... Hos Flyviking er prisene HFT-TOS 12 juni 06:45 hhv kr 449, 799, og 999. På Finn er billigste alternativ kr 1744.
Swashbuckler
12-05-2017, 17:05
Hva er egentlig opplegget med Hahn Air? Spare penger på Amadeus-integreringen på noe vis? Er ikke egen branding viktigere enn så?
Theaviator
12-05-2017, 17:27
Det som står er at det er lovet implementert i løpet av morgendagen, men informasjonen kommer fra en facebookside som heter "Vi som liker lave flypriser i Nord-Norge"/"SupportersideFlyViking", så hvor riktig det måtte være er et åpent spørsmål.
Står på FB siden til VF også....
https://www.facebook.com/FlyVikingAS/?fref=ts
Norlys.no i dag:
"Flyviking boomen uteblir" , bak betalingsmur.
Norlys.no i dag:
"Flyviking boomen uteblir" , bak betalingsmur.
Handler om passasjertall på flyplassene.
Ja, men for noen priser... Hos Flyviking er prisene HFT-TOS 12 juni 06:45 hhv kr 449, 799, og 999. På Finn er billigste alternativ kr 1744.
Hvis Finn.no henter fra Amandus saa er nok grunnen at Amandus kun oppaterer "Fares" en gang i uken (Det var tirsdag kveld - natt til Onsdag). Saa sjekk igjen Onsdag morgen.
Handler om passasjertall på flyplassene.
M.a.o ingen flere som flyr tross FV.
Den billigste billetten er foreløpig forbeholdt bookingsiden vår. Vi vil i neste uke presentere spennende og hyggelige priser også vi H1
Fra Facebook
sail4fun
14-05-2017, 17:16
Skulle jo trodde at branding betø endel, men jeg syntes virkelig dette ikke tar av.
Mulig det er entusiaster som tror på 299,- til hvorsomehlelst, men det må da snart gå opp for noen og enhver at skal man fly disse rutene 365 dager i året på sen seriøs måte så har det en pris.
Flygplan
14-05-2017, 20:25
Skulle jo trodde at branding betø endel, men jeg syntes virkelig dette ikke tar av.
Mulig det er entusiaster som tror på 299,- til hvorsomehlelst, men det må da snart gå opp for noen og enhver at skal man fly disse rutene 365 dager i året på sen seriøs måte så har det en pris.
Nå har vel FV aldri nevnt det prisnivået du nevner her, så hva det har med saken å gjøre er et åpent spørsmål.
FlyViking har booking som forventa meinar dei. 2000 reisande sidan oppstarten. Treng fem fly for å tene pengar.
https://www.nrk.no/troms/2000-passasjerer-har-flydd-siden-oppstarten_-_-som-forventet-1.13516421
Jeg leser ganske mange aviser daglig og en god del magasiner. Kan ikke huske å ha sett noen reklame eller kampnjer fra FV. Tror de folket her nede på østlandet følger med i flymarkedet der oppe, eller har de ikke penger til markedsføring?
Jeg leser ganske mange aviser daglig og en god del magasiner. Kan ikke huske å ha sett noen reklame eller kampnjer fra FV. Tror de folket her nede på østlandet følger med i flymarkedet der oppe, eller har de ikke penger til markedsføring?
Hele Nordlys er jo en reklame :)
Hele Nordlys er jo en reklame :)
Joa, men her nede er vel ikke den blekka en bestselger. Jeg ville ikke engang vist om FV, om det ikke var for Flyprat. Og jeg er neppe alene. Lokalmarkedet er sikkert der, men hvorfor ikke lokke til seg fra 'den andre enden'?
Joa, men her nede er vel ikke den blekka en bestselger. Jeg ville ikke engang vist om FV, om det ikke var for Flyprat. Og jeg er neppe alene. Lokalmarkedet er sikkert der, men hvorfor ikke lokke til seg fra 'den andre enden'?
Fordi du må være fra ei isolert bøgd i Finnmark, uten særlig mye innsikt i operativ luftfart, juss og så videre - for å synes at FlyViking er en god idé? :D
Neida. Joda. Antakeligvis.
DISCLAIMER: Jeg har selv familie i ei isolert bøgd i Finnmark (som Widerøe flyr til) og er som sådan ironisk med meg selv og min egen familie. Min egen familie er medlem av facebooksiden nevnt ovenfor...
Jeg tviler veldig på at det er en god ide for FlyViking å bruke noe særlig penger på tradisjonell annonsering. De har lykkes veldig bra med å skape medieinteresse og jeg tror nok de fleste som er i målgruppa har fått med seg at selskapet finnes. Litt passelig tilstedeværelse på nett så tenker jeg de er i mål med markedsføringa.
Fordi du må være fra ei isolert bøgd i Finnmark, uten særlig mye innsikt i operativ luftfart, juss og så videre - for å synes at FlyViking er en god idé? :D
Kan ikke skjønne at det jeg skrev, skulle bedømme FV som en god eller dårlig ide. (Jeg syns forøvrig at FV er en god ide for deg og meg og en dårlig ide for investorene)
Det som undrer meg, er hvorfor de ikke markedsfører seg utover det nordlige Norge.
Det finnes veldig mange utflyttede som godt kan tenkes å fylle på ruta hjem. Og ikke minst finnes det en stor turistnæring, med et stort volum besøkende på øst- og vestlandet, hvor en god slump kunne ønske seg noe eksotisk i nord.
FlightDeck
15-05-2017, 22:11
Jeg har som skrevet tidligere sett FlyViking annonsere på Nettavisen.
sail4fun
15-05-2017, 22:21
Nå har vel FV aldri nevnt det prisnivået du nevner her, så hva det har med saken å gjøre er et åpent spørsmål.
299 eller 499 samma da.
Omtrent som Mr. FlyViking hevder at alle WF piloter tjener 2-3MNOK i året
Flygplan
15-05-2017, 22:24
299 eller 499 samma da.
Omtrent som Mr. FlyViking hevder at alle WF piloter tjener 2-3MNOK i året
299 og 499 er ikke i nærheten av å være det samme, differansen er på hele 67%.
Swashbuckler
15-05-2017, 22:39
299 og 499 er ikke i nærheten av å være det samme, differansen er på hele 67%.
Nei, men han bommer selv med over 200% i forhold til en gjennomsnittlig pilot i WF, så jeg vet ikke helt hvem som roter mest. Det er skikkelig "cherry picking" av personer/argumenter for å fremme egen sak.
Merkelig hvordan det er de to personene i WF han bærer størst nag til som skal henges ut til spott og spe på Facebook. Skikkelig styrelederverdighet over det.
Skulle tro han drev innen lyssky polakkformidling. Oh wait...
Jeg tviler veldig på at det er en god ide for FlyViking å bruke noe særlig penger på tradisjonell annonsering. De har lykkes veldig bra med å skape medieinteresse og jeg tror nok de fleste som er i målgruppa har fått med seg at selskapet finnes. Litt passelig tilstedeværelse på nett så tenker jeg de er i mål med markedsføringa.
Vel. Jeg lever hverdagen min i det sentrale østland, og har ikke hørt om dette selskapet utenom forumet her, hverken digitalt eller analogt.
Det hadde vært fint om du kunne definere' tradisjonell anonsering'. Også hadde det vært gøy å få vite litt om hva du tenker at målgruppen er.
Leser ikke den, så det har selvfølgelig gått meg hus forbi :)
Vel. Jeg lever hverdagen min i det sentrale østland, og har ikke hørt om dette selskapet utenom forumet her, hverken digitalt eller analogt.
Antar at de har et begrenset reklamebudsjett som nystartet selskap. Da gir det vel mening å bruke det på reklame der antallet potensielle kunder er størst - og det er antagelig på steder de faktisk flyr til. En skulle kanskje tro at Lufthansa gikk med tomme fly, siden jeg aldri har sett reklame for dem her i Trondheim? :stir
Det hadde vært fint om du kunne definere' tradisjonell anonsering'. Også hadde det vært gøy å få vite litt om hva du tenker at målgruppen er.
Med "tradisjonell annonsering" tenkte jeg på annonsering i trykte medier som aviser og magasiner. Målgruppa for FlyViking er vel personer som skal fly, eller vurderer å fly, mellom noen av byene Bodø, Tromsø og Hammerfest.
Å treffe ei slik målgruppe er sannsynligvis mye enklere ved annonsering på nett enn papir. Da kan du styre annonsen bedre (selv for regionale aviser som Nordlys eller Avisa Nordland er det en liten del av leserne som faktisk er i målgruppa) på for eksempel geografi, alder, interesser osv. Dersom FlyViking klarer å vise en annonse til en person som jevnlig er logget inn i både Hammerfest og Bodø, har det utrolig mye mer verdi enn å ha en annonse i Aftenposten, selv om du plasserer den i reiselivsdelen.
rednose101
16-05-2017, 10:56
Annonser du ser på Internett (Feks. i Nettavisen) er målrettet mot deg på individnivå. Dvs. du har brukt Google, Facebook eller lignende til å søke på flyviking eller flybilletter i det segmentet, og den dataen er solgt videre til selskapene som plasserer annonsen i din browser. At du ser annonsene betyr ikke at alle andre gjør det.
Det er hele poenget med å annonsere på nett i motsetning til papir. Du treffer din målgruppe.
FlyViking har bedt konkurransetilsynet se på Widerøe.... Jaujau.
[BETALINGSMUR]: https://www.nordlys.no/wideroe/flyviking/ola-giaver/flygr-nder-melder-wideroe-til-konkurransetilsynet-hindrer-aktorer-a-komme-inn-i-markedet
Utdrag:
I et brev til Konkurransetilsynet kommer Giæver med flere eksempler på det han mener at er bevis på Widerøes «kontroll» og hvordan de skviser konkurrenter.
Nordlys har fått tilgang til brevet, der flygründeren lister opp seks punkter som han mener illustrerer situasjonen:
1) Widerøe har tilnærmet 100 prosent kontroll på norske anbudsruter. Etter at Fly Viking startet opp, har de også dumpet prisene på «åpne» flyruter, skriver Giæver.
2) Via datterselskapet Widerøe Ground Handling har de tilnærmet monopol på bakkeservice på norske flyplasser, mener Giæver. Tilbud som Fly Viking har fått på ground handling fra en annen aktører, viser at Widerøe kalkulerer over 50 prosent høyere pris, heter det i brevet.
3) Samme datterselskap står også for avising av fly, noe de ifølge Giæver tar godt betalt for: Avising kan koste opp mot 35.000 kroner for én enkel flyvning.
4) Fly Viking har kontaktet Widerøe for mulig kjøp av tekniske tjenester, men har ifølge Giæver ikke fått noen tilbakemeldinger på henvendelsen.
5) Widerøe bruker fordelene i Eurobonus-programmet på en «ubalansert» måte, hevder han videre, ved «å favorisere kunder til å booke flyreiser» gjennom Widerøe i samarbeid med SAS.
Avslutningsvis skriver Giæver at Widerøe og datterselskapene eier eller leier all ledig, strategisk lokaliserte flyhangarer i Norge. Han nevner Florø lufthavn, der han hevder at Widerøe har leid tre hangarer til Dash 8-fly, men at de kun har behov for å ha ett fly stående over natten.
Noe så barnslig skal man lete lenge etter :D Welcome to reality, Ola... Forøvrig har Widerøe svart på alle punktene på en svært ryddig og ordentlig måte i artikkelen, vet ikke om jeg kan poste de og?
Flygplan
16-05-2017, 22:15
FlyViking har bedt konkurransetilsynet se på Widerøe.... Jaujau.
[BETALINGSMUR]: https://www.nordlys.no/wideroe/flyviking/ola-giaver/flygr-nder-melder-wideroe-til-konkurransetilsynet-hindrer-aktorer-a-komme-inn-i-markedet
Utdrag:
Noe så barnslig skal man lete lenge etter :D Welcome to reality, Ola... Forøvrig har Widerøe svart på alle punktene på en svært ryddig og ordentlig måte i artikkelen, vet ikke om jeg kan poste de og?
Giæver har absolutt et poeng her, selv om det WF gjør neppe er lovstridig.
TRjumper
16-05-2017, 22:25
Giæver har absolutt et poeng her, selv om det WF gjør neppe er lovstridig.
Der var måske ikke plads på servietten til at få det med i business planen hans? Så klager vi til mor istedet....
Flygplan
16-05-2017, 22:32
Der var måske ikke plads på servietten til at få det med i business planen hans? Så klager vi til mor istedet....
Det er ikke noe i veien for å få vurdert om noe ikke er slik det bør være.
35000 for avising? Skulle nesten tro det var sneket seg inn en ekstra null der.
Swashbuckler
16-05-2017, 22:43
35000 for avising? Skulle nesten tro det var sneket seg inn en ekstra null der.
Nesten? Som i det meste annet som kommer fra den kanten, skal alt overdrives og maksimeres for å få sympati fra folk som ikke vet bedre. En normal, kjapp de-ice mener jeg ligger rundt 5-8000 kr. Så kan dette kanskje dobles om man trenger to-stegsavising.
Om flyet skal transformeres fra en nedfrosset yeti til flygbar stand, så blir det naturlig nok dyrere, men du skal spyle masse og lenge for å komme opp i den summen der.
Neppe. Deicingvæske er svinedyr og må fraktes inn. I tillegg skal den lagres i riktig temperatur og påføres fra spesielle kjøretøy med spesialopplært personale. Væsken er også 'ferskvare' med begrenset holdbarhet så man vil ikke lagre for mye heller. Tusenlappene ruller veldig fort når været er dårlig ...
Desk pilot
16-05-2017, 23:00
Tok et kjapt Google-søk. Ved flyplassen i Munchen tar man følgende priser for avising av DH8A:
Frost: 2144 Euro. Light precipitation: 2904 Euro. Moderate precipitation: 4235 Euro.
https://www.munich-airport.de/preisliste_bar.pdf (https://www.munich-airport.de/media/download/bereiche/efm/preisliste_bar.pdf)
Swashbuckler
16-05-2017, 23:10
Tok et kjapt Google-søk. Ved flyplassen i Munchen tar man følgende priser for avising av DH8A:
Frost: 2144 Euro. Light precipitation: 2904 Euro. Moderate precipitation: 4235 Euro.
https://www.munich-airport.de/preisliste_bar.pdf (https://www.munich-airport.de/media/download/bereiche/efm/preisliste_bar.pdf)
Jeg vil tro man får en betraktelig bedre pris enn det der om man har en fast avtale. Men kan se ut som jeg kanskje har tatt litt lite i... Men gitt at de tallene fra MUC er reelle, og ikke bare en pris som ingen egentlig betaler, så er plutselig ikke 35000 en upris da [emoji5] Er vel dyrere å få gugga opp til HFT kontra MUC.
Enten fares det med løgn, ellers fares det med urettmessig sutring. Dårlig stil er det uansett.
Widerøes tilsvar:
1) Widerøe har vunnet to anbud i Norge som har vært utlyst i hele EU- og EØS-området. I disse anbudene har vi hatt konkurranse fra Danish Air Transport og Fly Viking. Vi er både glade og stolte over å få denne tilliten fra Samferdselsdepartemenet. Widerøe gjør alltid sitt beste i anbudene, men valget av flyselskap gjennomføres av departementet. I tillegg til å fly anbud for Samferdselsdepartementet betjener Widerøe ruter i hele Norge. Som de fleste andre flyselskaper priser Widerøe sine tjenester dynamisk, avhengig av etterspørsel, sesong, tid på dagen og konkurransesituasjonen. Widerøe kan forsikre om at vi har betydelig kunnskap om konkurranseloven og at vi er veldig opptatt av å holde oss innenfor de rammer som er satt opp for konkurranse i Norge. Vår prising ligger klart innenfor konkurranselovens bestemmelser.
2) Widerøe Ground Handling har ikke monopol på norske flyplasser. Widerøe stiller seg uforstående til denne påstanden siden Fly Viking selv benytter handling fra Aviator og Securitas. Menzies Aviation og SAS Ground Handling tilbyr også ground handling på norske flyplasser
3) Widerøe Ground Handling har en omfattende virksomhet for fjerning av snø og is på fly rundt på mange flyplasser i Norge. I visse værsituasjoner er dette en kostbar operasjon, men det er alltid flyselskapet som avgjør omfanget av arbeidet. Fly Viking betaler priser i henhold til en standard prisliste på lik linje med en rekke andre flyselskaper.
4) Påstanden fra Fly Viking medfører ikke riktighet. Fly Viking har fått svar på sin henvendelse til Widerøe Technical Services 10. mars 2017. Tekniske tjenester leveres i et europeisk marked og det finnes mange alternativer for Fly Viking dersom de ønsker leveranse av tekniske tjenester.
5) De fleste flyselskap tilbyr lojalitetsprogrammer og vi kan ikke se at det er i strid med konkurranseloven.
6) Widerøe bygger og leier hangarer til eget bruk. Dette gjør vi for å kunne levere et godt flytilbud med høy regularitet. Widerøe leier også ut hangarer der vi har ledig kapasitet. Vi leier ut til mange fly- og helikopterselskaper. Widerøe har ikke mottatt noe henvendelse fra Fly Viking om leie av hangar i Florø.
Widerøe har en sterk stilling i Norge. Veldig uheldig for Giæver hvis han oppdaget det nå. Egentlig trodde jeg det var den posisjonen han ville overta med de første 19 dhc-8 og 10 jetfly.
Skrivet til Nordlys kan sendes om igjen til en ny artikkel når kassa er tom. Ingenting trengs å tas bort eller legges til, fem punkter om Widerøe er perfekt.
Skrivet tyder på at det ikke har vært utarbeidet noen forretningsplan i FV og at FV ikke har oversikt over egen virksomhet og markedet.
Sjelden har man sett en så dårlig planlagt oppstart av en bedrift som FV.
Flygplan
17-05-2017, 10:35
Skrivet tyder på at det ikke har vært utarbeidet noen forretningsplan i FV og at FV ikke har oversikt over egen virksomhet og markedet.
Sjelden har man sett en så dårlig planlagt oppstart av en bedrift som FV.
Jeg kan ikke se noe av det du hevder her.
Swashbuckler
17-05-2017, 10:40
Jeg kan ikke se noe av det du hevder her.
Dette er ikke en markedsanalyse...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170517/cf82694411e265f2abb79d2b40ec1258.jpg
Flygplan
17-05-2017, 10:44
Dette er ikke en markedsanalyse...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170517/cf82694411e265f2abb79d2b40ec1258.jpg
Har noen påstått det er en markedsanalyse?
Swashbuckler
17-05-2017, 11:19
Har noen påstått det er en markedsanalyse?
Nei, men det sier noe om planleggingsopplegget i firmaet.
Flygplan
17-05-2017, 13:58
Nei, men det sier noe om planleggingsopplegget i firmaet.
Ja, absolutt. Den fornuftige måten å planlegge på hvis man skal lykkes.
Swashbuckler
17-05-2017, 13:58
Ja, absolutt. Den fornuftige måten å planlegge på hvis man skal lykkes.
Da sier vi det...
Ola er i Florø i dag for å møte politikere og diskutere ruter til og fra FRO.
I følge Avisa Nordland planlegges Bodø-Evenes, Bodø-Skagen og Tromsø-Skagen åpnet fra 6. Juni.
BETALINGSMUR: https://www.nordlys.no/flyviking/wideroe/flyselskap/fly-viking-lanserer-nye-ruter/s/5-34-635082#am-commentArea
"– De nye rutene vil være i gang fra 6. juni, sier Giæver.
Det er selskapets fly nummer to som skal betjene de nye rutene.
– Da vil hver av de to flyene våre fly åtte legg, altså 16 ruter per fly per dag, sier Giæver.
[...]
– Vi venter nå fly nummer tre om to-tre uker, og så kommer fly nummer fire og fem i sommer. I løpet av august/september regner vi med å ha fem fly i lufta. Vi satser videre med større fly og et større rutetilbud, sier Giæver.
[.....]
Selskapet meldte tidligere denne uken at cirka 2.000 passasjerer har reist med Fly Viking siden oppstarten i slutten av mars. [RED ANM: 7/8 pax pr flyvning i et fly med 39 seter]
Det er Ola Giæver fornøyd med.
– Jeg er veldig fornøyd så langt. Vi skal fly oss inn i markedet og kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig fornøyd så langt, sier Givær."
– Jeg er veldig fornøyd så langt. Vi skal fly oss inn i markedet og kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig fornøyd så langt, sier Givær."[/i]
Hva annet skal han si? Om han er veldig fornøyd hvorfor bringer han konkurransetilsynet på banen hvor han klager på at FV blir hindret i å komme inn på markedet.
Etter min mening er 7/8 pax katastrofalt dårlig og må påføre selskapet store tap pr.dag.
Hvor mye reklame står det i aviser mm i nedslagsfeltet for rutene de har og de nye de planlegger med fly 3 og 4?
Ofte litt inkubasjonstid i markedet, og de færreste kundene følger jo våre livlige diskusjoner her inne:cool:
Melding fra moderator
Det er ryddet i tråden og delt ut røde og gule kort i påfallende stort omfang for noe som burde være en sivilisert diskusjon. Alle oppfordres til å holde diskusjonen sivilisert framover.
Hvor mye reklame står det i aviser mm i nedslagsfeltet for rutene de har og de nye de planlegger med fly 3 og 4? Flymaskinene kommer jo på rad og rekke nå ifølge Giæver, og med dem flere nye ruter, se ovenfor. Det er ingen reklame i avisene i naturlig nedslagsfelt så vidt jeg har fått med meg, men avisa Nordlys har mange pressemeldinger fra Giæver, innpakket som journalistikk. Som etterhvert kommer i Avisa Nordland (Bodø) og Fremover (Narvik).
Ifølge FVs egen nettside vil 8 passasjerer Tromsø og Bodø gi en netto på i underkant av 1600 kr. Beløpet skal dekkke drivsoff, lønn cockpit/kabin og aministrasjon, underveisavgift, leasing, forsikring, vedlikehold for turen. Men som forventet...
Desk pilot
19-05-2017, 10:58
Amedia-avisene deler stoffet mellom seg. Fly Viking er godt lesestoff, så mange av artiklene kan leses fra Vadsø i nord til Mosjøen i sør. Mye gratisreklame der :)
Har også sett bannerannonser for FlyViking fra tid til annen.
I dag begynte FlyViking å fly mellom Tromsø og Alta. På første rundturen var det 4 pax til Alta og 9 pax tilbake til Tromsø.
Ikke uventet med de avgangstidene. Jeg reiste WF952 Tromsø-Alta i dag, ett ledig sete på en -300. Men Fly Viking vurderer nok antallet passajerer som over forventet.
I dag begynte FlyViking å fly mellom Tromsø og Alta. På første rundturen var det 4 pax til Alta og 9 pax tilbake til Tromsø.
Snitt på 6.5 pax ganger 499 kroner er 3243.50 kroner eller 388 dollar i inntekt for en rundtur mellom Tromsø of Alta. En time hver vei?
Inntekt på flyet blir da 194 dollar i timen, kanskje går det med noe tap?
Aner ikke hva timeprisen er for en Dash-8 i Norge? $1300-1400 dollar i timen kanskje?
Hvis dette er nogenlunde i området så tapte dem 10 000 kroner per flytime.
Flyr dem 100 timer i måneden med hvert fly med slikt belegg blir det tap på 1 million kroner i måneden?
Jeg tar sikkert feil og venter på at Herr Flygplan kommer på banen om noen minutter og korrigerer tallene mine og isteden blåser solskinn på regnestykket og hvor bra dette egentlig går og hvor fint det blir straks startfasen er over og folk flokker til for å reise billig og trygt.
I mellomtiden får vi bare krysse fingrene og håpe det er nok overskudd til både de-ice, vedlikehold og tarifflønn til annenflygerne.
Flygplan har all grunn til å komme på banen; regnestykket ditt stemmer ikke. Av en 499-kroners billett sitter selskapet igjen med 198 kroner etter avgifter inkl mva/VAT som i Norge er 10% for persontransport.
Neivel, tviler ikke på at regnestykket var unøyaktig, men sier du at dem sitter igjen med enda mere tap enn jeg kom frem til?
Swashbuckler
22-05-2017, 22:30
Neivel, tviler ikke på at regnestykket var unøyaktig, men sier du at dem sitter igjen med enda mere tap enn jeg kom frem til?
Jepp, du har overestimert de faktiske inntektene med 150%, er vel det han sier. [emoji51]
Jeg skal ikke begi meg inn på tapsberegninger med et slikt belegg LN-RTP, jeg bare korrigerer inntektssiden din. Avgiftsberegningen som FlyViking legger til grunn når de viser billettkostnader inkl avgifter er korrekt; billettpris til forbruker på kr 499 gir netto selskapet kr 198.
Jepp, du har overestimert de faktiske inntektene med 150%, er vel det han sier. [emoji51]
Aha, jeg trodde han sa jeg tok i for mye, men etter en dag rundt bassenget med Tysk Øl er jeg ikke så kjapp i opptaket.:cry:
Re: FlyViking - diskusjonstråd
Jeg skal ikke begi meg inn på tapsberegninger med et slikt belegg LN-RTP, jeg bare korrigerer inntektssiden din. Avgiftsberegningen som FlyViking legger til grunn når de viser billettkostnader inkl avgifter er korrekt; billettpris til forbruker på kr 499 gir netto selskapet kr 198.
Ja, netto inntekt sier du, da bare etter skatter og momser, men netto til selskapet etter utgifter til sånt småtteri som bensin, lønninger og motortid, samt
annet tjafs som følger med flyging er da ekskludert i ditt regnestykke, regner jeg med ja.
Skal det være netto på hver flytur må dem vel nesten ta seg betalt som Widerøe skulle man tro, skjønt et ungt selskap har ikke høye lønninger og pensjons utgifter som et gammelt selskap, men med samme flytype og samme is-forhold og samme bensin og ATC utgifter og vedlikehold's utgifter så blir det vel smallhans ja..:headbang
Ser på nettet at laveste pris på enkelte avganger er 799
Kombinasjonen av seter til 499 og 799 vil ikke bedre mye på økonomien.
Dash 8 100 krever en helt annen pris for å kunne operer lønnsomt.
To eller fem fly i lufta vil heller ikke ender på bildet i særlig grad.
Ser på nettet at laveste pris på enkelte avganger er 799
Kombinasjonen av seter til 499 og 799 vil ikke bedre mye på økonomien.
Dash 8 100 krever en helt annen pris for å kunne operer lønnsomt.
To eller fem fly i lufta vil heller ikke ender på bildet i særlig grad.
Annet enn at de da taper enda mer i måneden?
1944vintage
23-05-2017, 20:00
Rørende å se hvor mange som er bekymret for FlyVikings økonomi.
Forutsetter da at disse ønsker at Norske luftfart skal utvikle seg; med flere jobber både i luften og på bakken, og flere passasjerer.
Swashbuckler
23-05-2017, 20:13
Forutsetter da at disse ønsker at Norske luftfart skal utvikle seg; med flere jobber både i luften og på bakken, og flere passasjerer.
Alle ønsker da en blomstrende luftfart i Norge (unntatt Trine og Lan, men det er en annen sak).
Det folk er opptatt av er at dette gjøres på en måte som ikke undergraver mye av det som gjør at norsk luftfart er noe å være stolt av. Det mange har et problem med er at det bl.a. importeres 'polakklønninger' inn i et spesialistyrke, hvor det kreves en stor personlig, økonomisk investering for å komme i posisjon til å bli vurdert for ansettelse. Dette er ikke noe som hører hjemme i norsk arbeidsliv, og derfor synes mange at inntoget til FV er litt utidig.
I tillegg til at hele ASet er et hevnprosjekt da...
Dette handler ikke om å mele sin egen kake eller å være redde for konkurranse, men kun et ønske om at når et slikt inntog kommer på kortbanenettet, så er det tuftet på skandinaviske villkår og verdier som gjør at det vi holder på med er bærekraftig både for firmaet og den enkelte ansatte.
1944vintage
23-05-2017, 20:33
Tullprat .
Det koker vel ned til at du ser på egen lommebok.
(ref poster om forhold som tilsier at du jobber hos Konkurrenten)
Skal Norsk innenriksflyging være unntatt fra konkurranse ? - (til noen få ansattese fordel) -
eller operere som alle andre virksomheter ?
Anførselen om kostbar utdannelse hopper jeg over - du kan bli flyger med bare videregående skole -
med minimal studiegjeld på forhånf.
Og dette med "hevn" er vel noe media koker ihop for å selge oppslag.
Giæver har vel mere enn de fleste info om hva situasjonen er.
De fleste innlegg på dette forumet er farget av egeninteresse - få objektive.
Tullprat .
Skal Norsk innenriksflyging være unntatt fra konkurranse ? - (til noen få ansattese fordel) -
Anførselen om kostbar utdannelse hopper jeg over - du kan bli flyger med bare videregående skole -
Jeg elsker aa fly, og helst med mindre fly gjennnom daler, fjorder, innsjoer og aller helst med Stempel Motor og Propell - men gleder meg ogsaa til 747-400 paa torsdag hjem til min kone - og uansett om det er min favoritt DHC-2 Beaver paa flottoerer og eller en 747-8i saa er jeg komplett avhengig av minst en pilot, ofte flere piloter - og alle disse pilotene gir meg glede av aa fly !!! saa hvorfor i allverdens land og rike skal det foerste jeg tenker paa vaere aa at disse pilotene maa ha daarlige arbeidsforhold (og jeg vet litt om hvordan ting kan vaere baade i "gamle dager" - har opplevde Dc-7 mellom Oslo og Koebenhavn - og i dagens verden hvor kun de "regnedrenge skal ha lov til aa ha en inntekt en kan leve av. Min kone opplevde som ung flyvertinne i Alaska at kun de som soerget for aa sette inn loenningssjekken tidlig fikk loenn, de siste 20-30% var det ikke dekning for - det etter uker med 737-200 til Prudhoe Bay.....det er en ganske mye toeffere skole enn noen av de saa allverden kloke "regnedrenge" her paa forumet noen sinne har opplevd.
Saa hvorfor Herr 1944vintage skal ikke piloter kunne ha en loenn og forhold de kan leve av ???? Det har ingen her inne noensinne klart forklare - eller hatt "guts" til aa forklare - ballen er din !!!
Jeg bare elsker aa fly - men uten ordnete forhold stopper ting eller ting detter ned.....
....og min egen lommebok har det dessverre bedre enn mine venner i flyverdenen,de fortjener lik lommebok som min !!!
PS jeg bor i et omraade med alle muligheter til konkuranse, men mange ruter har kun en aktoer, slik er verdenen utenfor Norge....
Tja, det må da være lov å synes de her har et veldig håpløst business case? Lavpris med Dash-8-100, er i mine øyne marginalt lurere enn å åpne en bar i Mekka. Her går rett og slett ikke regnestykket opp
1944vintage
23-05-2017, 20:59
Nok litt tullprat :
"Lønn å leve av" - hva er det ?
Er luftfarten unntatt fra samfunnet ellers?
Dine betraktninger fra USWC er noen ganger aktuelle,
de fleste "historisk" utdaterte.
Swashbuckler
23-05-2017, 21:03
Tullprat .
Leste du det jeg skrev? Konkurranse er bra! De fleste, til og med i WF, er enige om det. Det som er kjipt er at det er import av dårlige arbeidsvilkår fra land med et annet kostnadsnivå som skal stå for den nye moroa på norsk innenriks. SAS og CityJet har etter min mening styrt i overkant lett under radaren i så måte.
Jeg forsøker igjen med å si at dette ikke har noe med å mele egen kake å gjøre, men heller noe med at vi bør kunne klare å opprettholde en norsk standard på det hele, som gagner alle i bransjen.
Jeg vet ikke hvor mange som går gjennom kverna på UiT til en billig penge, men det er FÅ. Ikke dum deg ut ved å bruke disse om eksempel.
Ikke tuftet på hevn? Les litt på OGs Facebook-konto, så blir du nok overrasket over mer enn én post, hvis du leser med noenlunde nøytrale øyne.
Jeg legger merke til at du er en hyppig bruker av "tullprat". Kan du forklare meg hva du mener med setningen over?
Dessverre får jeg ingen mening ut av den.
Nok litt tullprat :
Dine betraktninger fra USWC er noen ganger aktuelle,
de fleste "historisk" utdaterte.
Dekker din loenn dine maandloge utgifter ? eller maa du som mange i Luftfarten ha jobb #2 ? Om din loenn dekker utgiftene hvorfor skal ikke ansatte i luftfarten faa det samme ?
Om du tar deg litt tid (med noe godt i glasset !!) og leser hva LN-RPT har skrevet paa forumet (han er en av de du kritiserer saa sterkt) saa ser du fort at dette er en som har levd gjennom det meste av luftfarten og brenner for at bransjen skal utvikle seg selv naar han sitter med noe godt i glasset ved brygga i FLL - det er det som er kjernen i forumet - vi brenner for luftfarten, men alle regnedrenge (absolutt alle) gjoer hva de kan for aa fjerne enhver enhver glede
Det er fnatastisk aa fly - ikke ta fra oss den gleden (uten piloter kommer ikke jeg langt - regnedrenge tar kun pengere fra deg men flyr deg ingensteds hen)
1944vintage
23-05-2017, 21:23
Jeg kjenner ingen flygere i Norge som må ha jobb nr.2 for å overleve.
Jeg kjenner ingen flygere i Norge som må ha jobb nr.2 for å overleve.
Saa du kjenner ingen i Fly Viking :p (men du kjenner sikkert mange i "Norske Selskaper" som maa ha jobb # 2 :p)
1944vintage
23-05-2017, 21:27
til jaas, som ikke er "knyttet" til Widerøe, men like fullt poster kun mot FlyViking.
Ansatt i PRbyrå ?
Løn å leve av - hva er det ?" Vil gjerne ha din mening. 300-400-800 tusen, ellenr hva ?
I samfunnet ellers, så går ytelsen fo arbeidsinnsats både opp og ned, etter konkurransevilkårene.
Skal luftfarten være et unntak ?
For å ha det Klart: Kjenner, og har kjent mange erfrane flygere i forskjellige kategorier.
Ønsker selvsagt at de skal ha lønn for innsatsen, men noen føler seg kanskje litt utenfor,
og har problemer med å lande blant oss vanlige mennesker.
Denne diskusjonen er meningsløs.
Med dagens inntekter klarer de ikke engang å betale fuelen. Langt mindre lønn. Det kan fastslås uansett ståsted.
1944vintage
23-05-2017, 21:36
Selvsagt meningsløst når noe ikke er enig med "Menigheta"
Om du tar deg litt tid (med noe godt i glasset !!) og leser hva LN-RPT har skrevet paa forumet (han er en av de du kritiserer saa sterkt) saa ser du fort at dette er en som har levd gjennom det meste av luftfarten og brenner for at bransjen skal utvikle seg selv naar han sitter med noe godt i glasset ved brygga i FLL -
Joda, har vært litt i bransjen og hart vært fattig av og til, ikke bare jobb nr.2, men også skrubbet dass for å ha til mat på bordet og kjørt noen 100 000 km med drosje for å betale
for flyskolen.
klart lønninger for flygere i Norge skal være bra, et av verdens dyreste land og med kostbar utdannelse bør man få betalt til å få til salt i grøten.
Derfor bør bilettprisene dekke lønninger og andre utgifter, hvis Ola vil selge billige biletter må han subsidiere ut av egen lomme isteden for å prøve med ulandslønninger. Delvis også
flygerene sin feil, dem kunne ha nektet å jobbe for luselønn, da går plutselig prisen opp.
Løn å leve av - hva er det ?" Vil gjerne ha din mening. 300-400-800 tusen, ellenr hva ?
Hvorfor mine poster har jeg svart på tidligere.
Lønn: Snittlønnen i Norge ligger gererelt på ca. 550`.En ny styrmann i WF har en begynnerlønn på ca. 450` Ingen flyger i WF er ansatt på deltid, men noen jobber i redusert stilling etter eget ønske. Gode pensjon og forsikringsordninger.
Lønn i FV i følge dette forum 26`/mnd.,andre betingelser ikke angitt, men antydet ansettelse via polsk selskap.
1944vintage
23-05-2017, 22:11
Skjønner ikke hvordan jeg klarer å overleve, med en pensjon på overkanten av halve gjennomsnittslønna :D:D
svar som sedvanlig ispedd rykter/udokumterte foruminnslag.
tror du må legge om "tonen" hvis du ønsker troverdighet blant de fleste.
Jeg hørte at Ola Giæver hadde fått reaksjon fra luftfartstilsynet, noen som sitter på artikkel?
Skjønner ikke hvordan jeg klarer å overleve, med en pensjon på overkanten av halve gjennomsnittslønna :D:D
svar som sedvanlig ispedd rykter/udokumterte foruminnslag.
tror du må legge om "tonen" hvis du ønsker troverdighet blant de fleste.
Har du pesnjon som du lever på så er du kamskje oppe i årene og har brukt et helt liv på å betale ned hus og gjeld?
Dermed klarer man seg med mindre enn en ung flyger med studielån og nytt hus, nye unger og utgifter som bare øker i dagens Norge.
(Jeg er ofte i Norge og føler på pungen hva det koster å handle en pose med god mat og drikke og å fylle en bensintank, så er det futen da, han skal også ha sitt. Kunne ha tenkt med en liten leilighet i Trondheim, men har ikke råd, etter 37 år med flyging)
Problemet med lavtlønnede flyger er at skal man ansette på nederste hylle får man gjerne folk som ikke får andre jobber for de kan ikke fly eller har "bakgrunn".
Sett det i USA hvor enkelte flygere kun får jobb ved å være streikebrytere for de er så snuskete at de kunne ikke få bra jobb på egen hånd. Kanskje litt kriminell historie, kanskje noen dommer for fyllekjøring, kanskje strøket på mange oppflyginger. (Dash 8-400 som crashet utafor Buffallo, skipperen der ombord var ganske ubrukelig og kunne ikke fly, strøket på mange prøver, men han jobbet billig, derfor fikk han fortsette i jobben)
Ikke direkte sammenligning med FV, bare et tankekorn. :old
1944vintage
23-05-2017, 22:54
Det du er inne på - er det samme enten du er flyger eller i et vilket som helst annet yrke/pensjon.
Som jeg har vært på tidligere i tråden; Skal flygere ha andre særvilkår enn f.eks en stuer på Gardermoen ?
sail4fun
23-05-2017, 22:58
Det du er inne på - er det samme enten du er flyger eller i et vilket som helst annet yrke/pensjon.
Som jeg har vært på tidligere i tråden; Skal flygere ha andre særvilkår enn f.eks en stuer på Gardermoen ?
Nei for stuere har vel ikke 60 timers uka, sover borte 5 dager i strekk , the list goes on.
1944vintage
23-05-2017, 23:01
Hvor mange uker i året med 60 timer ?
sail4fun
23-05-2017, 23:03
Hvor mange uker i året med 60 timer ?
Altformange, om man ser på de 4-5 dagers slingene som produseres.
Men innser at de fra innsiden er en dødfødt kamp bruke mW og Kbits på via tastaturet.
1944vintage
23-05-2017, 23:20
Dette er vel selskapsrelatert.
Ryanair og (muligens Widerøe/Norwegian) har vel slinger planlagt for å få de flygende hjem og i egen seng hver kveld.
Synes det er "bak mål" i diskusjoner å dra frem ytterligheter.
Min ytterlighet: 18 timers jobb i fem uker sammenhengende inkluddert Lør- og Søngdager offshore.
Trenger vel ikke si at jeg var "utilsnakkende" på mange dager etter hjemkomst.
:D
sail4fun
23-05-2017, 23:23
Dette er vel selskapsrelatert.
Ryanair og (muligens Widerøe/Norwegian) har vel slinger planlagt for å få de flygende hjem og i egen seng hver kveld.
Synes det er "bak mål" i diskusjoner å dra frem ytterligheter.
Min ytterlighet: 18 timers jobb i fem uker sammenhengende inkluddert Lør- og Søngdager offshore.
Trenger vel ikke si at jeg var "utilsnakkende" på mange dager etter hjemkomst.
Det er jeg helt sikker på at du ikke tjente 26.000NOK/mnd på .
Og stuere på OSL er underlagt normalt arb. miljø lover.
Det er hverken de som flyr eller Offshore.
1944vintage
23-05-2017, 23:26
Arbeidsmiljøloven gjelder også offshore.
Og Drittvær og tåke forkluder av og til vanlig mannskapsbytte.
edit: Kan legge til, at 21 dager a 18 timer overtid ga en eventyrlig lønn. - men ville ikke gjort det frivillig en gang til.
( I min jobb, så satt jeg ikke på rumpa på en kontorstol. men var fysisk aktiv det meste av tiden)
Jeg hørte at Ola Giæver hadde fått reaksjon fra luftfartstilsynet
Hva har han fått reaksjon for?
Hva har han fått reaksjon for?
Manglende deice. Det lå en overskrift på Nordlys, men ser ut som artikkelen er trukket tilbake. Mystisk.
Manglende deice. Det lå en overskrift på Nordlys, men ser ut som artikkelen er trukket tilbake. Mystisk.
kommer i papirutgaven i morgen. Fly Viking har fått hele forsida til og med. (Til din store fortvilelse vil jeg tro ;) )
rednose101
24-05-2017, 00:53
Hmm. Undres hvorfor OG egentlig fikk sparken fra Wideroe.
Holdninger som hører fortiden til. Holdninger som skremmer vettet av meg.
"lett snø på vingene"? Grøsser bare ved tanken. Det var +1 grader. Og flyet hadde stått over natten.
Men penger spart er penger til sparegrisen i lyngen.
Bilder fra artikkelen i morgendagens avis:
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=43088&stc=1&d=1495580275
Scandinavian
24-05-2017, 01:03
Og Ola Gieværs kommentar ligger tydelig på Facebook-profilen hans.
. ( I min jobb, så satt jeg ikke på rumpa på en kontorstol. men var fysisk aktiv det meste av tiden)
Tja, da har du aldri vært flyger skjønner jeg?
Selv om vi sitter innesperret i et trangt bøttekott på en kontor stol betyr det ikke at vi slapper av mens du må jobbe for maten og derfor er vi overbetalt og underarbeidet.
Det er faktisk noe stress med å kjøre en flyvemaskin fra A til B mange ganger om dagen.
Man må tenkte fort og hele tiden tenke langt foran flyet,
Man blir sliten i hodet etter bare en time eller to. Er det dårlig vær eller dårlige radioer, eller et dårlig fly, så blir man sliten enda fortere.
Du er ikke den eneste her på forumet som har jobbet fysisk, jeg var sjømann på olje og kjemikal tankere før jeg begynte å fly. Seilte i byssa, maskin og dekk.
Hvis du aldri har vært flyger trenger du ikke uttale deg om hvor lite jobb det er og at det er for mye betalt for du har ikke peiling.
Har fløyet i 37 år og ganske utbrent, jobbet 30 timer i strekk med dårlig vær og i uland med gamle fly og overlevd kun på adrenalin.
Du må prøvekjøre den jobben før du slenger med leppa.
Sitte på kontor stol?
Du har nok ikke peiling og bør holde kjeft heretter.
Og Ola Gieværs kommentar ligger tydelig på Facebook-profilen hans.
Jassåmen, og det kan jo summeres kort opp til: det er Widerøes skyld hele greia. Selvfølgelig. Widerøe står nok forøvrig også bak midtøstenkonflikten og klimaendringer :D
Bilder fra artikkelen i morgendagens avis:
Vel, i det minste så kan vel da teoriene om Ola Giævers totale kontroll over det redaksjonelle innhold i avisen Nordlys stedes til hvile ;)
Jeg vil oppfordre til å ta en titt på OG/fb og de kommentarer som er gitt til OG`s innlegg og oppslaget i Nordlys. FV må være den nye religionen og WF må være satan forkledd som grønt fly.
Hmm. Undres hvorfor OG egentlig fikk sparken fra Wideroe.
Holdninger som hører fortiden til. Holdninger som skremmer vettet av meg.
"lett snø på vingene"? Grøsser bare ved tanken. Det var +1 grader. Og flyet hadde stått over natten.
Men penger spart er penger til sparegrisen i lyngen.
Nå hadde jeg håpet litt på FV og ønsket dem det beste. Alltid rom for konkurranse og nye arbeidsplasser. MEN hvis bedriftskulturen er å ta snarveier, og til og med ifm avising, så blir jeg bekymret. Hvis det stemmer som beskrevet at av-ising koster ca 35000kr så er det mye penger for et lite selskap i oppstart, men dette er feil sted å spare! man bør ha kapital og kultur til å fly forsvarlig, hvis ikke så driver man på linje med selskaper i land vi ikke ønsker å definere oss med.
Når luftfartstilsynet får ut på den måte de gjør her, så er det ikke noe poeng i å bagatellisere hendelsen. Her har kapteinen enten gått på akkord med bedriftskulturen/prosedyrene, eller gjort akkurat det han trudde var forventet av han..
Swashbuckler
24-05-2017, 11:06
Når luftfartstilsynet får ut på den måte de gjør her, så er det ikke noe poeng i å bagatellisere hendelsen. Her har kapteinen enten gått på akkord med bedriftskulturen/prosedyrene, eller gjort akkurat det han trudde var forventet av han..
OG og hans folk gjør aldri feil. Alle andre er idioter.
Kan det være så vanskelig å innrømme at dette var uheldig? Men ser at menigheten ikke lar seg affisere av slikt småplukk.
En skriver sågar på facen til OG at så lenge de flyr med is i magen og snø på flyet, så går det godt [emoji43]
Svaret til Ola Giæver på Facebook står jo veldig i kontrast til det hans egen flygesjef sier (clean aircraft concept).
Adrian E
24-05-2017, 11:20
Ikke noe annet en svært uheldig kommunikasjon at flyvesjef har innrømmet avvik og skal følge opp, samtidig som OG hagler løs mot hele saken på private fora. Skal ikke være lett å være administrasjon når eier oppfører seg som en løs kanon.
Swashbuckler
24-05-2017, 11:22
Svaret til Ola Giæver på Facebook står jo veldig i kontrast til det hans egen flygesjef sier (clean aircraft concept).
Hvorfor bruker han på død og liv sin egen personlige Facebook-konto til disse utbruddene, og ikke FlyVikings konto? Jo, det er fordi han helst kun vil nå ut til menigheten sin med meningene sine. Der vet han han får støtte uansett.
Kommer han med slikt på selskapets konto er det lettere at dette hefter negativt ved selskapet.
Dette viser jo bare at han innerst inne er fullstendig klar over at dette i bunn og grunn ikke er bra.
Balle Chlorin
24-05-2017, 12:03
Jeg vil oppfordre til å ta en titt på OG/fb og de kommentarer som er gitt til OG`s innlegg og oppslaget i Nordlys. FV må være den nye religionen og WF må være satan forkledd som grønt fly.
Helt utrolig hva folk får seg til å skrive på siden til OG, og ikke minst hva han får seg til å svare. Har alltid likt folk som tør å risikere egne penger og tid på å starte opp eget, men begynner å lure litt når man leser hva som blir gjort, sagt og skrevet :drunk:
Nå får Flyprat skylda også ... :D
Selvfølgelig er Flyprat skyldig :D
Men jeg husker at jeg leste noensteds tidligere at OG fikk noe avvik i WF akkurat pga. dette med deuce.
Kan det ha vært noe sannhet i det? Noe som vet?
Ett av de syv bud (har tilpasset teksten pga svært dårlig rettskrivning hos originalforfatter);
"Litt is her eller der gjør ikke noe, men den farligste isen er svartsjuka for den kan ødelegge seg sjøl. Stå på Ola"
@fly4fun, lett relatert. Merk at han her også klarer å ytre negativt om Norwegian, noe som er helt borte fra media etter at hans sønn begynte å jobbe der.
https://c1.staticflickr.com/5/4198/34477251120_8834ea20ce_z.jpg
Nærbildet i Nordlys viser at vingen er kontaminert rett bak en motor i drift, dog kanskje i feather. Tørr snø forsvinner ved det minste vindpust/turbulens. Jeg ville aldri gått om bord i den maskinen, men sånn er jeg.
Kapteinen på den aktuelle flyvningen har også uttalt seg.
http://luftfart.media/2017/05/24/flyviking-pilot-om-snobraket-dette-var-helt-i-trad-med-gjeldende-praksis/
For å sitere BSL D 2-1 -Driftsforskrift for ervervsmessig luftfart med fly.
“4.3 Forberedelse til flyging
4.3.1 En flyging må ikke påbegynnes før fartøysjefen har forvisset seg om følgende:
j) flyets propeller, vinger, stabilisatorer og rorflater er fri for rim, sne og is, med mindre fabrikanten av angjeldende flytype har godkjent noe annet.“
Nå får Flyprat skylda også ... :D
Hvor står dette å lese? Har ikke gidda å snoka på OG på boka, men vil tippe der kanskje?!
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Hvor står dette å lese? Har ikke gidda å snoka på OG på boka, men vil tippe der kanskje?!
Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
Godt gjettet! :stir
rednose101
24-05-2017, 21:51
regelverket:
Operator’s procedures should ensure the following:
(1) When aircraft surfaces are contaminated by ice, frost, slush or snow, they are de-iced prior to take-off according to the prevailing conditions. Removal of contaminants may be performed with mechanical tools, fluids (including hot water), infrared heat or forced air, taking account of aircraft type-specific provisions.
Any deposit of frost, ice, snow or slush on the external surfaces of an aircraft may drastically affect its flying qualities because of reduced aerodynamic lift, increased drag, modified stability and control characteristics. Furthermore, freezing deposits may cause moving parts, such as elevators, ailerons, flap actuating mechanism etc., to jam and create a potentially hazardous condition.
Sitat Flygesjef:
"Vi kjører et såkalt «clean aircraft concept». Det betyr at flyet skal være rent for snø. Men vi har et konsept som vi følger og dersom det er brudd på det konseptet, så tar vi det alvorlig. Det har vi også gjort i denne saken, sier Kristensen."
Sitat Sjefsflyger:
"Ved preflight-inspeksjon før avgang så jeg omtrent en centimeter tørr snø på det kalde flyet. Denne type snø blåser av ved 30 – 40 knops hastighet"
Sitat pilot og eier av selskapet:
"Tørr snø har NULL effekt på flyets ytelse, hvilket bildet viser, snøen blåser av flyet!"
Hva gjelder egentlig?
Heading i Nordlys (betalingsmur)
"Ola Giæver slår tilbake:"
"Widerøe driftet selv slik gjennom de 33 år jeg var der"
. Ingen har fløyet mer kortbane enn meg
Hallelujah, her har vi en verdensmester ombord.
Litt ekkelt å lese slikt, i denne bransjen bør man være veldig beskjeden for det kan skje noe den neste timen.
Jeg kjenner mange som sikkert har fløyet mere kortbane enn OG. I Alaska jobbet jeg med folk som hadde dette som levebrød i 30-40 år, og der fløy vi mye på mindre fly og kortere baner. Det meste jeg gjorde var 23 flyturer på en dag. Veldig korte baner og veldig mye snø og is, men jeg gjorde det der i bare 3 år, bare amatøren.
Det er vel på en måte riktig at jetfly med tynnere vinger og mere kritisk "air-foil" kan ta mindre is på vingene enn en Dash-8 med lav vekt, men vi vet ikke sikkert, de flyene har ikke blitt testet og godkjent for nettopp "snø som kommer til å blåse av på avgangen"
Siden vi ikke vet det nøyaktig er det best å ikke ta noen sjanser, få det av før man kommer på rullebanen enten det ser uskyldig ut eller ikke.
Det er nok av x faktorer i fly bransjen, man trenger ikke lage flere sånn på sparket.
Hva om denne Dash-8 til Ola tar av med litt nysnø på vinger og hale og kanskje blåste ikke alt av for det var kaldere over natta og noe frøs fast. Så vi tar av og mister en motor som må stenges av nettopp når vi må ta en krapp sving for å unngå terreng? Vi mistet bare 50% av motorkraften, men mistet 90% av total ytelse. Er det litt is på vingene og en krapp sving
så har vi mistet det meste av sikkerhets marginer, kanskje alt. Flyet begynner å riste for steile hastigheten har gått opp svært mye med is på vingen og krapp sving.
Hvor mange pax som sitter baki flyet da og setter opp tommelen for dem sparte et par hundre spenn på flybilletten og Ola sparte 35 000 på de-icing?
Sjokkerende oppførsel av OG og flygesjefen, som åpenbart ikke har lest BSL. Drøye påstander og drøy oppførsel av OG på hans FB-side, men alt er vel som vanlig WFs feil. Var vel deres feil at sjefsflygeren hans strøk på fem skippersjekker hos WF også tenker jeg.
Utrolig hva han lirer av seg på Facebook nå .... Skulle gjerne visst hva som foregår i hodet på de som fører flyene hans nå. Det må da være kleint ....
Utrolig hva han lirer av seg på Facebook nå .... Skulle gjerne visst hva som foregår i hodet på de som fører flyene hans nå. Det må da være kleint ....
Ikke umulig samme følelsen som enkelte i det Hvite Hus og endel andre i den amerikanske administrasjonen. Det eneste som mangler er jo at han begynner snakke om hendene sine
Tror jeg forstår hvordan det fungerer nå. OG produserer så mye varmluft at vanlig aerodynamik ikke gjelder for hans fly :9:
rednose101
25-05-2017, 12:36
https://en.wikipedia.org/wiki/UTair_Flight_120
There were 31 fatalities and 12 survivors from the 43 people on board.
The Interstate Aviation Committee (MAK) released their final report on 16 July 2013. They determined the cause of the accident to be that the aircraft departed without having been de-iced, though the crew were aware snow and ice had accumulated, and, as a result, stalled on climb-out.
The report also identified a number of contributing factors that had to do with the airline's safety and training deficiencies
Jeg fløy i 3 år mellom Oslo og Kristiansand t/r ukentlig.
Fløy alltid med Norwegian.
På vinteren var det ofte slik at SAS deicet sine og Norwegian kjørte rett til rullebane.
Noen få ganger omvendt. Flest ganger deicet begge.
Så er dette opp til selskap, kaptein eller meterolog på flyplass å avgjøre om det skal deices eller ikke?
Dar har kapteinen som fløy også kommet med tilsvar:
FlyViking-pilot om snøbråket: – Dette var helt i tråd med gjeldende praksis
...
– Den aktuelle avgangen fra Hammerfest den angjeldende dagen var en klassisk situasjon med non-adhering snø på en kald flate. Da er det helt vanlig praksis å la dette blåse av under take off-rullingen. Dette kjenner de fleste piloter med lang erfaring på kortbanenettet til, slår han fast.
http://luftfart.media/2017/05/24/flyviking-pilot-om-snobraket-dette-var-helt-i-trad-med-gjeldende-praksis/
Ja, en klassisk situasjon i -1 med tørr snø rett bak propellen som ikke blåste av...
TRjumper
25-05-2017, 20:26
Det er jo rent ud sagt rystende læsning som professionel pilot, når man gennemgår citater fra ejer, flyvechef og den pågældende kaptajn. Jeg håber der bliver voldsomme konsekvenser, da denne amatørklub helt åbenbart ikke er i stand til at transportere befolkningen på betryggende vis.
Dagens fra Ola Giæver. Lurer du på hvem som står bak 1 like til hver av disse kommentarene? Det er Ola Giæver selv, som liker sine egne kommentarer. Han må jo synes han selv er helt uovertruffen, der han anklager Widerøe for å ha "avlivet" mennesker. Jeg blir faktisk litt målløs. Kan dere se for dere Carsten Spohr (CEO Lufthansa) sitte på facebook og anklage sine konkurrenter for å ha "avlivet" mennesker?
http://i31.photobucket.com/albums/c377/Alsos/7a8c887d-63c5-43f4-a56c-23b8b6e2b79d.png
Dagens fra Ola Giæver. Lurer du på hvem som står bak 1 like til hver av disse kommentarene? Det er Ola Giæver selv, som liker sine egne kommentarer. Han må jo synes han selv er helt uovertruffen, der han anklager Widerøe for å ha "avlivet" mennesker. Jeg blir faktisk litt målløs. Kan dere se for dere Carsten Spohr (CEO Lufthansa) sitte på facebook og anklage sine konkurrenter for å ha "avlivet" mennesker?
http://i31.photobucket.com/albums/c377/Alsos/7a8c887d-63c5-43f4-a56c-23b8b6e2b79d.png
Har du link til denne?
Boeingflyer
25-05-2017, 21:54
At ikke Luftfartstilsynet har "stengt" denne butikken allerede er jo egentlig en skandale :drunk:
sail4fun
25-05-2017, 22:05
... når man trodde bunnen var nådd....
Slettet han disse? Finner de ikke på siden hans.
Jeg er helt målløs, at denne mannen har sertifikater til å frakte passasjerer er skremmende. Hvordan i alle dager kan en eier av et firma ha slike holdninger?
Det er en ting innenfor luftfarten og der er sikkerhet kommer alltid først, det gjelder for alle uansett!
Det begynner å bli såpass mye grums som har kommet til overflaten at det er rett før noen i et større landsdekkende avis med god grunn slå opp et oppslag som: "Fly Viking: Nystartet flyselskap i Nord-Norge prioriterer billige billetter fremfor sikkerhet"
Slettet han disse? Finner de ikke på siden hans.
Er nok slettet. Har scrollet igjennom diskusjonen på OG/FB. Å lese innleggene er en opplevelse av de sjeldne. Maken til språkbruk, banning og innlegg preget av total mangel på intelligens skal man lete lenge etter.
At FV`s styreformann i tillegg deltar i debatten med stor innlevelse er utenfor min fatteevne.
De er ikke slettet, men ligger på en annen side på facebook.
De er ikke slettet, men ligger på en annen side på facebook.
Kan du kopiere linken?
Synd å lese slikt.
Joda, det har jo vært ulykker, men noen av dem var ikke "selvforskylt" av WF.
Også tusenvis av flyginger i verden tøffeste værforhold, det er litt lærekurve gjennom årene.
(Learning Curve)
Husker meget godt Dash-7 styrten i 1988, mennskelig feil, ingen unnskyldninger men det skjer ikke igjen på den måten. Prosedyrer blir satt inn for å tette alle hulene etter slikt.
Ola høres ut som en bitter gammel fyr med liten snurrebass og med stort ego som ikke tålte å bli sparket fra jobben som han var verdensmester i.
Swashbuckler
26-05-2017, 07:46
Kan du kopiere linken?
Det ligger på Facebook-siden til luftfart.media under saken med bilde av fartøysjefen på flygningen.
sail4fun
26-05-2017, 08:59
Kan du kopiere linken?
https://www.facebook.com/plugins/comment_embed.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook. com%2Fluftfartmedia%2Fposts%2F1879756198958558%3Fc omment_id%3D1879761482291363%26reply_comment_id%3D 1880300865570758
Man vemmes
Concorde98
26-05-2017, 09:05
Dette er ikke bra. For noen holdninger! Er positiv til nye selskaper og ruter i utgangspunktet, men å skrive slikt... Nei og nei.
Sitat fra den aktuelle kapteinen: "– Ved preflight-inspeksjon før avgang så jeg omtrent en centimeter tørr snø på det kalde flyet. Denne type snø blåser av ved 30 – 40 knops hastighet, så lenge det ikke er smelting eller andre faktorer som gjør at det er grunn til å tro at den fester seg til overflaten, sier han".
Altså - dersom det "er grunn til å tro" noe, så er det OK(!). Snø på vingen rett bak propell i full drift gir altså "grunn til å tro" at det er non-adhering contamination. Å føle seg forulempet av media eller hetse konkurrent er ikke tegn på en sunn kultur.
Ola Giæver har klare narsissistiske trekk. Han vet alltid best og alle andre er idioter. Det er han mot verden. Den åpenbare mangelen på generell ydmykhet samt respekt for andre og virke som pilot, med ansvar for mange menneskeliv, er en særdeles dårlig kombinasjon. Er det kun jeg som ser sterke likhetstrekk med Trump? Den sekt-lignende følgesskaren han har på Facebook er jo bare latterlig.
Jeg har ikke noe spesielt forhold til Widerøe, men kommer i alle fall aldri til å sette mine bein i et fly fra FlyViking, enten det er Ola sjøl, "verdens mest erfarne kortbaneflyver", eller noen andre ved roret.
Balle Chlorin
26-05-2017, 11:12
Gullkorn på løpende bånd:
"Mye god reklame for FV. Høre hele Europa står i kø for å reise med dette flyselskapet.. Det blir virkelig artig og følge FV framover.. Stå på O.K.G fin innsats så langt"
" Nu trur æ folk i Nor Norge kommer til å vise Wf, ner delen av ryggen snart. Trur folk i Nor Norge vil boikotte Wf,."
Mye av dette minner om NAS første vinteren på Gardermoen.
Bortsett fra at ingen brydde seg.
[QUOTE=Balle Chlorin;1096415]Gullkorn på løpende bånd:
"Mye god reklame for FV. Høre hele Europa står i kø for å reise med dette flyselskapet.. Det blir virkelig artig og følge FV framover.. Stå på O.K.G fin innsats så langt"
Dette var jo ment som ironi ;)
Er dette et utenkelig scenario?:
Et passasjerfly med plass til straks under 40 pax, et propell-fly, står ute en hel natt i arktiske strøk. Temperaturen varierer rundt null grader. Nedbøren faller som snø. På grunn av temperaturen er den ikke tørr. Noe av snøen smelter sakte, men fryser igjen når det blir minusgrader, og begynner å smelte igjen når temperaturen bikker over frysepunktet. Det danner seg områder på vinger, hale og flykropp, som består av snø og is og små dammer og "lommer" med kaldt vann. Noe av vannet renner ned i sprekker på overflaten, som sprekkene mellom haleflate og høyderor, og mellom balanseror og vinger. Flyet blir ikke aviset før avgang, da flygeren er sikker på at H2O'en i ulike former vil blåse av nesten med en gang flyet akselererer under avgang, ca ved 30 knop. Flyet gir gass nedover rullebanen. Rullebanen er relativt kort, så selv om flyet ikke er så tungt kan ikke flyet holdes på bakken mye over Vr før det må roteres for ikke å gå utfor rullebane-enden. Men å holde flyet på bakken lenger under avgang for å øke hastigheten for å øke løftet og steile-marginen pga contamination på vingene, selv bare i et sekund eller to, er jo heller ikke noe piloten har vurdert å gjøre, da den lille tørre snøen på vingene, tørr kun i pilotens tanker, jo har forlatt flyet lenge før Vr. På grunn av den økte luftmotstanden forårsaket av contamineringen på kropp og løft- og styre- flater, så akselererer jo heller ikke flyet så fort som normalt, selv om det bare er marginal saktere. Under avgang forlater en del av vannet flyet, og noe av snøen og isen faller av, men dette faller selvfølgelig ikke av symmetrisk mellom høyre og venstre side på flyet. Noe av vannet som er iblandet is, såkalt slush, og som derfor ikke renner så lett av, blir på grunn av økende trykkforskjeller sugd ytterligere inn i sprekkene som tidligere er nevnt, og da spesielt ned mellom den horisontale stabilisatoren og høyderoret. Også på grunn av minkende trykk så synker temperaturen, og slushen bli enda kaldere, den begynner å bli ganske hard, og noe fryser til is. Like etter rotasjon, som øker undertrykket på oversiden av halen ytterligere og dermed også senker temperaturen ytterligere, så havarerer den venstre motoren. Venstre motor er den motoren som kalles for den kritiske motoren pga av hvordan trekk-kraften på propellene er ulikt distribuert på de to motorene som en følge av at propellene roterer mot høyre. Nesen trekkes opp for å fly V2 speed. V2 er ikke korrigert til en høyere hastighet for contamination. Piloten "visste" jo at all den tørre snøen, som allikevel beviselig består av ulike stadier av to av de tre formene H2O kan ha (is og vann men ikke damp), har falt av på avgang. På grunn av at vingene faktisk er urene, begynner luften å separere tidligere enn vanlig, dvs at stallhastigheten har økt i forhold til en ren ving. Under avgang har snøen og isen som nevnt forlatt vingene i ulik mengde på høyre og venstre side, og heller ikke på de samme stedene. På venstre ving er det mer som sitter fast, og mer som sitter fast mot vingetuppen enn på høyre side. Piloten forsøker som riktig er, å motvirke den høyre motoren sin usymmetriske trekk-kraft med å trykke på høyre side-ror og svinge mot høyre. Det venstre balanseroret går ned, og det høyre opp. Men på venstre side er luftstrømmen over balanserorene så turbulent pga isen som sitter på, at luftstrømmen separerer ved en høyere hastighet enn det som er normalt, angrepsvinkelen på venstre balanseror blir for stor, og venstre ving får en balanserors-stall. Flyet begynner å krenge sakte mot venstre. Piloten er av den oppfatning at det skyldes motorkraften på den høyre motoren, og svinger rattet enda mer mot høyre. Dette gjør bare situasjonen enda verre, selv om spoileren som går opp på høyre ving er med på å hjelpe for å få flyet til å krenge mot høyre. Samtidig går nesen på flyet plutselig markant nedover uten at piloten har ført rattet framover, og hastigheten øker over V2. Piloten trekker mer i stikka for å få opp nesen for å prøve å holde høyde og komme ned på V2 hastigheten igjen, som jo er for lav med tanke på at vingene og halen har snø og is som ikke har falt av. Men nesen fortsetter bare å senke seg, og piloten trekker alt han kan i rattet samtidig som han har svingt rattet helt til høyre. Situasjonen forverrer seg raskt. I tillegg til en balanserors stall på venstre ving, har det oppstått en høyderors-stall. Det er derfor nesen senker seg. Det går plutselig opp for piloten. Selv om nesa peker mer og mer nedover og flyet mister høyde og hastigheten er over V2, så trykker piloten rattet framover så hardt han kan. Det er det eneste rette for å bryte høyderors-stallen. Men rattet står bom fast. Slushen som rant ned mellom den horisontale stabilisatoren og høyderoret under avgang, har pga temperaturnedgangen under avgang og manipuleringen av høyderoret under forsøket på å redde situasjonen, frosset. Flyet stuper i havet i en venstre spiral. Ingen overlever.
Men det var jo ikke så mange ombord, kun 7 stk tilsammen. Så da er det kanskje ikke så nøye.
Er dette usannsynlig? Er det krisemaksimering? Hvor stor er sjansen for at en motor skal slutte å fungere på denne måten, samtidig som man har is og snø på flyet? Om man spør folk som ikke har peiling, så forstår de ikke noe av det jeg har skrevet, de har ikke peiling på hva jeg snakker om, de tar flysikkerhet for gitt, piloten vet hva han gjør. De aller færreste passasjerer har peiling. Spør man noen som har litt peiling, så svarer de at sannsynligheten for at noe slikt skjer er veeeldig liten, noe de ikke er urolige for, og at det er en liten sjanse å ta. Spør man noen som har peiling, så kan et slikt scenario teoretisk sett utspille seg, men det er veldig lite sannsynlig. Spør man en som har peiling, men som og er en profesjonell pilot, så er et slikt scenario lite sannsynlig, men høyst reellt. En profesjonell pilot sier at å ta høyde for et motorbortfall ved avgang i den mest kritiske fasen, er noe enhver pilot må forholde seg til ved planleggingen og gjennomføringen av avgangen. En profesjonell pilot vet alle farene med å ta av med et fly som ikke er rent for snø og is. En profesjonell pilot vet hva som kan skje med vann på en vinge eller hale under avgang, og i luften ved nullgrader. En profesjonell pilot vet at å ta av i slike forhold uten å av-ise, er galskap, om man vet hva Flysikkerhet er og opererer etter de regler luftfarten har satt. En profesjonell pilot, er ikke en som tjener til livets opphold med å være flyger. Man kan godt være profesjonell og bare fly fordi man synes det er gøy. Å være profesjonell, har å gjøre med kunnskap, innsikt, erfaring, holdninger, å lære av egne og andres feil, å forholde seg til lover, regler og prosedyrer og å være disiplinert. Om han ikke kan være i luften uten å bryte sine prinsipper, så holder han seg heller på bakken. Å være profesjonell, gjelder ikke bare is på vingene, men så mye mye mer.
Hvem sin feil er det at dette teoretiske havariet i teorien skjedde? Er det piloten sin feil som ville se tørr snø på vingene istedet for den snøen og isen som faktisk var frossen fast på vingene, men heller ville spare sin eier for utgiftene? Er det eieren av flyselskapet som ved gjentatte anledninger i sosiale medier latterliggjør flygere som aviser og kaller avising for hysteri? Er det eieren sin feil som sier at prisen for avising er alt for høy? Er det de som gjør avisingen sin feil fordi de tar en pris som er høyere enn markedspris? Er det Luftfarts Tilsynet som burde ha visst bedre enn å gi dette selskapet lisens til å fly på korte rullebaner i arktiske strøk? Er det flygesjefen som ikke har innprentet viktigheten av å ha et rent fly under avgang? Er det pilotene i andre fly på flyplassen som konkurrerer med selskapet som havarerte, og som så at flyet var fult av snø og is, men som ikke turte å si noe fordi de var redde for at de skulle bli latterliggjort i sosiale medier av en haug av folk som ikke har peiling, og som ikke ønsker at et eget selskap skal bli dradd inn i drittkastingen fra alle som ikke har peiling, sin feil? Er det han i tårnet sin feil som ikke skulle gitt dette flyet "runway free for take-off" når han så at flyet var fullt av snø og is? Er det passasjerene sin feil som ikke evner å sette seg inn i hva flysikkerhet er, men bare er ute etter billige billetter, og som mener at alle etablerte flyselskaper kun er ute etter å stikke kjepper i propellene til nye og billige flyselskaper, og som kun er ute etter å suge alle for mest mulig penger?
Hva om det er du som leser dette sin feil, fordi du neste gang du skal noe sted kun er ute etter den billigste billetten, eller fordi du ikke heller tar toget om det ikke er et flyselskap du anser for å være trygt som flyr dit du skal til, fordi toget tar for lang tid eller er dyrere enn flybilletten, eller fordi det flyselskapet du mener er sikkert ikke har flere billetter igjen? Flyging er den tryggeste måten å reise på, sier alle sammen. Men er den det? Hva er trygt? Det er det du som reiser som til syvende og sist må bedømme. Billige billetter har sin pris i enden. Tro meg, eller la være. Du gjør nok det siste, du lar være å tro meg, for du tenker at sjansen for at det er nettopp du som må betale den aller største prisen helt til slutt, er så minimalt liten. "Det vil helst gå godt", sa Max Manus. Han hadde jo rett, vi vant krigen.
Det der er ikke umulig nei.
Hvis man leser mye havari rapporter så er det stadig hull i sveitserosten som liner opp til det går galt en dag.
Jeg har ikke vært inne på Fjertbok siden til Ola eller FV, holder med unna hvis det er slikt tullprat som beskrevet i noen poster ovenfor.
Nå som sommeren står for døra så blir ikke deicing noen faktor på en stund så kanske glir dette over, men det blir nok en snakkis igjen hvis dem fortsetter som før til høsten og vinteren.
Har aldri sett dem ta av med eller uten is og snø, og synes det høres utrolig ut.
Leste en bok som var skrevet om Roselawn ulykken hvor en ATR iset opp i en holding pattern i nærheten av ORD.
Den gikk i bakken og ble knust til pinneved.
Det var ikke mangel på deicing, før take-off, men dog det sier noe om hvis skummelt is kan være.
Jeg hadde en DC-3 som høyderorstrimmen iset opp på under en flytur fra Seattle til Alaska.
Vi tok av i fint sommervær men fløy i regn og deretter kuldegrader. Trimmen var som låst fast og det ble vanskelig å holde riktig fart da vi begynte ned stigning.
Like før landing ble det varmegrader og da kom trimmen tilbake med et smell.
Ikke noe å spøke med og bra utstyret holdt, det var litt muskler som skulle til for å fly med feil trim.
Ja, det er ingen uaktuell problemstilling. Og NASA driver ikke bare med romskip.
https://asrs.arc.nasa.gov/publications/directline/dl5_ice.htm
Ja, det er ingen uaktuell problemstilling. Og NASA driver ikke bare med romskip.
https://asrs.arc.nasa.gov/publications/directline/dl5_ice.htm
Et sitat fra en av OG dyrkerne på OG sin åpne FB side (ordrett sitert):
"Ola Giæver er født i sneskavveln. Da vet han hva snø og vær vil si. Dere som må lære dere hva det er, får ikke samme erfarenheten. Jeg foretrekker piloter som ikke trenger å av-ise om de ser et snefnugg."
Når jeg ser på holdningene til OG og andre representanter fra FV på FB siden blir jeg kvalm.
OG bruker FB som Trump bruker Twitter. Han lar seg tydeligvis beruse av støtten fra alle de som tror at flybilletter heretter kommer til å koste 499 kroner, og av all hetsen mot Widerøe.
Som passasjer har jeg over 4000 flyturer bak meg. FlyViking kommer verken jeg eller min familie til å benytte, i hvert fall i flere år fremover. Jeg betaler gledelig noen ekstra hundrelapper for å reise med selskaper som både har og kommuniserer en god sikkerhetskultur
Det er de færreste som skriver på Ola-siden på FB som har peiling, og det inkluderer sjefs-vikingen selv. De som har peiling, er idioter. Sånn er det bare. Så lenge det ikke skjer et uhell eller ulykke, så beviser bare det at FV er trygt. Og om det kommer til å skje noe, måtte gud forby, så er det garantert ikke vikingene sin feil, men alle andre sin, og da aller helst et konkurrerende selskap og de som jobber der sin feil, på en eller annen pervertert måte. FB er FB. Det er fristende å irritere seg og engasjere seg, men det fører ingen positiv veg. Man kan bare håpe at Tilsynet gjør jobben sin slik de skal, overfor ALLE flyselskaper som opererer i landet. Ta en titt på denne: http://rationalwiki.org/wiki/Dunning-Kruger_effect
Adrian E
30-05-2017, 21:33
Nå skal ruter mellom Stokmarknes, Tromsø og Bodø åpnes fra midten av juni.
Lynkjapp titt inne på billettene, så ser jeg svært mange billetter der det står 5 left på de til 499,-. Er det slik at de legger ut fem av de billigste billettene, så stiger prisen til 799,-?
Sporadiske trafikkrapporter kan tyde på et mildt økende belegg på TOS-HFT og v/v. Tidligere ofte 5-7, nå 10-12.
Er det egentlig marked for to på denne ruta?
Noen må da snart ha en tripreport herifra vel? Greit å fått det på plass før en eventuell konkurs.
Swashbuckler
31-05-2017, 14:11
http://bodonu.no/ola-giaever/31.05-12:39
Galskapen vil ingen ende ta. Her forsvarer OG språkbruken om WFs avliving av passasjerer.
Giæver og Trump burde i egen interesse ikke ha tilgang til sosiale media.
Trist...blir bare trist av å lese om beskyldningen om avlivning av 66 mennesker. Tanken går fort til The Donald...brødre med forskjellige mødre.
http://bodonu.no/ola-giaever/31.05-12:39
Galskapen vil ingen ende ta. Her forsvarer OG språkbruken om WFs avliving av passasjerer.
Bodø nu har brukt skjermdump av denne posten her på Flyprat i sin artikkel
https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1096354&postcount=909
Bodø nu har brukt skjermdump av denne posten her på Flyprat i sin artikkel
https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1096354&postcount=909
Dette må vel være toppen av lavmål i bransjen. Denne manne burde skamme seg, dog rammer det FV som mer og mer fremstår som drevet av en mann som ikke er ved sine fulle fem.
Begynnelsen på slutten.
Akkurat som Trump klarer ikke Ola å holde kjeften.
Jeg kan ikke nok om fly til å forstå alt Peppe skriver over, men selv det jeg forstår viser at man må ta høyde nettopp for at det kan gå galt. Jeg jobber i oljå, og der har man et slagord:
"If you think safety is expensive, try an accident".
Oljå opererer med standarder for å unngå utblåsninger, bl.a. at det skal være flere barrierer mellom reservoaret og overflaten, og der prosedyrer for å sikre at de holder. For de som husker Deepwater Horizon skjedde nettopp det at det hadde gått så greit hittil, man hadde tatt noen shortcuts, først og fremst at sementen mellom hullet og metallforingen i brønnen ikke hadde fått stivne skikkelig.
Inntil den dagen det ikke gikk så greit, det kom en utblåsning, og metallforingen inni skjøt opp i blow-out-preventeren (som det heter på godt norsk), slik at den heller ikke virket.
Jeg tror BP i ettertid ser at de skulle spandert et par dagers ekstra rigg-rate på å la sementen tørke.....
Samferdelsdepartementet har har sagt nei til det Giæver beskrev som et smutthull som fantes for FOT-flyplassene tidligere i år. Han hadde funnet ut at FV kunne "plukke opp passasjerer langs FOT-rutene" som han uttrykte det, for så å mate Norwegian med passasjerer til eksempelvis Oslo, ved å fly dem til Bodø eller Tromsø, sålenge hele reisen var kjøpt som en transaksjon. Samferdelsdepartementet er klar; samme flymaskin må nyttes for hele turen.
Hele artikkelen finnes bak betalingsmur https://www.an.no/bodo/luftfart/lofoten/flyvikings-mulighet-for-smutthull-raknet-de-ma-bruke-samme-fly-til-oslo-via-bodo/s/5-4-525994
Spennende at skjermbildet mitt, og Olas respons til meg har nådd forsiden av nrk.no :) https://www.nrk.no/nordland/anklager-wideroe-for-a-ha-_avlivet_-mennesker_-_-fullstendig-lavmal-1.13540156
Observerer forøvrig at FlyViking AS' facebookside kategorisk sletter alt av kritiske kommentarer på "veggen" deres. Andre flyselskap mottar enormt med dritt, og svarer stort sett demokratisk og/eller velger å ignorere kommentarene. Men FlyViking velger altså å slette alt av kritikk. Senest i dag fjernet de en kvinnes kommentar "seriøst?" + link til "avlivningssaken". Det er skinnende rent på veggen, med utelukkende støttemeldinger eller svada om åpning av flyruter fra Førde til Hong Kong.
jameson82
02-06-2017, 12:45
Får ta fram en slags gladnyhet om selskapet da
Avslutter sak mot FlyViking
Konkurransetilsynet har avsluttet undersøkelsene hos flyselskapene FlyViking og Danish Air Transport. Det er ikke funnet tilstrekkelig bevis for at det foreligger et samarbeid i strid med konkurranseloven.
Konkurransetilsynet har gjennomgått et betydelig materiale, både fysisk og elektronisk, som ble beslaglagt ved bevissikringen. I tillegg er det foretatt forklaringsopptak med ansatte i FlyViking og Danish Air Transport. Etter en grundig gjennomgang har tilsynet ikke funnet grunnlag for å gå videre med saken, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese.
http://konkurransetilsynet.no/nb-NO/aktuelt/nyheter/2017/flyviking/
Ola Olsen erstatter Ola Giæver som styreleder. I tillegg skal de rendyrke rollene i selskapet.
https://www.nrk.no/troms/konkurransetilsynet-frikjenner-flyviking_-_-glad-for-avgjorelsen-1.13542838
Ola Olsen erstatter Ola Giæver som styreleder. I tillegg skal de rendyrke rollene i selskapet.
https://www.nrk.no/troms/konkurransetilsynet-frikjenner-flyviking_-_-glad-for-avgjorelsen-1.13542838
Lykke til med rollen som styreleder med han Ola sjøl som største eier og flyger. Det kan umulig gå etter boka.
Da har kommentarene til visse personer i selskapet ført til st de får en ny runde/møte med LT ang avvisningen. Bra at de viser at det å være stor i kjeften får noen konsekvenser.
– Selv om avviket er lukket er Luftfartstilsynet i tvil om FlyViking har skjønt hvilke prosedyrer som gjelder, og har derfor kalt inn ansvarlig leder til en avklarende samtale med luftfartsdirektøren den 8. juni, legger hun til.
https://www.nrk.no/nordland/flyviking-tok-av-med-sno-pa-vingene-_-kalles-inn-pa-teppet-1.13542667
Dem er glad for å blitt rapportert står det:
– Jeg er veldig glad for at vi har en bransje som er preget av at det rapporteres, slik at man får vurdert tiltak der det er nødvendig. Innspillene man får gjør oss enda sikrere og mottas med takk.
Det må vel være hykleri på sitt beste.:rolleyes:
Nå har FV dumpet prisene ned til 299,- i en sommerkampanje på samtlige ruter. Det gir netto 18,- i kassa....
Flere reiseanekdoter om pax-tall TOS-HFT ser ut til å underbygge hypotese om stigende belegg (også pre-299-salg). Tilnærmet fullt på et par avganger forrige helg, 15-20 i dag.
Flere reiseanekdoter om pax-tall TOS-HFT ser ut til å underbygge hypotese om stigende belegg (også pre-299-salg). Tilnærmet fullt på et par avganger forrige helg, 15-20 i dag.
Ja, målet er nok å få flere ombord for å bli kjent med produktet ved å dumpe prisene. Sees vel på som en investering.
Ja, målet er nok å få flere ombord for å bli kjent med produktet ved å dumpe prisene. Sees vel på som en investering.
Det er vanskelig å forstå dette grepet, men det er i alle fall en bekreftelse på at belegget med bill priser på 499 er for lavt.
En annen side er hvor stor del av markedet som er tilbake når du regner med de som skal videre med flight no.2, de som allerede har bestilt sine sommer avganger og de som av andre grunner velger WF.
Sannsynligvis klarer ikke 299, priser å "trylle" frem nye "kunder" fordi totalmarkededet simpelthen ikke er stort nok.
Det hele virker som panikk i mine øyne.
Desk pilot
09-06-2017, 22:30
Ola Giæver uttaler i en artikkel i Nordlys at de skal lande overalt hvor det er penger ;)
https://www.helg.no/nordlys/flyviking/vi-skal-lande-overalt-hvor-det-er-penger (NB! Bak betalingsmur). (https://www.helg.no/nordlys/giaver/flyviking/vi-skal-lande-overalt-hvor-det-er-penger/s/5-24-200128)
Mer interessant er opplysningen om at når fly nr 3 kommer, vil de fly til Kirkenes, Vadsø og Andenes. Videre trekkes Alta frem som en destinasjon med godt salg.
Var det fly 4 som skulle være 50 seter, eller var det først fly 5?
Nå er Ola i krig med eget styre
https://www.an.no/naringsliv/grunder/politikk/ole-giaver-sier-at-flyselskapet-han-har-startet-vil-flytte-styret-sier-nei-giaver-flytter-kanskje-likevel/s/5-4-5679
Giæver vil flytte. Styret sier nei. Giæver flytter kanskje allikevel.
DEL
Turbulensen har nå også nådd styrerommet i det nystartede flyselskapet FlyViking.
Sist uke behandlet styret et forslag om å flytte virksomhet til Lyngseidet, hjemstedet til grunder Ola O.K. Giæver.
Det skriver Nordlys.
Etter at styreflertallet sa nei rykket Giæver ut med en egen kunngjøring på Facebooksiden sin:
Kunngjorde flytteplanene
«Som et ledd i å senke kostnadene legger FlyViking sitt hovedkontor / administrasjon til Lyngseidet! Regjeringen tilrettelegger for store årlige skatte & avgiftsbesparelser for bedrift og ansatte! Eierne av FlyViking er samstemmt i å benytte seg av denne muligheten, da for å øke konkurransekraften og tilby super-lave billettpriser!»
Ola O.K Giæver sier i en knapp kommentar at når eierne av 99 prosent av aksjene ønsker at noe skal skje, så blir det slik. Selskapets styreleder, Ola Olsen, sier at han ikke ønsker å kommentere interne forhold i styret.
En som imidlertid gjerne kommenterer striden er flygesjef, mindretallsaksjonær og styremedlem Jan Kristensen:
- Det er ren desinformasjon
– Styret har sagt nei til flytting. Det Giæver melder er ren desinformasjon, og jeg blir svært provosert av det han skriver. 3 av 2 styremedlemmer sa nei, og det var det gode grunner til. Dette er et flyselskap som naturligvis har sin operasjon knyttet til en flyplass. Dersom administrasjonen skal være et annet sted enn den operative virksomheten vil det skape uheldig avstand mellom administrasjonen og de om står for den operative driften, sier Kristensen.
– Selskapet er under oppstart og er sårbart. Det er helt nødvendig med tett oppfølging og løpende dialog for at dette skal fungere bra, sier Jan Kristensen.
Så spennende, første gangen jeg personlig leser noe fra et menneske med beina på jorda internt i FlyViking :)
For de som ikke kjenner til facebookposten, her er faksimile:
http://i.imgur.com/du5iLaB.jpg
Er det så dyrt med kontorlokaler i Langenes?
Men på sikt vil det kanskje lønne seg med eget helikopter mellom Lyngseidet og Tromsø, ifm møter ol.
Men virker ved første øyekast litt rart å legge HQ ut i provinsen.
Er det så dyrt med kontorlokaler i Langenes?
Men på sikt vil det kanskje lønne seg med eget helikopter mellom Lyngseidet og Tromsø, ifm møter ol.
Men virker ved første øyekast litt rart å legge HQ ut i provinsen.
Fins rikelig avgiftsfordeler ute i provinsen. Bl.a. 0% arbeidsgiveravgift og diverse tiltak for Nord-Troms og Finnmark.
FlyViking sparer rett nok noe arbeidsgiveravgift ved å flytte 15-20 ansatte til Lyngen, da satsen reduseres fra 7,9 % i Tromsø til 0 % i Lyngen. Anslagsvis vil det være i underkant av millionen i året.
Men vil det være andre besparelser i selskapsbeskatningen?
Jeg har mine tvil til at besparelsen på en slik flytting vil overveie ulempene med å ha HQ i distriktet. Giæver får imidlertid god respons i ekkokammeret sitt på Facebook når han skyter mot "regjeringen" og "avgifter".. ;)
Det synes også åpenbart at man får lokaler til en vesentlig billigere penge (les, sikkert omtrent gratis fra en ivrig kommune) i Lyngen enn på selve Tromsøya. Ikke nødvendig å fiske frem noe statistikk for kvm-pris på næringsarealer (hvis noe slikt eksisterer for Lyngseide) for å slå det fast. Muligens ekstra dyrt i Tromsø siden flyplassen ligger "midt i byen", i motsetning til f.eks Flesland, Værnes, Gardermoen m.fl.
Å flytte driften til Lyngseide, hvor man er mange mil + ei ferge unna TOS høres unektelig rart ut, selv om kostnader isolert sett kan spares.
– Styret har sagt nei til flytting. Det Giæver melder er ren desinformasjon, og jeg blir svært provosert av det han skriver. 3 av 2 styremedlemmer sa nei, og det var det gode grunner til.
3 av 2 styremedlemmer, det kaller jeg et skikkelig flertallsvedtak :)
Først til eiendommer på Lyngseidet: I artikkelen i Framtid i Nord 27. juni 2017 som Polaris har lagt ved, står bl a:" Ola Giæver jr har ledige kontorlokaler i andre etasje i Giæver-bygget og har 15-20 hus i bygda." Giæver-familien eier nærmest alt som kan eies kpå Lyngseidet; han er en av de siste væreierne. Så leien vil nok utvilsomt gå ned. I artikkelen stipulerer han antall ansatte på Lyngseidet til å bli ca 20.
Så er det oppsiktsvekkende at flygesjefen tyr til såpass ordbruk at han betegner Giævers utsagn som desinformasjon, og at han er sterkt provosert. Dette mer enn indikerer at det er spenninger i selskapet, og uenighet i veivalg nå. Giæver er vel ute av styret, og er pilot på heltid nå. Men den største aksjonæren med god margin...
Først til eiendommer på Lyngseidet: I artikkelen i Framtid i Nord 27. juni 2017 som Polaris har lagt ved, står bl a:" Ola Giæver jr har ledige kontorlokaler i andre etasje i Giæver-bygget og har 15-20 hus i bygda." Giæver-familien eier nærmest alt som kan eies kpå Lyngseidet; han er en av de siste væreierne. Så leien vil nok utvilsomt gå ned. I artikkelen stipulerer han antall ansatte på Lyngseidet til å bli ca 20.
Så er det oppsiktsvekkende at flygesjefen tyr til såpass ordbruk at han betegner Giævers utsagn som desinformasjon, og at han er sterkt provosert. Dette mer enn indikerer at det er spenninger i selskapet, og uenighet i veivalg nå. Giæver er vel ute av styret, og er pilot på heltid nå. Men den største aksjonæren med god margin...
Ola OK er fortsatt styrets leder iflg brreg.
Ola OK er fortsatt styrets leder iflg brreg.
Har du tilgang bak betalingsmuren for Avisa Nordland, bekrefter Giæver at han er ute av styret, og at han vil rendyrke rollen som pilot. Dette iflølge en artikkel som opprinnelig ble publisert i avisa Nordlys 2. juni i år.
https://www.an.no/flyviking/samferdsel/nyheter/giaver-ute-av-flyviking-styret-ma-konsentrere-meg-om-a-fly/s/5-4-526699
Ja, har lest den men det Brønnøysund er oppdatert på følgende
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=953787571
Ja, har lest den men det Brønnøysund er oppdatert på følgende
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=953787571
..oppdatert?
Siste kunngjøring i registeret er godkjent årsregnskap som er datert 31.7.2017 så om det ble gjort en endring i styret tidlig i juni så skulle dette vært registrert for lenge siden på brreg.no
Jaja, hvis han fremdeles er i styret til tross for avisartikkelen, sier det jo mer om hva som er fakta og hva som er "fake news" om FV... Vi får følge med, Padman ;-)
Siste kunngjøring i registeret er godkjent årsregnskap som er datert 31.7.2017 så om det ble gjort en endring i styret tidlig i juni så skulle dette vært registrert for lenge siden på brreg.no
Antagelig er det noen som ikke har "giddet" å gjøre jobben. Vi må være klar over at FV styres av en mann, dvs. OG. Styret har ingen reell innflytelse og fungerer kun som et "skinnstyre". Det kan bli kastet når som helst eller eier kan velge å overkjøre styret igjennom flertall i GS.
Eksemplet med flytting og styrevedtak blir bare komedie og styret kan ikke gjøre noe som helst.
At noen i det heletatt vil sitte i styret er meg en gåte.
Antar at det vi ser nå er bare toppen av kaos isfjellet i selskapet.
Stiller LT krav til styret? Eller er det kun til definerte roller i selskapet?
Ellers er det greit å vite at styret er ansvarlig for selskapets beste og kan bli saksøkt hvis de ikke gjør det som er best for selskapet. Noe som kan være i strid med aksjonærenes ønsker.
Derfor må OG hvis styret nekter å gjøre som han sier kalle inn til GF og sette inn et nytt styre.
Ellers er det greit å vite at styret er ansvarlig for selskapets beste og kan bli saksøkt hvis de ikke gjør det som er best for selskapet. Noe som kan være i strid med aksjonærenes ønsker.
Derfor må OG hvis styret nekter å gjøre som han sier kalle inn til GF og sette inn et nytt styre.
LT stiller kun krav til NP stillinger som LT må godkjenne.
Det er riktig som du sier at det kun er snakk om å innkalle til ekstraordinær GS og deretter kaste styret. Det kan han i prinsippet gjøre så ofte han vil og når han vil. Med 2 3djedels flertall og uten gjeld har han full kontroll. Såfremt det ikke begås ulovligheter må styret sitte still å se på ,dog burde de trekke seg.
En annen side er at OG ikke finner eksterne investorer for selskapet med en slik oppførsel.
Uten at jeg vet 100%, ville det vært rart om LT også skulle ha kunnskap om selskapsrett; et AS er et AS uansett virksomhet. Da er det andre lover som gjelder. På LTs sider er Lts virksomhetsidé, gitt av samferdselsdepartementet; tilsyn, sikkerhet, utvikling.
LT stiller krav til NP(nominated person)stillinger som flygesjef, treningssjef etc.
Vedr. OG kan han, med et gjeldsfritt selskap og 2/3 djedels flertall "skalte og valte" slik han vil såfremt han holder seg innenfor aksjeloven. Han har full kontroll og kan når som helst innkalle til GS, kaste styret og sette inn nye medlemmer som danser etter hans pipe. Hvor smart det er,er en annen sak. Tipper at det kommer meldinger om at medlemmer nå trekker seg.Noe annet vil være merkelig.Det kan ikke være så stas å sitte i styret til FV?
Det synes også åpenbart at man får lokaler til en vesentlig billigere penge (les, sikkert omtrent gratis fra en ivrig kommune) i Lyngen enn på selve Tromsøya. Ikke nødvendig å fiske frem noe statistikk for kvm-pris på næringsarealer (hvis noe slikt eksisterer for Lyngseide) for å slå det fast. Muligens ekstra dyrt i Tromsø siden flyplassen ligger "midt i byen", i motsetning til f.eks Flesland, Værnes, Gardermoen m.fl.
Å flytte driften til Lyngseide, hvor man er mange mil + ei ferge unna TOS høres unektelig rart ut, selv om kostnader isolert sett kan spares.
3 av 2 styremedlemmer, det kaller jeg et skikkelig flertallsvedtak :)
Tenkte det samme, intet overlates til tilfeldighetene
Sent from my iPhone using Tapatalk
Uten at jeg vet 100%, ville det vært rart om LT også skulle ha kunnskap om selskapsrett; et AS er et AS uansett virksomhet. Da er det andre lover som gjelder. På LTs sider er Lts virksomhetsidé, gitt av samferdselsdepartementet; tilsyn, sikkerhet, utvikling.
Joda, men f.eks revisorselskaper har krav til at det sitter godkjente revisorer i styret. Lurte derfor på om det også var slik for selsaper som hadde AOC.
Joda, men f.eks revisorselskaper har krav til at det sitter godkjente revisorer i styret. Lurte derfor på om det også var slik for selsaper som hadde AOC.
Styret velges av aksjonærene i GS. LT har ingenting med styrets sammensetning eller styremedlemmenes kvalifikasjoner å gjøre.
Zhe drama continues [bak betalingsmur]:
https://www.nordlys.no/flyviking/ola-o-k-giaver/luftfart/turbulensen-i-flyviking-fortsetter-flygesjefen-mener-han-presses-ut-av-jobben/s/5-32-89789
Mest relevante utdrag:
"Nå har ett av styremedlemmene, Jan Kristensen, fått beskjed om at han er ferdig i jobben som flygesjef, skriver Altaposten."
"Han mener beslutningen er lite gjennomtenkt.
– Vi har slitt med å få tak i kapteiner, og hvis man nå skal hyre en kaptein til å sitte på kontoret med administrative oppgaver så sløser man med tilgjengelige ressurser. Vi er jo ikke i full produksjon ennå, sier han til Altaposten, og legger til at det er mer enn nok å gjøre i stillingen selv om man ikke er pilot selv."
"Overfor avisen sier han at det er en konflikt mellom ham og Giæver. På spørsmål om hvorfor det har blitt sånn, svarer han:
– Ola er impulsiv, og jeg har forsøkt å holde han i ørene. Det har ikke vært lett, og ender tydeligvis med at jeg nå mister jobben, sier han."
"Ola Giæver ønsker ikke å kommentere saken overfor Altaposten, og viser til daglig leder."
"Daglig leder Stein Terje Dahl sier til iFinnmark at det fortsatt er plass til Jan Kristensen i selskapet."
MountainDew
15-08-2017, 16:40
https://www.youtube.com/watch?v=zTHhwvTJyMU
Man trenger ikke være synsk for å skjønne hvor det bar med Kristiansen. Det beste hadde vel vært om Ola kunne håndtert alle funksjoner og gjort alt selv i FlyViking?
OG har også publisert 2 nye leiligheter, med salgspris på ca 4 mill hver, på facebook i dag. Mer kapital som må inn...? [Funfact, den ene leiligheta har et bilde over peisen med bilde av et Widerøefly og "Luftens helter" som tekst].
Ting skjer ofte i nystartede selskaper. Sælig ofte hvis det har tatt lang tid å få det i drift.
Her er historien i proff:
https://www.proff.no/roller/flyviking-as/lyngseidet/flyselskaper/Z0I4LKLC/
Ting skjer ofte i nystartede selskaper. Sælig ofte hvis det har tatt lang tid å få det i drift.
Jeg er litt usikker på hva du vil fortelle ved å vise til det som er oppført i Brrg., men uansett forteller de siste dagers oppslag i avisene at selskapet er ledet på en amatørmessig måte og at det hersker uro i styret. Det har ingenting med at det "har lang tid å få det i drift".
Du er klar over at all historie før 2016 tilhører fly taxi nord? FlyViking alene oppstod fra "intet" som OG's private (hevn)prosjekt, de gjorde det på den "enkle" måten og kjøpte opp et AOC fra Fly Taxi Nord (tidligere Lofotfly etc). Så vidt jeg vet hadde flytaxi nord ingen ting med OG fra før av, annet enn at man kjente til hverandre.
Her er litt mer fra Polaris' avishenvisning. Flygesjefen er veldig klar på at det er konflikt.
Overfor avisen sier han at det er en konflikt mellom ham og Giæver. På spørsmål om hvorfor det har blitt sånn, svarer han:
– Ola er impulsiv, og jeg har forsøkt å holde han i ørene. Det har ikke vært lett, og ender tydeligvis med at jeg nå mister jobben, sier han.
Jan Kristensen uttalte seg kritisk mot flytteplanene Ola Giæver har hatt for selskapets administrasjon. Giæver ønsker å flytte den til Lyngseidet for å spare penger, mens styret har sagt nei til dette.
Ola Giæver ønsker ikke å kommentere saken overfor Altaposten, og viser til daglig leder.
– Det må helst daglig leder kommentere, jeg og Jan er kompiser, så dette vil jeg helst ikke si noe om. Det er ikke jeg som har gjort dette. Jeg har ikke vært involvert i denne saken, sier Giæver.
Forøvrig settes det strenge krav til flygesjef; https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-03-20-356, spesielt §§ 6 og 8. Kanskje ikke så enkelt å rekruttere i dagens marked med de riktige kvalifikasjoner. Giæver er jo utelukket ut fra rettskraftig dom der han ble satt på bakken i Widerøe pga at han ble ansett som uskikket som fartøysjef/pilot.
Swashbuckler
15-08-2017, 22:44
Fra lovdata:
(1) For å bli godkjent som flygesjef må vedkommende:
a)være heltidsansatt i luftfartsforetaket med minimum 3 måneders gjensidig oppsigelsesfrist i ansettelseskontrakten.
Hvordan harmonerer dette med at stillingen er lyst ut gjennom ARPI?
Hvordan harmonerer dette med at stillingen er lyst ut gjennom ARPI?
Stillingen er angitt som "fast ansettelse", dog skal det ikke bli lett å finne en kandidat som LT kan godkjenne.
Med litt innsikt i luftfart og det rotet som eksisterer i FV vil vel kvalifiserte kandidater holde seg unna.
Ellers er det utrolig å lese at OG ikke hadde noe med saken å gjøre ovenfor Kristiansen.
Kan man tenke seg at Kristiansen , som flygesjef, gis sparken uten at eier og styreformann en involvert?
Vi snakker ikke om et konsern , men en liten adm. på noen få personer som alle snakker sammen hver dag.
Hvilken komedie!!
For Jan Kristensen var kravet sikkert oppfylt; oppsagt nå med jobb fram til midten av november. Det spørs imidlertid klimaet blir mellom hovedaksjonæren og flygesjefen den siste tiden. Jeg kan ikke tenke meg til at FV via det polske selskapet utlyser stillingen uten gjensidig 3-måneders.
Jeg kan ikke tenke meg til at FV via det polske selskapet utlyser stillingen uten gjensidig 3-måneders.
Luftfartsloven sier 3 mnd. gjensidig oppsigelse for Flygesjef.
Luftfartsloven sier 3 mnd. gjensidig oppsigelse for Flygesjef.
Ja, det er vel det jeg sier ;)
Swashbuckler
16-08-2017, 00:06
Stillingen er angitt som "fast ansettelse", dog skal det ikke bli lett å finne en kandidat som LT kan godkjenne.
Med litt innsikt i luftfart og det rotet som eksisterer i FV vil vel kvalifiserte kandidater holde seg unna.
Det står fast ansettelse i luftfartsforetaket. Er da ARPI godt nok?
[QUOTE=ENBO;1105934]For Jan Kristensen var kravet sikkert oppfylt; oppsagt nå med jobb fram til midten av november. Det spørs imidlertid klimaet blir mellom hovedaksjonæren og flygesjefen den siste tiden. Jeg kan ikke tenke meg til at FV via det polske selskapet utlyser stillingen uten gjensidig 3-måneders.[/QUOTE
Jan Kristensen eier gjennom sitt selskap Saga Invest 2% av aksjene i Viking Air Norway som igjen eier Flyviking AS. Vil tro at Kristensen av ren egeninteresse unngår å lage for mye støy til ny flygesjef er på plass.
https://www.regnskapstall.no/roller-og-eiere-av-viking-air-norway-as-105314900S0
MountainDew
16-08-2017, 00:12
Det står fast ansettelse i luftfartsforetaket. Er da ARPI godt nok?
Det er sikkert bare ARPI som har fått ansvaret for å rekruttere den heldige kanidat til Lyngseide HQ
Swashbuckler
16-08-2017, 00:19
Det er sikkert bare ARPI som har fått ansvaret for å rekruttere den heldige kanidat til Lyngseide HQ
[emoji16] Står sted Tromsø i annonsen også. Stakkaren kan jo bli forledet til å tro at han skal jobbe og bo i en by. Eller skal de ikke flytte, eller hvordan var nå det hele igjen?
Skuta er ikke sunket enda, men baugen står definitivt under vann.
Jan Kristensen eier gjennom sitt selskap Saga Invest 2% av aksjene i Viking Air Norway som igjen eier Flyviking AS. Vil tro at Kristensen av ren egeninteresse unngår å lage for mye støy til ny flygesjef er på plass.
Hvor mye tror du disse to-prosentene er verdt per dato?
Hvor mye tror du disse to-prosentene er verdt per dato?
Sikkert ikke mye men med en aksjekapital i på rundt 50 mill er det jo rimelig å anta at han har spyttet inn ca 1 mill, her handler det nok mest om å begrense tapet.
Oops. Påstander om ulovlige lån internt i Giæver-dynastiet.
Interessant lesning.
Den konflikt vi ser her og i den andre tråden er nok et uttrykk for at FV er i ferd med å gå tom for penger, dvs. at Giæver formuen er i ferd med å forsvinne ned i FV dragsuget.
Det er noe som heter:
"Når krybben er tom, bites hestene".
Man skjønner det er seriøst når følgende kommentar kommer fra Ola Giæver:
"Jeg liker jo ellers å kommentere. Men dette blir første gang du får "ingen kommentar" fra meg."
ren flaks
16-08-2017, 20:24
Finnes andre flygesjefer i kongeriket som har vært/er ansatt i andre firmaer enn i det aktuelle selskapet de er flygesjef i, så det går nok bra her også.
Swashbuckler
16-08-2017, 21:20
Finnes andre flygesjefer i kongeriket som har vært/er ansatt i andre firmaer enn i det aktuelle selskapet de er flygesjef i, så det går nok bra her også.
De vokser ikke på trær, akkurat. De fleste som innehar denne stillingen et annet sted er neppe interessert i å bytte arbeidsgiver, og de som ikke sitter i en slik stilling har en god sjau foran seg før de er ferdig godkjent.